Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt trening


Vala

Recommended Posts

Hei folkens. Godt sonen er tilbake igjen! Jeg ble helt stressa igår etter en mindre oppmuntrende tur med Sofus og det ikke var noen mulighet til å be dere om hjelp og råd ;)

Jeg la dermed noe inn på Canis, og der fikk jeg jo mange tips også. MEN, det jeg også lurte på var vedr. kontakttrening.

Altså, Sofus er 10 mnd. nå. Han er veldig opptatt av andre hunder (seff, han er jo en sosial kar) og igår så stakk han så "lang" han er avgårde fra meg i Canadaskogen da vi skulle øve på innkalling. Det gikk skitt med andre ord! Aldri igjen....

På Canis fikk jeg et godt tips om hvor i Bergen man kan få øve i innhegning, nemlig på Hjortland. Hvis noen andre vet om andre steder, så vil jeg veldig gjerne bli tipset om det.

Uansett, når det gjelder kontakttrening. Innendørs er det seff veldig lett å få kontakt med gutten. MEN han er en slik type som holder en del avstand når vi trener men er utrolig opp i ansiktet og klengete når vi IKKE trener. Fra han var liten, så har det vært "sitt" og blikk for å få mat (men han er ikke det største matvraket, så det er jo så som så). "sitt og blikk" før vi går ut av ytterdøren og ut av bilburet. Dette er greit og han er veldig flink på disse områdene. Når vi går tur, og han trekker, så stopper jeg opp og vi går ikke videre før jeg får ett "blikk" av ham. Nå skal det sies at fra tidligere så måtte han bare sette seg, og "blikket" er nettopp innført fra min side, så hovedsaklig så setter han seg- pistrer veldig, SÅ gir han meg "blikk" og får lov til å gå videre.

Dette funker bra. MEN, når det gjelder å få "blikk" av ham ellers, så virker dette nærmest som om det gjør vondt for gutten. Jeg sliter med å få ham til å se på meg ved andre situasjoner. Det er som om blikket hans stopper på haken min, og han vil ikke gå høyere med det.

Det at han stakk av igår, tror jeg seff ikke har noe med om han så på meg eller ei. Der ble jeg utkonkurrerert av en tispe. Men jeg må innrømme at jeg ble skikkelig lei meg da han bare fløy av gårde. Det var ingen sjans for meg å hverken løpe den motsatte veien eller kaste meg ned ( i beste "Sos hundehjelpen" stil ;) ) fordi gutten ga blanke f**** i hva jeg foretok meg. Når jeg løp etter ham, så håpet jeg stadig at jeg ville finne ham tittende etter meg, for så å løpe videre. Hadde han i det minste gjort det, så hadde jeg vært lykkelig. Men neida, gutten løp og hadde ingen tanker for meg eller savnet en trygghet fra meg som jeg håper han føler! Det var den andre hundeeieren som hadde tatt tak i ham i sporlinen og gikk etter stemmen og plystringen min. Og mens våre veier skiltes, så måtte jeg trekke Sofus etter meg selvfølgelig. Ingen gjensynsglede der å spore nei!

Men jeg vil anta, at med mer kontakttrening, så får vi et sterkere bånd mellom oss. Og jeg antar at det er mye mer rundt dette emnet enn hva jeg vet! Så jeg håper dere har noen gode tips til lille frustrerte meg. Jeg er klar over at pelsen er i en alder hvor man ikke skal forvente så alt for mye, og kanskje jeg krever for mye allikevel. Men jeg har jo lyst til at vi skal ha mindre frustrasjon mellom oss, enn hva vi har nå.

En ting er sikkert, det er siste gangen (gud, det håper jeg iaf virkelig) at han skal få muligheten til å stikke av. Men i tillegg, så må vi kunne kose oss med annen trening.

Hm, dette ble langt, og sikkert veldig rotete. Men jeg håper at noen av dere har noe å komme med til tross for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du jobber bra med dette, men du kan jo ligge inn kontakt i forbindelse med hilsing. Før han får hilse på andre hunder eller folk skal han ta kontakt. Målet er jo at han skal "be om lov" før han gjør noe på egenhånd.

Hvis han ikke liker øyekontakt kan dere sikkert med fordel trene mer på dette. Ta en supergod godbit inn i hånden og ikke åpne hånden/ la han få tilgang til godbiten før han ser på deg. Dette pleier å være ganske effektivt.

Det kommer nok flere svar fra andre ettehvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen strøtanker... (leste også tråden på Canis)

Først, han er jo i sin verste pøbelhormonalder, dog er det ingen unnskyldning for å dette så totalt ut (mener jeg)

Har du fra flere uavhengige fagfolk fått råd om å kastrere ham? Hvilke andre råd har disse? Hva egne tanker har du ang kastraksjon og hva sier veterinær?

Langline - ta bort enhver sjanse til at han kan stikke igjen. Bruk denne aktivt og la den alltid henge etter ham ute.

Ellers er det kanskje på tide å legge litt krav på ham, vet du han kan så skal han. Hjernevask ham på at "blikk/kontakt" betyr følg med ute som inne, overalt, bruk mye tid på å generalisere og vær konsekvent. Pass også på at sier du "kom/hit" så skal han komme, uansett hvor og hva. Pass også på andre familiemedlemmer at de ikke misbruker ordet. Er det utvannet så skift.

