Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne bitt i hjel av fire rottweilere


Turnip

Recommended Posts

ÅÅÅÅÅ! Blir så fantastisk irretert! Det er slikt som skaper dårligt rykte på en rase! Når det er gått så langt at asen må registreres hos myndighetene, da er de litt ute og kjører spør du meg! Er lei av at folk ike kan holde undene sine under kontroll! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er jo blitt en rase som ikke bare er ute og kjøre ryktemessig, men rent faktisk når det gjelder det som eksemplarer av rasen har gjort dessverre. Den har vel "overtatt" for pitbull i USA på statistikken, den har vært på randen av forbud i England på grunn av popularitet i visse miljøer der de har gjort mindre festlige ting - som å drepe barn.

Det er vel ikke hundene i seg selv det er noe galt med, ikke sant - det ER det jo egentlig aldri, men at de omsettes til eiere som ikke passer godt nok på dem - ut fra de egenskapene de faktisk har.

Samtidig vet man at uavhengig av rase så er flere hunder sammen som går uten tilsyn eller er ute av kontroll kan gire hverandre opp i stor grad. Vi så det her hjemme, med Johannes-saken, det har vært tilfeller flere steder hvor det er to-tre-fire hunder som angriper mennesker og eventuelt dreper dem. Det er ikke nødvendigvis aggresjon - det kan like gjerne handle om byttedrift.

Særlig fordi det ofte er snakk om barn og eldre, som kanskje beveger seg litt annerledes, som ikke virker like "ovenpå" som voksne mennesker. Blir man redd, som denne kvinnen kanskje ble når hun så fire rottweilere mot seg, så oppfører man seg som et "bytte" muligens - man trigger hundene. Andre ganger har det vært "uforklarlige" angrep på spedbarn... men kanskje det ikke er aggresjon, kanskje det er jaktlyst som går klikk i hodet på hunden?

Hunder med slik veldig byttedrift BØR ikke hvem som helst eie. Jeg mener... ekstremutgaven her er malinois, men de har gått så skadefri som mulig gjennom økt popularitet - kanskje fordi de selges nærmest KUN til spesielt interesserte? Og så SER de jo ikke ut som "muskelhunder", er kanskje ikke "tøffe" nok utseendemessig?

Og rottweilere HAR en spesiell byttedrift, de også. Og det må jo kommende eiere være klar over. Hunder som "jakter og dreper" ER ikke nødvendigvis "sinte" eller "aggressive" - men kan ha en byttedrift/jaktlyst som er helt overstyr og ukontrollert. Og så hisser de hverandre opp, og så ruller snøballen.

Når det er en jakt/byttedrift som retter seg mot mennesker også, så er det grunn til å passe på; hele høsten flyr det jo jakthunder løse rundt i utmark, men det er ikke så mange menneskelige ofre for elghunder/harehunder/fuglehunder - selv om de har jaktlyst så det holder.

Så det er noe med "retningen" visse ting KAN ta, ikke sant, akkurat som ingen mener visse typer jakthunder er "onde" fordi de VIL gå for alt som er av smådyr (har vært borti jackeiere som er blitt alvorlig forskrekket over "unge hunden" den første våren de har den, når det detter fuglunger ned fra trærne og de ser en massemorder i aksjon... husker et voksent par med stor hage med mange "fugletrær" som var helt i sjokk over den elskede lille hundens legning i så måte).

Å "bagatellisere" rottweilere, som mange gjør, ER dumt. Jeg ser mange kunnskapsløse eiere rundt om som ikke burde hatt rasen, som det florerer av ikke-godkjente kull på ute på finn.no og andre steder. Raseklubben er streng i kravene, men det er jo liten vits i - når useriøse oppdrettere får solgt hunder som kanskje ikke burde vært født, fordi de ville falt gjennom mentalt etter kravene, lett som bare det - til eiere som ikke helt vet hva de får.

Veldig, veldig synd for en rase som ER fin i rette hender og som da ikke byr på problemer. Men hvordan løse det? Det handler i grunnen om HVEM som får lov til å kjøpe... sånn apropos det svenske forslaget og alle andre forslag.

Og ikke nytter det med forbud heller... for da flytter interessen seg over til stadig nye raser. Nå er det jo cane corso og presa som er in-hunder og der det er nokså ymse "oppdrettere", later det til, som er i ferd med å etablere rasene her i Norge. Én eller to useriøse kan produsere nok hunder til å ødelegge for disse, jevnfør den andre tråden, fordi de er POPULÆRE. Nå ser jeg "gamle dagers" amstaffeiere komme med disse nye rasene, som sikkert er helt greie de også - i rette hender. Men hvem skal skille klinten fra hveten, når oppdrettere selger til hvem som helst?

