Jump to content
Hundesonen.no

Engelsk Setter

Recommended Posts

CIMG0228.jpg

Rase er Engelsk Setter, som dere vet at Engelsk Setter er en fuglhund..

Men Liza er døv så kan ikke brukes som jakt-hund så hun er blitt ei flott familiehund og er for

rolig å være den rase.

CIMG0262kopi.jpg

CIMG0300kopi.jpg

Liza elsker å finne fugl og jakt etter fugl selv om hun er familiehund ;)

Som dere ser at hun se mot himmelen og ser på fugler som flyr. Da skjelver kroppen hennes,

som meget ivrig og "MÅÅ" løpe etter fugler ;)

Guest Christine

Legger ved bilder av min Milo:

PICT0771-1.jpg

resized__2192971.jpg

3.jpg

Fakta:

- Et hengivent og kjærlig familie medlem

- Godlynt og ekstremt snill

- En sterk og effektiv arbeidene hund

Hjemland: Storbrittania

Kjent siden: 1800-tallet

Forventet levealder: 9-14 år

Gemytt: Svært snill, godlynt og tilfreds

Stell: Ekstremt aktiv og krever mye mosjon

Gruppe: 7

Seksjon: 2

Størrelse: Middels

Vekt: 15-25 kg

Passer For: Jegere og aktive friluftsfolk

Stammer Fra: Spansk Pointers og Spaniels

Andre navn: Laverack Setter

Fysikse kjennetegn

Hode: Langt og smalt med firkantet snute.

Øyne: Fargen varierer fra hasselbrune til mørkebrune. Ovale med et våkent uttrykk.

Ører: Middels lange, med fløyels tupp.

Kropp: Middels lang, elegant. Frie bevegelser.

Pels: Hvit med flekker i gult,oransje, lever eller svart. Kan også være trikolor.

Hale: Rett med fane, smalner i en spiss.

Generell omtale:

Denne elegante,stilferdige og hensynsfulle rasen er utrolig snill mot barn, og lett å dressere. Den elegante engelske setteren er også en dyktig og lydig jakthund, med evne til langvarige, fysiske anstrengelser. Enkelte individer har en nedarvet tendens til blindhet som skyldes skader på netthunnen. Varianten med hvitt i pelsen, som er den mest utbredte, har dessuten en overhyppighet av allergiske hudreaksjoner.

Settere stammer fra spanieler som var dyktige jakthunder. Den britiske oppdretteren Edward Laverack utviklet dagens engelsk setter tidlig på 1800-tallet.

"Etternavnet" setter kommer fra at hunden brukte å sette seg når fuglen ble observert.

Setteren er en suveren jakthund, og ikke minst en super familiehund.

Mankehøyde:

Hanhunder: 65 - 68 cm

Tisper: 61 - 65 cm

For mer info om utstillings bedømming og om Engelsk Setter:

www.nesk.no

Angående høyde Engelsk Setter:

Kommentar: Hundene ønskes noe mindre og lettere enn angitt i orginalstandarden. Følgende mankehøyde ansees passende:

Hanhunder : 58 - 64 cm

Tisper : 54 - 60 cm

Bunnfargen skal være hvit i alle fargevarianter! Overtegning/sotete er ikke ønskelig.

Blindheten det refereres til kalles PRA og er en recessiv nedarvet sykdom. Dvs. genet må finnes hos begge foreldre. De fleste hunder med mulighet for disse arveanleggene blir i dag øyenlyst før de går i avl slik at sykdommen ikke føres videre.

Mvh.

Merete.

Hei Christine!

Dette er størrelsene i den NORSKE rasestandarden ;) Synes egentlig at ES`n er større nå enn før jeg.. Mange flotte, større hunder å se nå enn før! Våre første tre hanner holdt så vidt minimumshøyden... Av våre kull er alle hannene unntatt en fra 61 til 63 cm. Tispene middels store, rundt 57 cm. Følger linjer og gener dette også!

GOD JUL til deg og Milo :wub:

freddie_august_05~0.jpg

Gutten vår sitter her og følger med på andre som finner fugl på trening med utblåste kinn... Full fokus :D

Guest Christine

Oj, jeg vil også har høy og kraftig ES! De ES'ene som jeg har sett her i det siste har iallefall vært lave, lette og spinkle. Men det er sant det som du sier, de begynner vel å bli større nå...

PICT0958.jpg

PICT1388.jpg

Uke72006198.jpg

God jul til alle! :wub:

Forumet fortsetter under annonsen

hei!

Jeg har en ES på 8 år nå, og jeg lurte på om han er utstillingsbar?

eller om han er for mørk i pelsen?

Hvordan er det med utstiling? Han er ikke så veldig flink til å gå i bånd..

har ikke så mange brae bilder av han på denne pcn, men jeg håper dere ser tegningene hans.

Her var det mange flotte eng.settere. Er spessielt svak for kristiin sin han hund :P

Har selv holdt på med engelsksettere i 17år, har vert så heldig at min bestemor sin samboer har engelsksetter kennel og han har drevet oppdret i mer 25år. Har derfor fått oppleve mange flotte og noen ikke fult så flotte hunder.

hei!