Sett opp tydelige regler som gjør det lett å lage konsekvens for ham, selvom de reglene egentlig synes tåpelige i egne øyne (råd som sitt før man får gå ut og før man får mat, alltid sist ut, sitt før inn og ut av bil, ikke hilse på hunder før sitt-kontakt osv har egentlig lite med "å vise hvem som er sjef" å gjøre, men lærer hundeeier å være konsekvent og gir dermed hunden rammer og trygghet og eier følelse av mestring og kontroll som igjen fører til selvfølgelighet overfor hunden som igjen får den til å lytte)

Uten å kjenne deg eller hunden mer enn du beskrev her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du jobber bra med dette, men du kan jo ligge inn kontakt i forbindelse med hilsing. Før han får hilse på andre hunder eller folk skal han ta kontakt. Målet er jo at han skal "be om lov" før han gjør noe på egenhånd. Før han får hilse på andre hunder eller folk skal han ta kontakt. Målet er jo at han skal "be om lov" før han gjør noe på egenhånd.

Hvis han ikke liker øyekontakt kan dere sikkert med fordel trene mer på dette. Ta en supergod godbit inn i hånden og ikke åpne hånden/ la han få tilgang til godbiten før han ser på deg. Dette pleier å være ganske effektivt.

Det kommer nok flere svar fra andre ettehvert ;)

Joda, jeg har forsøkt med kontakt før han får hilse (dyr eller mennesker), men gitt opp sånn gradvis. Dette skal jeg ta opp igjen, så takk for at du minnet meg på denne muligheten. Jeg har jo ikke gitt opp sånn for alltid da! Er bare så himla frustrerende til tider. Grunnet til at jeg "ga opp" når det gjaldt andre hunder er fordi mens jeg råsvetter for å holde pelsen tilbake og under "kontroll", så kom de andre eierend inntil med sin hund. Det er da jeg skulle ønske at jeg var veldig mye frekkere enn hva jeg er, slik at jeg kunne skrike til dem at de skulle holde seg unna til VI var klar ;-) Men i hverdagen (og ja, jeg skjems over å si det-men jeg er vel ikke helt alene om å innrømme nederlag) så gir man seg ende over, og rister flaut på hodet. Mens de andre eierene "trøster" meg med at sånn var deres hund også da de var så og så gamle ;-)

Kanskje jeg skulle forsøke å bruke kattene i huset til dette prosjektet. Den situasjonen må jo også komme inn under kontroll. For tiden har jeg adskilt dem, jeg kan ikke tillate Sofus den voldsomme leken inne. Men han er meget vanskelig å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er nok aldersbetinget/hormonstyrt og dertil manglende impulskontroll.... Har litt av det samme problemet med Lotta også; hun er håpløs å få kontakt med når det er andre folk eller hunder i nærheten. Dette er noe av grunnen til at jeg har meldt oss på kurs, håper hun kan lære å stresse ned litt sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vipsen' post='166700' date='Feb 19 2006, 20:25 20

Bare noen strøtanker... (leste også tråden på Canis)

Først, han er jo i sin verste pøbelhormonalder, dog er det ingen unnskyldning for å dette så totalt ut (mener jeg)

Ja, det er dette jeg også tenker. En smule god oppdragelse og skikk på hunden bør man i det minste ha til tross for at han er i en veldig "utagerende" alder :-)

Har du fra flere uavhengige fagfolk fått råd om å kastrere ham? Hvilke andre råd har disse? Hva egne tanker har du ang kastraksjon og hva sier veterinær?

Nei, når det gjelder fagfolk, så er det bare fra en hundeskole, men flere fagfolk fra denne har sagt dette. Men altså ikke uavhengig av hverandre.

Mine egne tanker om kastrering, tja, jeg er ikke imot det. Især ikke da Sofus ikke har behov for dette enorme fokuset han har på kjønnsdriften/hormon leken i kroppen hans. Hadde han ikke vært så fokusert på dette, og han var mindre agitert og stresset innendørs under løpetid i nabolaget så hadde jeg vel ikke tenkt på kastrering til tross for at han IKKE skal brukes i avl eller lignende. Men når jeg har dette i tillegg til hans manglende fokus utendørs, så må jeg jo innrømme at jeg lurer på det. Jeg mener i tillegg, at hva skal en hund utsettes for et press i kroppen, når han allikevel ikke skal få gjennomført noen parringer.

Veterinæren har "godkjent" at vi foretar en kjemisk kastrering på ham. MEN, jeg er faktisk mer tankefull over å pøse ham full med hormoner, enn hva jeg er for å foreta en fysisk kastrering. Samtidig, så er det jo mulig å kunne se hvilke effekter det vil kunne ha på ham- men her er dette jo igjen, ikke helt sikkert. Altså at kjemisk vil få lik effekt på gutten, som den fysiske.

Langline - ta bort enhver sjanse til at han kan stikke igjen. Bruk denne aktivt og la den alltid henge etter ham ute.

