Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor gammel før agility?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Jeg var med på et helgekurs med hunden min i agility da hun var 7måneder gammel. Men da hoppet vi ikke store hinder, sprang ikke mye over høye møner og slikt, det var bare for at hun skulle bli vant til hindrene så tidlig som mulig. Så lenge man tar det rolig og forsiktig, og ikke overanstrenger hunden mens den er liten, så skulle det ikke være noe i veien for å begynne så smått. Vi ventet noen måneder etter kurset før vi begynte å trene på egenhånd og da trente vi også bare forsiktig noen få ganger for repetisjonens skyld. Nå er hun straks 11.måneder og jeg holder på å tenke på å melde meg på et nytt et :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kurs og treninger tar jo ikke med de som er under året (kanskje eldre enn det også?), men det er mye du kan pusle med fram til da, føring uten hinder, fremadsending, litt slalom hjemme, løpe gjennom ting, balansere, kontroll osv osv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

En hund har jo ikke akkurat skade av å lære tunell/slalom osv når den er litt ung. Et hinder på 10 cm skader vel ikke heller :) Når vi går tur i fjellet/skogen finner Aron mange tre som er hugget ned å hopper over de. Aron er 9 mnd nå, og har allerede prøvd tunell-slalom- og lave hinder,, Men man skal selvsagt ikke overdrive slik at det går utover skjelletet. Aron skal på AG nybeg. kurs neste helg, kurs-mannen sa at de va grei alder. All innlæring skjer på LAVE hinder som han sa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund har jo ikke akkurat skade av å lære tunell/slalom osv når den er litt ung.

Sikkert ikke tunnell, men slalom er faktisk ganske så belastende for en ung (særlig stor) hund. Jeg mener hunden skal være minst ett år, men at man må se ann hvordan bikkja er mentalt, for det er ingen vits (mener jeg) å begynne å trene for fullt med en hund som er totalt umoden i hodet fordi det da ofte ender opp med at eier blir oppgitt og hunden stressa. Dessuten har man så utrolig mye annet man kan gjøre før hunden blir så gammel (generell lydighet; sitt/stå/dekk og bli, innkalling osv, grunnleggende agility; fremadsending, føring uten hinder, felter som ligger på bakken osv osv.). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener "agility" fra valpen kommer i hus.

Fra den er valp trener vi på selvtillitt og mestring gjennom skogsturer og diverse andre finurligheter i stue og hage. Vi trener på å balansere på stokker, krype gjennom busker og under ting (bord/stoler), krype gjennom en stol med et laken oppå for å "fake" pølsa. Vi trener også på å tåle at underlaget beveger seg (med tanke på vippe). Mot og mestring, med andre ord. Vanlig hverdagslydighet og innlæring av "frem", "høyre" og "venstre" introduserer vi også mens valpen er nokså ung.

Selv agilitybanen med hinderene begynner jeg så smått med når hunden er ca 6 mnd. Da trener vi mest ro og førerfokus. Dog venter jeg til det siste med hopphindere i full størrelse, møne og vippe etc til hunden er ferdigvokst (min rase ca 10 mnd). Men det vil ikke si at man ikke kan trene på å mestre prinsippene, og det å bli ført på banen.

Full bane med tempo trener vi ikke før hunden er nokså moden både i kropp og sjel, helst ca 1,5 år.

Slalomen trener vi også fra ung alder, men ikke med den korte avstanden som er i banen. Har man større mellomrom er det er helt OK å trene ROLIG slalom fra ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke tunnell, men slalom er faktisk ganske så belastende for en ung (særlig stor) hund. Jeg mener hunden skal være minst ett år, men at man må se ann hvordan bikkja er mentalt, for det er ingen vits (mener jeg) å begynne å trene for fullt med en hund som er totalt umoden i hodet fordi det da ofte ender opp med at eier blir oppgitt og hunden stressa. Dessuten har man så utrolig mye annet man kan gjøre før hunden blir så gammel (generell lydighet; sitt/stå/dekk og bli, innkalling osv, grunnleggende agility; fremadsending, føring uten hinder, felter som ligger på bakken osv osv.). :lol:

