Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt off topic - men verdt en runde - spørreundersøkelse

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg tok en runde innom de mest frekventerte fora her på sonen og også på Canis - og jeg er rent forbløffet over hvor mange som stadig opplever at folk rundt dem er:

* stein gale

* dyremisshandlere

* potensielle dyremisshandlere

* idioter som ikke skjønner noen ting

* gale naboer

* uansvarlige naboer med enten gale hunder eller gale barn

osv.

Begynte så smått å føre en statistikk over hvem og hvor mange som har opplevd helt groteske, eller delvis groteske saker eller gale saker gale folk osv. - og ga opp - for jeg tror det holder å si at det ikke er så mange av oss som tydeligvis bor i normale nabolag med dønn normale bikkjer både i og utenfor heimen...

Skremmende..

Noen opplever stadig forferdelige situasjoner - men det er faktisk litt underlig at noen kan ha hatt hund i tre måneder og stadig opplevd gale naboer og andre bisarre situasjoner mange ganger, mens en del av oss har hatt hund i flere titalls år og bare har positive erfaringer med folk rundt oss......... eller i alle fall ikke vært i nærheten av de hårreisende historiene som fortelles her......

Så - hvor vil jeg - jo, jeg lurer på om jeg er alene om å lure på om alle disse skrekkhistorier er sanne eller om det er en måte å tiltrekke seg oppmerksomhet på?

For om verden er så gal som jeg kan få inntrykk av her - ja, så må jeg antagelig leve i en liten verden for meg selv...

Så - opp med hånden dere som har hatt hund en årrekke uten å treffe alle disse galningene eller uten å ha havnet midt i 3. verdenskrig.

*rekker hånden i været*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

*rekker hånden i været*

Har sett mye "rart", men ikke noe jeg vil plassere i katagoriene:

* stein gale

* dyremisshandlere

* gale naboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke rekke opp handa,for jeg har vært borte i et par slike situasjoner. :)

Mn jeg lurer nå på om mange av innleggene er sanne selv,(ikke mine egne altså),og personlig har jeg kommet til den konklusjon at man bør/kan/skal/må ta disse innleggene med ei klype salt. For veldig mye av det er ensten for ille og for selvmotsigende til at det kan stemme. Føler jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--]Begynte så smått å føre en statistikk over hvem og hvor mange som har opplevd helt groteske, eller delvis groteske saker eller gale saker gale folk osv. - og ga opp - for jeg tror det holder å si at det ikke er så mange av oss som tydeligvis bor i normale nabolag med dønn normale bikkjer både i og utenfor heimen.... [--]

Så - opp med hånden dere som har hatt hund en årrekke uten å treffe alle disse galningene eller uten å ha havnet midt i 3. verdenskrig.

Æh.... Blir det statistikk av sånt no' da, Belgerpia? :unsure:

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Æh.... Blir det statistikk av sånt no' da, Belgerpia? :unsure:

--

Per Olav

Av 3. verdenskrig??

Det går fint an å lage statistikk over alle snodige og groteske hendelser canisere og sonen brukere har vært utsatt for - og noen har sogar vært innblandet i så mange sånne at hadde jeg bodd i ett sånt nabolag så hadde jeg flytta umiddelbart - for jeg hadde rett og slett ikke turt å bo der...

Ja - jeg vet, jeg har for mye fritid når jeg har tid til å gå gjennom flerfoldige hundre innlegg liksom - men jeg har jo bare sett på overskrifter da.......

Neste prosjekt blir ett sånt "hvor mange har IKKE eid hund som har holdt på å dø av ett eller annet" eller "hvor mange eier hund som ikke "nesten" har blitt spist av schæfer" (og schæferen er selvsagt eiet av en gal nabo så de havner i begge statistikker liksom)

....... jeg har litt lite å gjøre om dagen skjønner jeg, men jeg må jo si at jeg er alvorlig bekymret for hva som EGENTLIG foregår i hundenorge da.............. det er jo ikke måte på..

Og Ulvinne:

Du er med i statistikken over folk som kjenner veldig mange galninger ................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Av 3. verdenskrig??
Øh nei...

Men hvordan får du laget en statistikk av at fem er enige i at de ikke har problemer med "gærninger"? Er det ikke noe som mangler? :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg følte siste på jobb i sted at jeg var omringet av idioter som ikke skjønner noen ting.

(Alle mine kolleger er menn, på godt og vondt)

Jeg hadde en nabo for noen år tilbake som slo inn vår felles dør med øks fordi han ikke fant nøkkelen i farta..i tillegg pleide han å ringe på døra vår på natters tid sånn for morro skyld.

Jeg vet ikke om han var gal, men normal var han ikke..