Men det er nok av "accidents waiting to happen", og like trist hver gang, fordi det meste kunne vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus Akela.. Som vanlig et fantastisk innlegg.. Jeg kjenner at jeg dessverre begynner å bli skeptisk også jeg. Det finnes så mye rart rundt av oppdrettere og avlsdyr, og ikke minst eiere. Møter jeg en ung jente med rottis eller hannschæfer i stramt båndt på tur med lille snella på 10 uker, nei, så får de ikke hilse. Det ER ikke hunderasen det er noe galt med, sånn i utgangspunktet.. Men det hjelper så lite! La merke til at de krever sertifisering fra lokale myndigheter i Portugal for å inneha visse raser, kanskje det hadde vært noe? Eventuelt for oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra innlegg igjen Akela :) Kunne ikke sagt meg mer enig.

Det finnes som på alle raser, mye dårlig gemytt på rottweileren også. Det er jo fordi disse er de "populære/farlige" hundene. Man ser de på film, tv, på gata med de "tøffe" osv. Det er ikke mer en et par uker siden så kom storebroren min på 21 år og lurte på hvilken rase som er "tøffest" av rottweiler og dobermann, fordi han ønsket seg hund :rolleyes: (Han har vokst opp med min fars hunder, og mine Border collier...). Da svarte jeg ingen av delene! Skal du ha deg hund, synes eg du skal få deg en labrador eller noe i den duren. Han skal ikke ha de rasene fordi han har "lyst" på de, men fordi det er disse rasene andre på hans alder har.

Det er jo ingen sak å bli oppdretter i Norge. Det er nok derfor det oppstår så mange useriøse også. Med en kombinasjon av useriøse oppdrettere, dårlig avl og "dårlige" valpekjøpere skjer slik som dette.

Oppdretter bør være mye flinkere å sjekke ut valpekjøperen.

Selv venter jeg en veldig krevende rase, og gjett om jeg er sjekket i alle ender, fått 1000 spørsmål av oppdretteren min. For å ha slike krevende raser bør man ha en del hundeerfaring. Hadde ikke jeg jobbet med hund i 5 år (hundepensjonat, instruktør, hundetrening/kurser og omplassering), hadde jeg aldri fått kjøpt en slik hund. I hvert fall ikke av den oppdretteren jeg skal ha fra. Hun er utrolig kresen ang valpekjøpere, noe jeg synes er bra. Andre oppdrettere har sendt meg mail og lurt på om jeg vil kjøpe valp av de, bare fordi de har sett at jeg ønsker den rasen på hjemmesiden min, så det er visse forskjell ute å går.

En rottweiler er en utrolig krevende hund. Vi omplasserer kanskje mellom 3-5 rottweilere i året, og ofte er omplasseringsgrunnen nemlig for at hunden er for krevende.

Legger vi ut annonser på hundene på nettet får vi minst 10 mailer fra gutter/jenter mellom 16 og 22 år.

Det er få av disse jeg ikke sletter med en gang. Skal jeg omplassere en rottweiler til en gutt/mann på 22 år, må han ha veldig bra referanser, og en god del hundeerfaring og komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottweiler er en utrolig krevende hund. Vi omplasserer kanskje mellom 3-5 rottweilere i året, og ofte er omplasseringsgrunnen nemlig for at hunden er for krevende.

Legger vi ut annonser på hundene på nettet får vi minst 10 mailer fra gutter/jenter mellom 16 og 22 år.

Det er få av disse jeg ikke sletter med en gang. Skal jeg omplassere en rottweiler til en gutt/mann på 22 år, må han ha veldig bra referanser, og en god del hundeerfaring og komme med.

Nå vet ikke jeg hvem "vi" er som du refererer til - men jeg ser at du selv er 17 år og skal ha den en malinois... Sånn apropos de glupe tingene Akela har sagt her over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så hjetens enige med alle. Og det at de brukes som "farlig" hund på tv og i filmer ødelegger ganske mye! Da skal alle ha de, og uerfarne folk med krevende hunder er vel ikke den beste kombinasjonen. Det er jo ikke bare rottweilern det går ut over, dobermann og andre vakt raser går det jo også hardt utover. Er bare lei av dette.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvem "vi" er som du refererer til - men jeg ser at du selv er 17 år og skal ha den en malinois... Sånn apropos de glupe tingene Akela har sagt her over...

Vi, det er "vi" som jobber med omplasseringen :)

Ja, jeg har lest alt det som Akela har skrevet, og dette er nøye planlagt. Jeg har snakket med mange av de jeg trener med og samtlige sier at de mener det er en rase som passer for meg. Dette er godt voksne folk som både er hundeførere i politiet, landslaget i lydighet osv. Det er viktig å ikke dømme folk over nettet, som det kanskje er lett og gjøre. Ønsker du å vite mer, kan du heller ta dette over PM, så svarer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...