Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synest dere om "show" bordere og andre raser som blir avla kun etter ekseriør linjer?


Henriette

Recommended Posts

Jeg synes ikke noe om å avle hunder kun ekstriørmessig, med lite eller ingen tanke på bruksegenskaper. Mange raser er blitt eller kommer mest sansynlig til å ødelagt pga det, bl.a. schæfer. Jeg mener at brukshunder, ala jakthunder må ha en premiering på jaktprøve før den kan stilles ut, slik som Bcen må ha på gjeterprøve, da risikerer man ikke at rasene ødelegges og mister den opprinnelige bruksegenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Jeg synes ikke noe om å avle hunder kun ekstriørmessig, med lite eller ingen tanke på bruksegenskaper. Mange raser er blitt eller kommer mest sansynlig til å ødelagt pga det, bl.a. schæfer. Jeg mener at brukshunder, ala jakthunder må ha en premiering på jaktprøve før den kan stilles ut, slik som Bcen må ha på gjeterprøve, da risikerer man ikke at rasene ødelegges og mister den opprinnelige bruksegenskapen.

Så enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer egentlig an på hvilke raser det er. slik som på ulvehund, som ikke lenger kan bruke sine naturlige egenskaper er det greiere enn hos elghund i amerika som blir avlet kunn for utstilling. det synns jeg blir feil.

og splitting av raser vet jeg ikke helt hva jeg synns om..en del av meg sier at det er greit, så bir ikke feks bruks linjene ødelagte, en annen sier at en rase bør være så fleksibel at den kan brukes til både utstilling og bruks uten at rasen blir delt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med de fleste av dere:)

Liker ikke de amerikanske borderene som mister bruks egenskalpen sin

Min <donny er av engelsk/skotsk type... han har jeg fått hørt utallige ganger er stygg og kan ikke vere border, for han har ikke pels... blir sint når slike ting blir sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med de fleste av dere:)

Liker ikke de amerikanske borderene som mister bruks egenskalpen sin

Min <donny er av engelsk/skotsk type... han har jeg fått hørt utallige ganger er stygg og kan ikke vere border, for han har ikke pels... blir sint når slike ting blir sagt

be dem pakke kjeften i rævva og gå videre :P :P penere border enn donny har jeg skjelden sett, bare så det er sagt :P selv om ask tydeligvis ikke likte han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte raser skulle hatt større krav på den mentale og bruksmessige siden. Å avle hunder som bare kan gå venstresvinger, synes jeg ikke noe om. Vel og merke innenfor bruks og jakthunder da. Om det hadde vært så strengt som hos BCen, er vel en annen sak. Uansett så burde det vært krav om bruks/jakt/gjete premiering for å få tildelt CERTet. I tillegg til litt mer krav for å få registrert valper innen enkelte raser.

Noen av bruksoppdretterne glemmer helt eksteriøret. De avler hunder som er veldig utypiske rasemessig, og likner ikke det de skal. I tillegg så får noen hunder for dårlige vinkler, slik at det går utover bevegelser og utholdenhet. Å finne den "perfekte" hunden er ofte like vanskelig uansett linjer. Ikke alt som avles av bruksoppdrettere er bra, og ikke alt som avler av utstillingsoppdrettere er dårlig (med tanke på det mentale og bruksegenskaper).

Har ikke helt sansen for å ha "rendyrkede" utstillingslinjer. De bør kunne vise at det bor noe mellom øra på de også, og kunne brukes til det de skal. En engelsk setter som ikke er egnene til jakt, er ikke en engelsk setter for meg. Eller en bc som ikke kan gjete. Selvfølgelig dukker de opp, men da bør de utelukkes fra avl.

Kennel Desperado med sine Engelske Springer Spanieler er vel et eksempel på at det går an å kombinere hode med skjønnet. Hun har jo hunder som både er premiert på utstilling og i jakt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Synes det slår begge veier noen ganger jeg.. Har sett skapninger folk kaller border collie som absolutt ikke ser ut som det.

jo da... men show bordere har ingen krav om bruks... de må bare se pen ut. Ser på Championer i usa og synes de ser ut som hårballer... donny ser jo ikke ut som en "normal" border.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte raser skulle hatt større krav på den mentale og bruksmessige siden. Å avle hunder som bare kan gå venstresvinger, synes jeg ikke noe om. Vel og merke innenfor bruks og jakthunder da. Om det hadde vært så strengt som hos BCen, er vel en annen sak. Uansett så burde det vært krav om bruks/jakt/gjete premiering for å få tildelt CERTet. I tillegg til litt mer krav for å få registrert valper innen enkelte raser.

Noen av bruksoppdretterne glemmer helt eksteriøret. De avler hunder som er veldig utypiske rasemessig, og likner ikke det de skal. I tillegg så får noen hunder for dårlige vinkler, slik at det går utover bevegelser og utholdenhet. Å finne den "perfekte" hunden er ofte like vanskelig uansett linjer. Ikke alt som avles av bruksoppdrettere er bra, og ikke alt som avler av utstillingsoppdrettere er dårlig (med tanke på det mentale og bruksegenskaper).

Har ikke helt sansen for å ha "rendyrkede" utstillingslinjer. De bør kunne vise at det bor noe mellom øra på de også, og kunne brukes til det de skal. En engelsk setter som ikke er egnene til jakt, er ikke en engelsk setter for meg. Eller en bc som ikke kan gjete. Selvfølgelig dukker de opp, men da bør de utelukkes fra avl.

