Gå til innhold
Hundesonen.no

Fototråden


tuppetroll

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd for kameranewbies, videregående og viderekommende. Det er jo som kjent ikke lettest i verden å ta gode bilder av disse firbeinte, men med litt innstillinger og sånn kan man hvertfall få best mulig bilder.

Fint hvis dere som kan noe har lyst til å dele sin visdom. Hva er definisjonen på ISOverdier, blenderåpninger osv.

Selv har jeg et Canon Eos 350 D, og har prøvd å finne ut av en del ting, men begrenset hva jeg kan også. Det viktigste jeg har lært er nok at skal man ta springebilder av hundene er ISOverdien noe av det viktigste å tenke på. De skarpeste bildene får du med lav ISO, men da må lyset være godt. De bildene du tar med høyest mulig isoverdi (hos meg 1600) blir det ofte mye støy i.

Noen andre som har lyst til å dele tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et hp m 22 som funker greit, hadde ISO min på auto men tok den i dag på 400 å det ble mye bedre bilder :) Skal senere kjøpe meg et sånn som du har tar jo så bra bilder... Jeg liker godt og tak svarthvit bilder, men har hatt problemer med grønne øyne når jeg har hatt liten ISO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg utfra det jeg vet, uten å dobbelsjekke infoen, men er rimelig sikker på at det er riktig... :)

ISO bestemmer hvor mye lys bildebrikken registrerer, høyere ISO = presse på mere lys = mer støy...

ISO-50 = "en mengde lys"

ISO-100 = dobbelt så mye lys som 50.

ISO-200 = dobbelt så mye som 100, fire ganger så mye som 50... Osv osv..

Skarpe actionbilder av hund bestemmes av Lukkertid.

Lang lukkertid = mye bevegelse på både hund å kamera før bildet er ferdig tatt. Lang lukker betyr også mere lys på bildebrikken. Eksempel på For lang lukkertid på en aktiv hund : 1/40 (1 40. dels sekund)

Kort lukkertid = lite bevegelse på kunden til bildet er tatt. Kort tid betyr også mindre lys på bildebrikken.. Eksempel på bra lukkertid for å fange en løpende hund : minst 1/500 ( 1 500.dels sekund) Men selv 1/1600 kan gi en liten uklarhet på hunden...

Så har man F verdien...

Foreksempel F2,7 gir mye lys på bildebrikken, men liten dybdeskarphet på bildet.

Mens foreksempel F8 gir lite lys på bildebrikken, men god dybdeskarphet.

(dybdeskarphet : hvor lang avstand som er i fokus på bildet.)

Så et bra bilde avhenger av en god kombinasjon av ISO, Lukkertid & F verdi...

Men kanskje mest av alt, SOLA, des mere lys des mere optimale instillinger kan man ha...

Eksempel på mine innstillinger ute på en fin sol dag...

ISO-100 (mitt kamera er støysvakt, gir fort alt for mye støy på høyere iso)

Lukkertid - 1/1000 (forutsetter god sol å kanskje snø til å reflektere lys osv, ellers blir bildet ganske mørkt)

F - 3,5 (gir ikke så stor dybdeskarphet, men en del mere lys til bildebrikken, kan si man offrer F til fordel for Lukkertiden...)

Hmm, dette gir vel en del blanke hull, bare spørr om du lurer på noe jeg har forklart dårlig...

:)

Dette er kanskje mest for dyrere kompaktkamera (ultrazoom) & speilrefleks eiere, ikke mange små kompaktkamera har individuelle instillinger for disse verdiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hvert enkelt kamera heller da... :)

shutter betyr vel lukker.?

Men hva i alle 1 2 3 OFF betyr aner jeg ikke, OFF lixom... helt svart bilder da.? :) hehe

Anbefaler en grundig studie av Bruksanvisningen som følger med kamera...

Digitalkamera er kanskje en av de få tingene hvor man har veldig godt av å pugge den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa det ut nå og fant ut at det er lyden som blir når jeg tar bilde... Kunne kanskje ha testa før jeg spurte her da, men.. :)

Uansett, da aner jeg ikke hvor lukketiden er så da må jeg prøve å finn bruksanvisning ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eller F-stop = blenderåpning.