Eh... ja, han hadde jo det på seg igår da... 25 meter for å være på den sikre siden ;)

Sett opp tydelige regler som gjør det lett å lage konsekvens for ham, selvom de reglene egentlig synes tåpelige i egne øyne (råd som sitt før man får gå ut og før man får mat, alltid sist ut, sitt før inn og ut av bil, ikke hilse på hunder før sitt-kontakt osv har egentlig lite med "å vise hvem som er sjef" å gjøre, men lærer hundeeier å være konsekvent og gir dermed hunden rammer og trygghet og eier følelse av mestring og kontroll som igjen fører til selvfølgelighet overfor hunden som igjen får den til å lytte)

Ja, de eneste på "listen" din jeg ikke mestrer med ham nå, er kontakt før hilsing og sistemann ut døren/ned trappen. Men jeg må som tidligere nevnt, stramme dette inn igjen.

Og ja Vipsen, tusen takk for svaret ditt på Canis også! Hjortland skal jeg sjekke ut! Lurer fælt på hva som skal til for å få nøkken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker også! Ser ut til at quotingen ikke funker hvis man finner ut at man skal redigere det en gang etter at innlegget er sendt inn. Beklager det der!

Du har puttet inn noen mellomrom for mye her og der så ting ikke funker, kan gå over og fikse. [ og ] må stå helt inntil første og siste tegn i quoten nemlig...

Sånn, fikset

For å få nøkkel må man visst handle for der ute tror jeg en skrev. Er sikkert bare å ta en tlf og evt tilby seg å betale en femtilapp eller noe om ingen andre bruker den akkurat da, har i hvert fall gått greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de eneste på "listen" din jeg ikke mestrer med ham nå, er kontakt før hilsing og sistemann ut døren/ned trappen. Men jeg må som tidligere nevnt, stramme dette inn igjen.

Man må ikke nødvendigvis "gjøre alt" på akkurat den listen, men lage seg en liste med ting man syns er nyttig og gjennomførbare som man er konsekvent med alltid. Det er ingenting som heter "være litt konsekvent" eller "er det så konsekvent jeg må være", enten er man det eller så er man det ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Vipsen. Jeg hadde ideen om å skape mer "luft" mellom quotingen og svarene mine ;-) Men det var visst en meget dårlig ide ;);)

Ja, ryktene var visst at man måtte handle fôr der, det eneste dumme med det er at vi bruker Olivers og er strålende fornøyd med det! MEN hvis det handler om å bruke penger i butikken, så er det jo defintivt andre ting jeg bruker min usle inntekt på i dyrebutikker, så akkurat det burde jo ikke være noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Vipsen. Jeg hadde ideen om å skape mer "luft" mellom quotingen og svarene mine ;-) Men det var visst en meget dårlig ide ;);)

Er fancy med luft så lenge du plasserer den på de rette plassene da ;) Det du må passe på når du "lufter" er at

og [/quote ] står helt inntil første og siste tegnet i sitatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Sofus er 10 mnd. nå. Han er veldig opptatt av andre hunder (seff, han er jo en sosial kar)

Din jobb å fortelle han at det er morsommere hos deg ;)

Ikke la han hilse på andre hunder i bånd, noen gang - det man ikke får lov til, er det på en måte ingen vits i å prøve på. Og greit å lære inn at han skal "spørre" når han er løs. Er jo ikke alle som vil at hunden din skal hilse på sine, uansett.

Uansett, når det gjelder kontakttrening. Innendørs er det seff veldig lett å få kontakt med gutten. MEN han er en slik type som holder en del avstand når vi trener men er utrolig opp i ansiktet og klengete når vi IKKE trener. Fra han var liten, så har det vært "sitt" og blikk for å få mat (men han er ikke det største matvraket, så det er jo så som så). "sitt og blikk" før vi går ut av ytterdøren og ut av bilburet. Dette er greit og han er veldig flink på disse områdene. Når vi går tur, og han trekker, så stopper jeg opp og vi går ikke videre før jeg får ett "blikk" av ham. Nå skal det sies at fra tidligere så måtte han bare sette seg, og "blikket" er nettopp innført fra min side, så hovedsaklig så setter han seg- pistrer veldig, SÅ gir han meg "blikk" og får lov til å gå videre.

Hmm.. synes dette er mye "krav" av blikkontakt, jeg...

Hva med å fortelle han at det hyggelig å ta kontakt med deg isteden? Ikke bare når han vil noe, eller når du vil han skal, men alltid? Det jeg gjør når jeg får valper i hus er å utstyre alle lommer jeg eier og har med godis, og belønner HVER GANG hunden tar kontakt - HVER GANG. Krever mye av meg, men gir avkastning.

Tenk på hvor mange ganger hunden tar kontakt med deg i løpet av en dag, og blir avvist - bevisst eller ubevisst. Det er mange. Prøv heller og fang de øyeblikkene og belønn at han tar kontakt. Fortell han at det lønner seg. Ute og inne. Om du sitter på pc eller går tur. Uten mas fra din side, bare følg med han og gi respons når han tar kontakt. Du vil ant. se at han hyppigere og hyppigere tar kontakt med deg. Belønn mer! Det er jo dette du vil! Så kan du begynne å "knipe" inn på kontaktbelønningen inne, men opprettholde den ute. Belønn alltid når han tar kontakt med deg ute.. det fortsetter jeg med lenge i allefall.

