Gå til innhold
Hundesonen.no

Treig


Gronnis

Recommended Posts

Raja er veldig treig. Altså hun lærer fort men hvis jeg ber henne gjøre noe (eks. sitt, åttetall gjennom beina osv.) så gjør hun det sååå treigt. Uansett om jeg har godbit eller ingneting. Hun er ellers ganske livlig, og det går ikke ann å bruke ball/leke som belønning siden hun hisser seg så lett opp av det.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å henne til å gjøre ting litt kjappere? Har prøv å "lære inn" øvelser på nytt, men det funker ikke. Like treig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min kan øvelsenkrever jeg mer for at hun skal få belønningen sin. Etterhvert begynte jeg å slutte å belønne f.eks treige dekker, men belønnet de raske og de som var ekstra raske kjempegodt. Så på noen øvelser reagerer hun som et lyn fordi vi har trent lenge på å kun belønne de øvelsene som utføres raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk de 4 kravene:

- Kriterier

- Timing

- Forsterkningskvalitet

- Forsterkningsfrekvens

Timing er ofte et problem man kanskje ikke er bevisst på. Mange prøver å muntre opp hundene (hoie og rope og klappe i hendene, gud vet hva..) når de er treige, men de forsterker rett og slett at hunden er treig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa, prøver du å lage en overskrift med litt mer enn et ord? Takk.

Labbis, det går an å redigere innlegg og legge til mer info om man glemmer det i det forrige man har skrevet, i hvert fall når de blir liggende rett under hverandre. Har det gått en dag eller to er det gjerne vits i å lage et nytt, men ikke her syns jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prøvde å trene på raskere sitt i dag, men problemet er at hun aldri gjør det fort nok, for hun sitter seg alltid like treigt. Er ikke noen ganger hun setter seg raskere enn hun pleier. Prøvde lenge (ofte med økter små på 5 minutter), men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er treig hvis han er usikker på øvelsen..Vet han 100% hva han skal gjøre så går det lynkjapt.Men det tar jo litt tid å komme dit..kan det være at hun rett og slett ikke kan det godt nok til at farta ligger inne enda? Eller så kan det være noe i holdningen din som gjør at hun demper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør bare fortsette og fortsette å trene på de øvelsene. Lunah var enormt treig i begynnelsen også, men etter mye trening så kom faktisk farta litt etter hvert. Jeg fant en bedre forsterker også - ball, og da var det mye lettere.

Så nå har jeg vanligvis ganske raske dekk - og hun er en OES.

Så det er ikke umulig for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kunnet sitt siden hun var 9 uker og etter det har vi trent masse på det. Ingen tvil om at hun vet hva sitt betyr. Hun er treig i alle øvelser egentlig, ikke vet jeg hvorfor. Hun oppfører seg som en tulling når hun går på tur og når hun får løpe fritt, men når vi skal begynne med øvelser så er hun treig, uansett hvor mye vi har trent på det.

Loke er treig hvis han er usikker på øvelsen..Vet han 100% hva han skal gjøre så går det lynkjapt.Men det tar jo litt tid å komme dit..kan det være at hun rett og slett ikke kan det godt nok til at farta ligger inne enda? Eller så kan det være noe i holdningen din som gjør at hun demper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke en ball som hun selv har punktert (den elsker hun), men hvordan belønner jeg med den da? I øvelser som i sitt og dekk?

Jeg syns du bør bare fortsette og fortsette å trene på de øvelsene. Lunah var enormt treig i begynnelsen også, men etter mye trening så kom faktisk farta litt etter hvert. Jeg fant en bedre forsterker også - ball, og da var det mye lettere.

Så nå har jeg vanligvis ganske raske dekk - og hun er en OES.

Så det er ikke umulig for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke en ball som hun selv har punktert (den elsker hun), men hvordan belønner jeg med den da? I øvelser som i sitt og dekk?

Kaster ballen til henne?

ehh, skjønte ikke helt spørsmålet jeg.

De første gangene kan du jo vise ballen, og la henne bli gira. Om du får noen raske sitt og dekk kaster du den til hnne/lar henne jage den el lignende som hun syns er gøy.

Etterhvert viser du ikke ballen før du belønner med den. da skjønner hu at du har noe kult, selvom hun ikke ser den, og det gjør det lettere i konkurranser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme som deg. Prøvde mange tips jeg fikk som timing, mer lek, bedre go`biter osv. Ingenting hjalp på meg. Tilslutt fikk jeg tips om at jeg måtte gi mer av meg selv når jeg trente. Det hjalp. For at hunden skal være sprudlene å kjapp, må du også gi litt ;) Når jeg trener nå er det hopping, armene i været og masse tull. Det gjør at hundene synes jeg er morsom å følge med på. Dette gjorde hvertfall at jeg fikk en hund som hadde halen oppe når vi trente, som sprudlet av glede. Hun bare venter på at jeg skal begynne å tulle.

Nå har jeg en hund som er kjapp på bare det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme som deg. Prøvde mange tips jeg fikk som timing, mer lek, bedre go`biter osv. Ingenting hjalp på meg. Tilslutt fikk jeg tips om at jeg måtte gi mer av meg selv når jeg trente. Det hjalp. For at hunden skal være sprudlene å kjapp, må du også gi litt :D Når jeg trener nå er det hopping, armene i været og masse tull. Det gjør at hundene synes jeg er morsom å følge med på. Dette gjorde hvertfall at jeg fikk en hund som hadde halen oppe når vi trente, som sprudlet av glede. Hun bare venter på at jeg skal begynne å tulle.