Selvsagt må man se hvordan hunden er metalt osv. Dette sier seg jo selv! Så "langt" jeg ser er det ingen her som har nevnt at man skal trene for fullt. Man tar det jo etter hundens tempo, alder og "ferdighet" (fant ikke på et bedre ord) mtp kroppen. Tror det Terrier gjør/skriver er veldig fornuftig. Når man trener slalom med en ung hund gjør man det selvsagt ikke krevende ( verken for "kroppen" eller "hode") Jeg synes det er helt ok å trene slalom viss man tar store avstander mellom "pinnene" og i rolig fart. Det er jo ikke akkurat snakk om å ta en hel AG - bane. :o

Jeg skal ikke uttale meg om hvor stor belastningen er for større hunder, for det vet jeg ingenting om. Men man skal selvsagt vente til å trene AG senere enn hva man gjør med mindre hunder. Det har jeg vertfall fått med meg :o

Hadde ikke prøvd vippen med en veldig ung hund. Men å trene balanse og smidighet kan man faktisk fint trene på i skogen. Mange kjekke trestammer å balansere på og hoppe over for hunden. Jeg synes det er veldig greit at hunden min får en liten forsmak av hva som finnes på AG-banen. Dette er min mening. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må man se hvordan hunden er metalt osv. Dette sier seg jo selv! Så "langt" jeg ser er det ingen her som har nevnt at man skal trene for fullt. Man tar det jo etter hundens tempo, alder og "ferdighet" (fant ikke på et bedre ord) mtp kroppen. Tror det Terrier gjør/skriver er veldig fornuftig. Når man trener slalom med en ung hund gjør man det selvsagt ikke krevende ( verken for "kroppen" eller "hode") Jeg synes det er helt ok å trene slalom viss man tar store avstander mellom "pinnene" og i rolig fart. Det er jo ikke akkurat snakk om å ta en hel AG - bane. :o

Jeg skal ikke uttale meg om hvor stor belastningen er for større hunder, for det vet jeg ingenting om. Men man skal selvsagt vente til å trene AG senere enn hva man gjør med mindre hunder. Det har jeg vertfall fått med meg :lol:

Hadde ikke prøvd vippen med en veldig ung hund. Men å trene balanse og smidighet kan man faktisk fint trene på i skogen. Mange kjekke trestammer å balansere på og hoppe over for hunden. Jeg synes det er veldig greit at hunden min får en liten forsmak av hva som finnes på AG-banen. Dette er min mening. :o

Nei, kanskje ingen som har sagt de trener for fult, men for meg er å trene "for fullt" å trene fast ved en agility bane (kanskje ikke det dere andre ser på som for fullt, men men). Jeg synes også det "Terrier" skriver er bra, men jeg ville ventet lenger enn 6 mnd.

Men så spør jeg dere, hvorfor skal man begynne så tidlig? Det er utrolig mange gode hunder (snakker verdensklasse) som har begynt i alder av 1-2 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så spør jeg dere, hvorfor skal man begynne så tidlig? Det er utrolig mange gode hunder (snakker verdensklasse) som har begynt i alder av 1-2 år!

Ja, men så har det nok vært et godt grunnlag i bånn der. :lol: Og det er det vi snakker om; skape et godt grunnlag - en trygg og samarbeidsvillig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med folk her at det er bra å styrke selvtilliten og slikt. Men å begynne å trene agility på en bane før hunden er 1år eller 1,5 ser jeg ikke helt vitsen med. Da skal man hvertfall vite hva som belaster og ikke, så pølse, tunell og gå gjennom vinger er jo en ting, men å begynne med slalomen før hunden er noe særlig før et år syntes ikke jeg noe om.