Dette funker bra. MEN, når det gjelder å få "blikk" av ham ellers, så virker dette nærmest som om det gjør vondt for gutten. Jeg sliter med å få ham til å se på meg ved andre situasjoner. Det er som om blikket hans stopper på haken min, og han vil ikke gå høyere med det.

Hvis han kvier seg for blikkontakt, kan du ikke være fornøyd med hakekontakt da? Er vel ikke noe poeng i at han skal stirre deg i øynene, så lenge han tar kontakt? Så kan du heller kreve mer etterhvert?

Det at han stakk av igår, tror jeg seff ikke har noe med om han så på meg eller ei. Der ble jeg utkonkurrerert av en tispe. Men jeg må innrømme at jeg ble skikkelig lei meg da han bare fløy av gårde.

Hvorfor det? Han gjorde jo bare det han hadde mest lyst til.. En hund på 10 mnd kan sammenlignes litt med en 12 åring. De lever i nuet, og gjør det de har lyst til. Så enkelt, egentlig.

Av samme årsak kreves det en del av deg.. du må finne belønninger som er mer intetessante enn alt mulig annet...

Men jeg vil anta, at med mer kontakttrening, så får vi et sterkere bånd mellom oss.

Da antar du nok riktig ;)

En ting er sikkert, det er siste gangen (gud, det håper jeg iaf virkelig) at han skal få muligheten til å stikke av. Men i tillegg, så må vi kunne kose oss med annen trening.

Er nok ikke siste gang han stikker av.. han er en hund, hverken mer eller mindre. Det vil alltid kunne dukke opp situasjoner der du ikke har kontroll, situasjoner du ikke har trent på. Men for all del - desto mer man trener, desto mindre blir sjansen. Ytterst få (om noen) har 100 % innkalling på hunden - rett og slett fordi man aldri vet hva som vil skje og hvilke situasjoner som dukker opp.

Og jo mer positiv trening dere klarer å få til, desto mer vil han være interessert i å være sammen med deg. Ikke fordi at du eier han, men fordi du representerer ting han vil ha - belønning! Sammen med deg er det gøy. Så derfor: Finn super belønninger, varier belønningen og tro aldri du kan kutte den ut.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig:det blir verre...jeg har en gutt her nå (20mnd) som ikke kan hilse på tisper engang for da bare rir han..Han er helt glassaktig i blikket bare han ser noe som kan være ei tispe.

Jeg ville blitt oppriktig sjokkert hvis han valgte meg fremfor en annen hund! Og han er meget førerorientert sånn ellers (gjeterhunder er greiere der)

Jeg ville bare fortsatt å trene kontakt som du gjør,ALDRI la han hilse på andre hunder i bånd og alltid la han spørre om lov først.

Han er bare 10mnd, du har langt igjenn før du kan begynne å regne med å alltid få kontakt med han i slike situasjoner.

Sånn 14 mnd ca..minst...

Så pust rolig ut og husk at du haren valp/unghund :P Jeg synes ikke han hører så ille ut jeg.

BTW. tolleren min var helt umulig frem til han var ca12 måneder, men den andre puberteten (som Loke er i nå) merket jeg overhodet ikke noe til på han så du kan være heldig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å begynn å trene aktivt med ham - bruksøvelser, for eksempel. Litt vanskelig sesong for det nå da, men kanskje bedre borte på dine kanter?! Jo mer INTERESSANT det blir å følge med på hva du gjør, fordi det gir ham noe, jo bedre. Jeg synes at annen trening, som jeg styrer, er med på å bygge opp kontakt veldig. Ikke lydighet, hvis du må trene i gruppe, men kanskje nettopp brukshundarbeid - som de fleste hunder synes er interessant.

Jobb også med å få opp en superforsterker - en ball, kong, pipedyr, som skal være så fantastisk at alt annet blir uinteressant. Da minsten her var dametullete en periode, så var det bånd overalt hvor det var en risiko for damer - og så lekte vi kampleker. For da gikk godbitene litt ut av interesse ("æsj, så snilt og kjedelig"), mens kamplek - hvor han fikk henge på båndet og knurre og brøle helt over alle grenser - var på en måte et ok alternativ til å vise hvor barsk og karsk han var overfor damene ("ey, så tøff jeg er a gitt"). Og så fikk han ut det han opparbeidet seg, da har vi altså fra før av en god "slipp" og "nok"....

For ulempen nå med kontakttrening nå for deg er at det blir lett MAS, hvor han ikke får lykkes så mye - et liv med mye begrensninger og "pirk" og krav. Da er det ikke lett for deg som eier å "være morsom". Men hvis du er initiativtager til aktiviteter sammen med ham, og også - NÅR han treffer andre hunder - begrenser det til små porsjoner hvor DU bestemmer når nok er nok (og det er ganske kjapt), så kan det kanskje gå seg til.

Hunder har ulike terskler for når de stresser. Og uten å se ham, er det jo ikke godt å vite hvor bra lederskap/kontroll du har over ham. Minsten her kunne nok godt TENKE seg både å ri og slåss, men får ikke lov. Og får han aldri lov, og jeg og eldstehunden var etter ham og nektet ham konsekvent ved første tegn, så gikk det seg altså til.

