Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan mye om rotter?

Taz

Recommended Posts

Jeg la merke til at Kimi plutselig fikk en svær kul under øyet i går kveld, da mener jeg SVÆR.

Det forstyrrer øyet, og presser øyet oppover.

Selvsagt skal jeg til dyrlegen, men jeg får ikke tid med engang. :)

Så jeg lurte på om noen som kanskje viste hva det kunne være?

Stakkars Kimi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... kuler på øyet her jeg ikke hørt noe selig om:S

gå inn på www.tamrotter.com

der er masse bra info:)

Gå på forumet der og så spør du på sykdom å helse delen.

Men hvis kulen presser på øyet har du ikke så mange valg vil da jeg si..

Er fare for synet,og at øyet faktisk blir presset ut av øyehulen. Bare tenk på hvor vondt rotten må ha det.

Nei skyndt deg til dyrlegen eller ring dyrlegen å spørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rotte for en liten stund siden.jeg måtte avlive han pga.en liten kul som bare vokste og vokste,tilslutt var den kjempe stpr og åpen.

Det kom ekkel væske ut av såret og han hadde tydelig vondt,han hadde også en stor kul på den ene pungen.

Tror rotter,el.gnagere har lett for å få svulster(godartet og vondartet),er derfor lurt å sjekke dette så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke bra ut å trur du bør skynde deg til dyrlegen..

Ikke bra om du kom hjem å fant øyet hengende utfør øyet pga stort press...

Kan litt om rotter,har 3.Den 4 ble avlivet på lørdag pga sykdom...

Nei, det presser ikke så mye på øyet. Heldigvis..

Men skal til vet'n fortest mulig, vet'n har aldri tid samme dag. :)

Kan det være at han har fått en rift på øyelokksranden og derav betennelse?

Eller svulst?

Stakkars Kimi.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Oi. Har helt glemt å informere hvordan det går med Kimi.. :)

Det gikk fint hos veterinæren, og han var veldig snill.

Fikk jo selvsagt skryt av vet'n til tross for at Kimi SKULLE sitte på skulderen min.

Satte jeg han ned på bordet så var det bånn gass mot armen min, ta sats og hoppe opp på skulderen min..

Men ellers så var han flink..

Han går nå på Antibiotika, og det var bare en "liten" betennelse under øyet. (i form av en stor klump.)

Som er helt borte nå.. :)

Vet'n sa at nesten alle rotter likte antibiotikaen, men da hun skulle gi en dosering til Kimi så var det litt annerledes. Han likte det ikke, så vet'n sa at hvis han ble helt vrang (Han biter ikke uansett) så kunne jeg smøre det under haken hans, men det nytter jo heller ikke pga Maximillian som kimi deler bur med liker antibiotika, så hvis Kimi kommer inni buret med Antibiotika over hele seg så blir han jo nesten overfalt av en rotte som SKAL ha antibiotika.

Så den må inn i munnen hans, noe som har gått helt fint til nå. :)

IMG_3973litebilde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Oi. Har helt glemt å informere hvordan det går med Kimi.. ;)

Det gikk fint hos veterinæren, og han var veldig snill.

Fikk jo selvsagt skryt av vet'n til tross for at Kimi SKULLE sitte på skulderen min.

Satte jeg han ned på bordet så var det bånn gass mot armen min, ta sats og hoppe opp på skulderen min..

Men ellers så var han flink..

Han går nå på Antibiotika, og det var bare en "liten" betennelse under øyet. (i form av en stor klump.)

Som er helt borte nå.. :D

Vet'n sa at nesten alle rotter likte antibiotikaen, men da hun skulle gi en dosering til Kimi så var det litt annerledes. Han likte det ikke, så vet'n sa at hvis han ble helt vrang (Han biter ikke uansett) så kunne jeg smøre det under haken hans, men det nytter jo heller ikke pga Maximillian som kimi deler bur med liker antibiotika, så hvis Kimi kommer inni buret med Antibiotika over hele seg så blir han jo nesten overfalt av en rotte som SKAL ha antibiotika.

Så den må inn i munnen hans, noe som har gått helt fint til nå. :D

IMG_3973litebilde.jpg

Bra at det går fint med ham ihvertfall. Han var jo NYDELIG! Har du flere bilder av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...