Gå til innhold
Hundesonen.no

hund som trekker


mie

Recommended Posts

er det noen som har noen bra tips for å få hund til å gå fint i bånd ute på tur?min trekker sånn,spesielt når vi er på lange turer i skogen og sånn.tror det er fordi hun blir så ivrig.har prøvd å trene forskjellige metoder tidligere,men aldri vært flink til å prøve nok tror jeg..hun er voksen,ca ett år gammel.

Tusen takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang hun drar, så stopper du. Ikke la henne dra deg en millimeter! Stå helt passivt til hun selv gjør at båndet blir slakt. Fortsett slik og hun vil snart se at det lønner seg å ikke dra. Hvis du ikke orker å gjøre slik en helt tur kan du kjøpe sele til henne som hun får lov til å dra i. Da kan du veksle mellom halsbånd og sela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å trene med en skål med et par godbiter i: Sett skålen noen meter foran dere og gå i mot. Begynner hun å dra, så rygg tilbake til start. Når hun klarer å gå uten å trekke i båndet helt fram til skålen, får hun "værsågod"! Etter å ha øvd sånn noen ganger, så brukes det samme prinsippet på tur. Rygg noen meter tilbake hver gang hun begynner å dra i båndet og belønn for å gå pent! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort først var å kjøpe sele til den så du klart kan skille på båndtrening og når den får lov å trekke, det er tungt å trene hele turer av gangen. Så finnes det et utall forskjellige måter å trene på, stopp og vent, snu retning, nappe i hunden, felles for de alle er at man må time riktig og være fryktelig konsekvent.

Hvordan trener du ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener ikke så mye med henne i det hele tatt.hun har bare gått vanlig dressurkurs,og etter det har det ikke vært noe særlig.vi går bare masse lange turer,eneste "treningen" hun får.driver ikke og lærer den masse ting og sånn.kanskje vi burde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener ikke så mye med henne i det hele tatt.hun har bare gått vanlig dressurkurs,og etter det har det ikke vært noe særlig.vi går bare masse lange turer,eneste "treningen" hun får.driver ikke og lærer den masse ting og sånn.kanskje vi burde det?

Gå pent i bånd på tur er da fin trening, men som med andre mer fancy tricks er jo dette noe som må læres :)

Ang generell stimuli så hadde kanskje spor vært noe, hadde ikke du en jakt hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hva med å trene inne på å gå fot? Bruk godbiter/leker hunden elsker, noe som fungerer veldig bra på min hund. Inne er det lite forstyrrelser, og når hun har lært å gjøre det inne kan du begynne utendørs. Men det viktigste er at hun aldri får lov å trekke deg i den retningen hun ønsker. Med en gang hun trekker stopper du opp, og roser henne masse når båndet slakkes. Har slitt lenge med å få min hund til å gå pent i band, og vi trener fortsatt på det. Han er stor og sterk, og moren er avlet opp for trekking. Dessuten er det veldig slitsomt å gå tur når de trekker. Jeg bruker snuteband noe som fungerer veldig bra da hodet trekkes til siden når hunden drar, og man har mer kontroll. Men det er viktig å trene mye og være konsekvent. Det er du som bestemmer hvor turen skal gå ikke hunden! Til slutt skjønner hunden at hvis den trekker stopper turen, og det er jo ikke gøy for hunden. Man kan også lage en skarp lyd når hunden trekker slik at den skjønner at det ikke er lov og blir observant på deg. Med en gang Buddy trekker stopper jeg, lager den lyden og da rygger han tilbake ved siden av meg:) Etter litt trening i begynnelsen av hver tur skjønner han poenget og resten av turen går fint. Og øvelse gjør mester!:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...