Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så få aktive hundeungdom?

Benedicte

Recommended Posts

Vil bare tipse dere om et godt initiativ de har i tønsberg hundeklubb - der de har en egen ungdomsgruppe som trener ag, lp og bruks sammen - mener internettadressa deres er www.ungdomsgruppa.moo.no - både Line & Felix, og Jenny& Kite er med der, så de kan sikkert fortelle dere mer om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig lyst til å begynne med utstilling og kanskje etterhvert agility, men de fleste vennene mine driver ikke med sånt og jeg har ikike peiling åssen jeg begynner i hundeklubb elr noe om utstilling..

derfor tenkte jeg jeg kunne få vite litt her da vettu.. det var jo derfor jeg meldte meg inn her.. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem fra medlemsmøtet. Det har gått over alle forventninger - og jeg er kjempelykkelig akkurat nå. Jeg fikk sagt alt jeg ville si, blandt annet masse av de gode argumentene som har komemt frem her (hehe, de sa forresten at de skulle klare å myten om at brukshundmiljøet bare bestod av menn med schæfer og 40 års erfaring på baken). Alle syntes det var kjempepositivt at de fikk høre ungdommenes mening, og de 2 neste timene gikk kun med til snakk rundt ungdom. De sa også at ungdommer var det temaet retrieverklubben måtte prioritere fremfor alt annet, og jammen skal de sette i gang arbeidet med å få ungdommer interessert! Jeg fortalte også om hvordan miniatyrhundklubben har satt opp sitt eget "nm" i barn og hund og at det var motiverende for alle som deltok, Sverige som hadde små konkurranser kun for ungdom osv.

Alt gikk rett og slett strålende, og alle var enige. Nå er min jobb å spre dette videre (og det får dere også gjøre :D ), slik at vi får flere ungdommer interessert. Når det er gjort kan det arrangeres seminarer, kurser, treninger osv for UNGDOM! De ville ha både treninger, seminarer og kurser innen agility, lydighet, freestyle, blodspor, jakt, rundering, rallylydighet osv. Og om vi ønsket et sted å trene var det ikke noe problem! Og om vi trengte utdannede instruktører var det heller ikke noe problem! Også på den økonomiske siden.

Også skal de arbeide veldig for å gjøre slik at ungdommen vet at de er velkomne :D

Jeg flytter kanskje til bergen neste år. Da vet jeg hvilken hundeklubb jeg skal melde meg inn i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke er "aktiv" på hundeklubben (selv om jeg skal satse en del på utstilling) er nok fordi som så mange andre her sier, at det er et veldig voksent miljø.. bruks foreksempel, der er det bare "mannfolk i 40 åra med schaefer".. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av vår lokale hundeklubb..

Det blir på en måte litt lukket.. De som alltid har vært der holder sammen, og er kanskje ikke så åpne overfor de nye! Og da er det ikke så veldig fristende å møte opp der helt alene, og stå å sparke småsten.. Men det er MIN erfaring.. kanskje har jeg fått et feil inntrykk også? Skal ikke skryte på meg å ha vært der så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at ungdommer syntes det er vanskelig å kun trene med voksne..Jeg startet å trene med en vennine, og hadde neppe i den alderen turt å melde meg på et kurs helt alene med alle de voksne..Nå er jeg vandt til å kun trene med voksne, men hadde syntes det hadde vært utrolig positivt å fått trene sammen med noen ungdommer..For meg var NKKU leiren nesten helt utrolig, andre ungdommer som trente hund seriøst?

Kjempefint at det gikk bra på møtet ditt Benedicte, ønsket vi kunne få til noe slikt i min hundeklubb også..Får prøve :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse dere om et godt initiativ de har i tønsberg hundeklubb - der de har en egen ungdomsgruppe som trener ag, lp og bruks sammen - mener internettadressa deres er www.ungdomsgruppa.moo.no - både Line & Felix, og Jenny& Kite er med der, så de kan sikkert fortelle dere mer om dette..

Ja, det stemmer ;)

Amira og Maren er også med.

Vi skal få egen trenings tid når vi kommer ut (når all denne fordømte snøen forsvinner...), da blir det annenhver fredag så vidt vi har forstått. Vi har mye agility trening, samt lydighet og utstilling.

Rasene er veldig spredt, fra papillon til dalmatiner. Vi er vel ca 16-16 "medlemmer" (vi har vel ikke noe ordentlig medlems arkiv..). Vi har hatt noen diskusjoner med ledelsen om treningstider osv, og føler vi har fått ganske godt gjennomslag.

Til sommeren skal vi også arrangere en sommerleir, det blir mest sannsynelig på et småbruk i Sverige med agility bane som vi kan leie som nermeste nabo ;)

Hvis det er noen fra Nøtterø/Tønsberg/Re her så må dere gjerne ta kontakt, vi vil veldig gjerne ha med flere, med eller uten arfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo norsk kennel klubb ungdom da!:icon_redface::D jeg tror agitlity blir litt stressete for ungdom fordi vi har skoler og jobb og da blir det kanskje travel å trene med hunden å i det hele komme oss fram til steder.. mangen steder du må kjøre langt for å komme! jeg selv nøyer meg med utstilling! å i det hele gå turer i skog å mark! men det hadde vært noe å fått flere ungdommer inn i miljøet! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempebra jobba benedicte!

Men må man være medlem av retriver klubben for å være med på kurser og konkuranser som de arrangerer, eller må vi ikke-medlemmer bare betale litt ekstra?

Det vet jeg ikke ennå :icon_redface: Det blir mer snakk om det på neste medlemsmøte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...