Gå til innhold
Hundesonen.no

Metoder som ikke funker


Mirai

Recommended Posts

greit å fortelle om en situasjon, men kanskje ikke så konkret? Og ventet du deg faktisk noen som er enig i at det er greit å gjøre sånn med hunden? :)

Jeg blåser i om det var for konkret eller ikke. Neste gang så skal jeg finne på en historie og bruke mitt eget navn! Da kommer du vel bare til å klappe i hendene og være strålende fornøyd. Jeg kan ikke fatte at dette er noe å kverulere på!

Les hva jeg skriver. Poenget er ikke hva de gjorde med hunden. Er rimelig lei av å si det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg blåser i om det var for konkret eller ikke. Neste gang så skal jeg finne på en historie og bruke mitt eget navn! Da kommer du vel bare til å klappe i hendene og være strålende fornøyd. Jeg kan ikke fatte at dette er noe å kverulere på!

Les hva jeg skriver. Poenget er ikke hva de gjorde med hunden. Er rimelig lei av å si det nå.

hva er poenget da? du vet jo ikke om dette er deres metode eller en panikkaksjon. Og det er vel ingen som bruker "metoder" som ikke funker. Det er vel krystallklart håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er poenget da? du vet jo ikke om dette er deres metode eller en panikkaksjon. Og det er vel ingen som bruker "metoder" som ikke funker. Det er vel krystallklart håper jeg.

Nå har jeg forklart deg poenget i en annen tråd, siden du ikke tok det selv.

Og jo, det er jo drøssevis av folk som bruker metoder som ikke funker. Folk som har i mange år f.eks "straffet" hunden for å stjele ting fra bordet men allikevel fortsetter hunden, eller folk som overser at hunden tar ting fordi da tror de at den slutter av seg selv.. To metoder som kanskje både er brukt feil, og ikke fungerer som de skal. Misforståtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nå har jeg forklart deg poenget i en annen tråd, siden du ikke tok det selv.

Og jo, det er jo drøssevis av folk som bruker metoder som ikke funker. Folk som har i mange år f.eks "straffet" hunden for å stjele ting fra bordet men allikevel fortsetter hunden, eller folk som overser at hunden tar ting fordi da tror de at den slutter av seg selv.. To metoder som kanskje både er brukt feil, og ikke fungerer som de skal. Misforståtte.

jaja, men jeg ville hvertfall ikke trukket noen konklusjon i at det er en metode eller måten de behandler hunden. For man vet fortsatt ikke om det var deres panikkreaksjon. Skal man diskutere hvorfor mennesker gjør som de gjør(altså psykologi) må man ha mye mer fakta for å dra en konklusjon. Men du får mene som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, men jeg ville hvertfall ikke trukket noen konklusjon i at det er en metode eller måten de behandler hunden. For man vet fortsatt ikke om det var deres panikkreaksjon. Skal man diskutere hvorfor mennesker gjør som de gjør(altså psykologi) må man ha mye mer fakta for å dra en konklusjon. Men du får mene som du vil.

Du klarer virkelig ikke å forstå det, du?

1. Jeg har ikke kalt det en metode, hva de enn gjorde/brukte/prøvde på/panikkreagerte med

2. Har ikke dratt noen konklusjon på akkurat de menneskene

3. Hva mener jeg, da? Alt jeg prøvde på, var en debatt på treningsmetoder/måter å gjøre ting på/løsning av problemer som ikke funker, og hvorfor folk fortsetter å gjøre disse tingene over laaang tid selv om det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Den må du nok utdype litt mer, gitt :)

da må man nok se på livshistorien til menneskene, hva slags påvirkning de har blitt utsatt for, livsituasjon, hendelser, osv..... :P Sånn finner du ut hvorfor de bruker en metode som ikke virker hvis det er tilfellet. Alt annet blir vill gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være noen om absolutt skal kverrulere vel? :)

Hvis jeg skjønte deg rett IW, (du har forsåvidt sagt det selv flere ganger), så lurer du på hvorfor folk bruker metoder som ikke fungerer, situasjonen du beskrev var for og gi et eksempel på hva du mente.

Mulig jeg har misforstått men..

Jeg må si jeg har lurt på det samme.. Jeg kjenner folk som regelrett banker bikkja si(nesten), og det har de gjort lenge nå uten at det egentlig fungerer, hvorfor ikke da prøve og se seg litt rundt etter andre måter og trene bikkja på? Jeg er ikke klikkertrener så det er sagt, og jeg mener at det helt sikkert er klikkerttrenere som ikke få bikkja til og være lydig og fin også, og disse bør da også kunne se seg litt rundt?

