Gå til innhold
Hundesonen.no

Vitamintilskudd til hund


_aussie_

Recommended Posts

Så fremt at våre hunder har sett friske ut (pels, alm.tilstand etc) har ikke vi pleid å gi noe annet, foruten godt tørrfõr. Er det virkelig nødvendig da? (Av ren nyskjerrighet). Er det "bevist" at forebyggende tilskudd har effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden får et optimalt fôr, er frisk og har bra pels og poter, så er det bare tull å tilsette ting i fôret.

Noen eksempler;

  • Har hunden f.eks dårlig pels, tørr hud og/eller tørre poter, røyter mye osv kan man godt gi tilskudd av omegafettsyrer (laksolje, selolje, linfrøolje m.m.) og/eller ølgjær (b-vitaminer).
  • Har hunden f.eks svake ledd, svak beinstruktur eller er under rehabilitering etter beinbrudd bør den få tilskudd laget spesiellt for dette, og gjerne omegafettsyrer i tillegg.
  • PlaqueOff brukes for å bryte ned og forebygge nettopp plakk på hundens tenner. Og det virker! Jeg har sett det bli brukt bl.a på en hund som ikke hadde hatt tannbehandling på flere år. Ved behandllingsstart var tennene helt gulbrune. Etter noen uker var plakken lysere gul og så myk at den lett lot seg skrape vekk. PlaqueOff kan gis til alle hunder uansett hva de fôres med.

Alle hunder er individuelle. Er man i tvil om behovet for kostilskudd, så skader det ikke å spørre en vet. Noen ganger er det bare et fôrskifte som skal til, andre ganger behøver hunden litt ekstra.

Angående forebygging så mener jeg at man ikke skal "behandle" andre ikke-eksisterende problem enn eventuelle framtidige tannproblemer (tannpuss, PlaqueOff..) og leddproblemer/stivhet hos eldre hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka får 750mg c-vitamin og Cortaflex pga ledd problemene sine.

Hun får også tunfisk pga proteinene, jeg trener hun opp igjen og da trenger hun proteiner.

Også får hun omega3 olje.

jeg er imot at man gir vitamin tilskudd på en frisk hund.

Hvis den får kvalitetsmat og ikke har noen problemer så ser jeg ingen grunn til å gi hundet tillegg til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig å vite :icon_redface: Det var bare det at jeg lurte på om Luna kunne trenge noe sånt.. Åssen virker omega3? Luna har egentlig ganske tørre poter når jeg tenker meg om, men jeg bruker potekrem da.

Hva med denne?

Lakseolje

Jeg har brukt lakseolje på hundene mine en stund nå. Merker ingen forskjell. Men de har ganske fin pels fra før. Kan jo være at det virker for noe jeg ikke ser :)

Eneste som er domt er at den går fort ut på dato... 2 mnd eller noe slik. Min varer mye lengre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødveidig og bruke vitamin tillegg om man bruker ett godt kvalitets for.

Omgea 3 og C vitaminer blir jo noe annet. Men om man kjøper vitamin tillegg så kan faktisk hunden få hudproblemer ol, om de får for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lakseolje på hundene mine en stund nå. Merker ingen forskjell. Men de har ganske fin pels fra før. Kan jo være at det virker for noe jeg ikke ser :)

Eneste som er domt er at den går fort ut på dato... 2 mnd eller noe slik. Min varer mye lengre enn det :icon_redface:

Ok, ja det med datoen er litt dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødveidig og bruke vitamin tillegg om man bruker ett godt kvalitets for.

Omgea 3 og C vitaminer blir jo noe annet. Men om man kjøper vitamin tillegg så kan faktisk hunden få hudproblemer ol, om de får for mye av det.

Ok, gjelder det lakseolje eller PlaqueOff å? PlaqueOff skal jo forebygge plakk og tannstein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Bruker selv Ester C (syrenøytralt c-vitamin) knust i maten hans. Han blir 9 år i januar, og siden eldre dyr/mennesker generelt får svakere immunforsvar med årene selvom han er frisk, så er det lurt å "booste" immunforsvaret litt.

Ellers gir jeg rapseolje i maten daglig, og så får han naturell yoghurt uten tilsatt sukker for kalsium (gir kun hjemmelaget mat, så nødvendig for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Chica har røytet mye, har vi gitt henne Dr.Baddakys fiskeolje, og det fungerer fint. Oljen skal dessuten være bra for immunforsvaret forøvrig.

http://www.drbaddaky.no/products/fiskeolje/dr_baddakys_fiskeolje

Ellers er jeg enige med andre her om at man ikke behøver å gi hunden masse vitaminer uten å ha rådført med dyrlege først. Er litt dumt om hunden blir resistent mot det ekstra tilskuddet, hvis den en dag faktisk skulle ha behov for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hunder bli resistente mot vitaminer?

Det tviler jeg på, men hunder kan nok sikkert ha enkelte vitaminer som de ikke kan skylle ut det "overflødige" av. Sånn er det med oss mennesker og, enkelte vitaminer kan spise mer av fordi vi skyller ut det vi ikke trenger igjennom urinen (B og C vitaminer), mens andre kan bli usunne å "overdosere" på om man ikke har behov for det. B og C vitaminer kan også være skadelige i svært høye doser.

Fettløselige vitaminer (A,D, E og K vitamin) kan ikke brytes ned like raskt som vannløselige vitaminer (B og C) og kan "akkumulere" i leveren, og da kan de skade hjerte, hjernen og alle vitale organer vi har. Symptomer er tretthet, kvalme, hodepine og smerter i kroppen blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...