Gå til innhold
Hundesonen.no

Matforsvar hos valp.


Tiv

Recommended Posts

Dette er et problem jeg aldri har hatt på en valp, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Jeg føler at jeg må gjøre noe nå, ikke minst fordi det blir en stor hund en gang i tiden. Jeg har gikt i armene, og vil unngå å måtte slite med en 30-35 kilos hund som blir sint når han har mat. Jeg vet jo heller ikke i hvilken retning dette vil utvikle seg om jeg ikke gjør noe med det.

Ingen har plaget ham eller tatt fra ham maten, så det er ikke grunnen til at han knurrer og snapper. De gangene han gjør det, er når en av oss har et ærend i nærheten av ham. Han skal kunne godta at noen omså tar på maten hans når han spiser, uten at han prøver å bite! Jeg pleier la de være i fred når de spiser, men alle som en finner seg i at man tar noe fra de. De kan godt vise at de ikke liker det ved å knipe munnen igjen, men det er ikke noe problem å ta fra de bein og skrot de finner.

Han her derimot, viser forsvar på en litt for intens måte, og det vil jeg luke bort. Han er forøvrig en myk, litt skvetten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde det da han var liten.. Vi trente masse bytting, begynte først med kjedeligere ting, og nå kan jeg ta fra han griseører o.l. om det er nødvendig. Dessuten passet vi veldig godt på at han ikke følte seg truet når han spiste.. Etter bare noen uker forsvant adferden helt. Pølsebiter er visst veldig greit å bytte med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an, det hadde vært trivelig om han fikk litt bedre manerer. Han skal være en slags 'hjelpehund' for meg, så det er nok en fordel om vi får jobbet med ting som kan skape problemer senere. Utover dette er han veldig hyggelig og snill, ingen hund som prøver seg på noen måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra Lotta kom i hus fikk hun bein, griseører ol. "servert" på fanget vårt (i sofa eller på gulvet) mens vi holdt det for henne. Det ble dermed naturlig for henne å spise i vår nærhet samtidig, som hun opplevde at hun ikke trengte å passe på. Fortsatt kommer hun med beina til meg og vil ligge på fanget.

Ellers synes jeg du har fått gode råd, som byttehandel og å fylle på matskålen underveis.

Lykke til ¨,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og link til en informativ nettside! Begynte så vidt i går, og har laget en avtale med gubben om at vi begge skal gjøre det på samme måte. Starter med framgangsmåten på Per Olavs side, og det fungerte bra etter noen runder. Han er så liten ennå, og lettpåvirkelig. Får få tak i noen godbiter i dag og jobbe videre. Det var på tide vi kom i gang, og jeg tror jobben burde gå lett. Han er slett ikke vanskelig, jeg oppfatter matforsvaret som en reflekshandling og ikke et gemyttproboblem som går over flere områder enn dette. Litt nervøs, men ikke sånn at han tenker at forsvar er beste løsning.

Takk så mye, vi er godt i gang allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taiko er mataggresiv, det er riktignok kun mot andre dyr, men da fikk jeg beskjed om å gi han mat i buret. Men prøv å legge noen go'biter i skålen når han spiser, da blir det possitivt å ha noen hender i maten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...