Var på et stevne i sommer hvor det gikk to sheltier i samme klasse, da var det veldig lett å se hvilken hund som hadde blitt trent med fra den var liten og hvem som hadde begynt i 1 til 1,5 års alderen. Den som hadde trent fra den var liten var stressa, hoppet på eieren og bjeffet. Den som hadde begynt når den var eldre gikk utrolig bra og fokuserte kun på hinderne. Det var hvertfall en tankevekker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et stevne i sommer hvor det gikk to sheltier i samme klasse, da var det veldig lett å se hvilken hund som hadde blitt trent med fra den var liten og hvem som hadde begynt i 1 til 1,5 års alderen. Den som hadde trent fra den var liten var stressa, hoppet på eieren og bjeffet. Den som hadde begynt når den var eldre gikk utrolig bra og fokuserte kun på hinderne. Det var hvertfall en tankevekker for meg.

Det der har jeg også sett. Jeg har sett flere hunder som har blitt trent fra de var veldig unge og de har vært mye mer stressa og " høye". Jeg har sett dette på flere hunder både av min rase og andre raser. Men det kommer jo helt ann på treneren såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også sett. Jeg har sett flere hunder som har blitt trent fra de var veldig unge og de har vært mye mer stressa og " høye". Jeg har sett dette på flere hunder både av min rase og andre raser. Men det kommer jo helt ann på treneren såklart ;)

Tviler på at stressnivået har så mye å gjøre med når innlæingen startet, spørsmålet er vel heller hvordan hunden har blitt trent..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også sett. Jeg har sett flere hunder som har blitt trent fra de var veldig unge og de har vært mye mer stressa og " høye". Jeg har sett dette på flere hunder både av min rase og andre raser. Men det kommer jo helt ann på treneren såklart ;)

Dette kommer også an på hvordan man trener da. Har sett hunder som ikke har blitt trent før voksen alder, som er mye mer gira enn andre.

Min var med på første helgekurs da hun var 7 måneder, og vi har trent 3 gang etter det. Hun er nå snart 13. måneder. Hun hopper jo over høyere ting i lek osv, så jeg tviler sterkt på at hun har tatt skade av treningen. Og med trening så mener jeg at vi kanskje gikk gjennom noen av momentene en runde de tre gangene vi har trent. Dette har bare gjort selvtilliten hennes godt! Selvfølgelig ville jeg ikke startet å hoppe høye hinder og trene slalom flere timer i uka når hun var så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer også an på hvordan man trener da. Har sett hunder som ikke har blitt trent før voksen alder, som er mye mer gira enn andre.

Min var med på første helgekurs da hun var 7 måneder, og vi har trent 3 gang etter det. Hun er nå snart 13. måneder. Hun hopper jo over høyere ting i lek osv, så jeg tviler sterkt på at hun har tatt skade av treningen. Og med trening så mener jeg at vi kanskje gikk gjennom noen av momentene en runde de tre gangene vi har trent. Dette har bare gjort selvtilliten hennes godt! Selvfølgelig ville jeg ikke startet å hoppe høye hinder og trene slalom flere timer i uka når hun var så liten.

Sier meg meget enig der. ;) Aron er alltid løs på tur og vi går mye i skogen. Han hopper over alt han kommer over, høyt eller lavt. Er kanskje ikke alltid like bra å hoppe alt han kommer over, men er ikke alltid like lett å stanse en liten GIRA dott ;)

Tror også det kommer veldig ann på hvordan man trener og til en viss grad, når man begynner å trene. Men bør selvfølgelig være forsiktig i begynnelsen og ikke "overdrive" og ta det mer som en "lek" oog; ta hensyn til rase/str. såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Men det skaper du ikke på en agility bane :D

Korreksjon : det skapes ikke bare på en agility bane, men, det kan fint oppstå der også :P

Tviler på at stressnivået har så mye å gjøre med når innlæingen startet, spørsmålet er vel heller hvordan hunden har blitt trent..?

Enig med *mokken* her, tror et evt. høyt stressnivå fint kan dukke opp uavhengig om hunden startet sent eller tidlig med innlæring. Og det viktigste her er hvordan fører og hund klarer å kommunisere uten å jage hverandre opp og OVER det som er ønskelig av drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...