Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er en hund for gammel til å få valper?


hegehau

Recommended Posts

jeg har en schæfer på 7 år og har lyst få ett kull på hun,

men lurer på om det er for sent...

Spørsmålet mitt er da, når er det er for sent??

Hunden er frisk og rask og leker litt med valpen min ennå..

Hun er røntget og ingen på stamtavlen har sykdommer..

Hun har vært politihund og er svært lydig og lærevillig,

jeg synes derfor at hun skal få sjansen til å føre videre de genene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha kull på henne da? Hvilke positive egenskaper har hun å tilføre en rase som allerede er preget av mange dårlige hunder? Jeg regner med at hun er stilt, røntget fri og fri for alle andre sykdommer? Uansett synes jeg syv år er altfor gammelt til første kull.. Uten at jeg er noen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

jeg har en schæfer på 7 år og har lyst få ett kull på hun,

men lurer på om det er for sent...

Spørsmålet mitt er da, når synes dere det er for sent??

og når mister hundene menstrusjonen??

har ikke tidligere hatt en eldre hund så jeg har ikke tenkt over når de mister menstrusjon...

For jeg går ut i fra at de gjør det???

:D;)

7 år er for gammelt for første kullet.

Tisper har løpetid helt til de dør,men det betyr ikke at de bør få valper av den grunn.

En schæfer på 7 år er en gammel hund, og man anbefaler ikke at man har valper første gang på ei tispe som er over 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med at du ikke kan hive kull på en schæfer for første gang når hun er 7 år er tul for så lenge hun er i fin form og du kjener hunden og ser at hun vil klare det så går det fnt med eit kul når hun er så gamel og vis hun er røntget og helsa er i fin form.

så at du kan hive kull på hun er det du som vet best som kjener hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med at du ikke kan hive kull på en schæfer for første gang når hun er 7 år er tul for så lenge hun er i fin form og du kjener hunden og ser at hun vil klare det så går det fnt med eit kul når hun er så gamel og vis hun er røntget og helsa er i fin form.

så at du kan hive kull på hun er det du som vet best som kjener hunden.

Det er det dummeste jeg har hørt! 7 år ER altfor gammelt for en hund å få valper! Er flere her inne som er flinkere til å fortelle akkurat hvorfor det er for gammelt. Men jeg syns uansett at det ikke er noe å diskutere engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en schæfer på 7 år og har lyst få ett kull på hun,

men lurer på om det er for sent...

Spørsmålet mitt er da, når synes dere det er for sent??

og når mister hundene menstrusjonen??

har ikke tidligere hatt en eldre hund så jeg har ikke tenkt over når de mister menstrusjon...

For jeg går ut i fra at de gjør det???

:D;)

Er tispen 7 år vil jeg si at hun er for gammel som førstegangsfødende. Hvis ikke det er snakk om en helt alldeles fantastisk, utrolig tispe, fri for alt som heter HD/AA og andre sykdommer, og som i tillegg oppfyller alle krav som sch.klubben setter til avlsdyr, så ville ikke jeg vurdert det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller også spørsmål om hva du mener din hund kan tilføre rasen av positive egenskaper som andre hunder av rasen ikke har ?

Når man tenker på ha valper på ei tispe, er det mye man skal vurdere.

- Er tispa bra mentalt - fungerer den godt i alle situasjoner, hjemme som borte ? Er den mentaltestet ?

- Er tispa sjekket mht helsestatus (HD/AA, allergier, andre raserelaterte sykdommer) ?

- Hvordan er tispas søsken mht det samme ? Er de mentalt gode hunder, og ikke minst friske ?

- Hvordan er linjene bakover - kjenner du til dem ?

- Er hunden rasetypisk og sundt bygd ?