Men det er ut i fra at han også TÅLER dette, ikke sant; der ER hunder forskjellige, men kanskje ikke så forskjellige? - med mindre det er unormalt stor kjønnsdrift/overproduksjon da.

Vi har kun problemer med tisper som "står", ellers er han innkallbar fra alt av damer. Men det kom langt fra gratis.... han får ikke engang lov å "grise lenge" med tisper engang - snuse og styre. Da er det innkalling, dekk hos meg, eller bånd. Eller at eldstehunden "tar ham" med nakketak og greier :-) Streng hun.... vil at han skal være hos oss og ikke lage tull. Helt tydelig at minsten skjønner det, for når hun kommer marsjerende så snur han og blir med tilbake! Så jeg har nok litt ekstra "drahjelp" av en dyktig "hjelpehund" her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din jobb å fortelle han at det er morsommere hos deg :P

Ikke la han hilse på andre hunder i bånd, noen gang - det man ikke får lov til, er det på en måte ingen vits i å prøve på. Og greit å lære inn at han skal "spørre" når han er løs. Er jo ikke alle som vil at hunden din skal hilse på sine, uansett.

Neida, det er heller ikke alltid at jeg vil at Sofus skal få lov å hilse heller :-) Nå driver jeg på å krysser gater for å unngå det til tider. Hvis ikke, så blir det altfor mye for Sofus og det hele utarter til "drakamp"

Hmm.. synes dette er mye "krav" av blikkontakt, jeg...

Hva med å fortelle han at det hyggelig å ta kontakt med deg isteden? Ikke bare når han vil noe, eller når du vil han skal, men alltid? Det jeg gjør når jeg får valper i hus er å utstyre alle lommer jeg eier og har med godis, og belønner HVER GANG hunden tar kontakt - HVER GANG. Krever mye av meg, men gir avkastning.

Tenk på hvor mange ganger hunden tar kontakt med deg i løpet av en dag, og blir avvist - bevisst eller ubevisst. Det er mange. Prøv heller og fang de øyeblikkene og belønn at han tar kontakt. Fortell han at det lønner seg. Ute og inne. Om du sitter på pc eller går tur. Uten mas fra din side, bare følg med han og gi respons når han tar kontakt. Du vil ant. se at han hyppigere og hyppigere tar kontakt med deg. Belønn mer! Det er jo dette du vil! Så kan du begynne å "knipe" inn på kontaktbelønningen inne, men opprettholde den ute. Belønn alltid når han tar kontakt med deg ute.. det fortsetter jeg med lenge i allefall.

Joda, det har du helt rett i. "Feilen" er vel at jeg vokste opp med et hundehold hvor godbiter var et unødvendig onde (iaf på det "prakteksemplaret" som min mor husker at vi hadde..... jeg husker derimot en mengde unoter ;-) Men pga dette, så prøvde jeg vel å "minimalisere" godbit modusen på meg mye fra starten av. Etter siste valpekurs, så økte bruken betraktelig, og faktisk mer kos iløpet av treningen ble oppnådd.

Hvis han kvier seg for blikkontakt, kan du ikke være fornøyd med hakekontakt da? Er vel ikke noe poeng i at han skal stirre deg i øynene, så lenge han tar kontakt? Så kan du heller kreve mer etterhvert?

Ja, jo..... men hm... han fikser jo blikk kontakt ellers da, så hvorfor skal jeg "gå for mindre" i andre situasjoner. Det burde jo være lett for ham å skjønne at "blikk" er avgjørende for å få respons fra meg, eller?

Og jo mer positiv trening dere klarer å få til, desto mer vil han være interessert i å være sammen med deg. Ikke fordi at du eier han, men fordi du representerer ting han vil ha - belønning! Sammen

med deg er det gøy. Så derfor: Finn super belønninger, varier belønningen og tro aldri du kan kutte den ut.

Ja, her kommer du jo til "kjernen". Hva er en super belønning på et dyr som ikke fascineres av hverken tauknuten, kong'en, pipedyrene eller kosebamsene? Hjemmelaget "lever brownies", frysetørket go'bit til 350,- pr kg, eller leverpostei på tube, fiskepudding osv?

Etter at vi har vært en stund på "miljøtrening på klubben, så får han kanskje en moderat interesse for noen av disse tingene, men egentlig ikke nok til at jeg kan kalle det en "super" forsterker. Og det er rimelig vanskelig å prøve å være den "kuleste" i hans verden, når andre hunder er desidert på førsteplass. Jeg kan ikke akkurat gro hale eller noe, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig:det blir verre...jeg har en gutt her nå (20mnd) som ikke kan hilse på tisper engang for da bare rir han..Han er helt glassaktig i blikket bare han ser noe som kan være ei tispe.

Jeg ville blitt oppriktig sjokkert hvis han valgte meg fremfor en annen hund! Og han er meget førerorientert sånn ellers (gjeterhunder er greiere der)

Jeg ville bare fortsatt å trene kontakt som du gjør,ALDRI la han hilse på andre hunder i bånd og alltid la han spørre om lov først.

Han er bare 10mnd, du har langt igjenn før du kan begynne å regne med å alltid få kontakt med han i slike situasjoner.

Sånn 14 mnd ca..minst...

