Gå til innhold
Hundesonen.no

Fototråden


tuppetroll

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd for kameranewbies, videregående og viderekommende. Det er jo som kjent ikke lettest i verden å ta gode bilder av disse firbeinte, men med litt innstillinger og sånn kan man hvertfall få best mulig bilder.

Fint hvis dere som kan noe har lyst til å dele sin visdom. Hva er definisjonen på ISOverdier, blenderåpninger osv.

Selv har jeg et Canon Eos 350 D, og har prøvd å finne ut av en del ting, men begrenset hva jeg kan også. Det viktigste jeg har lært er nok at skal man ta springebilder av hundene er ISOverdien noe av det viktigste å tenke på. De skarpeste bildene får du med lav ISO, men da må lyset være godt. De bildene du tar med høyest mulig isoverdi (hos meg 1600) blir det ofte mye støy i.

Noen andre som har lyst til å dele tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et hp m 22 som funker greit, hadde ISO min på auto men tok den i dag på 400 å det ble mye bedre bilder :) Skal senere kjøpe meg et sånn som du har tar jo så bra bilder... Jeg liker godt og tak svarthvit bilder, men har hatt problemer med grønne øyne når jeg har hatt liten ISO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg utfra det jeg vet, uten å dobbelsjekke infoen, men er rimelig sikker på at det er riktig... :)

ISO bestemmer hvor mye lys bildebrikken registrerer, høyere ISO = presse på mere lys = mer støy...

ISO-50 = "en mengde lys"

ISO-100 = dobbelt så mye lys som 50.

ISO-200 = dobbelt så mye som 100, fire ganger så mye som 50... Osv osv..

Skarpe actionbilder av hund bestemmes av Lukkertid.

Lang lukkertid = mye bevegelse på både hund å kamera før bildet er ferdig tatt. Lang lukker betyr også mere lys på bildebrikken. Eksempel på For lang lukkertid på en aktiv hund : 1/40 (1 40. dels sekund)

Kort lukkertid = lite bevegelse på kunden til bildet er tatt. Kort tid betyr også mindre lys på bildebrikken.. Eksempel på bra lukkertid for å fange en løpende hund : minst 1/500 ( 1 500.dels sekund) Men selv 1/1600 kan gi en liten uklarhet på hunden...

Så har man F verdien...

Foreksempel F2,7 gir mye lys på bildebrikken, men liten dybdeskarphet på bildet.

Mens foreksempel F8 gir lite lys på bildebrikken, men god dybdeskarphet.

(dybdeskarphet : hvor lang avstand som er i fokus på bildet.)

Så et bra bilde avhenger av en god kombinasjon av ISO, Lukkertid & F verdi...

Men kanskje mest av alt, SOLA, des mere lys des mere optimale instillinger kan man ha...

Eksempel på mine innstillinger ute på en fin sol dag...

ISO-100 (mitt kamera er støysvakt, gir fort alt for mye støy på høyere iso)

Lukkertid - 1/1000 (forutsetter god sol å kanskje snø til å reflektere lys osv, ellers blir bildet ganske mørkt)

F - 3,5 (gir ikke så stor dybdeskarphet, men en del mere lys til bildebrikken, kan si man offrer F til fordel for Lukkertiden...)

Hmm, dette gir vel en del blanke hull, bare spørr om du lurer på noe jeg har forklart dårlig...

:)

Dette er kanskje mest for dyrere kompaktkamera (ultrazoom) & speilrefleks eiere, ikke mange små kompaktkamera har individuelle instillinger for disse verdiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hvert enkelt kamera heller da... :)

shutter betyr vel lukker.?

Men hva i alle 1 2 3 OFF betyr aner jeg ikke, OFF lixom... helt svart bilder da.? :) hehe

Anbefaler en grundig studie av Bruksanvisningen som følger med kamera...

Digitalkamera er kanskje en av de få tingene hvor man har veldig godt av å pugge den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa det ut nå og fant ut at det er lyden som blir når jeg tar bilde... Kunne kanskje ha testa før jeg spurte her da, men.. :)

Uansett, da aner jeg ikke hvor lukketiden er så da må jeg prøve å finn bruksanvisning ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eller F-stop = blenderåpning.

Fra foto ordbok : Blir litt teknisk dette da...

Blenderåpning

# Blenderåpningen er objektivets "iris", og har til oppgave, sammen med lukkeren, å regulere den mengde lys som skal slippe inn til filmen.

