Gå til innhold
Hundesonen.no

Fototråden


tuppetroll

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd for kameranewbies, videregående og viderekommende. Det er jo som kjent ikke lettest i verden å ta gode bilder av disse firbeinte, men med litt innstillinger og sånn kan man hvertfall få best mulig bilder.

Fint hvis dere som kan noe har lyst til å dele sin visdom. Hva er definisjonen på ISOverdier, blenderåpninger osv.

Selv har jeg et Canon Eos 350 D, og har prøvd å finne ut av en del ting, men begrenset hva jeg kan også. Det viktigste jeg har lært er nok at skal man ta springebilder av hundene er ISOverdien noe av det viktigste å tenke på. De skarpeste bildene får du med lav ISO, men da må lyset være godt. De bildene du tar med høyest mulig isoverdi (hos meg 1600) blir det ofte mye støy i.

Noen andre som har lyst til å dele tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et hp m 22 som funker greit, hadde ISO min på auto men tok den i dag på 400 å det ble mye bedre bilder :) Skal senere kjøpe meg et sånn som du har tar jo så bra bilder... Jeg liker godt og tak svarthvit bilder, men har hatt problemer med grønne øyne når jeg har hatt liten ISO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg utfra det jeg vet, uten å dobbelsjekke infoen, men er rimelig sikker på at det er riktig... :)

ISO bestemmer hvor mye lys bildebrikken registrerer, høyere ISO = presse på mere lys = mer støy...

ISO-50 = "en mengde lys"

ISO-100 = dobbelt så mye lys som 50.

ISO-200 = dobbelt så mye som 100, fire ganger så mye som 50... Osv osv..

Skarpe actionbilder av hund bestemmes av Lukkertid.

Lang lukkertid = mye bevegelse på både hund å kamera før bildet er ferdig tatt. Lang lukker betyr også mere lys på bildebrikken. Eksempel på For lang lukkertid på en aktiv hund : 1/40 (1 40. dels sekund)

Kort lukkertid = lite bevegelse på kunden til bildet er tatt. Kort tid betyr også mindre lys på bildebrikken.. Eksempel på bra lukkertid for å fange en løpende hund : minst 1/500 ( 1 500.dels sekund) Men selv 1/1600 kan gi en liten uklarhet på hunden...

Så har man F verdien...

Foreksempel F2,7 gir mye lys på bildebrikken, men liten dybdeskarphet på bildet.

Mens foreksempel F8 gir lite lys på bildebrikken, men god dybdeskarphet.

(dybdeskarphet : hvor lang avstand som er i fokus på bildet.)

Så et bra bilde avhenger av en god kombinasjon av ISO, Lukkertid & F verdi...

Men kanskje mest av alt, SOLA, des mere lys des mere optimale instillinger kan man ha...

Eksempel på mine innstillinger ute på en fin sol dag...

ISO-100 (mitt kamera er støysvakt, gir fort alt for mye støy på høyere iso)

Lukkertid - 1/1000 (forutsetter god sol å kanskje snø til å reflektere lys osv, ellers blir bildet ganske mørkt)

F - 3,5 (gir ikke så stor dybdeskarphet, men en del mere lys til bildebrikken, kan si man offrer F til fordel for Lukkertiden...)

Hmm, dette gir vel en del blanke hull, bare spørr om du lurer på noe jeg har forklart dårlig...

:)

Dette er kanskje mest for dyrere kompaktkamera (ultrazoom) & speilrefleks eiere, ikke mange små kompaktkamera har individuelle instillinger for disse verdiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hvert enkelt kamera heller da... :)

shutter betyr vel lukker.?

Men hva i alle 1 2 3 OFF betyr aner jeg ikke, OFF lixom... helt svart bilder da.? :) hehe

Anbefaler en grundig studie av Bruksanvisningen som følger med kamera...

Digitalkamera er kanskje en av de få tingene hvor man har veldig godt av å pugge den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa det ut nå og fant ut at det er lyden som blir når jeg tar bilde... Kunne kanskje ha testa før jeg spurte her da, men.. :)

Uansett, da aner jeg ikke hvor lukketiden er så da må jeg prøve å finn bruksanvisning ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eller F-stop = blenderåpning.