Fra foto ordbok : Blir litt teknisk dette da...

Blenderåpning

# Blenderåpningen er objektivets "iris", og har til oppgave, sammen med lukkeren, å regulere den mengde lys som skal slippe inn til filmen.

Blendertallet eller f-nr. angir størrelsen på blenderåpningen. De vanligste tallene er:

f:1 - f:1,4 - f:2 - f:2,8 - f:4 - f:5,6 - f:8 - f:11 - f:16 - f:22 - f:32

Blendertallet er et forholdstall og bregnes ut fra følgende formel:

brennvidde/blenderåpningens diameter

Siden blendertallet er et forholdstall angir et lavt tall stor blenderåpning, og et høyt tall angir liten blenderåpning.

# Dess mindre blenderåpning, dess større dypdeskarphet.

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

hehe :) Så bare cavalier på bildet jeg, var jo tuppetroll jeg mente. Sorry. Men føl dere gjerne fri til å hjelpe en stakkar amatør :)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da klart å ødelegge mitt cacon ixus 430 eller noe.

Så jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et nytt for konfirmasjonspengene om det blir noe til overs. Noen som har forslag til et kamera som tar veldig gode bilder (sikkert mange, heh)? Jeg er ute etter et kamera som kan ta veldig gode bilder selv i fart. Om jeg skulle prøvd å ta bilde av en dryppende vask med det gamle hadde det ikke blitt særlig vellykket. Men når jeg ser på en del andre, litt bedre kamera som mange har, så greier de å "fange" dråpen akkurat når den faller mot vasken (sikkert mye med fotograf å gjøre også selvsagt). Jeg liker også å ta bilder i naturen. Ønsker å kunne zoome inn på en liten maur og allikevel beholde skarpheten i bildet.

(ps, jeg ønsker meg ikke et kamera til kun 1000lappen, men et litt dyrere kvalitetskamera som jeg kan ha lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Ok, takk :D

Hehe, jeg har heldigvis god råd, siden jeg som 5 åring begynte å spare penger til egen gård........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips om digital fotografering i siste nr av Hundesport... Tror det var hundesport i hvert fall...?

Her fikk man tips både om motivet og kamerainstillinger, så vel verdt å lese synes jeg i hvert fall.

Labbis: Jeg har selv Canon EOS 350D og er storfornøyd. Eneste jeg savner er at jeg ikke kan ta det i lomma... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: Jeg anbefaler deg å dra rundt til forskjellige fotobutikker (helst noen ordentlige, ikke bare Elkjøp liksom) og høre litt hva de har å anbefale. Prøv litt forskjellige kameraer, og finn et du liker godt, som ligger bra i hånda di og som har såpass mye innstillinger (ISO, lukkertid, blender osv) som du vil ha. På www.akam.no ligger det en del tester av forskjellige kameraer som du kan se på.

Du får veldig flotte bilder med et speilreflekskamera, men om du vil ha noe mindre og litt billigere er det mange kompaktkameraer som er veldig gode - for eksempel Canon PowerShot S80 som du får for ca 4000. Les mer om det her og her. Eller så kan du ta en titt på denne siden, hvor det står litt om forskjellen på speilrefleks og kompaktkamera, og hva du bør velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt mere tullball jeg... :)

- De desidert mest spennende bildene av hund får man når kamera er nerme bakken, på hundens nivå, blir veldi mye det samme om alle bildene er tatt 1,6meter over bakken lixom...

- Det viktigste er tross alt Lukkertiden (om det ikke kom frem i forrige post)

Så stiller først Lukkertiden til minst 1/300..

Så stiller jeg blenderåpningen om det er lyst nok til å sette den høyere..

Så til slutt kan jeg stille iso, om bildet er alt for mørkt... For høy ISO er det mest drastiske, å gir den største negative innvirkningen på bildet. (støy)

- Det er faktisk bedre at bildet er litt for mørkt en FOR lyst.

Siden utbrendte (helt hvite områder) er umulig å gjøre noe med, mens litt mørke partier kan gjøres hvitere... (såklart ikke snakk om veldig mørke bilder.)...