Blendertallet eller f-nr. angir størrelsen på blenderåpningen. De vanligste tallene er:

f:1 - f:1,4 - f:2 - f:2,8 - f:4 - f:5,6 - f:8 - f:11 - f:16 - f:22 - f:32

Blendertallet er et forholdstall og bregnes ut fra følgende formel:

brennvidde/blenderåpningens diameter

Siden blendertallet er et forholdstall angir et lavt tall stor blenderåpning, og et høyt tall angir liten blenderåpning.

# Dess mindre blenderåpning, dess større dypdeskarphet.

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita:

Har det samme kamera som deg. Nå har det seg slik at jeg kan ikke en d*** om innstillinger. Så jeg bruker auto, funker helt greit det, men da med sol eller sterkt lys.

Hadde du giddet å forklare meg hvordan jeg stiller inn lukkertid og F (hva er F). ISO står på 100. Jeg er helt blank, så tegn og forklar så best du kan :)

Tusen Takk på forhånd for hjelpen.

Mvh

Margrete

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er akkurat det samme?

Fujifilm finepix s7000?

For kan ikke sette ISO lavere enn 200. :)

hehe :) Så bare cavalier på bildet jeg, var jo tuppetroll jeg mente. Sorry. Men føl dere gjerne fri til å hjelpe en stakkar amatør :)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da klart å ødelegge mitt cacon ixus 430 eller noe.

Så jeg tenkte at jeg skulle kjøpe et nytt for konfirmasjonspengene om det blir noe til overs. Noen som har forslag til et kamera som tar veldig gode bilder (sikkert mange, heh)? Jeg er ute etter et kamera som kan ta veldig gode bilder selv i fart. Om jeg skulle prøvd å ta bilde av en dryppende vask med det gamle hadde det ikke blitt særlig vellykket. Men når jeg ser på en del andre, litt bedre kamera som mange har, så greier de å "fange" dråpen akkurat når den faller mot vasken (sikkert mye med fotograf å gjøre også selvsagt). Jeg liker også å ta bilder i naturen. Ønsker å kunne zoome inn på en liten maur og allikevel beholde skarpheten i bildet.

(ps, jeg ønsker meg ikke et kamera til kun 1000lappen, men et litt dyrere kvalitetskamera som jeg kan ha lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo i praksis et speilreflekskamera :D Enten Canon Eos 350D eller et av de andre - de får du nok for ca. 6000 i mai.. De holder leeenge også da. Men du er veldig heldig hvis du får så mye penger at du både for råd til hund og kamera til konfen - jeg fikk 750 kr jeg :)

Ok, takk :D

Hehe, jeg har heldigvis god råd, siden jeg som 5 åring begynte å spare penger til egen gård........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips om digital fotografering i siste nr av Hundesport... Tror det var hundesport i hvert fall...?

Her fikk man tips både om motivet og kamerainstillinger, så vel verdt å lese synes jeg i hvert fall.

Labbis: Jeg har selv Canon EOS 350D og er storfornøyd. Eneste jeg savner er at jeg ikke kan ta det i lomma... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte: Jeg anbefaler deg å dra rundt til forskjellige fotobutikker (helst noen ordentlige, ikke bare Elkjøp liksom) og høre litt hva de har å anbefale. Prøv litt forskjellige kameraer, og finn et du liker godt, som ligger bra i hånda di og som har såpass mye innstillinger (ISO, lukkertid, blender osv) som du vil ha. På www.akam.no ligger det en del tester av forskjellige kameraer som du kan se på.

Du får veldig flotte bilder med et speilreflekskamera, men om du vil ha noe mindre og litt billigere er det mange kompaktkameraer som er veldig gode - for eksempel Canon PowerShot S80 som du får for ca 4000. Les mer om det her og her. Eller så kan du ta en titt på denne siden, hvor det står litt om forskjellen på speilrefleks og kompaktkamera, og hva du bør velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt mere tullball jeg... :)

- De desidert mest spennende bildene av hund får man når kamera er nerme bakken, på hundens nivå, blir veldi mye det samme om alle bildene er tatt 1,6meter over bakken lixom...

- Det viktigste er tross alt Lukkertiden (om det ikke kom frem i forrige post)

Så stiller først Lukkertiden til minst 1/300..

Så stiller jeg blenderåpningen om det er lyst nok til å sette den høyere..

Så til slutt kan jeg stille iso, om bildet er alt for mørkt... For høy ISO er det mest drastiske, å gir den største negative innvirkningen på bildet. (støy)

- Det er faktisk bedre at bildet er litt for mørkt en FOR lyst.