Jeg er ikke så sikker på om jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har skiftet treningsmetode. :P Selv om en fungerer faktisk. Jeg har brukt "nakkeristing" før, og det funket jo kjempe fint det. Men jeg liker det ikke. Så jeg ville ha noe annet. Så prøvde jeg klikkerttrening og jeg syntes ikke noe særlig om det heller så jeg byttet igjen.. Litt motsatt jeg altså.. :P

Men det var vel DET du mente IW? At når folk f.eks har klikkertrent(vi bruker det som eksempel så kanskje folk gidder og la være og kverrulere) i tja, si 2 år eller med 3 forskjellige bikkjer og fortsatt ikke får det til, hvorfor da ikke bytte treningsmetode eller lære seg den man allerede liker bedre? Man kommer jo faktisk ingen vei med det man gjør, det funker ikke, så finn på noe annet!

Vel, noen ord fra meg, jeg er trøtt, så beklager om det ble rotete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vel huden full av kjeft, men..

Det hender faktisk at jeg slår hunden min.. For han har det med å freake ut når vi møter andre hunder, og blir så gira at han ikke er tilsnakkendes, og da hender det han får seg en rapp over nesa for å få han til å våkne igjen.. Sånn omtrent som når du klapper til et menneske som får panikk..

Nei, det er ikke "metoden" min, det er ikke engang en treningssituasjon, det er brannslukking.. Jeg er nødt til å nå i gjennom til han for å få han til å bryte blokkeringa, og hvis det er et rapp over nesa som funker, så er det et rapp over nesa han får..

Jeg VEIT at min hund ikke er veldig hyggelig om andre hunder kommer for nær, han er redd de og syns at angrep er det beste forsvar, så han biter. Jeg veit også at han ikke blir mindre redd av å få seg en på nesa, men jeg får heller ikke trent han til noe som helst hvis han er så fastlåst på den andre hunden at han ikke får med seg hva jeg vil han skal gjøre..

Dere må gjerne sitte og dømme ut fra en eller to episoder, men faktum er at vi trener på dette med å møte andre hunder HVER gang vi møter andre hunder, og han blir stadig bedre. Jeg skulle gjerne shapet han frem til å tolerere andre hunder bedre, men jeg lever ute i den ordentlige verden, hvor jeg ikke bestemmer når og hvor jeg skal møte andre hunder, og da hender det at ting går litt over styr for han, og da hører han hverken meg eller klikkeren lenger..

Jeg veit det ble litt på utsiden av diskusjonen, men det er stadig nevnt at ingen burde slå hundene sine i en treningssituasjon.. Neste gang dere fnyser og setter nesa i sky, prøv å husk at det er kanskje ikke TRENING de bedriver akkurat da, men et forsøk på å få kontroll over situasjonen? For trening er lite effektivt når hele hundens fokus er rettet mot noe annet enn føreren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det er jo ikke snakk om å sette nesa i sky og fnyse. Glem hele eksempelet! Noen ganger får vel de fleste hunder seg et rapp, enten det er fra eier eller andre hunder. Og det bør de tåle. Enten det er for å ta hintet om å holde seg vekk, eller lande på jorden igjen. Men jeg regner med at du gjør som du gjør fordi du ser resultater av det (og du sa jo at han blir bedre, riktig?).

Når jeg sier "metoder" så mener jeg ikke definert Nordenstam, klikkertrening, Rugaas eller Jærverud. Da tenker jeg på ting folk driver på og driver på med, men som rett og slett ikke funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det er jo ikke snakk om å sette nesa i sky og fnyse. Glem hele eksempelet! Noen ganger får vel de fleste hunder seg et rapp, enten det er fra eier eller andre hunder. Og det bør de tåle. Enten det er for å ta hintet om å holde seg vekk, eller lande på jorden igjen. Men jeg regner med at du gjør som du gjør fordi du ser resultater av det (og du sa jo at han blir bedre, riktig?).

Når jeg sier "metoder" så mener jeg ikke definert Nordenstam, klikkertrening, Rugaas eller Jærverud. Da tenker jeg på ting folk driver på og driver på med, men som rett og slett ikke funker :)

Jo, jeg skjønte det, men hvordan veit du at det ikke funker, om du ikke har sett hunden og eieren over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke "metoden" min, det er ikke engang en treningssituasjon, det er brannslukking.. Jeg er nødt til å nå i gjennom til han for å få han til å bryte blokkeringa, og hvis det er et rapp over nesa som funker, så er det et rapp over nesa han får..

