Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye priser for JH


Line_

Recommended Posts

På NKK sine sider står det at juniorhandling nå koster 290 (web) for påmelding! :shocked: Det kan jo ikke være sant at de har satt opp prisene til det tredobbelte!

Nå må jeg virkelig revurdere om jeg i det hele tatt gidder å melde på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ.. Da ble det plutselig veldig dyrt for disse juniorhandlerne, synes jeg..

Men det er vel nye regler nå - og de skal holde på lenger tid, mere krav og sånt - hvis jeg ikke har oppfattet tingene helt feil.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler og slikt, men det skal da ikke være nødvengid å tredobble prisen for det?! lle som deltar i JH er under 17 år, og det største antallet har ikke fast jobb/lønning regner jeg med. Jeg må betale det selv, så jeg kommer i hvertfall ikke til å kunne delta noe særlig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du?! :)

Altså med den nye bedømmingen holder på hele dagen (som en hvilken som helst rasering)

Men tror nok jeg har tatt besluttningen om at jeg neppe stiller mye JH i år nå.

Syntes det egentlig var sykt med 100kr for den bedømmelsen vi fikk før også.

Forhåpentligvis tenker folk som oss kanskje?

Da vil de nok merke boikottingen tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo kritikksjema nå da... Så da er det jo naturlig at det koster like mye som å få et kritikksjema i andre sporter...

Jeg synes det fremdeles er dyrt. Det koster jo halvparten av prisen å være medlem av NKKU som NKK fordi det er for ungdommene, men man får fremdeles de samme rettighetene?

De har i hvertfall mistet meg som deltaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo kritikksjema nå da... Så da er det jo naturlig at det koster like mye som å få et kritikksjema i andre sporter...

Nå er det da faktisk forskjell på og stille en hund å stille her.

Stiller du i ekstr så ja, du får en kritikk akkurat som her, men da får du ofte noe igjen for resultatet, og i tilegg kan du konkurrere videre.

Vil jo si at dersom jeg tar et cert kan jeg jo kanskje få en tittel, vinner jeg JH et sted, eller 3, ingen tittel.. Eneste stedet du kan få noe lignende er Hamar 1 gang i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi boikotter, så går nok JH tilbake til slik det var. Det vil jeg absolutt ikke!

Jeg reagerer ikke noe særlig på prisene, selv om jeg nå ikke bare "melder på for moro skyld". Jeg er kjempefornøyd med de nye reglene. Vi får egen ring, og bedømmingen varer nesten hele dagen. Dommeren bruker lang tid på hver ekvipasje, slik at vi virkelig får vist hva vi kan. I tillegg får vi kritikk, og poeng utifra hva vi kan om rasen, oppstilling, utnyttelse av ringen osvosv. De 4 med høyest poengsum går videre til finaleringen, hvor de også kanskje bytter hunder.

Hovedgrunnen til at prisen er blitt så høy er fordi vi får egen dommer, som KAN og er INTERESSERT i juniorhandling. Det koster å få en egen dommer flydd til Norge, opphold osv, men jeg syns det absolutt er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt har prisen blitt satt opp så mye pga. at bedømmingen blir mye mer grundig, man skal bla. bytte hunder osv, og man får kritikkskjema med mange forskjellige punkter hvor dommer skal gi karakterer fra 1 til 10, kommentere hvert punkt samt generelt. Dommeren som brukes i JH skal også bare dømme JH den dagen, ikke noe annet. Derfor blir kostnadene den samme som i de andre ringene.

Så ymse som JH-bedømmingen har vært før, tror jeg dette blir en klar forbedring :) Med det nye systemet skal det kun brukes motiverte og forhåpentligvis flinke dommere, samt at det kanskje blir mulighet for å bruke ikke autoriserte ekstriørdommere etterhvert. (Mange flinke handlere som interesserer seg for JH som ikke er ekstriørdommere) Dommerne som skal dømme JH vil også få utdelt ett kompendium, det har jo faktisk ikke hatt til nå..

