Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte på vgs?


Nokia

Recommended Posts

Noen her som har gjort det? Hva gjorde du etter det i så fall? Begynte du på skole igjen senere?

Jeg begynte og sluttet etter et par uker på vg1 nå i høst, og har bare sløvet hele høsten.. Angrer sånn på det, og dessuten føles det som om jeg er den eneste i hele verden som er 16 år og ikke går på skole, så trenger å høre en "solskinnshistorie" eller noe :lol: Om noen som kom i gang med noe igjen liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk noen få uker på grunnkurset før jeg droppet ut.

Gikk hjemme og sløvet i noen mnd og ble veeldig lei av det... Begynte på massasjeutdanning + att jeg skaffet meg jobb på en dyreklinikk.

Nå er jeg ferdig med utdanningen + att jeg jobber på kafè.

Har søkt meg inn på en fotoskole på nyåret, så håper att jeg kommer inn...Har også søkt på cansi sin klikkertrener utdannelse som starter på nyåret...

Har ikke angret ett sekund (hvertfall veldig lite) på att jeg droppet ut av vgs.

FInnes endel muligheter selvom man ikke har vgs, men selvfølgelig fler mulighet om du fullfører vgs :lol:

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestekameraten min sluttet på vgs etter 2 mnd, og har nå i to år bere jobbet og hatt det gøy. Nå i høst har han så vidt begynt på igjen ved å ta enkeltfag. Det er jo kanskje en vei å gå? Eller så finnes det jo masse valgmuligheter, hva med naturlinje med fokus på hund (eller er det kanskje det du gikk)?

Uansett hva du finner ut at du vil kan jeg anbefale folkehøyskole, tror kanskje miljøet er best på de med høyest aldersnitt. Men all folkehøyskole er kjempebra! Et formidabelt år hvor man finner ut mye om seg selvog får "venner for livet" (iallefall var det det for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du finner ut at du vil kan jeg anbefale folkehøyskole, tror kanskje miljøet er best på de med høyest aldersnitt. Men all folkehøyskole er kjempebra! Et formidabelt år hvor man finner ut mye om seg selvog får "venner for livet" (iallefall var det det for meg)

Kunne ikke vært mer enig! Folkehøgskole anbefales på det varmeste :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken? Uten å ha gått vgs?

Ja, vurderer folkehøyskole.. Har faktisk søkt på en som begynner etter jul, bare for å se om jeg kommer inn ;)

Er aof som driver skolen..

www.aof.no

Trenger ikke å ha gått vgs for å komme inn :icon_redface:

Btw: jeg fikk vite idag att jeg kom inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Se på folkehogskole.no. Det er en oversikt over folkehøgskolene i norge. Det er en del som har 18 års grense, men ganske mange som ikke har også. De fleste har inntak på høsten og varer et helt skoleår, men det finnes noen som har halvårskurs også. Ellers kunne du jo f.eks. jobbe resten av dette året (og spare penger) og så søke på folkehøgskole etter det hvis du fortsatt ikke orker tanken på videregående. Et år på folkehøgskole er virkelig å anbefalle. Men samtidig tror jeg at jo lengere du venter med å få tatt videregående jo tyngre blir det bl.a. fordi du da blir ganske mye eldre enn de du går i klasse med. Og i akkurat den aldern kan det bety litt. Det er litt forskjell på en 16 og 19 åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
De fleste har inntak på høsten og varer et helt skoleår, men det finnes noen som har halvårskurs også. Ellers kunne du jo f.eks. jobbe resten av dette året (og spare penger) og så søke på folkehøgskole etter det hvis du fortsatt ikke orker tanken på videregående.

Har faktisk kommet inn på en som begynner nå etter nyttår (men er ikke helt sikker på om jeg skal gå der), så blir vel enten den eller jobbing ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal angre på at du slutta? Det er jo en avgjørelse du tok sjæl regner jeg med.

