Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehund

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jo jeg allerede bestemt meg for hvilken rase jeg skal ha.. Meeeen, det skader ikke å ha litt langsiktige planer, så om to-tre-fire år... ? :) Lundehunden fascinerer meg, men jeg vet ikke mer om den enn det jeg har lest i hundebøker (og det som står der er ikke alltid like sant eller like utdypende)

Så hvis noen har erfaringer eller kunnskaper om lundehund, fortell fortell. Hvorfor er den så sjelden? (Mener å huske at jeg har lest at den står på listen over truede hunderaser ;) ) Hvordan er gemyttet? Hvordan er helsa? Osv osv..

Skrevet

Jeg har hørt at helsa i Norge er veldig skrantene, og at de har bedre lundehunder i USA. Men det er nå det jeg har hørt allså.

:) Det viste jeg ikke. Nå ble jeg nysgjerrig her.. Noen som vet hvor mange registrerte lundehunder det er i Amerika vs her i Norge?

Skrevet

Men det står på sida dems at lundehunden er en frisk rase, så det har vell tatt seg opp igjen da.

Lundehunden er som rase i det store og hele en frisk hund. Den er ikke berørt av arvelige problemer som mange andre raser sliter med, f.eks. HD, AD, arvelige øyensykdommer, og forskjellige arvelige kreftformer.

Lundehundrasen har muligens en overhyppighet av Intestinal Lymfangiektasi, et problem som også forekommer i andre raser.

Det finnes mye utenlandsk litteratur om emnet, men problemet har i en årrekke vært gjenstand for forskning ved Norges Veterinærhøgskole og vi velger å gjengi to artikler skrevet av norske forskere. (Se menyen).

Skrevet

Jeg har hørt at helsa i Norge er veldig skrantene, og at de har bedre lundehunder i USA. Men det er nå det jeg har hørt allså.

helsa på lundehunder er ikke skral nei... jeg bor sammen med dattra av en lundehund kennel eier:)

Har en liten lundehunde her på hybeln også:)

Helsa på lundehunden er veldi bra...

Skrevet

http://www.lundehund.no/

Denne oppdretteren har også Volpino Italiano, pappilon, russisk toy terrier, chihuahua OG hester, i tillegg til lundehund...travle folk dette gitt... :)

Men russisk toy terrier er en rase jeg virkelig kunne tenkt meg en gang.. ;) Søte små tassene... ;)

Skrevet

He he ..denne topicen holdt jeg på å starte ...Jeg har blitt veldig fascinert av de jeg og.Et par tilleggsspørsmål...Noen som vet hvordan de er å trene? Noen som har prøvd? Er de gneldrete? Jeg synes de er fantastisk søte og så ser de akkurat passe rampete ut... Noe gale må det da være på de så lenge de er så sjeldne?

Skrevet

He he ..denne topicen holdt jeg på å starte ...Jeg har blitt veldig fascinert av de jeg og.Et par tilleggsspørsmål...Noen som vet hvordan de er å trene? Noen som har prøvd? Er de gneldrete? Jeg synes de er fantastisk søte og så ser de akkurat passe rampete ut... Noe gale må det da være på de så lenge de er så sjeldne?

vi har flere her oppe som trener agility :)

De kan vere gneldrete men om det trenes bort er de ikke det... vi har en hanne her å han bjeffer minnimalt:)

Skrevet

vi har flere her oppe som trener agility :)

De kan vere gneldrete men om det trenes bort er de ikke det... vi har en hanne her å han bjeffer minnimalt:)

Hvordan er de i forhold til andre hunder, og da særlig større hunder? Som for eksempel Boxer... :P

Skrevet

Noen slektinger har en sånn. Og flere i hundeklubben har noen. Alle hundene jeg har møtt har en lei tendens å bjeffe mye. Mye lyd i dem. Kommer nok sikkert an på hvor mye de er sosialisert sånn i forhold til andre hunder. Den til slektningen sin, er redd andre, mens de i hundeklubben godt kan hilse på alle.

jeg har ikke inntrykk av at de er sjeldne, men kan jo hende de er sjeldne andre steder.

Skrevet

Noen slektinger har en sånn. Og flere i hundeklubben har noen. Alle hundene jeg har møtt har en lei tendens å bjeffe mye. Mye lyd i dem. Kommer nok sikkert an på hvor mye de er sosialisert sånn i forhold til andre hunder. Den til slektningen sin, er redd andre, mens de i hundeklubben godt kan hilse på alle.

jeg har ikke inntrykk av at de er sjeldne, men kan jo hende de er sjeldne andre steder.

Her i Østfold er de ihvertfall sjeldne. Har aldri sett en "live" tror jeg...

Det finnes vist rundt 500 lundehunder i landet, så .. de kan vel kanskje defineres som sjeldne.. ? :)

Skrevet

OKei, ja jeg har sett en drøss. Sikkert mange som har de her i området. Blir som Nordladshester. De er ikke akkurat sjeldne da, men i mange områder i sør, er det veldig få, mens her i nord er det nesten 1 på hver gård. :)

Skrevet

OKei, ja jeg har sett en drøss. Sikkert mange som har de her i området. Blir som Nordladshester. De er ikke akkurat sjeldne da, men i mange områder i sør, er det veldig få, mens her i nord er det nesten 1 på hver gård. :)

Hihi. Jammen... nordlandshesten er også sjelden :P Er ikke mer enn 40 år siden den ble ansett som utrydningstruet.

Skrevet

LOL. hehe ja der ser du.. hehe. kommer vel an på hvor man bor og at man tilfeldigvis bor der det finnes feks. lundehunder og nordladnshester. Knis. Uansett.. Lundehunder er ganske så søte. Ligner litt på en katt på en måte. Men det er rart med ekstra tå og så har de så spesielle øyne. :)

Skrevet

Jeg har sett et par på utstillinger..Men aldri hilst på en.Det er noe fascinerende med utrykket de har..Rimfrosthuldra:du må få deg på et par utstillinger! Du som har et kobbel av hunderaser du sjekker ut :)

Skrevet

Jeg har sett et par på utstillinger..Men aldri hilst på en.Det er noe fascinerende med utrykket de har..Rimfrosthuldra:du må få deg på et par utstillinger! Du som har et kobbel av hunderaser du sjekker ut :P

Hiiij ^.^ Ja jeg vet. Må få somlet meg på noen utstillinger snart. Har ikke vært på en på flere år :)

Forresten, snakker om utrykk; stemmer det at lundehunden ofte får rennende øyne ?

Skrevet

Litt OT.. Men de som har lundehund.no må ha det travelt, telte ca 20 hunder tror jeg + masse hester og flere hunder når de har valper. .Desutten betaler de jo valpekjøperne for hvert CERT og CACIB de får.. Må ha en del peng gitt.. ;)

Skrevet

Litt OT.. Men de som har lundehund.no må ha det travelt, telte ca 20 hunder tror jeg + masse hester og flere hunder når de har valper. .Desutten betaler de jo valpekjøperne for hvert CERT og CACIB de får.. Må ha en del peng gitt.. ;)

Sikkert noen som har penger nok til å være hjemme og stelle dyr hele dagen *mumle misunnelig* :P

Ingen som vet noe om rennende øyne?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...