Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte på vgs


Benedicte

Recommended Posts

Jeg går grunnkurs nå, men er bare kjempelei og det kan man se på alt fraværet mitt.. Jeg vil aller helst slutte nå, men jeg har jo allerede unnagjort et halvt år, så dersom jeg begynner igjen senere må jeg ta hele grunnkurs om igjen?

Eller så tenker på å ta friår til sommeren, jobbe et år og så begynne på 2.året igjen, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig å gå tilbake på skolen når du har vært borte i et helt år...?

Og hva skjer hvis jeg ikke klarer å fullføre vgs? Jeg vil ta dyrepleierstudiene, det har jeg villet i mange år. Det eneste som kreves da er at du har praksisplass på dyreklinikk (og så studerer du i england/danmark etc i 10 uker to ganger i året, i 3 år). Er sjansen veeldig liten for å få praksisplass på dyreklinikk dersom jeg ikke har fullført vgs? Når man har ganske mye jobberfaring fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg selv en tjenste, ta deg hardt sammen og gjør ditt beste ved å komme deg gjennom resten av dette året. Du vil ikke få godkjent dette kurset om du ikke fullfører hele - ergo vil det si at du må ta det på nytt senere om du slutter. Og da har du heller tapt på det enn vunnet på det, for hva er vel vitsen med å sitte igjen med ingen ting..!?

Ta heller et friår etter at du er ferdig med dette året, da har du i hvert fall en del av kurset ferdig..

Angående om det er vanskelig å begynne på skolen igjen etter et friår, tror jeg heller det har motsatt virkning; at det gir deg motivasjon. Men skal du ta et friår bør du jo gjøre noe da, og ikke bare daffe(da er det mulig det blir litt vanskeligere å starte igjen). Du bør jobbe eller gjør noe nyttig :P (men en ting; får du jobb, du som er så ung?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter du nå må du nok ta hele GK omigjen... Klarer du å bite tennene sammen og komme deg gjennom det siste halve året, så ville jeg gjort det. Om du ikke tror du kommer til å klare det kan man jo se seg etter en fulltidsjobb eller noe annet i mellomtiden... For jeg regner med at dyrepleierstudiet ikke begynner NÅ? Eneste kjipe er at dersom du er under 18 år får du mest sannsynlig en skikkelig dårlig lønn, og det kan være vanskelig å finne jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i samme situasjon som deg, men har samme fremtidsplaner. Jeg går tredje året da, og har helt klart tenkt å fortsette - selv om jeg er rimelig lei! Ikke fraværet jeg sliter med, er karakterene. Jeg tenker å ta et friår til sommeren, med jobb, og deretter søke på Veterinærhøyskole i Danmark (dyrepleierlinjen). Jeg vet ikke hvor mye det har å si med fullført VGS og det å få praksisplass på dyreklinikk, men vil tro at det spiller en betydelig rolle. Det kommer jo også litt an på hvilken jobberfaring du har.

Jeg ville i allefall bestått første året, så du ikke har gått et halvt år til ingen nytte. Lykke til!

Sees vi i Ølen forresten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullfør dette året. pin deg igjennom det.. å ja, jeg vet utrolig godt hvor kjedelig skole er!

Får du stipend? Slutter du etter en bestemt tid må du betale tilbake noe av/hele stipendet. (stemmer ikke det???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle som sier du bør klare deg resten av skoleåret. Du er jo så godt som ferdig nå! Dagene blir lysere, fridagene kommer oftere og så slipper du å ta et helt år på nytt. Jeg tok selv et pauseår mellom grunnkurs og VK1. Det var ikke noe problem å komme tilbake til skolen igjen, faktisk tror jeg jeg var mer motivert enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør man det :D :D

Men Benedicte; ta i hvertfall dette året ferdig! Kjempe kjedelig å ha tatt 1/2 år til ingen nytte!