Fra foto ordbok : Blir litt teknisk dette da...

Blenderåpning

# Blenderåpningen er objektivets "iris", og har til oppgave, sammen med lukkeren, å regulere den mengde lys som skal slippe inn til filmen.

Blendertallet eller f-nr. angir størrelsen på blenderåpningen. De vanligste tallene er:

f:1 - f:1,4 - f:2 - f:2,8 - f:4 - f:5,6 - f:8 - f:11 - f:16 - f:22 - f:32

Blendertallet er et forholdstall og bregnes ut fra følgende formel:

brennvidde/blenderåpningens diameter

Siden blendertallet er et forholdstall angir et lavt tall stor blenderåpning, og et høyt tall angir liten blenderåpning.

# Dess mindre blenderåpning, dess større dypdeskarphet.

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

hehe :) Så bare cavalier på bildet jeg, var jo tuppetroll jeg mente. Sorry. Men føl dere gjerne fri til å hjelpe en stakkar amatør :)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da klart å ødelegge mitt cacon ixus 430 eller noe.

Så jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et nytt for konfirmasjonspengene om det blir noe til overs. Noen som har forslag til et kamera som tar veldig gode bilder (sikkert mange, heh)? Jeg er ute etter et kamera som kan ta veldig gode bilder selv i fart. Om jeg skulle prøvd å ta bilde av en dryppende vask med det gamle hadde det ikke blitt særlig vellykket. Men når jeg ser på en del andre, litt bedre kamera som mange har, så greier de å "fange" dråpen akkurat når den faller mot vasken (sikkert mye med fotograf å gjøre også selvsagt). Jeg liker også å ta bilder i naturen. Ønsker å kunne zoome inn på en liten maur og allikevel beholde skarpheten i bildet.

(ps, jeg ønsker meg ikke et kamera til kun 1000lappen, men et litt dyrere kvalitetskamera som jeg kan ha lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Ok, takk :D

Hehe, jeg har heldigvis god råd, siden jeg som 5 åring begynte å spare penger til egen gård........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips om digital fotografering i siste nr av Hundesport... Tror det var hundesport i hvert fall...?

Her fikk man tips både om motivet og kamerainstillinger, så vel verdt å lese synes jeg i hvert fall.

Labbis: Jeg har selv Canon EOS 350D og er storfornøyd. Eneste jeg savner er at jeg ikke kan ta det i lomma... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: Jeg anbefaler deg å dra rundt til forskjellige fotobutikker (helst noen ordentlige, ikke bare Elkjøp liksom) og høre litt hva de har å anbefale. Prøv litt forskjellige kameraer, og finn et du liker godt, som ligger bra i hånda di og som har såpass mye innstillinger (ISO, lukkertid, blender osv) som du vil ha. På www.akam.no ligger det en del tester av forskjellige kameraer som du kan se på.

Du får veldig flotte bilder med et speilreflekskamera, men om du vil ha noe mindre og litt billigere er det mange kompaktkameraer som er veldig gode - for eksempel Canon PowerShot S80 som du får for ca 4000. Les mer om det her og her. Eller så kan du ta en titt på denne siden, hvor det står litt om forskjellen på speilrefleks og kompaktkamera, og hva du bør velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt mere tullball jeg... :)

- De desidert mest spennende bildene av hund får man når kamera er nerme bakken, på hundens nivå, blir veldi mye det samme om alle bildene er tatt 1,6meter over bakken lixom...

- Det viktigste er tross alt Lukkertiden (om det ikke kom frem i forrige post)

Så stiller først Lukkertiden til minst 1/300..

Så stiller jeg blenderåpningen om det er lyst nok til å sette den høyere..

Så til slutt kan jeg stille iso, om bildet er alt for mørkt... For høy ISO er det mest drastiske, å gir den største negative innvirkningen på bildet. (støy)

- Det er faktisk bedre at bildet er litt for mørkt en FOR lyst.

Siden utbrendte (helt hvite områder) er umulig å gjøre noe med, mens litt mørke partier kan gjøres hvitere... (såklart ikke snakk om veldig mørke bilder.)...

