Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tenna til hundene deres?

_aussie_

Recommended Posts

Skrevet

Jeg pusser tenna til Luna, har kjøpt tannkrem og tannbørste som er beregna på hunder. Pappa kalte meg nettopp hjernevaska, siden jeg pussa tenna til en hund, jeg trodde det var bra jeg.

Hva mener dere? Pusser dere tenna på deres hunder?

Skrevet

jeg pusser tenna på toya ja...

faren din er ikke helt i min gate nei.,,,, hjernevaska ja... snill far du har da

Skrevet

Nei aldri, og har heller aldri gjort det...

Om de får mye eller lite tannstein/plakk er arvelig, og kanskje pussing muligens skulle hjelpe bitte-litt på en hund som har anlegg for dette. Men langt ifra tilstrekkelig, så jevnlig tannrens hos veterinær er uansett nødvendig.

På de andre (med normale tenner) spiller det ingen rolle - da de har nydelige tenner opp til de blir gamle og dør av noe annet.. Skraper da heller av det lille som kan komme en gang eller to i året.

Susanne

Skrevet

jeg pusser tenna på toya ja...

faren din er ikke helt i min gate nei.,,,, hjernevaska ja... snill far du har da

Han har litt spesielle meninger ja, huff.. :D

Skrevet

Slapp av _Aussie_ jeg er veldig hjernevasket jeg også..

Jeg pusser tennene til hundene, steller pelsen dems, Renser ørene og leppene (med q-tips), klipper for lang pels (spesielt Geisha sitt "Pote-Hår"), går over kroppene dems hver dag ( på jakt etter evetuelle klumper /hevelser) og klikker trener dem..

Nor faren min synes er bare tull ... -Man gjorde ikke det for 20-30 år siden, bikkjene var like bra da! Så hva er vitsen me då gjøre det nå? Sier ham, vi krangler om det minst 1 gang i uka <_< :D:rolleyes:

Men jeg har iallefall fått ham til å innse at Labb er bedre en Pedegree eller billig mat fra Lidl !!! Men Eukanuba og Hills er visst bare noe piss.... I følge ham..

Og han er liksom oppvokst med hund ? :unsure:

Jaja, Pappaer er og blir Pappaer :D

Skrevet

Nei kan ikke si jeg gjør det. Det har hendt en sjelden gang, men ikke noe jeg har fulgt opp. Nå er heller ikke mine særlig plaget med tannstein. Jeg gir dem heller tyggebein ol. Er lettere det enn å få pusset disse tennene :D

Skrevet

nei, jeg gjør ikke det. Sjekker om tenna har tannsten, og om de har det, så pusser jeg. men enda har han ikke hatt noe tannsten :D

Du får jo ikke vekk tannstein bare med å pusse tennene om det først er kommet..?

Skrevet

Nei jeg pusser ikke tennene. hun får tyggebein. så skraper vi av gult plakk. Skal kanskje begynne med plaqe off. prøvde med tannbørste her om dagen, men det gikk ikke an, hun slo seg vrang. Det beste er nok å venne dem til tannbørste fra tidlig av.

Skrevet

jeg pleide å gjør det hver dag på Rex, og han eeelsket det fordi han fikk slikke tannbørsten etterpå :D når vi går på badet, så følger han ennda etter...

nå bruker vi Plaque Off istedet, og tennene er mye hvitere og finere nå enn da vi pleide å pusse de :D

Skrevet

Jeg har aldri gjort det på mine hunder. Her får de heller tyggeben/griseører :D

Hvis mine hunder får tannstein, skraper jeg det bare vekk :D

Skrevet

Ja, jeg prøver å følge det opp, men er litt for slapp. Små raser er veldig utsatt for tannstein, så jeg burde gjøre det. Hun får masse tyggebein og Plaque Off i tillegg.

Skrevet

Vi har kjøpt tannbørste og tannkrem, men vi har ikke begynt med tannpuss enda. Ting tar litt tid å sette i gang :D

Hvor ofte pusser dere? Har hørt at de skal pusses hver dag.. Synes det hørtes litt ofte ut?

Skrevet

Taj, jeg e rikke så ekstremt nøye på hvor ofte de pusses. Men minst 1 gang i uka. Vedsiden av så har de jo endel tgge bein og "hunde tanbørster"(denta stix). hender av og til at jeg er litt sløv og ikke pusser dem på enn 2 ukers tid. Men når de har sikkelig dårlig ånde(Snakker mest om Geisha nå da), så blir det tann puss..

Kan ganske enkelt si at jeg gjør det så ofte at de ikke glemmer det og slår sge vrange :D

Skrevet

Jeg pusser ikke tennene på hunden min (med mindre hun har spist noe virkelig ufyselig eller av en annen grunn har dårlig ånde) - hun har friske og gode tenner, og får greenies, dental stix og vanlige tyggebein med jevne mellomrom så hun får rensa tennene litt.

Skrevet

Jeg pusser nesten hver kveld, prøver i hvert fall. Også får hun sånne grønne bein som ser ut som tannbørster (som jeg ikke husker navnet på).

greenies eller noe..hehe

Jeg har ikke fått kjøpt tannbørste enda (shame on me), men haaaar tenkt til det, hehe. :mellow:

Skrevet

Jupp. Her pusses det en gang i uken, samt at han får en greenie nesten hver dag. Ser jeg antydning til plakk,er det tannpuss hver dag til det er borte igjen,samt at jeg øker dosen med greenies.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...