Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor reagerer hunden på den måten?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Når en hund blir truet opp i et hjørne, enten av en voksen eller et barn, så forsvarer det seg. Det skjønner jeg godt, for det hadde jeg også gjort om noen hadde trengt meg i et hjørne og virket truende på meg.

Men da er det altså den som truer sin feil /den som har ansvar for den som truer (kanskje uten å være klar over det)/eier. Ihvertfall i de fleste tilfeller.

Men i andre situasjoner, når f.eks. en liten jente kommer gående langs en vei og en hund plutselig kommer springende, kaster seg mot henne og biter henne til blods. Eller den lille gutten som ble drept av flere hunder av grønlandshundtype (så vidt jeg husker). Hvorfor oppfører hundene seg sånn?

Hva kan ha skjedd siden de oppfører seg på den måten uten å ha blitt utsatt for noen slags truende adferd fra offerets side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere opplevelser av personer/ unger. En unge behøver ikke en gang ligne på den ungen som feks kastet stein på en valp, den valpen lærte den gangen at unger, og kanskje folk generelt er farlige, og onde. Enkelte reagerer med å bli nervøse/redde osv, mens enkelte har kanskje blitt behandlet så ille at de opplevde at det å vise redsel ikke gjorde saken bedre for dem. men om de deretter bet etter ungene /personene, vel..de trakk seg mest sannsynlig unna den hunden. Dermed skjønte vel hunden at redsel ikke nytter, men det å bite faktisk gjør det.

Hunder oppfatter så mye mer enn oss menesker. Den jenta som bare gikk oppover veien, og så ufarlig og snill ut for oss, kunne gitt hunden signaler vi ikke har sjans til å se...

så har vi jo det faktum at enkelte hunder bare er syke. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at enkelte bare er født slik jeg da..trur at i de aller, aller fleste situasjoner ligger det noe bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...