Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekt tann

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg så at Lunah har fått knekt av en liten del øverst på hjørnetanna si. Hva bør jeg gjøre med dette? Det virket ikke særlig vondt, og hun spiser jo. Men vil det ha noe å si på utstillinger?

Skrevet

Hei

Det skjedde meg og. Dyrlegen må se på det slik at det ikke utvikles hull. PÅ utstilling trekker det ikke ned siden det er den naturlige tannstillingen de ser på og manglende tenner.

Jeg skall fiske den i sommer i ungarn da det er billigere der (det går desverre ikke på forskikringa)

Men lykke til det er ikke noe farlig i alle fall ;)

Skrevet

Hei

Du trenger ikke å dra nå! Men neste gang du er hos dyrlegen må du bare vise ham det. Jeg har fådt anbefalt å rette på det av dyrlegen da det skjedde for ca et år siden og dyrlegen er redd for at det skall dannes hull. For når tannen brekker er det ikke noe emalje igjen som kan beskytte tannen.

Skrevet

Svært, svært mange hunder går med betennelser i røtter, tannkjøtt etc. Tenner som knekker, bør enten rotfylles eller trekkes - hvis nerven er eksponert.

Alle veterinærer kan ikke nok om dette - finn en som kan tenner, som har etterutdannet seg i dette, kan gjøre stor forskjell.

Det er et problem som kan være større enn man tror; går hunden med kroniske infeksjoner - selv om det "bare" er i tannkjøtt/tenner, så kan det skje alt fra at den blir "plutselig" aggressiv, til at den går og er svekket i immunforsvaret, noe som kan slå tilbake hvis den blir syk av noe annet.

Lurt å sjekke - og følge med på. Kanskje er det ikke så ille med din, men det er en god vane å opparbeide: Tannsjekk, og sjekk hos veterinær iblant. Så kan du få attest hos veterinæren, dersom den må trekkes - da er det opp til dommer hvor mye vekt de legger på attesten (nå mangler vel hunder knapt huggtennene, så da vil han nok tro på deg uansett).

Skrevet

Helt enig med Akela, ved tannskade så hadde jeg dratt til vetrinæren og fått det sjekket opp.

Er ikke sikkert det er ille nå, men det kan bli det om det ikke får behandling.

Skrevet

Enig med RenateA og akela. Det er viktig å få behandlet brukne tenner. Hvis det først blir betennelse, er det ikke sikkert at den vil syns på overflaten før det har blitt virkelig ille. Ta en tur til vetten!

Skrevet

Hei kristina

Dr. Dyregod på grini eller bekkestua har en tannspesialist. De er veldig flinke.

Hvis du drar til doktor dyregod på Bekkestua så må du si i fra til meg for jeg er naboen dem og vil gjerne hilse på hun.

De er som dora sier VELDIG flinke med tenner, anbefales.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...