Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt for mye politi?


Recommended Posts

Det står i reglene Sitat: Vil også minne om:

Ved å benytte deg av dette forumet, har du automatisk godtatt det gjeldende regleverk. Reglene kan når som helst bli oppdatert. Du er pliktig til og følge disse til en hver tid...Sitat slutt

I og med det ikke er mulig å slette sin profil her på sonen,(jeg venter på svar fra datatilsynet) er man bundet opp til godta regler laget etter eget forgodtbefinnende og som slett ikke bør være slik de var da man registrerte seg. Jeg sitter i alle fall med en liten følelse av at webmaster og ulike moderatorere er litt for nidkjære og kontrollerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - det med og slette sin egen profil har vi undersøkt. Vi har sagt vi kan fjerne din e-post adresse og all annen informasjon hvis du ikke får til det selv. SAMT endre ditt brukernavn. Vi hadde en lang diskusjon om dette og jeg skjønner ikke hvorfor du kommer opp med dette igjen?

Det sto også i reglene når du meldte deg inn at reglene når som helst kan endres, det har stått så lenge jeg kan huske.

Man er ikke tvungen til og godta reglene nei:

"Det å være medlem av Hundesonen.com er et privilegium, ikke en rett!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dine personlige innstillinger kan du slette og du kan bytte brukernavn. Så teknisk sett er du fullstendig slettet. Men vi vil ikke at brukerene sletter sine innlegg hvis de velger å forlate forumet. Dette er fordi det da blir mye kluss i diskusjonstrådene.

Dette er regler som også gjalt før, ikke noe som kom nå med de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar har du sendt mail til datatilsynet? Det har jeg også, fikk dette til svar:

Det vises til din e-post av 21. februar 2006.

Behandling av personopplysninger på Internett vil være omfattet av reglene i personopplysningsloven.

Etter § 3, jf. § 2 nr. 2 vil loven imidlertid ikke gjelde opplysninger som ikke kan knyttes til enkeltpersoner. Det vil si at hvis det ikke legges opp til at man må identifisere seg for å kunne delta på det aktuelle internettforumet, vil det ikke nødvendigivis ikke være å anse som en behandling av personopplysninger.

Dersom det behandles opplysninger som kan knyttes til en enkeltperson, vil personopplysningsloven komme til anvendelse. I så fall er du forpliktet til å rette eller slette opplsyninger etter anmodning fra den opplysningene angår, jf. §§ 27 og 28 i personopplysningsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar har du sendt mail til datatilsynet? Det har jeg også, fikk dette til svar:

Det vises til din e-post av 21. februar 2006.

Behandling av personopplysninger på Internett vil være omfattet av reglene i personopplysningsloven.

Etter § 3, jf. § 2 nr. 2 vil loven imidlertid ikke gjelde opplysninger som ikke kan knyttes til enkeltpersoner. Det vil si at hvis det ikke legges opp til at man må identifisere seg for å kunne delta på det aktuelle internettforumet, vil det ikke nødvendigivis ikke være å anse som en behandling av personopplysninger.

Dersom det behandles opplysninger som kan knyttes til en enkeltperson, vil personopplysningsloven komme til anvendelse. I så fall er du forpliktet til å rette eller slette opplsyninger etter anmodning fra den opplysningene angår, jf. §§ 27 og 28 i personopplysningsloven.

Ja jeg fikk også svar fra Datatilsynet og her er hva de sa:

Så fremt det er lagret opplysninger som kan knyttes til deg som person på et nettsted, vil behandlingen av disse opplysningene være underlagt reglene i personopplysningsloven.

Vi antar at opplysningene er lagt ut med grunnlag i den debattantens samtykke. Et samtykke kan når som helst trekkes tilbake, og det vil dermed mangle grunnlag for publiseringen/lagringen av de samme opplysningene.

Dessuten følger det av personopplysningsloven § 28 at det er forbudt å lagre personopplysninger lenger enn det som er nødvendig.