- Kan si at fotografen må tore å Offre seg litt for bildene. Ned på bakken, spring med hundene (prøve å ikke falle på kamera. :D) osv, bruk fantasien, ikke bare "rett opp å ned 1,6meter over bakken bilder"...

Kommer sikkert på mere sånne småting om folk gidder å lese det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop funnet ut hvordan man zomer med mitt camera da.

Er jo mye bedre nå, for før så var det sånn at jo nærmere jeg kom hunden min så bevegde hun seg vekk fra den fine stillingen hun hadde.

Legger med et bildet hvor jeg zomer og fikk med en ganske fin "stilling".

i111449917_33567_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Eller sagt på en annen måte:

Linsa er som pupillen din. Når sola skinner skarpt så blir det knøttsmå pupiller for at du ikke skal slippe inn altfor mye lys på øynene dine. Blikket ditt blir konsentrert og du ser skarpere. Litt samme effekt oppnår du dersom du kniper øynene sammen; ting blir skarpere.

Om natten derimot er det lite lys ute og pupillene dine er kjempedigre slik at de kan slippe inn mest mulig lys. Men dette vil da gå på bekostning av dybdeskarpheten - alt blir litt mer uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Mens dere nå snakker om blendere: Liten blendeverdi (stor lysåpning) resulterer i kortere lukkertider og motivet isolerers fra for-og bakgrunn. Så dersom dere er intressert i nærbilder av dyret deres uten sjenerende omgivelser kan dere bruke liten blendeverdi (stor lysåpning og kort lukkertid), - ønsker dere panoramabilder bruker dere stor blendeververdi (mindre lys og lang lukkertid).

http://home.online.no/~perolav/session.htm

http://home.online.no/~perolav/session2.htm

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerateknikk

for å kunne fotografere med et speilreflekskamera må vi kunne noe om blenderåpning, lukkertid, iso-verdi og lysmåling.

Blenderåpningen styrer dybdeskarpheten.

Skalaen kan gå fra 1,4 til 3. De fleste objektiv har derimot ofte en kortere skala. Denne kan se slik ut:

2.8

4

5,6

8

11

16

22

Når du stiller blendere på det laveste tallet, blir dybdeskarpheten liten.

Når du stiller blendere på det høyeste tallet, blir dybdeskarpheten stor.

Blenderåpningen slipper inn en viss mengde lys. Når vi bruker blender 4, slipper kameraet inn mye lys, og ved blender 16, lite lys.

For hvert steg på bladerskalaen, fordobles lydmengden hvis du går nedover på skalaen. Lysmengden halveres for hvert steg oppover på skalaen.

Bilde med liten dybdeskarphet

Bilde med stor dybdeskarphet

Lukkertiden styrer bevegelsesskarpheten. Skalaen kan gå fra 8 sekunder til 1/2000 sekund.

Denne kan se slik ut:

4

2

1

2

4

8

15

30

60

125

250

500

1000

Dette betyr: 4 sekunder, 2 sekunder, 1 sekund, 1/2 sek, 1/4 sek, 1/8 sek, 1/15 sek, 1/30 sek, 1/60 sek, 1/125 sek, 1/250 sek, 1/500 sek og 1/1000 sek.

Lukkertiden er altså lang når den står på 1, og kort når den står på 500 (lukkeren slipper inn lyset en viss tid). For hvert steg på lukkerskalaen fordobles eller halvveres lystiden hver hvert steg du går ned/opp. Den lengste lukkertiden du kan klare å ta skarpe bilder med, uten stativ, er 1/30 sek. Lenger lukkertid enn dette krever stativ, eller noe å hvile kamera på, som vegg, stubbe, bil...

Bilde med lang lukkertid

Bilde med kort lukkertid

ISO-verdien sier noe om lysfølsomheten på filmen. Det er en internasjonal standard. Skalaen på denne kan gå fra 25 til 3200. Den kan se slik ut:

25

50

100

200

400

800

1600

3200

For hvert steg iso-verdien øker, dobles lysfølsomheten. Når det er lite lys der vi skal fotografere (f.eks skumring) bruker vi en film med høy lysfølsomhet = høy iso-verdi.

Når det er lyst der vi skal fotografere (dagslys) bruker vi en film med lav lysfølsomhet = liten iso-verdi.