Nå har jeg en hund som er kjapp på bare det :D

Det kan være et poeng..Belønningen blir jo mye morsommere når vi viser med oss selv at dette er knallgøy!Jeg merker det godt på Loke at han er mye mer intens og "på" når jeg tar litt av under belønningen. Jeg ville aldri ha begynnt å "gjøre meg selv spennende" som de kaller det under treningen - bare under belønningen. Jeg klarer ikke å forstå poenget med å gå å klovne seg til under fri ved fot feks som jeg ser mange gjør..det må jo være en lang omvei i innlæringen...Rolig og passiv under øvelsene og fullstendig tulling under belønningen må være målet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter seg ikke hvis hun ikke vet at jeg har enten godbit eller leke, da bruker hun som vanlig 10 sekunder på sitten (eller mer). Hvordan kan jeg lære henne til at hun skal sitte seg kjapt uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener du henne egentlig da? Hvilke metoder bruker du? PS/NF eller PF/NS? Hunden gjør noe enten for å oppnå noe, eller for å unngå noe. Så enten må du gi henne en god grunn til å gjøre det du ber om, eller en god grunn til å ikke ville la være å gjøre det du ber om, hvis du skjønner hva jeg mener? Du må også slutte å belønne henne når hun er treig, å prøve å få henne mer gira. Med f.eks. bedre belønninger. Og om du bruker positiv straff på henne, bør du sannsynligvis slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter seg ikke hvis hun ikke vet at jeg har enten godbit eller leke

Hvordan trener du henne egentlig da? Hvilke metoder bruker du? PS/NF eller PF/NS?

Det står jo litt om belønning der da, LiLi, og at adferd opphører/uteblir om ikke forsterker er til stede.

Lisa, syns det høres så rart ut egentlig, en belger er uhyre kjapp i alt fra tanker til bevegelser og utførelse, en "treg" belger har fremdeles tempoet til en "vanlig" hund, om man oppfatter belgeren sin som treg utover det så ligger det et eller annet der.

Noen kjappe tanker

-forsterker og kvalitet på denne

-timing

-alder

-hvor i læringen/kravfasen er du og hvordan gjennomfører du dette?

Trener du noe organisert noe sted?

Hadde egentlig vært spennende å truffet på dere en dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker og kvalitet på denne

Jeg har prøvd forskjellige godbiter, alt fra fiskekaker, ost (brun og hvit), kylling til leverbiter, vom, pølse og leverpostei. Raja blir alt for opphisset og ukonsentrert når jeg bruker leke. Hun kan også begynne å bite pga hun er så vill etter å leke at hun også vil prøve ut meg som om jeg var sen taustopm.

Timing

Mener jeg har god nok timing, var en border collie på valpekurset som satt og la seg kjemperaskt og jeg klikket samtidig som han. Men jeg vet jo ikke.

Alder

Vel, hun er jo 10 mnd så hun er jo en tenåring :P

Hvor i læringen/kravfasen er du og hvordan gjennomfører du dette?

Kan du forklare dette spørsmålet litt mer? :D

Trener du noe organisert noe sted?

Hva mener du? Om jeg f.eks. trener i en klubb eller med andre?

Det står jo litt om belønning der da, LiLi, og at adferd opphører/uteblir om ikke forsterker er til stede.

Lisa, syns det høres så rart ut egentlig, en belger er uhyre kjapp i alt fra tanker til bevegelser og utførelse, en "treg" belger har fremdeles tempoet til en "vanlig" hund, om man oppfatter belgeren sin som treg utover det så ligger det et eller annet der.

Noen kjappe tanker

-forsterker og kvalitet på denne

-timing

-alder

-hvor i læringen/kravfasen er du og hvordan gjennomfører du dette?

Trener du noe organisert noe sted?

Hadde egentlig vært spennende å truffet på dere en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i læringen/kravfasen er du og hvordan gjennomfører du dette?

Kan du forklare dette spørsmålet litt mer? :D

Mener du hunden kan øvelsen sitt? I så fall, hva gjør du de gangene den ikke sitter? Sier du nei, tar du i henne, prøver du med ny kommando?

Trener du noe organisert noe sted?

Hva mener du? Om jeg f.eks. trener i en klubb eller med andre?

Mm! Gått kurs, hatt kontakt med instruktør, trener du i klubbmiljø med dyktige hundefolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun kan øvelsen sitt. Når hun ikke gjør hva jeg sier går jeg litt bakover slik at hun følger etter meg og så prøver jeg igjen. Hvis hun feiler 3-4 ganger så slutter jeg å trene, og etter ca. 10 minutter prøver jeg igjen.

Jeg har gått på valpekurs på fjellanger. Trener ikke for tiden med noen andre.

Mener du hunden kan øvelsen sitt? I så fall, hva gjør du de gangene den ikke sitter? Sier du nei, tar du i henne, prøver du med ny kommando?

Mm! Gått kurs, hatt kontakt med instruktør, trener du i klubbmiljø med dyktige hundefolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...