Jeg har en ES på 8 år nå, og jeg lurte på om han er utstillingsbar?

eller om han er for mørk i pelsen?

Hvordan er det med utstiling? Han er ikke så veldig flink til å gå i bånd..

har ikke så mange brae bilder av han på denne pcn, men jeg håper dere ser tegningene hans.

Hos jakthunder blir det lagt mer merke til kropsbyggning og bevegelse hos hund en farge(heldigvis).

Har også sett mørkere hunder en ham få 1preminering(rød sløyfe).

På utstilling er det viktig at man lar hunden bevege seg så fritt og uhemmet som mulig og det er jo vanskelig når hunden trekker i båndet. Men mange hunder går penere med utstillings bånd på seg. Og det er jo ikke får sent å lære han at han skal gå pent når han har det bestemte båndet på seg. Morro kan det også bli.

Legger med et bilde i tilfelle du lurer på hva jeg mener med utstillingsbånd. post-3369-1202683914_thumb.jpg

De har godt utvalg på www.nettdyret.no Jeg anbefaler 10mm bånd til settere.

legg til ena et bilde av Zorba å nabo hunden Freia, hun er en gordon setter :P

Har en del fine bilder av zorba på cameraet mitt, men jeg får bare at bildene er for store, så det blir nok bare bilder som er tatt på telefonene :P

Besmtet meg for at jeg ikke skal stille zorba, fordi han har ikke alle vaksinen (bare valpe-vaksinen) Så det trenger ikke være så bra for en gammel hund og ta alle de nå :)

har begynt på kurs nå så han er flinkere til og gå i bånd!

Her en noen ordentlige bilder av han!

DSC_0688.jpg

ser dere ? Flink han er

DSC_0561.jpg

DSC_0016.jpg

Mens AG derimot, kanskje det blir noe med det !

Det trenger man liksom ikke så my for, og det er en ting han liker.

Så vi skal prøve litt mer det utover sommeren, og drope Uts. likevel og det hadde vært moro å hørt hvordan han er som setter.

DSC_0573.jpg

freddie_august_05~0.jpg

Gutten vår sitter her og følger med på andre som finner fugl på trening med utblåste kinn... Full fokus :lol:

Den var jo heeelt nydelig! Elsker store kraftige settere jeg, helst kraftigere enn denne karen også :rolleyes:

Vis jeg noen gang skal ha en ES til, har jeg lyst på den fargen jeg har nå. En ordentlig tricolore! :lol: Etter min meninger er han av det jeg vill kalle tricolore, men de som bare er tricolore på hodet, er liksom ikke en ordentlig tricolore etter min mening :) Men jeg har ikke sett på mange av dem,,

fornyd.jpg

Hvor får man slike skjerf fra? :ahappy:

Dyrebutikker rundt omkring. Aussien min har "jeg er ikke så farlig som jeg ser ut", og jeg har planer om å kjøpe "min matmor er singel" også.

Dyrebutikker rundt omkring. Aussien min har "jeg er ikke så farlig som jeg ser ut", og jeg har planer om å kjøpe "min matmor er singel" også.

Skikkelig fine er de! :)

Bare synd nærmeste dyrebutikk herfra er i langt "borti gokk". :ahappy:

Edit: Hvilken produsent er de fra? Evt. dyrebutikk kjede? :closedeyes:

Jeg har ei engelsk setter tispe på 15 uker. Hun heter Krokfjellet's Eira Awinita, og er etter Streitkampen's Katja og Borderhaugen's Otto.

_MG_1831.jpg

59f824fd.jpg

Min forrige engelsk setter som vi desverre måtte avlive for litt over 2 mnd siden, pga kreft. Han var en fantastisk hund som vi hadde gleden av å eie i nesten 10 år.

_MG_7822.jpg

Begge to, første og eneste gangen de møttes

IMG_1318.jpg

• Like 1

Her er noen bilder av familiens kommende stjerne Bevind's MacIver, etter Gallok's Kustus og Skuruberget's Hedda.

Allerede gjort det bra på utstilling og er utrolig rolig (og flink) på jakttrening. Ble BIM Valp på ES Spesialen.

30029_444964423992_533583992_5612774_4888765_n.jpg

24857_420946908992_533583992_4990922_6882741_n.jpg

Nydelige engelsk settere å se her:)

På nåværende tidspunkt har vi 5!! stk, men 3 av dem er valper og 2 er til salg.

Om noen er ute etter et nydelig eksemplar av denne rasen, ta kontakt :banana:

Nydelige engelsk settere å se her:)

På nåværende tidspunkt har vi 5! stk, men 3 av dem er valper og 2 er til salg.

Om noen er ute etter et nydelig eksemplar av denne rasen, ta kontakt :banana:

post-4153-12799221138709_thumb.jpg

Zorba i sommer ; )

dsc_00541.jpg?w=420&h=279

dsc_00371.jpg

Er dette en renrasa engelsk setter? Den kan da ikke være i godkjent farge eller? :banana:

Han er renraset ja, og stammer ned fra veldig bra hunder. bla. Equimark som er en av norges beste avlshunder igjennom tidene ; ) Han er en tricolore :banana:

Forumet fortsetter under annonsen