Dette er heller ikke noe NKK har bestemt "over hodet" på juniorhandlerne, de har diskutert det grundig med NKKUs styre og juniorhandlingskomitee, hvor det sitter aktive juniorhandlere, samt folk som har vært juniorhandlere.

EDIT: Så ikke labbis sitt innlegg før jeg postet mitt, så står endel av det samme :)

Link

til det nye regelverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at det er på grunn av de nye reglene. Synes de er supre, og de gjør junior handling mye mer seriøst enn før. Men jeg har rett og slett ikke råd til å betale 600 kr en helg med juniorhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Etter JH på NKK Trondheim bestemte jeg meg for å aldri gå JH noe mer..

Meen, etter de nye reglene og det nye systemet kom, så blir jeg faktisk fristet til å gå JH flere ganger...

Okei, det er dyrt, men som sagt, man får egen ring, kritikk skjema osv..Mange fordeler :)

(wuhu, nå funker tegnene mine igjen! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det nye systemet etterlengtet og mye bedre!

Hurra for det! Men det er faktisk synd at for å få et nytt system må prisen bli 3 ganger så høy og i tillegg kan jeg vel strengt tatt sjelden gå JH, pga at jeg prioriterer ekstreriør foran, å nå er det lett for krasj.

Må bare si en ting til; Utrolig teit at kun de 4 beste får gå i finaleringen. Syntes alle burde fått akkurat lov til å få løpe inn der å stille opp. Nå er det ikke det største for meg akkurat, men for de yngre handlerene er sikkert det mye større en barn & hund der det av og til er ca 20 tilskuere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; for den "nye JH" MÅ prisene bli høyere. Det er ingenting å gjøre med det. Dersom prisen skal bli billigere må vi tilbake til den "gamle JH", den som ingen likte og alle klaget over. Dersom dere vil det, så kan dere jo klage, men da går dere tilbake til det "gamle JH".

Angående det med at kun 4 går til finaleringen:

Det er ikke tid til at alle går inn i storeringen hvis de 4 beste også skal få byttet hund. NKK har et tidssjema som må følge (derfor har JH vært så kort tidligere), og da er det ikke tid til at alle skal få løpe i storeringen + at de 4 beste skal få bedømming med fremmed hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; for den "nye JH" MÅ prisene bli høyere. Det er ingenting å gjøre med det. Dersom prisen skal bli billigere må vi tilbake til den "gamle JH", den som ingen likte og alle klaget over. Dersom dere vil det, så kan dere jo klage, men da går dere tilbake til det "gamle JH".

Angående det med at kun 4 går til finaleringen:

Det er ikke tid til at alle går inn i storeringen hvis de 4 beste også skal få byttet hund. NKK har et tidssjema som må følge (derfor har JH vært så kort tidligere), og da er det ikke tid til at alle skal få løpe i storeringen + at de 4 beste skal få bedømming med fremmed hund

Det er bull... "Gamle jh" kostet 50 kr. (100 når pengegriske NKK for første gang økte prisen) og kostet NKK ca nada. "Nye jh" koster 290 kr. (vi snakker altså en prisforskjell på 190 kr fra forrige prisøkning).

La oss gjøre et lite regnestykke;

Tidligere har det vært meldt på maks 30 ekvipasjer til juniorhandling - du får meg ikke til å tro at det tar så fryktelig mye lenger tid å dømme en juniorhandling ekvipasje enn en utstillingsekvipasje, men for å være snill kan vi gå utifra at dommeren dømmer ca. 10 ekvipasjer i timen (mot ca. 20 i utstillingsringen) . Det vil altså si at juniorhandlingen er ferdig etter maks 3 timer, altså ikke noe særlig lenger enn en stor rase vanligvis ville tatt. Det vil igjen si at dommeren som dømmer jh kan dømme andre raser den dagen også (som igjen senker kostnadene for NKK litt), og også dagen etterpå.