- Kan si at fotografen må tore å Offre seg litt for bildene. Ned på bakken, spring med hundene (prøve å ikke falle på kamera. :D) osv, bruk fantasien, ikke bare "rett opp å ned 1,6meter over bakken bilder"...

Kommer sikkert på mere sånne småting om folk gidder å lese det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop funnet ut hvordan man zomer med mitt camera da.

Er jo mye bedre nå, for før så var det sånn at jo nærmere jeg kom hunden min så bevegde hun seg vekk fra den fine stillingen hun hadde.

Legger med et bildet hvor jeg zomer og fikk med en ganske fin "stilling".

i111449917_33567_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Eller sagt på en annen måte:

Linsa er som pupillen din. Når sola skinner skarpt så blir det knøttsmå pupiller for at du ikke skal slippe inn altfor mye lys på øynene dine. Blikket ditt blir konsentrert og du ser skarpere. Litt samme effekt oppnår du dersom du kniper øynene sammen; ting blir skarpere.

Om natten derimot er det lite lys ute og pupillene dine er kjempedigre slik at de kan slippe inn mest mulig lys. Men dette vil da gå på bekostning av dybdeskarpheten - alt blir litt mer uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Mens dere nå snakker om blendere: Liten blendeverdi (stor lysåpning) resulterer i kortere lukkertider og motivet isolerers fra for-og bakgrunn. Så dersom dere er intressert i nærbilder av dyret deres uten sjenerende omgivelser kan dere bruke liten blendeverdi (stor lysåpning og kort lukkertid), - ønsker dere panoramabilder bruker dere stor blendeververdi (mindre lys og lang lukkertid).

http://home.online.no/~perolav/session.htm

http://home.online.no/~perolav/session2.htm

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerateknikk

for å kunne fotografere med et speilreflekskamera må vi kunne noe om blenderåpning, lukkertid, iso-verdi og lysmåling.

Blenderåpningen styrer dybdeskarpheten.

Skalaen kan gå fra 1,4 til 3. De fleste objektiv har derimot ofte en kortere skala. Denne kan se slik ut:

2.8

4

5,6

8

11

16

22

Når du stiller blendere på det laveste tallet, blir dybdeskarpheten liten.

Når du stiller blendere på det høyeste tallet, blir dybdeskarpheten stor.

Blenderåpningen slipper inn en viss mengde lys. Når vi bruker blender 4, slipper kameraet inn mye lys, og ved blender 16, lite lys.

For hvert steg på bladerskalaen, fordobles lydmengden hvis du går nedover på skalaen. Lysmengden halveres for hvert steg oppover på skalaen.

Bilde med liten dybdeskarphet

Bilde med stor dybdeskarphet

Lukkertiden styrer bevegelsesskarpheten. Skalaen kan gå fra 8 sekunder til 1/2000 sekund.

Denne kan se slik ut:

4

2

1

2

4

8

15

30

60

125

250

500

1000

Dette betyr: 4 sekunder, 2 sekunder, 1 sekund, 1/2 sek, 1/4 sek, 1/8 sek, 1/15 sek, 1/30 sek, 1/60 sek, 1/125 sek, 1/250 sek, 1/500 sek og 1/1000 sek.

Lukkertiden er altså lang når den står på 1, og kort når den står på 500 (lukkeren slipper inn lyset en viss tid). For hvert steg på lukkerskalaen fordobles eller halvveres lystiden hver hvert steg du går ned/opp. Den lengste lukkertiden du kan klare å ta skarpe bilder med, uten stativ, er 1/30 sek. Lenger lukkertid enn dette krever stativ, eller noe å hvile kamera på, som vegg, stubbe, bil...

Bilde med lang lukkertid

Bilde med kort lukkertid

ISO-verdien sier noe om lysfølsomheten på filmen. Det er en internasjonal standard. Skalaen på denne kan gå fra 25 til 3200. Den kan se slik ut:

25

50

100

200

400

800

1600

3200

For hvert steg iso-verdien øker, dobles lysfølsomheten. Når det er lite lys der vi skal fotografere (f.eks skumring) bruker vi en film med høy lysfølsomhet = høy iso-verdi.

Når det er lyst der vi skal fotografere (dagslys) bruker vi en film med lav lysfølsomhet = liten iso-verdi.