Siden utbrendte (helt hvite områder) er umulig å gjøre noe med, mens litt mørke partier kan gjøres hvitere... (såklart ikke snakk om veldig mørke bilder.)...

- Kan si at fotografen må tore å Offre seg litt for bildene. Ned på bakken, spring med hundene (prøve å ikke falle på kamera. :D) osv, bruk fantasien, ikke bare "rett opp å ned 1,6meter over bakken bilder"...

Kommer sikkert på mere sånne småting om folk gidder å lese det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop funnet ut hvordan man zomer med mitt camera da.

Er jo mye bedre nå, for før så var det sånn at jo nærmere jeg kom hunden min så bevegde hun seg vekk fra den fine stillingen hun hadde.

Legger med et bildet hvor jeg zomer og fikk med en ganske fin "stilling".

i111449917_33567_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet mye fra ordboken å legg til min egen amatør forklaring...

blenderåpningen tilsier hvor stort hullet som slipper lys inn på bildebrikken er:

F8 = lite hull = lite lys = stor dybdeskarphet.

F2,8 = stort hull = mye lys = liten dybdeskarphet..

Eller sagt på en annen måte:

Linsa er som pupillen din. Når sola skinner skarpt så blir det knøttsmå pupiller for at du ikke skal slippe inn altfor mye lys på øynene dine. Blikket ditt blir konsentrert og du ser skarpere. Litt samme effekt oppnår du dersom du kniper øynene sammen; ting blir skarpere.

Om natten derimot er det lite lys ute og pupillene dine er kjempedigre slik at de kan slippe inn mest mulig lys. Men dette vil da gå på bekostning av dybdeskarpheten - alt blir litt mer uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Mens dere nå snakker om blendere: Liten blendeverdi (stor lysåpning) resulterer i kortere lukkertider og motivet isolerers fra for-og bakgrunn. Så dersom dere er intressert i nærbilder av dyret deres uten sjenerende omgivelser kan dere bruke liten blendeverdi (stor lysåpning og kort lukkertid), - ønsker dere panoramabilder bruker dere stor blendeververdi (mindre lys og lang lukkertid).

http://home.online.no/~perolav/session.htm

http://home.online.no/~perolav/session2.htm

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerateknikk

for å kunne fotografere med et speilreflekskamera må vi kunne noe om blenderåpning, lukkertid, iso-verdi og lysmåling.

Blenderåpningen styrer dybdeskarpheten.

Skalaen kan gå fra 1,4 til 3. De fleste objektiv har derimot ofte en kortere skala. Denne kan se slik ut:

2.8

4

5,6

8

11

16

22

Når du stiller blendere på det laveste tallet, blir dybdeskarpheten liten.

Når du stiller blendere på det høyeste tallet, blir dybdeskarpheten stor.

Blenderåpningen slipper inn en viss mengde lys. Når vi bruker blender 4, slipper kameraet inn mye lys, og ved blender 16, lite lys.

For hvert steg på bladerskalaen, fordobles lydmengden hvis du går nedover på skalaen. Lysmengden halveres for hvert steg oppover på skalaen.

Bilde med liten dybdeskarphet

Bilde med stor dybdeskarphet

Lukkertiden styrer bevegelsesskarpheten. Skalaen kan gå fra 8 sekunder til 1/2000 sekund.

Denne kan se slik ut:

4

2

1

2

4

8

15

30

60

125

250

500

1000

Dette betyr: 4 sekunder, 2 sekunder, 1 sekund, 1/2 sek, 1/4 sek, 1/8 sek, 1/15 sek, 1/30 sek, 1/60 sek, 1/125 sek, 1/250 sek, 1/500 sek og 1/1000 sek.

Lukkertiden er altså lang når den står på 1, og kort når den står på 500 (lukkeren slipper inn lyset en viss tid). For hvert steg på lukkerskalaen fordobles eller halvveres lystiden hver hvert steg du går ned/opp. Den lengste lukkertiden du kan klare å ta skarpe bilder med, uten stativ, er 1/30 sek. Lenger lukkertid enn dette krever stativ, eller noe å hvile kamera på, som vegg, stubbe, bil...

Bilde med lang lukkertid

Bilde med kort lukkertid

ISO-verdien sier noe om lysfølsomheten på filmen. Det er en internasjonal standard. Skalaen på denne kan gå fra 25 til 3200. Den kan se slik ut:

25

50

100

200

400

800

1600

3200

For hvert steg iso-verdien øker, dobles lysfølsomheten. Når det er lite lys der vi skal fotografere (f.eks skumring) bruker vi en film med høy lysfølsomhet = høy iso-verdi.

