Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlige hunder


Lilleulv

Recommended Posts

Dette er de allergivennlige hundene jeg vet om:

Portugisisk vannhund

Puddel

Chinese crested og -powder puff

Malteser

Bichon Frisé

Bichon Havanais

Coton de tuelar

Wheaten terrier

Kerry blue terrier

Finnes det flere?

Jeg vet at briard, flere terriere og schnauzere også er gunstigere for allergikere, men de går ikke under katergorien allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spansk vannhund også

bolognese (er det sånn det skrives tro?)

xolo (urhund, tre størrelser, varierer fra miniatyr til boxer størrelse, med ulike egenskaper. Min veier 27 kilo, 60 cm)

peruviansk naken /inca orchid (urhund, varierer fra miniatyr til 20++ kilo)

Naken terrier (AHT) stammer fra rat terrier..

kala (tror jeg den heter), krevende hund tenker jeg

noen puddelblandinger og noen naken-blandinger

airdale terrier og bedlington terrier

irsk vann spaniel

curly coat retriever

sikkert noen jeg har glemt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund var en bedlington terrier. De røyter ikke og er såkalt allergivennlige. Minstebarnet på 11 er/har vært allergisk for pelsdyr. Hun fikk utslett i ansiktet hvis Bimbo (jada, litt av et navn :D ) slikket henne. Hun har enda ikke reagert på Tollerne vi har nå. Men hun kan få astmaanfall, eller høysnue av andre hunder. Det er vel i det hele tatt litt risikabelt å ha hund for en allergiker (snakk om å skite i eget reir :P ), men det er nok litt individuelt hvilke hunder man reagerer på. Jeg ble kjempesjuk av nærkontakt med en kongepuddel eh, storpuddel. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er veldig individuelt!

Jeg har allergi og tåler heller ikke spytt (får utslett)/urinlukt (omfattende reaksjon) uansett rase. Men flass og fett i pelsen er værst for meg. Spytt går greit her, bare å lære de å ikke slikke på deg eller ting og vaske hender ofte. Jeg tåler tisper best pga mindre markeringsøl på labber. (Men har hanner). Toller (og flere retrievere) står langt oppe på ille-listen min når det gjelder pels/hud, jeg reagerer selv på litt avstand utendørs, mens jeg tåler bedlington (ikke prøvd over lengre tid dog) så du må prøve deg (han) frem :D Tåler puddel, men den må være kortklippet og ren, samme med portis. hvis ikke tåler jeg den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempesjuk av nærkontakt med en kongepuddel eh, storpuddel. B)

Det kan selvfølgelig godt være at du ikke tåler puddel - eller akkurat den puddelen. Men en ting man også må ta med i beregningen er hvilke produkter som er brukt på hunden. Jeg tåler f.eks yorkier, men jeg kjente et par stykker som alltid ble parfymert med en parfyme jeg ikke tålte. Hadde også en gang en sjampo til mine egne hunder som jeg ikke tålte så godt. Og moren min, som ellers tåler hundene mine fint, reagerer veldig på en balsamspray jeg bruker på dem noen ganger.

En annen ting er at hvis man er allergisk mot pollen, kan man reagere på en hund som har vært ute og fått med seg mye pollen i pelsen. Dvs man reagerer ikke på hunden, men på pollenet den drar med seg.

Det er altså ikke alltid selve hunden man reagerer på hvis man får en reaksjon på en rase man vanligvis tåler. Men det er også forskjeller på individene innen en rase. Man kan tåle noen og ikke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spansk vannhund også

bolognese (er det sånn det skrives tro?)

xolo (urhund, tre størrelser, varierer fra miniatyr til boxer størrelse, med ulike egenskaper. Min veier 27 kilo, 60 cm)

peruviansk naken /inca orchid (urhund, varierer fra miniatyr til 20++ kilo)

Naken terrier (AHT) stammer fra rat terrier..

kala (tror jeg den heter), krevende hund tenker jeg

noen puddelblandinger og noen naken-blandinger

airdale terrier og bedlington terrier

irsk vann spaniel

curly coat retriever

sikkert noen jeg har glemt :D

jeg trodde ikke Curly coated retriever var allergivennlig?? kanskje mer gunstig, men ikke i kategorien allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde ikke Curly coated retriever var allergivennlig?? kanskje mer gunstig, men ikke i kategorien allergivennlig?