Ei tispe kan godt være førstegangsfødende i 7 års alder, men sjansen for at det oppstår komplikasjoner under fødselen er langt større enn om hunden er yngre. Dette har noe med bekkenets smidighet å gjøre. Om tispa fortsatt er myk og smidig som en unghund, kan det sikkert gå bra, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller også spørsmål om hva du mener din hund kan tilføre rasen av positive egenskaper som andre hunder av rasen ikke har ?

Når man tenker på ha valper på ei tispe, er det mye man skal vurdere.

- Er tispa bra mentalt - fungerer den godt i alle situasjoner, hjemme som borte ? Er den mentaltestet ?

- Er tispa sjekket mht helsestatus (HD/AA, allergier, andre raserelaterte sykdommer) ?

- Hvordan er tispas søsken mht det samme ? Er de mentalt gode hunder, og ikke minst friske ?

- Hvordan er linjene bakover - kjenner du til dem ?

- Er hunden rasetypisk og sundt bygd ?

Ei tispe kan godt være førstegangsfødende i 7 års alder, men sjansen for at det oppstår komplikasjoner under fødselen er langt større enn om hunden er yngre. Dette har noe med bekkenets smidighet å gjøre. Om tispa fortsatt er myk og smidig som en unghund, kan det sikkert gå bra, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Enig med deg Siri, bortsett fra at jeg stiller spørsmål ved en`ting. Når du spør hovedinnlegger om tispa "kan tilføre rasen av positive egenskaper som andre hunder av rasen ikke har ? " Er det et avlskriterie at tispa skal ha egenskaper andre avlsdyr innen rasen ikke har? Skal hun være så spesiell i alle avlsspørsmål eller spør du om det på grunnlag av at tispa er 7 år og ikke har hatt kull ennå? Jeg er av den oppfatning av at tispa skal oppfylle de kriteriene du viser til, men at hun derimot skal være så spesiell at hun har mye andre ikke har er det litt høyt å sikte. Innen Schäfer kan jeg kanskje være enig i at kriteriene stilles høyere, i.o.m at det er en tallmessig høy rase, men generellt bør disse kriteriene holde;)

Ellers vet jeg at mange velger å sette på ei tispe sitt første kull i denne alderen og som regel går det bra. Derimot mener jeg at tispa burde vært maks 5 år ved sitt første kull og 7 ved sitt siste. Selvsagt er det en tommelfinger-regel, men uansett min subjektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ei tispe kan godt være førstegangsfødende i 7 års alder, men sjansen for at det oppstår komplikasjoner under fødselen er langt større enn om hunden er yngre. Dette har noe med bekkenets smidighet å gjøre. Om tispa fortsatt er myk og smidig som en unghund, kan det sikkert gå bra, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Nå gidder ikke jeg å gå inn på hvorfor du evt. skulle avlet på tispa di, det er en annen diskusjon, men når det gjelder om det er fysisk forsvarlig er jeg enig med Siri. Det kan gå bra, men en ulempe med en så gammel førstegangsfødende (regner med at det er det det er snakk om) er at hun kan være ganske stiv/lite smidig i bekkenet. I tillegg er det større sansynlighet for at det skal oppstå komplikaskjoner av noen art. Det er vel vanelig å sette en grense for førstegangsfødende på 5 år og er tispa over det må tispa vurderes spesielt. Er det aktuelt å sette valper på henne bør du aller først ta henne med til veterinær for en NØYE vurdering av helsetilstanden hennes og høre hva veterinær syns. Men jo eldre hun er jo større fare for komplikasjoner er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at en hund (tispe), kan få kull når hun er i stand til å få kull. Alderdommen setter hindringer, men opptil ti år (avhengig av rase), er greit. Også når det gjelder det første kullet. En eldre hund, som er i god form, har større sjanse for å få en vellykket fødsel og alt som følger med, enn en to år gammel hund som er i dårlig form.