Iso-verdien stiller vi inn på kameraet når vi setter inn filmen, og lar den stå slik.

Forholdet mellom blender/lukker

Lysets vei fra motiv til film går først gjennom blenderen i objektivet, så gjennom lukkeren. Det slippes altså inn en viss mengde lys i en viss tid. Hvis vi slipper inn mye lys gjennom blenderen (liten dybdeskarphet) skal dette lyset treffe filen (gjennom lukkeren) en kort stund (kort lukkertid). Likedan er det hvis vi slipper lite lys gjennom blendere (stor dybdeskarphet). Lyset må da treffe filmen en lang stund (lang lukkertid). Se på skalaene nedenfor og se om du skjønner sammenhengen

Blenderskalaen: 2 ------- 2,8----4------5,6-----8-----11----16-----22

Lukkerskalaen: 1000-----500---250----125----60----30----15------8

Lysmåling er viktig for å få riktig eksponerte bilder.

Alle nyere kameraer har innebygget lysmåler og de fungerer likt. Lysmåleren er, som du ser av navnet, en innretning som måler lys. Det er regnet ut at ethvert motiv er i gjennomsnitt 18% grått. Altså på en skala hvor svart er 0% lys og hviss er100% lys, slippes det inn 18% grått lys hver gang vi tar bilde. På grunn av dette er alle lysmålere stilt inn på denne verdien. Det vil si at HVIS motivet ditt er akkurat 18% grått (og det er det hvis du skal ta bilde av f.eks brolegging eller grus, men også blå himmel, grønt gress og en rød jakke) blir bildet riktig eksponert hvis du følger lysmåleren.

Hvis du måler lyset på snø og tar bilde av denne, vil den bli grå (undereksponert). Dette kommer av at kameraet tror at snøen er 18% grå (det er jo forhåndsinnstilt til å tro det) og vil slippe inn mindre lys enn du ønsker at det skal gjøre.

Hvis du måler lyset på en svart hund og tar bilde av denne, vil den også bli grå (overeksponert). Igjen tror kameraet at hunden er 18% grå og vil slippe inn lys helt til den er det.

Hvordan skal vi løse dette problemet?

Det er allerede løst. Det finnes noe som heter gråkort. Dette er et ark som er farget med 18% grått. Hvis vi setter dette arket i motivet vårt, og går inntil og måler lyset på dette, får vi perfekt eksponerte bilder. Det er ikke alltid vi løper rundt med et gråkort på oss, derfor har vi noen ca-regler å forholde oss til. for å få hvitt til å bli hvitt, overeksponer med 2 steg (øk lukkertid eller gå ned på blenderskalaen for å slippe inn mer lys). Du må altså overstyre lysmåleren.

For å få svart til å bli svart, undereksponer med 3 sted (minske lukkertiden eller gå opp på blenderskalaen for å slippe inn mindre lys.)

Hvis vi f.eks måler lyset til blender 5,6 og lukker 125 vil bildet vi tar bli riktig eksponert. Det vil også bli riktig eksponert hvis vi eksponerer bildet med blender på 2 på 1/1000 sekunder. Likedanvbed blender 16 på 1/15 sekund.

Dette foklarer hvordan vi kan styre blender og lukker når vi skal ta et bilde. Du vil kanskje hverken bruke blender 5,6 eller lukker 125, men du vet at du vil ha stor dybdeskaprhet på bildet. Da setter du blenderen på foreksempel 16. Nå har du lukket benderen 3 hakk. Da må du forleknge lukkertiden med like mange hakk, altså opp til 1/15 sek for at du i sum skal ha like stor mengde lys inn på filmen. Ta frem stativet også. Du greier ikke å holde kameraet rolig for hånd på så lang lukkertid.

Prøv å tenk deg gjennom et resonnement hvor du velger kort lukkertid ut ifra det samme lysmålingsresultatet.

Litt oppmuntring

Hvis du synes foto ser vanskelig ut, har du rett i det. Det er vanskelig å bli en god fotograf. Men trøsten er at jo flere bilder du tar, jo mer teknikk lærer du og jo flinkere blir du. Og dess mindre teknikk du behøver å tenke på, jo mer kan du konsentrere deg om motivet.

Brett opp ermene og sett i gang! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...