Ingen av mine hunder har vært døden nær av rare ting, men Sheila ble påkjørt en gang og da var vel heller jeg døden nær, hun fikk ikke en skramme..:)

Jeg har aldri skrivd HJELP på noen nettforum pga noe av det overnevnte da..

Hvilken kategori kommer jeg under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* stein gale

* dyremisshandlere

* gale naboer

osv.

Jeg har ikke hatt hund i mer en 5 år, men* rekker handen høyt høyt i været*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en runde innom de mest frekventerte fora her på sonen og også på Canis - og jeg er rent forbløffet over hvor mange som stadig opplever at folk rundt dem er:

* stein gale

* dyremisshandlere

* gale naboer

Bare hyggelige naboer og sambygdinger, både to og firbente her jeg bor også. Men har sett noen "duster" på utstillinger og vet om et par "gale" oppdrettere. kan jeg rekke hånda i været da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det som flere har misforstått denne håndsopprekninga litt?

Ser ut som noen rekker opp hånda hvis de HAR møtt sånne "gale" folk.. Eller er det jeg som har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det som flere har misforstått denne håndsopprekninga litt?

Ser ut som noen rekker opp hånda hvis de HAR møtt sånne "gale" folk.. Eller er det jeg som har misforstått?

Belgapia:

*rekker hånden i været*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Øh nei...

Men hvordan får du laget en statistikk av at fem er enige i at de ikke har problemer med "gærninger"? Er det ikke noe som mangler? :)

--

Per Olav

Den statistikk greia jeg begynte på handla vel i grunnen ikke om de som IKKE hadde problemer, men hvor MANGE som faktisk HAR problemer med diverse galskap........... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke rekke opp handen på det, for jeg har ikke vært og spurt naboene mine om de har papirer på at de er normale (veldig få har det faktisk....). Så hvem veit hva som egentlig skjuler seg bak gardinene til de som bor ved siden av her jeg bor nå?

Men jeg har møtt på noen rare personer da, og opplevd to ganger at en i nabolaget har blitt anmeldt til dyrevern pga måten de holdt hund på (ikke her jeg bor nå).

En annen tidligere nabo er faktisk fradømt retten til å ha dyr resten av livet sitt. Den naboen passer under flere punkter faktisk... Men noen 3. verdenskrig ble det ikke da, bare noen i blå og noen i hvite uniformer. Så da har jeg jo truffet på både dyremisshandlere og naboer med psykriatisk diagnose.

Men det har vel noe med vår egen mentalitet om hvordan vi oppfatter situasjoner, og hvor raskt vi kommer i konflikt/krangel med andre. Noen tar det som en diskusjon, andre tar det som et direkte angrep på seg personlig. Og ting blir gjerne overdrevet når det skal postes på forum også.

Dessuten så forventes det ofte av oss hundeeiere at folk som ikke har hund, skal kunne masse om hund... Og når de ikke kan de, blir vi vel ganske sure, irriterte mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja...jeg følte siste på jobb i sted at jeg var omringet av idioter som ikke skjønner noen ting.

(Alle mine kolleger er menn, på godt og vondt)

Jeg hadde en nabo for noen år tilbake som slo inn vår felles dør med øks fordi han ikke fant nøkkelen i farta..i tillegg pleide han å ringe på døra vår på natters tid sånn for morro skyld.

Jeg vet ikke om han var gal, men normal var han ikke..

Ingen av mine hunder har vært døden nær av rare ting, men Sheila ble påkjørt en gang og da var vel heller jeg døden nær, hun fikk ikke en skramme..:)

Jeg har aldri skrivd HJELP på noen nettforum pga noe av det overnevnte da..

Hvilken kategori kommer jeg under?

He he - siden dette skulle dreie seg om noe hunderelatert så kan du se bort ifra øksenaboen .... og siden du heller ikke overdramatiserer overkjørselen så tror jeg du er i kategori med oss som egentlig har det helt greit uten for mye drama i livet.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg må jo le da! Dette er jo et fantastisk topic! For å si det sånn, så har jeg ofte følt at livet mitt var kjedelig i forhold til andres. MEN samtidig, så tror jeg nok det at det overdrives en god del til tider også. Gjerne pga adrenalinet som koker over når ens hund blir utsatt for noe.

Men, nå handler jo ikke alle historiene jeg har lest om skribentens egen hund dah......

Jeg håper at jeg virkelig kan rekke opp hånden (hvis man ikke teller med frustrasjons innleggene mine over hormonpelsen-de blir jo trukket liiiiitt ut til tider) og at jeg om 20 år fremdeles kan rekke den opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Den statistikk greia jeg begynte på handla vel i grunnen ikke om de som IKKE hadde problemer, men hvor MANGE som faktisk HAR problemer med diverse galskap........... ;)

Jaja, jeg gir meg, Men det var ikke du du spurte om, æsse ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...