Siden folk er uenige i dette, så har jeg fått lære dette fra en av de få i Norge som er veterinær, og spesialist på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at en hund (tispe), kan få kull når hun er i stand til å få kull. Alderdommen setter hindringer, men opptil ti år (avhengig av rase), er greit. Også når det gjelder det første kullet. En eldre hund, som er i god form, har større sjanse for å få en vellykket fødsel og alt som følger med, enn en to år gammel hund som er i dårlig form.

Siden folk er uenige i dette, så har jeg fått lære dette fra en av de få i Norge som er veterinær, og spesialist på hund.

Og denne veterinæren heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at en hund (tispe), kan få kull når hun er i stand til å få kull. Alderdommen setter hindringer, men opptil ti år (avhengig av rase), er greit. Også når det gjelder det første kullet. En eldre hund, som er i god form, har større sjanse for å få en vellykket fødsel og alt som følger med, enn en to år gammel hund som er i dårlig form.

Siden folk er uenige i dette, så har jeg fått lære dette fra en av de få i Norge som er veterinær, og spesialist på hund.

Hmm, sorry, vanskelig for å svlege det der.. Det strider jo med NKK's etiske retningslinjer (og de fleste raseklubbers), er det totalt omvendt burde vel denne vet'en si ifra til NKK? :rolleyes:

En 10 år gammel tispe tilsvarer jo ei ca. 70 år gammel dame, man lar ikke henne få barn likevel, gjør man, bare fordi det er mulig? Jada, jeg vet jeg sikkert setter ting på spissen, men det ville aldri i mine villeste drømmer falt meg inn å pare ei 10 år gammel tispe for første gang. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at en hund (tispe), kan få kull når hun er i stand til å få kull. Alderdommen setter hindringer, men opptil ti år (avhengig av rase), er greit. Også når det gjelder det første kullet. En eldre hund, som er i god form, har større sjanse for å få en vellykket fødsel og alt som følger med, enn en to år gammel hund som er i dårlig form.

Siden folk er uenige i dette, så har jeg fått lære dette fra en av de få i Norge som er veterinær, og spesialist på hund.

:D Det er ikke ofte at jeg reagerer, men her går grensen for meg. 10 år!!! Hvor mange kull har du hatt ansvaret for?

Jeg har vært i kontakt med mange veterinærer og jeg har ALDRI hørt noen som anbefaler kull på en 10 år gammel tispe!

Hadde en sak for 1 år tid siden, der det var spørsmål om å sette et førstegangskull på en sheltietispe på 5,5 år. Tispa virket veldig frisk og rask, men før jeg anbefalte å sette valper på henne snakket jeg med 4 forskjellige veterinærer og alle sa det samme: Jeg vil ikke anbefale det, men det KAN jo selvfølgelig gå greit.

Skulle likt som de andre her å vite navnet på den veterinæren som har uttalt dette og i tillegg er spesialist på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sorry, vanskelig for å svlege det der.. Det strider jo med NKK's etiske retningslinjer (og de fleste raseklubbers), er det totalt omvendt burde vel denne vet'en si ifra til NKK? :rolleyes:

En 10 år gammel tispe tilsvarer jo ei ca. 70 år gammel dame, man lar ikke henne få barn likevel, gjør man, bare fordi det er mulig? Jada, jeg vet jeg sikkert setter ting på spissen, men det ville aldri i mine villeste drømmer falt meg inn å pare ei 10 år gammel tispe for første gang. Aldri.

Noen bekjente av meg fikk "plutselig" et valpekull på sin 8 år gamle tispe. Det gikk helt fint da. Året etter var tispa blitt 9 år - og fikk "plutselig" et kull til gitt... denne gangen gikk det ikke så greit. Fødselen var ikke noe problem, men tispa døde etter 3 uker av magedreining pga stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det kan gå helt bra, men etter fylte 5 år så er det mye større sjans for at det blir komplikasjoner før, under og/eller etter fødtselen. Hjelper ikke hvor frisk og rask tipsa er i forkant, slike komplikasjoner kan komme uansett. Samme som med mennesker. Så da kommer det jo helt ann på om du er villig til å ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...