Personopplysningsloven er tilgjengelig her: http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html

Se for øvrig http://www.datatilsynet.no/templates/article____879.aspx, med videre henvisninger, for mer informasjon om personopplysninger og Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt det er lagret opplysninger som kan knyttes til deg som person på et nettsted, vil behandlingen av disse opplysningene være underlagt reglene i personopplysningsloven.

Ja da var vi enige, siden ingen av opplysningene her kan knyttes til deg som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var vi enige, siden ingen av opplysningene her kan knyttes til deg som person.

Det er ikke der problemet ligger. Det ligger i det at opplysninger om meg ligger i et privat register og da mener jeg at der kan det bare ligge så lenge jeg selv ønsker det skal ligge der. Hva hvermansen kan spore opp eller ikke betyr ingenting. I svaret sto det at samtykke til det kan når som helst trekkes tilbake. Jeg har lister over alle mine tidligere elever og skulle en av dem henvende seg til meg og be meg slette hva jeg har, så måtte jeg bare gjøre det! Jeg skjønner ikke problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok mer informasjon om folk her inne på deres private hjemmesider enn det det gjør i medlemsregisteret, tenker jeg.

Det har selvsagt ikke noe med saken å gjøre. Alt info om meg på min egen hjemmeside kan jeg selv velge om jeg vil slette eller ikke og samme rettighet har jeg selvfølgelig i deres medlemsregister. Det hele kommer an på hva jeg selv ønsker eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke se hva det store problemet er. Melder man seg inn, så godtar man at informasjon om seg selv blir liggende. Hva med å ha en ekstra mailkonto som man bruker til ting som forumer og lignende sider der man må registrere seg, dersom man er redd for virus, spam, misbruk av adressen og annet tull?

Dersom man får plagsomme personer etter seg i virkeligheten er det kanskje litt sent å begynne å slette ting som ligger og støver ned på en server når denne personen kanskje allerede har mer info fra andre sider?

Men jeg er enig i at dersom man vil slettes så bør ingen informasjon ligge igjen, bare innleggene slik at ingen informasjon i diskusjonssammenheng blir borte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke se hva det store problemet er. Melder man seg inn, så godtar man at informasjon om seg selv blir liggende. Hva med å ha en ekstra mailkonto som man bruker til ting som forumer og lignende sider der man må registrere seg, dersom man er redd for virus, spam, misbruk av adressen og annet tull?

Dersom man får plagsomme personer etter seg i virkeligheten er det kanskje litt sent å begynne å slette ting som ligger og støver ned på en server når denne personen kanskje allerede har mer info fra andre sider?

Men jeg er enig i at dersom man vil slettes så bør ingen informasjon ligge igjen, bare innleggene slik at ingen informasjon i diskusjonssammenheng blir borte :(

Ja klart man må godta at informasjonen ligger der, så lenge man selv ønsker å være medlem. Det samtykke gir man jo i og med man melder seg inn. Men som de svarte fra datatilsynet..et samtykke kan når som helst trekkes tilbake og da er ikke grunnlaget lengre tilstede for å ha slik info liggende. Det som er viktigst er hva den enkelte selv ønsker av opplysninger om seg selv liggende ute på private oppdaterte registere. Det er helt og holdent opp til den enkelte person og hva som ønskes!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gjelder dette personlige opplysninger. Disse vil vi også fjerne.

Det er ikke noe vits og gjenta seg selv Ingar jeg har svart deg en god del ganger på at vi vil fjerne personlige opplysninger, du gjør ting mye vanskligere enn de er nå. Det virker som du overser svarene jeg gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gjelder dette personlige opplysninger. Disse vil vi også fjerne.

Det er ikke noe vits og gjenta seg selv Ingar jeg har svart deg en god del ganger på at vi vil fjerne personlige opplysninger, du gjør ting mye vanskligere enn de er nå. Det virker som du overser svarene jeg gir deg.