Jeg trodde heller ikke at Curlyen var allergivennlig, men jeg skal ikke si det helt sikkert. De er nok ikke av de værste, men de røyter vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig godt være at du ikke tåler puddel - eller akkurat den puddelen. Men en ting man også må ta med i beregningen er hvilke produkter som er brukt på hunden. Jeg tåler f.eks yorkier, men jeg kjente et par stykker som alltid ble parfymert med en parfyme jeg ikke tålte. Hadde også en gang en sjampo til mine egne hunder som jeg ikke tålte så godt. Og moren min, som ellers tåler hundene mine fint, reagerer veldig på en balsamspray jeg bruker på dem noen ganger.

En annen ting er at hvis man er allergisk mot pollen, kan man reagere på en hund som har vært ute og fått med seg mye pollen i pelsen. Dvs man reagerer ikke på hunden, men på pollenet den drar med seg.

Det er altså ikke alltid selve hunden man reagerer på hvis man får en reaksjon på en rase man vanligvis tåler. Men det er også forskjeller på individene innen en rase. Man kan tåle noen og ikke andre.

Helt klart! Viktig poeng. Selv tåler jeg nesten ingen hundesjampoer pga parfymestoffer i dem. Det gjør ikke ene hunden heller for den saks skyld. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig alt dette! Jeg reagerer også mye mer på hvalper, enn på voksne hunder. Hunder som lukter veldig sterkt hund er heller ikke bra1 Mange hensyn å ta for en allergiker, med andre ord! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at hvis man er allergisk mot pollen, kan man reagere på en hund som har vært ute og fått med seg mye pollen i pelsen. Dvs man reagerer ikke på hunden, men på pollenet den drar med seg.

Jepp, det var det jeg erfarte..Jeg var vettaskremt en stund..

Men , som du iser , det var bjørkepollenet han dro med seg inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange allergikere reagerer på hudpartikler så om hunder røyter eller ei har ikke alltid så mye å si, det er ofte hunden i seg selv som er problemet ikke bare hårene... Men det kommer vel veldig ann på hvor allergisk man er ;) Så de du har ramset opp kan for mange være ett problem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var det jeg erfarte..Jeg var vettaskremt en stund..

Men , som du iser , det var bjørkepollenet han dro med seg inn..

Ja, der kommer fordelen med (ordentlig naken) nakenhund inn, -bare å tørke av med en klut eller ta en kjapp dusj ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange allergikere reagerer på hudpartikler så om hunder røyter eller ei har ikke alltid så mye å si, det er ofte hunden i seg selv som er problemet ikke bare hårene.

Det er gjerne flass og fett i huden/pelsen man reagerer på, men det betyr ikke at det ikke spiller noen rolle om hunden røyter eller ikke. Når hunden slipper hår følger det også med allergener fra huden som spres ut i omgivelsene. En hund som røyter vil derfor frigi mer allergener enn en hund som ikke røyter. De rasene som ikke røyter har også som regel en pels/hudtype med lite fett, og er derfor mer allergivennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et grusomt nettsted! Så at det stod basenji på lista (og nei, basenji er ikke spesielt allergivennlig - er en del som har gått i fella der) - og rasebeskrivelsen var noe av det verste vås... grøss.

Jeg skal ikke gå god for rasebeskrivelsene på nettstedet, men det er i hvertfall en liste over raser som regnes for å være allergivennlige (jeg var litt lat og linket i stedet for å ramse opp ;) ). Men hva basenjien gjør der kan man jo spørre seg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jo i grunnen at en del av disse rasene "blir" allergivennlige gjennom at de bades ofte.

Nei, det er ikke bare det det går på (selv om det hjelper ;) ). Som jeg sa tidligere er det forskjeller i hud/pels på de forskjellige rasene som er utslagsgivende (i forhold til pelsallergi). Jeg kan fint tåle en bichon eller puddel som ikke har badet på 2 mnd, men reagerer likevel på en nybadet schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YORKSHIRE TERRIER

Stakkars rasen min blir alltid glemt. De er veldig alergi venlige og har ennå ikke kjent noen som har reagert på de! Pelsen dems er veldig spesiell og er mere lik menneske hår en noen annen hund sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerte på golden før, men ikke på noen annen hund. Og tror også det er litt individuelt, + at noen reagerer på pelsen, andre på hud, osv.

Men det med at jeg ikke reagerer nå er også som legen min sa, du blir ikke kvit allergien (så lett) men den bare viser seg på en annen måte... Litt OT men...

Og det er så mange allergikere som har skaffet seg en "allergivenlig" hund, men der tok de "feil", og måtte omplassere hunden sin ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typen min er alergisk og reagerer ikke på værken toya eller nikita ( mammas collie langhår)

så er vel individuelt hva man reagerer på?

Tja, kanskje det men hverken schäfer eller collie er allergi vennlige hunder.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...