Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksempler på problemer i hverdagen...


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kan jeg legge til et nytt spørsmål..?

Hva ville du gjort vis din hund bjeffet på nesten alle som kom hjem til dere og ikke ville hilse noe særlig? og vis dette skjedde bare hjemme, ikke på stevner, andre steder,kurs..osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg legge til et nytt spørsmål..?

Hva ville du gjort vis din hund bjeffet på nesten alle som kom hjem til dere og ikke ville hilse noe særlig? og vis dette skjedde bare hjemme, ikke på stevner, andre steder,kurs..osv..

Da ville jeg utstyrt hver eneste besøkende meg godbiter, bedt dem sette seg ned, snu hodet vekk og strekke ut hånden med godbit i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg utstyrt hver eneste besøkende meg godbiter, bedt dem sette seg ned, snu hodet vekk og strekke ut hånden med godbit i.

Men vis hunden virket usikker og litt redd mot enkelte og ville ikke ta kiontakt, men andre var helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hverdagsproblemer" som de som nevnes, henger gjerne sammen - og har kanskje noe med synet på hunden, om man har vært flink til å forutse alt som VIL dukke opp på normale hunder. Egentlig litt som Ingar sier - om man har lært den de tingene man ønsker.

Du LÆRER ikke en hund noe ved stadig å lokke eller gjemme deg. Ting som ikke virker relativt raskt, er ikke trening - de er ... noe annet, de er LOKKING. Og det er ikke det samme som LÆRING.

Jeg treffer folk med digre hannhunder på ni måneder som ikke "skjønner" hvorfor hunden ikke lenger har lyst til å komme når de roper, "fordi den var så flink på valpekurset". Og så løper de rundt og lokker og sier "ha det"... mens gutta har det moro på egenhånd, og følger den helt normale utviklingsstigen for hunder som er i ferd med å bli voksne.

De fleste hunder VIL ha perioder hvor andre ting lokker mye, da må man tenke føre var - og legge om læringen. De kan også ha perioder hvor de prøver seg frem med å se hva som er lov, det er også "etter boka", og da er det lurt å ha tenkt gjennom hvordan man ønsker å takle det HVIS det skjer.

Hardhendt lek? Er man selv med på notene, greit nok. Men jeg forventer en ting: De skal stoppe MED EN GANG dersom jeg sier at "nå er det nok".

Det hele har med en slags total kontroll å gjøre - man kan tillate mye, dersom man har "siste ordet". Se litt på totalhundeholdet, se om man har kontrollen, så vil nok svarene vise seg. Har man ikke det, så kan et bra kurs være tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis hunden virket usikker og litt redd mot enkelte og ville ikke ta kiontakt, men andre var helt greit?

La hunden få bestemme selv. Ikke pushe på kontakten. La de besøkende oppføre seg helt normalt og ikke vend oppmerksomheten direkte mot hunden. Så lar hunden få bestemme selv i sitt tempo om hunden vil komme bort og snuse. La gjerne de besøkende ha en leke i hånden som de kan gi hunden hvis den vil komme bort. Ønsker ikke hunden kontakt, så la hunden få slippe. hunder finner ut at det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis hunden virket usikker og litt redd mot enkelte og ville ikke ta kiontakt, men andre var helt greit?

Da ville jeg gjort som Djerve. Latt hunden bestemme alene, men i stedet for en leke ville jeg ha utstyrt personene med godbiter, da det er enklere å få hunden til å komme tilbake med godbiter. Hvis du sitter med en leke må du gå og hente den for hver gang. Godbiter er ikke like voldsomme som leker, men man må se ann hunden da ;)

Når jeg hadde sett at hunden virket klar for det ville jeg ha bedt personen om å forholde seg rolig, bøye seg litt fremover(hvis de satt i en sofa/stol) og se andre veien, mens de klødde hunden rolig på brystet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort i disse situasjonene som beskrevet under.

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område). Du sier den skal gå ned, men det gjentar seg, og hunden tar ikke poenget.

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

1. Jeg ville sluttet å kalt den inn, så jeg ikke vannet ut innkallingskommandoen min. Deretter ville jeg ha stått og puslet for meg selv, evt gått et lite stykke bort. Jeg hadde ventet helt til hunden kom av seg selv, og gitt den ros for å ha kommet. Så ville jeg ha tatt den i bånd, og trent innkalling ved en senere anledning. Jeg ville ikke sluppet hunden løs igjen rett etterpå, siden den antageligvis kommer til å gjøre feil en gang til. Hvis dette var et stort problem, hadde jeg brukt langline.

2. Jeg lar Tulla få ligge i sofan, så dette er egentlig ikke et problem, men hun har sin egen faste plass, så hvis hun ikke ligger på den, tar jeg rolig tak i halsbåndet, og "viser" henne plassen hennes (markert med et teppe). Der får hun godbit. Hvis hun skal til å hoppe opp i sofan (et sted som ikke teppet ligger), hadde jeg sagt nei, og klappet på teppet. Da hopper hun opp på teppet, og da får hun godbit.

3. Hvis Tulla hadde bitt så hardt at jeg hadde fått merker av det, eller bare det hadde gjort litt vondt, hadde jeg hylt AU og gått min vei. Leken blir da avsluttet, og jeg vil neste gang ikke leke like "brutalt" som jeg antageligvis gjorde da "feilen" oppstod. Hun er jo ennå relativt ung, men skal klare å passe tennene sine såpass, syns jeg..