Jeg slutta etter et halvt år på vgs jeg også, også kom jeg meg delvis igjennom et og et halv år et annet sted, men nå har jeg nettopp slutta igjen. Så du er absolutt ikke aleine på noen måte. Og det er da ikke tabu å være 16 og ikke gå på skole?

Kan du ikke gjøre det du har lyst til nå da, leve litt, også heller gå en skole du er mer motivert for til neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg angrer? Fordi da jeg valgte å slutte tenkte jeg ikke lengre fram i tid enn maks et par uker, ikke på at jeg kom til å sløse bort ett år (av "utdannelsen") på å knø rundt og bli enda sløvere enn jeg allerede er/var. Kan jo riktignok legge meg og stå opp til vanlig tid enda, men hva er vitsen? Man har jo uansett ikke noe å gå til før langt på dag (når verden ikke lengre "står stille" fordi alle er på jobb/skole), hvis man da ikke kjenner andre som har sluttet, noe jeg ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Skrev dtete innlegget på en annen tråd, men slenger dte like gjerne inn her og ;D

Hei hei.

Selv sluttet jeg på skolen etter 10 klasse.

Jeg var bare så dritt lei alt som hadde med skole å gjøre,

så jeg bestemte meg for å gjøre noe helt annet.

Jeg hadde da ingen planer om hva jeg skulle gjøre,

etter dte året men tenkte å ta dte som dte kom.

Når jeg hadde bestemt meg for dette snakket jeg med ridelæreren

min på ridesenteret jeg red på, og hun og eieren av senteret tilbød meg jobb på senteret der.

Så da ble det sånn. 15 år gammel flyette jeg ut hjemmefra,

og inn på ridesentereti en liten hybel.

Der traff jeg en annen jente som hadde fått jobben gjennom en annonse på innternett.

Vi delte kjøkken og stue, å selv om vi hatet hverandre de første 2 ukene

endte vi opp som veldig gode venner.

Gjennom dte året lærte jeg ekstremt mye, både om meg selv, hetser og om jobb.

Det var å stå på i stallen fra kl. 08.00/09.00 om morgenen til 16.00/17.00. og ofte varte arbeidet lenger enn det å.

Når jobben var feridg måtte vi stelle våre egne hester.

Så det var lange harde dager og vi holdt på i stallen til langt på kveld.

Det var lønnet gjennom aetat, å ikke mye å skryte av i lønn. 21 kr i timen.

Når sommeren kom var praksisen ferdig og jeg begynnte i sommerjobb.

Når dette året var omme hadde jeg bestemt meg for å begynne på folkehøyskole.

Dermed dro jeg opp til trondheim i august.

Desverre hadde året før med heste som jobb hest som hobby + å bo i stallen

gjort at jeg var blitt lei, og avsluttet skoleåret i desember.

Etter jul var det i full gang med jobb igjen å når sommern kom jobbet jeg

på sommerjobben for 3 året på rad. Augyst kom å jeg var fortsatt ikke motivert for skole.

Dervor dro jeg tilbbake til jobben jeg hadde før sommeren.

Til jul i år ble jeg desverre syk og har vært sykmeldt en stund.

Nå har jeg begynnt å se meg om etter en jobb igjen å skal ikke tilbake på skolebneken med det første.

Jeg har lyst til å ta noen kurs ved siden av jobb. kanskje ta opp noen fag.

Det jeg vil si med dette er at jeg sitter igjen med så mange opplevelser, erfaringer og nye venner.

Har lært masse om meg selv og andre.

Jeg kan love deg jeg har møtt mye motstand og mange fordomsfulle folk,

men jeg vet selv at dtete var riktig for meg.

Det hadde ikke vært noe vits for meg å begynne på vidregående når jeg skulle.

Det hadde blirr 3 år med bortsløst tid og penger.

Skolesystemet idag er så A4 som det bare går ann.

Så ta muligheter du har. Ikke vær redd får å gjøre noe annderledes.

Se på Kjell Inge Røkke f.eks. Han har ikke vidregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...