Kennel Desperado med sine Engelske Springer Spanieler er vel et eksempel på at det går an å kombinere hode med skjønnet. Hun har jo hunder som både er premiert på utstilling og i jakt. :P

der er faktisk en ting jeg synes de kan trappe ned på border. 90 poenge er vanskelig å få... jeg synest at å ha gjeter prøve er nok da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er bra at vi har en den regelen på 90 poeng 2 forskjellige år i gjterprøve for å stille Border collie. der er jo ikke utstillings hunder, men arbeids hunder. er man ute etter utstillings hund, så syns jeg de burde kjøpe noe annet. eller kjøpe show border collien. de er pene, men liker de med gjeter linjer best. men alle har sine meninger. tviler på at den regelen blir borte her i norge.. og det syns jeg er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er bra at vi har en den regelen på 90 poeng 2 forskjellige år i gjterprøve for å stille Border collie. der er jo ikke utstillings hunder, men arbeids hunder. er man ute etter utstillings hund, så syns jeg de burde kjøpe noe annet. eller kjøpe show border collien. de er pene, men liker de med gjeter linjer best. men alle har sine meninger. tviler på at den regelen blir borte her i norge.. og det syns jeg er bra!

blir mer og mer enig i denne regelen... har aldri tenkt å stille donny, kanskje prøve valpen på valpeshow men det er alt. æ

en liten OT: Fikk faktisk psm om Donny var ren husky en gang... da jeg stod på en gjeter prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke går ut over helsen og gemyttet på hundene er vel det meste ok.

Men det er kanskje viktig å bevare rasene slik de oppbrinelig var. Ihvertfall hvis de har en funksjon nå i våre dager.

Også virker det som om de mer oppbrinelige typene er mye penere.. :P Korte bein og massemasse pels.. Er det no fint a ? :P

Synes det er ok at raser splittes.. Tror jeg.. Har ikke satt meg så veldig inn i det, men å bevare den gamle rasen samtidig som de lager en type mer tilpasset moderne bruk høres greit ut for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt de korthåra, som Fanny og ThomasS har: Twiggy, Missy og Pavlov.

Skulle ønske labbisen måtte ha 1AK på jaktprøve for å få utstillingschampionatet, eller "bare" ha tittelen NU(u)CH dersom den ikke blir stilt på jaktprøve, slik som i Sverige. Leste i bladet til svenske retriever og spaniel klubben, og der heter de SJ(j)CH dersom labbisen ikke er utstillingspremiert og får jaktchampionat. Og SU(u)CH dersom det er omvendt. Slik skulle det vært i Norge også, her må man nemlig ha premie på utstilling for å få jaktchampionat i det hele tatt, men man må ikke ha premie i jakt for å få utstillingschampionat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke dette i det hele tatt. Jeg bryr meg ikke om hvordan mine hunder ser ut, bare de fungerer til det jeg skal ha de til.

Nå som jeg er på kikk etter valp, finner jeg flest oppdrettere så tenker mer på utstillingesresultater, enn bruksegenskaper. Dette er utrolig trist. Selvfølgelig skal rasen holde en viss rasestandar, men man skal ikke ødelegge hunderasene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På EN måte synes jeg det må jo være greit for en rase å slippe endel av sine opprinnelige instinkter dersom de ikke lenger får bruke den lysten de får medfødt. Som f.eks. "drapslysten" til enkelte terriere og mynder ovenfor smådyr. Nettopp fordi de færreste har noe som helst ønske om at hunden faktisk både KAN og VIL drepe 200 rotter (eller kaniner) på 2 minutter.

Eller alle de menneskene som har jakthunder med enormt jaktinnstinkt - men eierne er ikke interessert i jakt, så hunden får leve hele sitt liv med masse lyster den aldri får bruke.

Men samtidig så er det jo rasemessig feil å avle bort nettopp det som skiller akkurat den ene rasen fra de andre, da.

Så jeg vil gjerne ta Ole Brumm-svaret: Ja takk, begge deler.. I min rase har vi hatt tre hunder med på landslaget i lydighet - alle sammen utst.champions, og alle fra velkjente utstillingshunder. I Sverige er det mange som er med på gjeterhundprøver, treninger etc - men heller ikke der har de skilt rasen i arbeidende kontra utstillingshund. DET synes jeg er hyggelig å se - og håper det vil fortsette.

Så konklusjonen er selvsagt - bare fordi man er pen behøver man ikke å være dum! Det er fullt mulig å kombinere arbeid med utseende, bare synd at ikke alle innser dette.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL sier: "Så konklusjonen er selvsagt - bare fordi man er pen behøver man ikke å være dum! Det er fullt mulig å kombinere arbeid med utseende, bare synd at ikke alle innser dette. "

Dessverre lar ikke det seg gjøre hos alle raser. F.eks på labrador er det noen ihuga dual-oppdrettere som har klart å oppnå både NJCH og NUCH på hundene sine, og det er knallbra. Men det er slettes ikke slik majoriteten av dual labbiser ender opp. De fleste mangler akkurat litt til å bli en god jakthund, og samtidig mangler litte grann for å nå toppen på utstilling - altså ikke en drømmekombinasjon for verken eller. Jaktlabradoren er jo faktisk en helt annen rase enn labradoren - mentalt og eksteriørt. Det er synd at det må bli sånn, men jaktentusiaster har ikke så mye annet valg enn å avle på jaktlinjer når utstillingslabradoren ikke har mentalitet eller eksteriør som er bra nok for en som vil satse i jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...