Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehund


Rosin

Recommended Posts

Nå har jo jeg allerede bestemt meg for hvilken rase jeg skal ha.. Meeeen, det skader ikke å ha litt langsiktige planer, så om to-tre-fire år... ? :) Lundehunden fascinerer meg, men jeg vet ikke mer om den enn det jeg har lest i hundebøker (og det som står der er ikke alltid like sant eller like utdypende)

Så hvis noen har erfaringer eller kunnskaper om lundehund, fortell fortell. Hvorfor er den så sjelden? (Mener å huske at jeg har lest at den står på listen over truede hunderaser ;) ) Hvordan er gemyttet? Hvordan er helsa? Osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at helsa i Norge er veldig skrantene, og at de har bedre lundehunder i USA. Men det er nå det jeg har hørt allså.

:) Det viste jeg ikke. Nå ble jeg nysgjerrig her.. Noen som vet hvor mange registrerte lundehunder det er i Amerika vs her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står på sida dems at lundehunden er en frisk rase, så det har vell tatt seg opp igjen da.

Lundehunden er som rase i det store og hele en frisk hund. Den er ikke berørt av arvelige problemer som mange andre raser sliter med, f.eks. HD, AD, arvelige øyensykdommer, og forskjellige arvelige kreftformer.

Lundehundrasen har muligens en overhyppighet av Intestinal Lymfangiektasi, et problem som også forekommer i andre raser.

Det finnes mye utenlandsk litteratur om emnet, men problemet har i en årrekke vært gjenstand for forskning ved Norges Veterinærhøgskole og vi velger å gjengi to artikler skrevet av norske forskere. (Se menyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at helsa i Norge er veldig skrantene, og at de har bedre lundehunder i USA. Men det er nå det jeg har hørt allså.

helsa på lundehunder er ikke skral nei... jeg bor sammen med dattra av en lundehund kennel eier:)

Har en liten lundehunde her på hybeln også:)

Helsa på lundehunden er veldi bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ..denne topicen holdt jeg på å starte ...Jeg har blitt veldig fascinert av de jeg og.Et par tilleggsspørsmål...Noen som vet hvordan de er å trene? Noen som har prøvd? Er de gneldrete? Jeg synes de er fantastisk søte og så ser de akkurat passe rampete ut... Noe gale må det da være på de så lenge de er så sjeldne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ..denne topicen holdt jeg på å starte ...Jeg har blitt veldig fascinert av de jeg og.Et par tilleggsspørsmål...Noen som vet hvordan de er å trene? Noen som har prøvd? Er de gneldrete? Jeg synes de er fantastisk søte og så ser de akkurat passe rampete ut... Noe gale må det da være på de så lenge de er så sjeldne?

vi har flere her oppe som trener agility :)

De kan vere gneldrete men om det trenes bort er de ikke det... vi har en hanne her å han bjeffer minnimalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har flere her oppe som trener agility :)

De kan vere gneldrete men om det trenes bort er de ikke det... vi har en hanne her å han bjeffer minnimalt:)

Hvordan er de i forhold til andre hunder, og da særlig større hunder? Som for eksempel Boxer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen slektinger har en sånn. Og flere i hundeklubben har noen. Alle hundene jeg har møtt har en lei tendens å bjeffe mye. Mye lyd i dem. Kommer nok sikkert an på hvor mye de er sosialisert sånn i forhold til andre hunder. Den til slektningen sin, er redd andre, mens de i hundeklubben godt kan hilse på alle.

jeg har ikke inntrykk av at de er sjeldne, men kan jo hende de er sjeldne andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen slektinger har en sånn. Og flere i hundeklubben har noen. Alle hundene jeg har møtt har en lei tendens å bjeffe mye. Mye lyd i dem. Kommer nok sikkert an på hvor mye de er sosialisert sånn i forhold til andre hunder. Den til slektningen sin, er redd andre, mens de i hundeklubben godt kan hilse på alle.

jeg har ikke inntrykk av at de er sjeldne, men kan jo hende de er sjeldne andre steder.

Her i Østfold er de ihvertfall sjeldne. Har aldri sett en "live" tror jeg...

Det finnes vist rundt 500 lundehunder i landet, så .. de kan vel kanskje defineres som sjeldne.. ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKei, ja jeg har sett en drøss. Sikkert mange som har de her i området. Blir som Nordladshester. De er ikke akkurat sjeldne da, men i mange områder i sør, er det veldig få, mens her i nord er det nesten 1 på hver gård. :)

Hihi. Jammen... nordlandshesten er også sjelden :P Er ikke mer enn 40 år siden den ble ansett som utrydningstruet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et par på utstillinger..Men aldri hilst på en.Det er noe fascinerende med utrykket de har..Rimfrosthuldra:du må få deg på et par utstillinger! Du som har et kobbel av hunderaser du sjekker ut :P

Hiiij ^.^ Ja jeg vet. Må få somlet meg på noen utstillinger snart. Har ikke vært på en på flere år :)

Forresten, snakker om utrykk; stemmer det at lundehunden ofte får rennende øyne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT.. Men de som har lundehund.no må ha det travelt, telte ca 20 hunder tror jeg + masse hester og flere hunder når de har valper. .Desutten betaler de jo valpekjøperne for hvert CERT og CACIB de får.. Må ha en del peng gitt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT.. Men de som har lundehund.no må ha det travelt, telte ca 20 hunder tror jeg + masse hester og flere hunder når de har valper. .Desutten betaler de jo valpekjøperne for hvert CERT og CACIB de får.. Må ha en del peng gitt.. ;)

Sikkert noen som har penger nok til å være hjemme og stelle dyr hele dagen *mumle misunnelig* :P

Ingen som vet noe om rennende øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...