Ja, ble litt feil formulert det spørsmålet mitt.. Mente mer at det er vanskelig å få en jobb(en med god lønn) når man er under 18 år, og det kan jo være noe å tenke på.. For å daffe hjemme i et helt år, tror jeg er en dum ting å begi seg ut på.. Men om man har jobb/tilbud om jobb, er det jo bare fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble litt feil formulert det spørsmålet mitt.. Mente mer at det er vanskelig å få en jobb(en med god lønn) når man er under 18 år, og det kan jo være noe å tenke på.. For å daffe hjemme i et helt år, tror jeg er en dum ting å begi seg ut på.. Men om man har jobb/tilbud om jobb, er det jo bare fint:)

Ja :D

Men skal du flytte tilbake til Bergen i friåret da, Benedicte? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motiverende svar, skoledagen var litt enkere i dag, men til sommeren blir det nok pause :imrgreen: Jeg skal ikke flytte tilbake til Bergen, men nærmere Oslo-området håper jeg. Dermed må jeg bo i leilighet/hybel og da kan jeg ikke bare daffe, for jeg må jo få tjent penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Selv sluttet jeg på skolen etter 10 klasse.

Jeg var bare så dritt lei alt som hadde med skole å gjøre,

så jeg bestemte meg for å gjøre noe helt annet.

Jeg hadde da ingen planer om hva jeg skulle gjøre,

etter dte året men tenkte å ta dte som dte kom.

Når jeg hadde bestemt meg for dette snakket jeg med ridelæreren

min på ridesenteret jeg red på, og hun og eieren av senteret tilbød meg jobb på senteret der.

Så da ble det sånn. 15 år gammel flyette jeg ut hjemmefra,

og inn på ridesentereti en liten hybel.

Der traff jeg en annen jente som hadde fått jobben gjennom en annonse på innternett.

Vi delte kjøkken og stue, å selv om vi hatet hverandre de første 2 ukene

endte vi opp som veldig gode venner.

Gjennom dte året lærte jeg ekstremt mye, både om meg selv, hetser og om jobb.

Det var å stå på i stallen fra kl. 08.00/09.00 om morgenen til 16.00/17.00. og ofte varte arbeidet lenger enn det å.

Når jobben var feridg måtte vi stelle våre egne hester.

Så det var lange harde dager og vi holdt på i stallen til langt på kveld.

Det var lønnet gjennom aetat, å ikke mye å skryte av i lønn. 21 kr i timen.

Når sommeren kom var praksisen ferdig og jeg begynnte i sommerjobb.

Når dette året var omme hadde jeg bestemt meg for å begynne på folkehøyskole.

Dermed dro jeg opp til trondheim i august.

Desverre hadde året før med heste som jobb hest som hobby + å bo i stallen

gjort at jeg var blitt lei, og avsluttet skoleåret i desember.

Etter jul var det i full gang med jobb igjen å når sommern kom jobbet jeg

på sommerjobben for 3 året på rad. Augyst kom å jeg var fortsatt ikke motivert for skole.

Dervor dro jeg tilbbake til jobben jeg hadde før sommeren.

Til jul i år ble jeg desverre syk og har vært sykmeldt en stund.

Nå har jeg begynnt å se meg om etter en jobb igjen å skal ikke tilbake på skolebneken med det første.

Jeg har lyst til å ta noen kurs ved siden av jobb. kanskje ta opp noen fag.

Det jeg vil si med dette er at jeg sitter igjen med så mange opplevelser, erfaringer og nye venner.

Har lært masse om meg selv og andre.

Jeg kan love deg jeg har møtt mye motstand og mange fordomsfulle folk,

men jeg vet selv at dtete var riktig for meg.

Det hadde ikke vært noe vits for meg å begynne på vidregående når jeg skulle.

Det hadde blirr 3 år med bortsløst tid og penger.

Skolesystemet idag er så A4 som det bare går ann.

Så ta muligheter du har. Ikke vær redd får å gjøre noe annderledes.

Se på Kjell Inge Røkke f.eks. Han har ikke vidregående :twitch:

Lykke til! Uannsett hva du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...