Gå til innhold
Hundesonen.no

Når "roer" hunder seg ned?


Devana

Recommended Posts

Det er veldig inviduelt. Noen har "valpefakter" hele livet;-) Lekebitingen går som oftes over nå alle tennene er kommet. Det du kan gjøre er at når den biter så erstatter du f.eks hånden din med en leke eller noe annet den får lov å bite på. Som oftes begynner hunden å roe seg ned i 1 års alderen, men som sagt når hunden blir rolig er veldig inviduelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden roer seg? Tja sånn ca i fjortenårsalderen...

Neida, bare tuller med deg, dette er jo veldig individuelt ift både rase og kjønn.

Hvilken rase har du?

Har truffet boxere og flat`er på 6-7 år som man skulle tro var rundt 2 og golden på 3 år som man skulle tro var 8,

så det er vanskelig å gi noe fasitsvar.

Jyplingen i huset på snart 3 er fortsatt rimelig propell, mens labradoren på snart 9 har roet seg endel de siste 2 årene.

Lekebitingen holder som oftest på til tannfellingen er over.

Dersom dette går mye utover kroppsdeler og møbler kan du gi valpen noe den har lov å bite i som feks tyggebein eller tauleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååå...håper tannfellingen nærmer seg styggfort isåfall.

vår valp er 8 uker og biter i alt og alle HELE tiden. når han er hjemme med sin egen flokk er han totalt besjerk. men når vi er borte er han fin og rolig og alle synes han er verdens roligste og fineste valp. ulv i fåreklær gitt...

er litt fortvilet til tider. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har roet seg endel siden han var 1 år han.. Nå er han egentlig litt for rolig etter min mening :blink: Menmen det er en annen sak ;) Vil si at de roer seg fra rundt 1 års alderen men er vel ikke noe fasit svar, er vell individuelt også ;) Tror jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden roer seg? Tja sånn ca i fjortenårsalderen...

Neida, bare tuller med deg, dette er jo veldig individuelt ift både rase og kjønn.

Hvilken rase har du?

Har truffet boxere og flat`er på 6-7 år som man skulle tro var rundt 2 og golden på 3 år som man skulle tro var 8,

så det er vanskelig å gi noe fasitsvar.

Jyplingen i huset på snart 3 er fortsatt rimelig propell, mens labradoren på snart 9 har roet seg endel de siste 2 årene.

Lekebitingen holder som oftest på til tannfellingen er over.

Dersom dette går mye utover kroppsdeler og møbler kan du gi valpen noe den har lov å bite i som feks tyggebein eller tauleker.

Cocker er det jeg har :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker er det jeg har :)

Så vidt jeg kan huske fra charlie(cocker) så begyndte han at skifte tænder omrking ved 5 måneders alderen.

bare sørg for at give din hund en masse tyggeleker, og få lært den ordet nei, men ellers så sørg for at opfordre i at bide i tyggelekerne.

Kan godt selv huske hvordan det var at være gennemhullet af en lille vild cocker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan huske fra charlie(cocker) så begyndte han at skifte tænder omrking ved 5 måneders alderen.

bare sørg for at give din hund en masse tyggeleker, og få lært den ordet nei, men ellers så sørg for at opfordre i at bide i tyggelekerne.

Kan godt selv huske hvordan det var at være gennemhullet af en lille vild cocker.

Hehe...Min cocker heter også Charlie :D

Ja..Han har massevis av tyggeleker og nei-ordet har han allerede skjønt ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Min cocker heter også Charlie :)

Ja..Han har massevis av tyggeleker og nei-ordet har han allerede skjønt ganske bra :D

Det kommer nok om et par uger, så skal han nok have lært det.

Men min erfaring med dem,siger mig at de fleste spaniels er meget tullete som hvalpe, Charlie lærte hvad Nei betød, men skulle altid spille op, og afprøve grænserne, Så det er en god ide at få lært din Charlie Timeout, at han engang imellem må ligge i sin kurv, men det vil også tage tid.

Det er først nu, at min er faldet til ro, og blevet voksen, min erfaring er også at cockere bliver sent mentalt voksne, men selvfølgelig kommer det nok også an på generne, da hele Charlies familie er unge i sind :D

hans mor er 5½ og opfører sig stadig som en unghund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hannhunder av samme rase, den ene har "alltid" vært rolig, helt fra valpestadie, den andre er nå 14mnd og ikke i nærheten av å bli en rolig, behersket voksen, han er like mye valp som da han var 8uker, og jeg har mine anelser om at han vil forbli slik hele livet :rolleyes:

Så det er igrunn veldig individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt valp helt til den har blitt voksen da, og tispa mi nå fikk jeg når hun var 3år. Hun er rimelig valpete av seg enda, og er helt propell ute. Inne er hun rolig da :D Men hvis hun var slik de fleste andre Border Collie valper er, så har hun roa seg en del ja :D Her veldig valpete enda, men hun er bare 4år også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockere er ganske livlige som valper (Og generelt også) Min var helt spinnvill som liten, nå er han nesten 2 år, og er en stor valp enda, han får disse raptussene, gnager på sko, makulerer doruller, og han tygger på ting innimellom. men kan trygt si at jeg ikke savner valpetiden... utrolig hvor mye som ble ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok person sa engang at valper tar etter husstanden. Går det vilt og høylytt for seg så skal du ikke se bort fra at valpen også blir ganske vill og høylytt, selv såkalte rolige raser og linjer. Valpen er jo helt fersk når den er ni uker, den kommer rett fra den ville valpekassen hvor alle ville leke hele tiden. Nå må den finne ut hva som er lov og forventet i den nye flokken. Hvis den må hoppe opp, bite, etc for å få oppmerksomhet og dere belønner det med hvin, kos, og lek så vil den fortsette å gjøre dette. Det er selvsagt søtt når de er ni uker, men når de er seks måneder biter de mye hardere og har mye mer energi. Vær rolig og trygg, ha klare regler for akseptabel oppførsel, ha lav toleranse for biting og stopp lek, kos, etc ved biting. Timeout er veldig effektivt for mange hunder. Skaff også full kontroll på mat når de er små, du bestemmer når det er mat, og de skal aldri spise før de får værsågod.

Så vær rolig og trygg, vær konsekvent og biting og villskap går nok over.

Men en cocker er en aktiv nesehund (som min dachs) så det kan ikke skade for selv små valper å få gå et blodspor for å tappe dem litt for energi. Du vil se at selv lette 10-20m spor for en så liten valp vil sørge for at valpen blir kjempeglad og rolig gjerne en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...