Iso-verdien stiller vi inn på kameraet når vi setter inn filmen, og lar den stå slik.

Forholdet mellom blender/lukker

Lysets vei fra motiv til film går først gjennom blenderen i objektivet, så gjennom lukkeren. Det slippes altså inn en viss mengde lys i en viss tid. Hvis vi slipper inn mye lys gjennom blenderen (liten dybdeskarphet) skal dette lyset treffe filen (gjennom lukkeren) en kort stund (kort lukkertid). Likedan er det hvis vi slipper lite lys gjennom blendere (stor dybdeskarphet). Lyset må da treffe filmen en lang stund (lang lukkertid). Se på skalaene nedenfor og se om du skjønner sammenhengen

Blenderskalaen: 2 ------- 2,8----4------5,6-----8-----11----16-----22

Lukkerskalaen: 1000-----500---250----125----60----30----15------8

Lysmåling er viktig for å få riktig eksponerte bilder.

Alle nyere kameraer har innebygget lysmåler og de fungerer likt. Lysmåleren er, som du ser av navnet, en innretning som måler lys. Det er regnet ut at ethvert motiv er i gjennomsnitt 18% grått. Altså på en skala hvor svart er 0% lys og hviss er100% lys, slippes det inn 18% grått lys hver gang vi tar bilde. På grunn av dette er alle lysmålere stilt inn på denne verdien. Det vil si at HVIS motivet ditt er akkurat 18% grått (og det er det hvis du skal ta bilde av f.eks brolegging eller grus, men også blå himmel, grønt gress og en rød jakke) blir bildet riktig eksponert hvis du følger lysmåleren.

Hvis du måler lyset på snø og tar bilde av denne, vil den bli grå (undereksponert). Dette kommer av at kameraet tror at snøen er 18% grå (det er jo forhåndsinnstilt til å tro det) og vil slippe inn mindre lys enn du ønsker at det skal gjøre.

Hvis du måler lyset på en svart hund og tar bilde av denne, vil den også bli grå (overeksponert). Igjen tror kameraet at hunden er 18% grå og vil slippe inn lys helt til den er det.

Hvordan skal vi løse dette problemet?

Det er allerede løst. Det finnes noe som heter gråkort. Dette er et ark som er farget med 18% grått. Hvis vi setter dette arket i motivet vårt, og går inntil og måler lyset på dette, får vi perfekt eksponerte bilder. Det er ikke alltid vi løper rundt med et gråkort på oss, derfor har vi noen ca-regler å forholde oss til. for å få hvitt til å bli hvitt, overeksponer med 2 steg (øk lukkertid eller gå ned på blenderskalaen for å slippe inn mer lys). Du må altså overstyre lysmåleren.

For å få svart til å bli svart, undereksponer med 3 sted (minske lukkertiden eller gå opp på blenderskalaen for å slippe inn mindre lys.)

Hvis vi f.eks måler lyset til blender 5,6 og lukker 125 vil bildet vi tar bli riktig eksponert. Det vil også bli riktig eksponert hvis vi eksponerer bildet med blender på 2 på 1/1000 sekunder. Likedanvbed blender 16 på 1/15 sekund.

Dette foklarer hvordan vi kan styre blender og lukker når vi skal ta et bilde. Du vil kanskje hverken bruke blender 5,6 eller lukker 125, men du vet at du vil ha stor dybdeskaprhet på bildet. Da setter du blenderen på foreksempel 16. Nå har du lukket benderen 3 hakk. Da må du forleknge lukkertiden med like mange hakk, altså opp til 1/15 sek for at du i sum skal ha like stor mengde lys inn på filmen. Ta frem stativet også. Du greier ikke å holde kameraet rolig for hånd på så lang lukkertid.

Prøv å tenk deg gjennom et resonnement hvor du velger kort lukkertid ut ifra det samme lysmålingsresultatet.

Litt oppmuntring

Hvis du synes foto ser vanskelig ut, har du rett i det. Det er vanskelig å bli en god fotograf. Men trøsten er at jo flere bilder du tar, jo mer teknikk lærer du og jo flinkere blir du. Og dess mindre teknikk du behøver å tenke på, jo mer kan du konsentrere deg om motivet.

Brett opp ermene og sett i gang! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...