Gå til innhold
Hundesonen.no

sitt under marsj


Aragorn05

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal begynne å lære inn en hund (Tibetansk spaniel) "sitt under marsj" så jeg lurte på om det er noen som har noen råd og tips til meg..?

Eller om det er noen som vet om noen artikkler eller noe sånt der jeg kan lese litt på det før jeg begynner å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville begynt med å først gå de anntall metrene fri ved fot som trengs i en evt konkuranse, og så stoppet sammen med hunden. Så når det sitter inne, kan du øke til at du bare slakker på farten, ber om sitt, og går videre om /når hunden setter seg. så til slutt kan du si sitt uten og sakke på farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å rygge bakover, med hunden foran deg. Når hunden tilfeldigvis sitter (noe den mest sannsynlig vil gjøre om du har en klikkerklok hund som tilbyr atferder frivillig) klikker du og belønner. Fortsett slik, og klikk hver gang hunden setter seg. Du kan også begynne å kaste (om du belønner med godbit) godbiten godbiten bak hunden, slik at den må snu seg vekk fra deg for å hente den. Rygg bakover og klikk når den sitter. Så kan du begynne å si "sitt" hver gang den sitter seg. Klikk og belønn. Gjenta dette, og så begynner du å si "sitt" når hunden holder på å sitte. Gjenta dette flere ganger, før du til slutt sier "sitt" uten at hunden har vist tegn til å sette seg. Setter den er det jackpot! Setter den ikke bør du senke kravene litt. Belønn fortsatt noen ganger når hunden holder på å sitte og du sier stå. Så kan du begynne å belønne kun når hunden sitter når du sier "sitt" først. Slutt å belønne når hunden setter seg frivillig, men si "sitt" med en gang den går mot deg igjen. Klikk og belønn. Til slutt vil hunden skjønne at det ikke nytter å sette seg før du har sagt "sitt", derfor må den vente på din kommando.

Når dette er i boks kan du begynne å vri litt kroppen når du rygger bakover. Si sitt og klikk og belønn om hunden setter seg. Husk 80% regelen (hunden skal lykkes minst 80% av gangene, hvis ikke må du gå tilbake i treningen). Så vender du kroppen enda mer, slik at du går sidelengs foran hunden (du kan gradvis begynne å gå mer på siden av den), og klikker og belønner når hunden sitter på din sitt-kommando. Gradvis trener du mer og mer mot riktig posisjon (altså at du har hunden på din venstre side, slik det skal være i konkurranse).

Og så når du kan ha hunden ved din venstre side, og den bråstopper når du sier sitt (om hunden er treig med sitten, så kan du senke kravene litt og bare belønne de raske sittene´ene, og la være å belønne sittene´ene som er treige). Når du har lært inn alle andre momentene i øvelsen "sitt under marsj" anbefaler jeg deg å baklengskjede øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du lære inn sitt under marsj? Har fått for meg at stå under marsj er lettere å lære inn :/

Hehe.. grunnen er at jeg har fått oppgave på skolen om å lære in "sitt under marsj". og jeg har ikke trent så mye hund før i livet siden jeg ikke har hund. :) (Går hundelinja på Skjetlein Videregående)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hunden din sitt? Hvis ikke lærer du den det først ved å føre en godbit over hundens hode, som den får når den setter seg.

Sitt under marsj kan du f.eks lære inn slik: Ha en godbit i høyre hånd, ha hunden på venstre side av deg, på plass, gå noen meter framover, så sakker du farten, mens du sier sitt og fører godbiten over hodet til hunden slik at den setter seg. Fortsett et par skritt til før du stopper, og går tilbake og belønner. Det viktige er at du prøver å få dette til uten selv å stoppe helt (da blir det jo sitt v. holdt som er en helt annen øvelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hunden din sitt? Hvis ikke lærer du den det først ved å føre en godbit over hundens hode, som den får når den setter seg.

Sitt under marsj kan du f.eks lære inn slik: Ha en godbit i høyre hånd, ha hunden på venstre side av deg, på plass, gå noen meter framover, så sakker du farten, mens du sier sitt og fører godbiten over hodet til hunden slik at den setter seg. Fortsett et par skritt til før du stopper, og går tilbake og belønner. Det viktige er at du prøver å få dette til uten selv å stoppe helt (da blir det jo sitt v. holdt som er en helt annen øvelse.)

Jepp hun kan sitt.. veldig flink til det faktisk :D ska få prøvd det du sier der.. skal begynne å trene hun etter uka her(uke 9 altså) håper jeg får det til.. takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT:

prøvde sitt under masj på ask i dag, skulle vise seg og være myye lettere enn stå under masj :D Men det er antagelig fordi ask er super på sitt, men knapt vet betydningen av kommandoen stå ;)

et tips er og ikke gjøre den feilen jeg gjorde,ikke be hunden om å sitte hver gang du stopper feks på tur for å knyte skolissen, om du snakker for å prate med noen osv, be den heller om å stå. Om ikke risikerer du å få en hund som setter seg automatisk når du stopper. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...