Videre er det ingenting man kan oppnå med juniorhandling - ingen cert, ingen cacib, ingen championtittel - er man heldig så får man lov til å bli kvalifisert til skipet for å få betale nye 290 kr. der. NKK sparer også tid i store ringen ved at de bare skal ha inn 4 juniorhandlere der, og tjener altså 190 kr. mer per deltaker. Ser man dette da i forhold til det at juniorhandlere nå må velge mellom å stille egen hund eller juniorhandling pga muligheten for tidskræsj synes jeg alt bare vitner om at NKK ikke kunne gitt mer søren i juniorhandlerene, så lenge de betaler.

Kritikk, bedre dommere og mer tid har vi mast om lenge - men ikke søren om noen får meg til å tro at det er nødt til å bety en prisøkning på 200 %. Boikott folkens, boikott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bull... "Gamle jh" kostet 50 kr. (100 når pengegriske NKK for første gang økte prisen) og kostet NKK ca nada. "Nye jh" koster 290 kr. (vi snakker altså en prisforskjell på 190 kr fra forrige prisøkning).

La oss gjøre et lite regnestykke;

Tidligere har det vært meldt på maks 30 ekvipasjer til juniorhandling - du får meg ikke til å tro at det tar så fryktelig mye lenger tid å dømme en juniorhandling ekvipasje enn en utstillingsekvipasje, men for å være snill kan vi gå utifra at dommeren dømmer ca. 10 ekvipasjer i timen (mot ca. 20 i utstillingsringen) . Det vil altså si at juniorhandlingen er ferdig etter maks 3 timer, altså ikke noe særlig lenger enn en stor rase vanligvis ville tatt. Det vil igjen si at dommeren som dømmer jh kan dømme andre raser den dagen også (som igjen senker kostnadene for NKK litt), og også dagen etterpå.

Videre er det ingenting man kan oppnå med juniorhandling - ingen cert, ingen cacib, ingen championtittel - er man heldig så får man lov til å bli kvalifisert til skipet for å få betale nye 290 kr. der. NKK sparer også tid i store ringen ved at de bare skal ha inn 4 juniorhandlere der, og tjener altså 190 kr. mer per deltaker. Ser man dette da i forhold til det at juniorhandlere nå må velge mellom å stille egen hund eller juniorhandling pga muligheten for tidskræsj synes jeg alt bare vitner om at NKK ikke kunne gitt mer søren i juniorhandlerene, så lenge de betaler.

Kritikk, bedre dommere og mer tid har vi mast om lenge - men ikke søren om noen får meg til å tro at det er nødt til å bety en prisøkning på 200 %. Boikott folkens, boikott!

Takk Helene, du skriver det så bra så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK KUNNE IKKE HA SUNKET DYPERE! Det er så kvalmt at jeg kunne spy!

Er så sint at jeg ikke bør skrive i det hele tatt, men bare sitte på fingrene mine. Flere her har skrevet nøyaktig det jeg ville ha skrivd likevel, så innlegget mitt er egentlig nytteløst :)

1. Det tar ikke Nkk lenger tid å la alle ekvipasjer vise seg i store ringen (og da snakker ikke jeg om full bedømming, men en runde og stille opp) enn at de klarer å holde sitt dyrebare tidsskjema :rolleyes:

2. Det er helt grei med prisøkning, men IKKE DET TRE-DOBBELTE! NKK tjener drøssevis av penger for utstillingen i seg selv, så her er det kun pengegriske folk inn i bildet.

3. Boikotting vil gi liten virkning ettersom mange nok likevel vil stille i jh. Alle som er i mot bør skrive et saklig brev til NKK. Får NKK nok brev er de nødt til å vurdere saken og forhåpentligvis senke prisen selvom den garatert ikke går tilbake til 100kr

Er det rart NHL skilte seg fra NKK, syns NKK bare har blitt værre og være med årene jeg. BYTT UTT HELE STYRET, sier nå jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...