Når det er lyst der vi skal fotografere (dagslys) bruker vi en film med lav lysfølsomhet = liten iso-verdi.

Iso-verdien stiller vi inn på kameraet når vi setter inn filmen, og lar den stå slik.

Forholdet mellom blender/lukker

Lysets vei fra motiv til film går først gjennom blenderen i objektivet, så gjennom lukkeren. Det slippes altså inn en viss mengde lys i en viss tid. Hvis vi slipper inn mye lys gjennom blenderen (liten dybdeskarphet) skal dette lyset treffe filen (gjennom lukkeren) en kort stund (kort lukkertid). Likedan er det hvis vi slipper lite lys gjennom blendere (stor dybdeskarphet). Lyset må da treffe filmen en lang stund (lang lukkertid). Se på skalaene nedenfor og se om du skjønner sammenhengen

Blenderskalaen: 2 ------- 2,8----4------5,6-----8-----11----16-----22

Lukkerskalaen: 1000-----500---250----125----60----30----15------8

Lysmåling er viktig for å få riktig eksponerte bilder.

Alle nyere kameraer har innebygget lysmåler og de fungerer likt. Lysmåleren er, som du ser av navnet, en innretning som måler lys. Det er regnet ut at ethvert motiv er i gjennomsnitt 18% grått. Altså på en skala hvor svart er 0% lys og hviss er100% lys, slippes det inn 18% grått lys hver gang vi tar bilde. På grunn av dette er alle lysmålere stilt inn på denne verdien. Det vil si at HVIS motivet ditt er akkurat 18% grått (og det er det hvis du skal ta bilde av f.eks brolegging eller grus, men også blå himmel, grønt gress og en rød jakke) blir bildet riktig eksponert hvis du følger lysmåleren.

Hvis du måler lyset på snø og tar bilde av denne, vil den bli grå (undereksponert). Dette kommer av at kameraet tror at snøen er 18% grå (det er jo forhåndsinnstilt til å tro det) og vil slippe inn mindre lys enn du ønsker at det skal gjøre.

Hvis du måler lyset på en svart hund og tar bilde av denne, vil den også bli grå (overeksponert). Igjen tror kameraet at hunden er 18% grå og vil slippe inn lys helt til den er det.

Hvordan skal vi løse dette problemet?

Det er allerede løst. Det finnes noe som heter gråkort. Dette er et ark som er farget med 18% grått. Hvis vi setter dette arket i motivet vårt, og går inntil og måler lyset på dette, får vi perfekt eksponerte bilder. Det er ikke alltid vi løper rundt med et gråkort på oss, derfor har vi noen ca-regler å forholde oss til. for å få hvitt til å bli hvitt, overeksponer med 2 steg (øk lukkertid eller gå ned på blenderskalaen for å slippe inn mer lys). Du må altså overstyre lysmåleren.

For å få svart til å bli svart, undereksponer med 3 sted (minske lukkertiden eller gå opp på blenderskalaen for å slippe inn mindre lys.)

Hvis vi f.eks måler lyset til blender 5,6 og lukker 125 vil bildet vi tar bli riktig eksponert. Det vil også bli riktig eksponert hvis vi eksponerer bildet med blender på 2 på 1/1000 sekunder. Likedanvbed blender 16 på 1/15 sekund.

Dette foklarer hvordan vi kan styre blender og lukker når vi skal ta et bilde. Du vil kanskje hverken bruke blender 5,6 eller lukker 125, men du vet at du vil ha stor dybdeskaprhet på bildet. Da setter du blenderen på foreksempel 16. Nå har du lukket benderen 3 hakk. Da må du forleknge lukkertiden med like mange hakk, altså opp til 1/15 sek for at du i sum skal ha like stor mengde lys inn på filmen. Ta frem stativet også. Du greier ikke å holde kameraet rolig for hånd på så lang lukkertid.

Prøv å tenk deg gjennom et resonnement hvor du velger kort lukkertid ut ifra det samme lysmålingsresultatet.

Litt oppmuntring

Hvis du synes foto ser vanskelig ut, har du rett i det. Det er vanskelig å bli en god fotograf. Men trøsten er at jo flere bilder du tar, jo mer teknikk lærer du og jo flinkere blir du. Og dess mindre teknikk du behøver å tenke på, jo mer kan du konsentrere deg om motivet.

Brett opp ermene og sett i gang! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...