Ja, og det er jo hele poenget med denne tråden! Bryter han blokkeringen har du jo gjort det riktig ut fra IWs tankegang, eller hva?

I det famøse eksempelet ble det skildret eiere som tok nakketak, rappet til bikkja - UTEN at den endret adferd. Det hadde vel ikke vært det spøtt bedre om de samme eierne hadde stått og viftet med godbiter eller en kong under nesa på hunden?

Jada, det kan være brannslukking etc. Men selv ser jeg for eksempel ofte folk i nabolaget som går og rykker og rykker og rykker i båndet og kjefter og kjefter og kjefter på 3. og 4. året (jeg "frøs" ved trekking sjøl på hver bidige tur i godt over ett år før det hjalp, og følte meg etter hvert såpass dum at det var like før jeg endret framgansmåte drastisk) - det er vel mer sånne ting det er snakk om her?

Med fare for å gjenta IWs poeng til det kjedsommelige: Dette er vel ingen slå vs. klikker-diskusjon, men hvor lenge man lar seg selv fortsette i samma tralten selv om ikke adferden endres til det bedre... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror faktiskt att det är många som använder sig av metoder som inte fungerar eller som fungerar dåligt. Anledningarna kan vara flera. Många gånger spelar kortsiktia förstärkningsbetingelser in. Det är skönt att vråla åt hunden och bli av med lite spänningar. Det är skönt att hunden slutar att skälla under en halvminut (trots att min åtgärd kanske egentligen ökar hundens skällande i framtiden). Andra gånger tror jag att det handlar om ett slags grupptryck, man vill få det att se ut som att man faktiskt gör någonting åt saken, att man faktiskt bryr sig. I den fällan tror jag att många "tjatare" faller. En tredje grupp är väl kanske de som inte vet bättre, som bygger sin uppfattning på gamla principer och övertro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klikkertrent Kite over en viss periode.

Opplevde ikke at dette fungerte helt for Kite så jeg byttet(det var egentlig jeg som ikke avr flink nok).

Prøvde ny metode(ikke klikker) dette fungerte ikke heller så jeg innså at det bare er jeg som ikke er god nok i det hele tatt!

Skal prøve meg på klikkertrening igjen etter å ha lest en svær bok tjue ganger :D

Mens jeg klikketrente ble jeg nødt til å brannslokke enkelte ganger, jeg tok rett og slett bikkja!

Så alle kan benytte seg av brannslokking!

(ser nå at det egentlig ikke var noe særlig mening med noe av det jeg skrev nå, hadde kanskje ikke så mye å gjøre med tema heller :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender også jeg slår/klasker til hunden min - senest i all offentlighet her jeg var hovedattraksjonen på en barnesamling med hundekjøring med saccovogn - min fantastisk gjennomtenkte mann satt plutselig to meter foran pålessing av barn og snakket til min 40kg's som elsker ham, alle kiloene ville selvsagt bort og få litt kos, tre to-åringer stod sliki til at de hadde kommet til å sprutet hver sin veg, kiloene var døve, og eieren klasket litt i pannen for å få reaksjon (alle kiloene stoppet før barna sprutet, heldigvis...).

Bare for å si at av og til tyr man til metoder man ikke nødvendigvis synes er de beste, de kommer mer som nødløsninger der og da (og hva de som så på tenkte vet jeg jo ikke, men det er godt mulig jeg fikk noen stygge blikk i nakken - men vurderer i grunnen det som bedre enn skadede barn...).

Og ellers har jeg all medfølelse med nevnte hundeeiere og alle andre som har det slik. Har kjent eiere som har en vanlig familiehund og som av og til får slike - og om det er fordi de har gjort noe dumt eller ikke, så er det likefullt et problem som ikke gjør det spesiellt hyggelig å ha hund. De fleste "vanlige" folk er heller ikke like innstilt på å bruke mangfoldige tusener og treningsprogrammer for å kunne gå tur med hunden sin heller. Egentlig var det jo imponerende bare det at de tok hunden med seg på et sted der de kunne risikere å treffe andre - og at de reagerte feil i situasjonen kommer nok mer av uvitenhet/fortvilelse enn av giddaslaushet.

JEg priser meg heller lykkelig for at jeg møter noen som har vett til å holde på kiloene sine enn å slippe de bort til mine hunder jeg, om jeg møter slike. Og ja, det finnes mange bedre metoder enn de som ble beskrevet her, men det er altså ikke sikkert at disse eierne vet noe som helst om de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...