BTW. tolleren min var helt umulig frem til han var ca12 måneder, men den andre puberteten (som Loke er i nå) merket jeg overhodet ikke noe til på han så du kan være heldig :P

Hehe, kan ikke annet enn å smile. Ja, jeg ser faktisk frem til at det går MINST 14 mnd. før dette skjer... fordi det gjør at jeg i det minste oppe i alt dette kaoset har et mål :P Viktig å gjøre målene overkommelige, ikke sant :P

Så pust rolig ut og husk at du haren valp/unghund :P Jeg synes ikke han hører så ille ut jeg.

Hehe, ja, det kan være at jeg er litt storforlangende. Men dette kanskje fordi jeg ikke ønsker å stå der 20 mnd. frem i tid og tenke "pokker, at jeg ikke forlangte mer av ham!". Og joda, jeg tar en dag av gangen, men samtidig, så ønsker jeg å forsøke å være litt på forkant, slik at jeg har "nye" ideer til hvordan fange hans oppmerksomhet.

Og jeg håper at det blir med Sofus, som med tolleren din ;-) Det hadde vært deilig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. kurs så er det første som står på planen grunnkurset på hundeskolen. Dette er altså neste "stopp" etter valpekurset. Så tenkte jeg å melde oss på agilitykurs i hundeklubben. Dette fordi det faktisk er det eneste jeg har merket at han fokuserer på meg under utførelse. Dette ble introdusert under valpekurset, og det var utroooolig deilig å se at Sofus faktisk tok dette på strak arm. Han ble fremdeles disrahert av alle jentene, MEN alt i alt, fantastisk mye bedre kontakt mellom oss;-) Sånn brukskurs generelt, så vet jeg altfor lite om dette. Men planla altså agilityen ene og alene fordi han viste interesse for det.

Her i huset så funker "takk" som slipp, mens "nok" reagerer han ikke på i det hele tatt. Dette er sikkert fordi jeg ikke har fått øvd det inn litt engang. "nok" blir brukt i de situasjonene hvor han girer seg opp og damper frustrasjon og går over streken innendørs. Eneste måten å få ham til å kutte oppførselen sin på er at jeg enten fjerner meg selv eller ham fra rommet. Ellers blir det bare basketak! Og det er ikke artig, hverken for ham eller meg.

Jeg vil tørre å påstå at han har en lav terskel for stress. Kan være at jeg ser på feil "bevis" for dette, men begrunner dette i at han fra valpestadiet har utagert fort under lek til å gå over til "bite / fange byttedyr" tendenser. Det som blir "angrepet" da er ben/armer/rompe/hender/lår- med andre ord ikke festlig. Jeg har, etter disse iaktagelsene, forsøkt å begrense dette som stresser ham... det være seg for mye jaging/løping/leking. Men dette synes ikke jeg har vært særlig vellykket, siden han fremdeles tenderer til å "bite"/og jage. I den senere tid så har han lagt på "knurring" i tillegg. Dette er noe som ikke forekommer ute med andre hunder, men som skjer innendørs hvis han har tatt armen min eller lignende. Han logrer mens han knurrer, så jeg tar det mest som lydeffekt enn noe annet. Kanskje jeg tar feil?

Etter turer, så har jeg latt ham gå "slalom" eller hoppe over "grinder", og hvis dette går strålende og mor skal rose og sier "flink gutt", så er det som om alt i ham eksploderer og han går rett mot armen og lignende. Så må jeg prøve å roe ham ned igjen. På den ene siden vil jeg rose ham for godt arbeid, men når han "eksploderer" slik, så har jeg lyst til å nærmest overse det også... men hittil, så forsøker jeg å finne god ord som ikke får ham til å fyke opp på den måten. Jeg vil ikke si at det er "aggressivt" eller noe, mer som om det er en overladning av energi som blir styrt feil.

Når det gjelder hvor mye lederskap/kontroll, så føler jeg jo selv at dette er nada. Men jeg holder ham jo i båndet da, og får roet ham ned. Men utover det, så vet jeg ikke. Han får ikke lov til å ri på noen. Tispe eller hannhund. Til tross for at det virker som om noen hunder han møter faktisk vil at han skal gjøre dette (men det er en helt annen historie :-)). Slossing har han aldri vist tendenser eller ønske for. Kun leking!

Kanskje jeg skulle avertert etter en "fornuftig tispe" slik at jeg kunne fått noe drahjelp på denne siden også! Gudene skal vite at det ville vært utrolig deilig!

Tusen takk for svaret Akela, jeg setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kanskje jeg skulle avertert etter en "fornuftig tispe" slik at jeg kunne fått noe drahjelp på denne siden også! Gudene skal vite at det ville vært utrolig deilig!

Joda, Merethe og jeg stiller opp vi :icon_redface:

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, når det gjelder kontakttrening. Innendørs er det seff veldig lett å få kontakt med gutten. MEN han er en slik type som holder en del avstand når vi trener men er utrolig opp i ansiktet og klengete når vi IKKE trener. Fra han var liten, så har det vært "sitt" og blikk for å få mat (men han er ikke det største matvraket, så det er jo så som så). "sitt og blikk" før vi går ut av ytterdøren og ut av bilburet. Dette er greit og han er veldig flink på disse områdene. Når vi går tur, og han trekker, så stopper jeg opp og vi går ikke videre før jeg får ett "blikk" av ham. Nå skal det sies at fra tidligere så måtte han bare sette seg, og "blikket" er nettopp innført fra min side, så hovedsaklig så setter han seg- pistrer veldig, SÅ gir han meg "blikk" og får lov til å gå videre.