For oss er ikke dette hverdagsproblem, bortsett fra kanskje litt terping på bitingen. Hun kan til tider gire seg lett opp, og da bruker hun gjerne tennene. Det er litt dumt, men da avsluttes all lek/herjing/den aktiviteten som gjør at hun "må" bruke tennene sine. Jeg vil sannsynligvis ikke få et innkallingsproblem med Tulla, siden jeg aldri kaller henne inn, hvis jeg ikke tror hun kommer. Kaller jeg henne inn idet hun er på vei bort til noen morsomme hunder, er det min feil om hun "gjør feil" (ikke kommer), siden jeg til nå ikke har trent nok på dette. Jeg håper jo i fremtiden at hun skal komme selv med slike forstyrrelser, men akkurat dit er vi ikke ennå. Hvis problemet var at hun ikke holdt kontakt med meg når hun var løs, ville jeg trent på det. Jeg synes i alle fall at det er forskjell på å ha kontakt med eier når hunden er løs, og på innkalling. En hund kan brase rundt så masse den bare vil for min del, så lenge den kommer på innkalling. men det er kanskje litt vanskelig å ha kontakt med eier hvis den "braser" rundt, og da ville jeg helelr trent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

Jeg ville brukt langline, og ikke tatt den av før jeg var helt sikker på at hunden kom hver gang jeg ropte. Ellers ville jeg heller ikke kopla hunden hver gang jeg fikk tak i den, sånn at den ikke tror, komme til eier=bånd

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område)

Da sier jeg 'gå ned', og hunden går ned.

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

Da hadde jeg kutta ut voldsom lek umidelbart - lek som gjør at hunden blir overivrig. Også tror jeg nok jeg hadde ropt NEI! som automatisk reakjon

Tenker ganske så likt som Kristina her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips vdr. sofaen: Vår frøken får ikke ligge i møbler, men fikk uvaner etter opphold hos "mormor". Hun visste nok at det ikke vår lov, men snek seg opp i sofaen om natten. Løsningen var noen netter på rad med strykebrettet i sofaen. Da var det ikke noe godt å ligge der, og fascinasjonen glemt etter en snau uke. Siden har hun aldri prøvd seg igjen. (Og "mormor" har fått streng beskjed om at hunden hører hjemme i egen seng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

Jeg ville brukt langline, og ikke tatt den av før jeg var helt sikker på at hunden kom hver gang jeg ropte. Ellers ville jeg heller ikke kopla hunden hver gang jeg fikk tak i den, sånn at den ikke tror, komme til eier=bånd

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område)

Da sier jeg 'gå ned', og hunden går ned.

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

Da hadde jeg kutta ut voldsom lek umidelbart - lek som gjør at hunden blir overivrig. Også tror jeg nok jeg hadde ropt NEI! som automatisk reakjon

Var ikke du imot langlinebruk? du var ikke så glad i det da jeg anbefalte deg det for lenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

Slipper den ikke løs før man vet at den kommer, har på langline. Dersom den har kastet alt som heter høreapparat når den kan det å komme, så bare går jeg..da kommer den.

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område). Du sier den skal gå ned, men det gjentar seg, og hunden tar ikke poenget.

Jeg ville brukt streng stemme og sagt GÅ NED!!! Jeg har jo sofahund så hos meg er ikke dette noe problem. :)

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

Avslutter leken, demper hunden. Jeg syntes leken har gått altfor langt om hunden blir så ivrig at den biter sånn, i mennesker bør kunne dempe den før den biter hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

Da hadde jeg løpt andre veien, altså vekk fra hunden.

De er jo flokk dyr, så da pleier vell de fleste å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

Jeg sur og går min vei... uansett, ville jeg ike latt bikkjene gå løse om jeg ikke hadde hatt kontroll over dem :)

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område). Du sier den skal gå ned, men det gjentar seg, og hunden tar ikke poenget.

Kremt, her er bikkjene så bortskjemte at de for lov til å ligge i sofan/senga. Men hadde de ikke fått lov, hadde jeg ført bikkja ned, uten å si noe eller se på den. Hadde hunden hoppet opp igjenn hadde jeg sagt bestemt NED! (hvis jeg hadde tatt den på ffrsken altså)

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

Jeg hadde avsluttet leken, og ikke lekt så voldsomt neste gang. Men jeg hadde atomatisk sagt NEI! om det hadde skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har løs hunden og den nekter å komme når du roper på den, den bare raser rundt. Om du skriver "lokke den til meg", hva vil du da gjøre neste gang om lokkingen ikke virker?

- da går jeg fra hunden og hvis den ikke ser hvor jeg går så gjemmer jeg meg(funker hver gang).

2. Hunden har kommet seg opp i sofaen og ligger der så fredlig når du kommer inn. (For dem som har møbler som et forbudt område). Du sier den skal gå ned, men det gjentar seg, og hunden tar ikke poenget.

- her får de ligge i sofanfen om de vil, men sier vi nei eller gå ned så går de på gulvet å legger seg.

3. Hva gjør du om hunden blir så ivrig i lek at den biter noen sånn at det synes? (ikke akkurat blod, men)

tar den ut av situasjonen og lar den roe seg ned, og gir beskjed til den som leker med hundene at no ble dere gjerne en smule for voldsom og da kan slikt skje.

det nærmeste jeg kommer til slikt er vell nå søsteren til Kine skulle passe hund også var hun og hunden like glad for å se hverandre så når hun bøyde seg ned så hoppet hunden opp og vips så datt det en bit av tannen hennes :D (kan vel få med at den tannen hadde vært knekt før så det var ikke helt krise).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...