Men jeg lurer på noe: hvis jeg fortsatt er registrert hos dere men med et helt annet brukernavn,e-post adresse,personalia osv osv.. Hvordan hindrer dere da meg i og misbruke funskjonen?

Bare lurer altså skal ikke krange:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt gjelder dette personlige opplysninger. Disse vil vi også fjerne.

Det er ikke noe vits og gjenta seg selv Ingar jeg har svart deg en god del ganger på at vi vil fjerne personlige opplysninger, du gjør ting mye vanskligere enn de er nå. Det virker som du overser svarene jeg gir deg.

Det er bare det at jeg hang meg opp i ditt svar til dansken som spurte om å få slettet sin profil i sonens medlemsregiset og hvor hun fikk til svar at det ikke lot seg gjøre. Da står jeg stadig igjen med et ubesvart spørsmål: Ligger medlemmers e mail adresse og andre opplysnoinger inne på sonens interne medlemsregister? Om de ikke gjør det, så er alt ok. Om de ligger der, så er også det ok men bare så lenge vi selv vil de skal ligge der. Det akkurat det punktet det dreier seg om og ikke om vi har anledning til å være anonyme ovenfor andre eller ikke. Så det springende punkt er altså.. sletter dere info helt fra deres interne register når dere anmodes om det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne epost adressen kan hun som sagt selv fjerne eller spørre oss om hjelp til og fjerne.

Ja vi bistår gjerne i sletting av personlige opplysninger hvis noen ønsker det.

Men det ene feltet med brukernavn sletter vi ikke, men vi kan bytte det til noe annet så personen blir ugjenkjennelig.

Har egentlig på følelsen at vi misforstår hverandre litt? For vi gjør det du ber oss om :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan jo gjøre det da Ulvinne, det er jo umulig og stoppe på et nettsted. Vi har ingen mulighet til og kontrollere om folk bruker sitt riktige navn. Hva tenker du på med og misbruke funksjonen?

Jeg tenkte på at hvis jeg vil slettes helt fra forumet f.eks(jeg vil ikke det:)),men min bruker fortsatt står,bare at dere ikke har noen e-post e.l til meg. Så får jeg lyst til og finne på noe tull,personhets eller andre ulovlige ting,kan dere stoppe meg fra dette da dere ikke har noen som helst oplysning om meg?

beklager hvis dette ble rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er alvorlig personhets ville du blitt anmeldt. Vi har IP adressen din som vi kunne sendt til din nettlevrandør. De kunne så ha funnet ut hvem du var.

Ah.. Oki:) Men dere hadde ikke fått stengt meg ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig diskusjon dette her - jeg forstår ikke Ingars problem jeg heller egentlig!

For det første, dette med samtykke gjelder reelle personopplysninger som kan identifisere en unikt som individ. Når man legger seg inn her, legger man selv inn personopplysninger hvis man ønsker. Og dette er clouet - hundesonen forlanger ikke at man legger inn personopplysninger av karakter som kan identifisere en unikt - de ber ikke om samtykke m.a.o. Å måtte akseptere regler i denne sammenhengen er ikke det samme som "samtykke" i personvernloven.

Hvis man kan endre brukernavn og all info, slik at all identifiserbar informasjon kan fjernes så skulle det ikke være noe problem. At man ikke kan fjerne innleggene sine (vel det kan man vel egentlig - hvis man gidder er det vel bare å gå inn og editere alt til blankt?) er en annen sak - men igjen hvis brukernavn etc er borte så er man fremdeles ikke identifserbar - med mindre man skriver det eksplisitt i disse innleggene.

Såfremt hundesonen klart spesifiserer disse forholdene i reglene sine, så skulle dette være helt greit.

Når det er sagt, så synes jeg dog at det er litt rart at man ikke kan "fjerne seg".. hvis man kan forandre alt allikevel så virker det jo litt rart å gjøre det så tungvint. Men det er kanskje et poeng i en eller annen sammenheng å kunne påvise x antall registrerte medlemmer av en eller annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...