Hm, dette ble langt, og sikkert veldig rotete. Men jeg håper at noen av dere har noe å k

omme med til tross for dette!

Det første jeg lurer på, er språket DITT...er du observant på hva DU sier til hunden under trening,og hva forskjellen er når du ikke er i treningsmodus ?

Har du andre hjelpemidler til å få frem flokkmodusen hans på enn godbiter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på, er språket DITT...er du observant på hva DU sier til hunden under trening,og hva forskjellen er når du ikke er i treningsmodus ?

Har du andre hjelpemidler til å få frem flokkmodusen hans på enn godbiter ?

Nja, jeg forsøker jo å følge med på "språket" mitt overfor ham. Men jeg har et overfokus på ham hele tiden, så jeg får nok ikke med meg så mye akkurat. Og forskjeller, tja, jeg vet ikke om jeg har så veldig store forskjeller på det planet. Jeg føler vel at han skal "høre etter" uansett om vi er i treningsmodus eller hva.. Så dermed så har jeg vel bare " ett språk" rettet mot ham hele tiden (hvis du skjønte hva jeg mente nå?).

Andre hjelpemidler??? Eh, vel-der er det mangelvare. Det eneste jeg har funnet, som funker relativt bra i "utesammenheng" er en taustump. Det er en super belønning for ham, men der igjen sliter jeg med å få ham "ned" når jeg mener at belønningen er over. Men det er altså det eneste jeg har utenom godbitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg forsøker jo å følge med på "språket" mitt overfor ham. Men jeg har et overfokus på ham hele tiden, så jeg får nok ikke med meg så mye akkurat. Og forskjeller, tja, jeg vet ikke om jeg har så veldig store forskjeller på det planet. Jeg føler vel at han skal "høre etter" uansett om vi er i treningsmodus eller hva.. Så dermed så har jeg vel bare " ett språk" rettet mot ham hele tiden (hvis du skjønte hva jeg mente nå?).

Andre hjelpemidler??? Eh, vel-der er det mangelvare. Det eneste jeg har funnet, som funker relativt bra i "utesammenheng" er en taustump. Det er en super belønning for ham, men der igjen sliter jeg med å få ham "ned" når jeg mener at belønningen er over. Men det er altså det eneste jeg har utenom godbitene.

Hvordan får du ham til å høre etter da,og hvordan er egentlig ditt kroppspråk? Er du "høyt oppe" og weee!! Eller er du rolig?

Har selv dette problemet med min egen fjortishanne,og har først nå fått gode treningsmetoder på dette.Jeg må lære med å forholde meg rolig,og så bygge opp en forventning ved å være nettopp det! Har du et kontakt ord du bruker for å få ham til å se på deg ? Det du må nødt til å tenke over, er hvilken modus du vil sette hunden din i og hvorfor!

Målet er å ha flokkmodus uten hjelpemidler,men da må man begynne helt i det små.

Hvs gjør du når han er helt ufokusert på deg da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du ham til å høre etter da,og hvordan er egentlig ditt kroppspråk? Er du "høyt oppe" og weee!! Eller er du rolig?

Har selv dette problemet med min egen fjortishanne,og har først nå fått gode treningsmetoder på dette.Jeg må lære med å forholde meg rolig,og så bygge opp en forventning ved å være nettopp det! Har du et kontakt ord du bruker for å få ham til å se på deg ? Det du må nødt til å tenke over, er hvilken modus du vil sette hunden din i og hvorfor!

Målet er å ha flokkmodus uten hjelpemidler,men da må man begynne helt i det små.

Hvs gjør du når han er helt ufokusert på deg da ?

Fra Sofus var liten, så har han hatt en tendens til kjapt å "eksplodere", dvs, han har fort utladet ved å bite, hoppe og bite osv. Dette skjer når han blir stresset og dette skjer også hvis jeg sier "flink gutt" i et høyere toneleie.

Jeg er vanligvis rolig og "dypere" i stemmen når jeg snakker til ham, dette funker fint når vi er inne samt når vi er ute "alene". MEN, jeg må innrømme at jeg i desperasjon har blitt "høyt oppe" og "weeeeee'et" når jeg ikke oppnår kontakten og "trenger" den. På valpekurs fikk jeg beskjed om å gjerne tiltrekke oppmerksomheten hans ved å hoppe opp og ned, og være "interessant". Tja, dette har jeg også forsøkt noen ganger. I bestefall så sender han meg et ørlite øyekast (som jeg ikke får belønnet en gang, så kjapt er det) og uansett, så føler jeg meg som en fullstendig idiot!

Men jeg ser jo mange som trener sine oppmerksomme hunder med høye toner, og litt (nå håper jeg ikke at noen føler seg støtt av dette, men...) littegrann babyspråk liksom. Og må innrømme at jeg har forsøkt å trenge igjennom til Sofus ved hjelp av dette. Men det funker ikke litt engang. Kanskje fordi jeg føler meg dust, og Sofus (om han merker noe) merker dette...

Kontaktord har jeg vel egentlig ikke. Men det som brukes er "Sofus" eller "se". Mest Sofus, da det faller mer naturlig, men det er sikkert en fantastisk måte av meg å vanne ut navnet hans på også :)

Det jeg ønsker er at han skal være i et modus som tillater meg å være det kuleste for ham! Sånn som det er nå, så får jeg ikke muligheten til å opparbeide meg denne "statusen". Jeg føler at jeg er det kjipeste som har hendt ham, som bare går imellom lek med andre hunder og andre godsaker. Men jeg kan ikke slippe han fullestendig løs heller, fordi da vil han jo til stadighet få belønning for ikke å høre på meg, hvis du skjønner.

For å få kontakt, så må jeg rett og slett, ta ham med vekk for å så "smiske" meg inn med ham- starte belønning, evt. ved lek også. Så prøver jeg å ta ham nærmere de andre/eller situasjonen, for forsøke å snu ham FØR han mister kontakt.

Er han løs, så kan jeg bare drite i å oppnå kontakt ( med mindre man regner med de gangene han løper meg ned i "jakten" på lekekameraten). Så der går jeg fysisk inn og tar ham i halsbåndet, også gjør jeg som jeg ville ha gjort hvis han hadde hatt båndet på seg videre (med da med båndet på seff...).

Jeg forstår at du prøver å lære meg noe her, Calina, men jeg er ikke sikker på om jeg forstår akkurat hva du lurer på. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne bruke meg selv som en en slags forventning i progresjon liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*smiler* jeg forsøker å lære deg å TENKE...positivt ment. :) Men når du sier at lys stemme og babyspråk ikke funker på han...hvorfor fortsetter du da? Ikke for å være frekk her nå - jeg har gjort AKURAT det samme selv! Og vi har mange i samme båt! Men forskjellen er at jeg nå må stoppe opp og tenke - hva gjør jeg. Og hvorfor funker det ikke, og hva kan jeg prøve for å få det til å funke.

Du må selvfølgelig ta ting sakte - men jeg tror og en del av problemet ditt er at du prøver for lenge - hvor lange er treningsøktene deres? Og NÅR krever du kontakt av ham? Etter han er ferdig å fise litt fra seg? Med en gang han er kommet ut av bilen?

Kontakttrening når han er sammen med andre hunder løs kan du bare glemme, så lenge du ikke får kontakt når han er i bånd rett ved siden av deg. ;) Jeg hadde heller ikke brukt navnet hans, slik du sier du gjør,og du sier du er klar over det. hva med en kommando som "kontakt", eller "følg med" eller noe annet ?

Og har du et fast sted å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*smiler* jeg forsøker å lære deg å TENKE...positivt ment. ;) Men når du sier at lys stemme og babyspråk ikke funker på han...hvorfor fortsetter du da? Ikke for å være frekk her nå - jeg har gjort AKURAT det samme selv! Og vi har mange i samme båt! Men forskjellen er at jeg nå må stoppe opp og tenke - hva gjør jeg. Og hvorfor funker det ikke, og hva kan jeg prøve for å få det til å funke.

Du må selvfølgelig ta ting sakte - men jeg tror og en del av problemet ditt er at du prøver for lenge - hvor lange er treningsøktene deres? Og NÅR krever du kontakt av ham? Etter han er ferdig å fise litt fra seg? Med en gang han er kommet ut av bilen?

Kontakttrening når han er sammen med andre hunder løs kan du bare glemme, så lenge du ikke får kontakt når han er i bånd rett ved siden av deg. ;) Jeg hadde heller ikke brukt navnet hans, slik du sier du gjør,og du sier du er klar over det. hva med en kommando som "kontakt", eller "følg med" eller noe annet ?

Og har du et fast sted å trene?

Hehe, ja, jeg tar meg ikke nær av noe av dette. Jeg er smertelig klar over at ting jeg forsåvidt vet - må inn med teskje fra andre kanter enn fra meg selv, for å kunne utgjøre noen endringer hos meg ;-)

Så derfor må du bare si hva du enn vil si ;-) No sugarcoting necessary ;-)

Altså, det er sjeldent jeg setter opp i hodet mitt at nå skal vi trene i 30 min eller noe fremover. Som regel prøver jeg å se an Sofus, om han kanskje er klar for det. Og så griper jeg øyeblikket og forsøker meg frem. Pga at han lett "eksploderer", så forsøker jeg å dra proppen ut av treningen FØR han sier "plopp" selv. Så det er veldig frem og tilbake. Og nei, jeg lar ham da i det minste få tisse seg ferdig før jeg setter igang med treningen :)

Jeg forsøker seff å oppnå kontakt og i det minste rose den minste antydning til kontakt når han er fullstendig opptatt med å "fise" fra seg. Men dette er så sjeldent at jeg kunne ha grodd fast, hvis jeg lot det være det viktigste. Ja, jeg kan tenke meg at "kontakt" kan være et allrigt ord. Med to stavelser blir det mer punch i det, mener jeg da. Og nei, jeg har ikke noe fast sted å trene. Jeg jobber med saken. Det stedet må nemlig være slik at jeg kan få "dekket" inn de fleste scenarioene, som også å øve på innkalling (under kontroll)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...