Gå til innhold
Hundesonen.no

Og gå i trapper.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har nå en hannhund på 8 mnd her,som ikke har gått trapper før.

Han går opp men ikke ned.

Han veier rundt 30 kilo og jeg har ikke fysikk til og holde på med og bære han ned morgen og kveld. :(

Noen som har tips til hvrdan jeg skal lære han det?

ar prøvd god bit(lokking),og jeg prøvde og dra han med meg,men jeg tør ikke dra han ned trappa!

Vi sover i andre etasje om natten og han nekter og være nede alene,så han følger etter opp,men som sagt nekter han og gå ned igjen..

Jeg løftet han ned i går kveld og jeg løftet han ned i dag tidlig(vet det var veldig dumt)..

Noen som har noen råd til hvordan jeg kan lære han dette?

Blir veldig takknemmelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet i bunnen av trappa, la han gå opp et eller to trinn og så lokke han ned igjen.

Begynne i det små og så gå lenger og lenger opp etterhvert som han blir trygg.

Ikke gå for fort frem.

Det kan nok være litt skremmende å skulle starte med å gå ned hele trappa fra toppen...

Skjønner godt at du ikke vil fortsette å bære han, han er jo en tung gutt, og tenk hvis du sklir/detter i trappa med han i armene :(

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å sitte gizmo i ett og ett trappe trinn, han gikk opp og til slutt ned ca 3 mnd gammel...:( jeg tok han også med på tur bort til kirka der det er trapper for å lære han litt..Han gikk opp og ned ditt å når vi kom hjem gikk det litte tøffingen opp og ned trappene hjemme..Han fikk masse masse ros for det er jo viktig.. :P:P:P så din begynner sikkert snart skal du se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet da jeg fikk Balder 9 mnd gammel, han hadde aldri gått i trapper før men klarte til slutt å få han opp. Det var verre å få han ned igjen og det måtte han jo for å komme seg ut på do.

Det jeg gjorde var å lokke med noe han likte såpass godt at han ikke gav opp (for Balder er det mat), jeg lokket med super gode godbiter, hadde blid og glad stemme og belønnet for hver lille bevegelse mot meg(jeg stod nedi trappa). Når han begynte å forstå at han fikk namm for å gå ned trappa fikk han ikke belønning før han hadde kommert halveis og til slutt helt ned.

Gikk ikke lang tid før han løp både opp og ned trappa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min til å gå opp og ned en stor, lang sprinkeltrapp (hvor man ser ned) slik:

først gikk jeg opp, sakte, så han fikk en sjanse til å følge med om han turte. Det gjorde han ikke, så jeg fortsatte opp - og ble oppe helt til han kom etter. Dette kan ta LANG tid, men er verdt det, da hunden lærer å finne ut av ting selv, og bygger selvtillit. Han var utrolig stolt etterpå, og løp opp og ned på eget initiativ.

Hvis han ikke kommer etter f.eks. en halvtime, kan du ta tak i halsbåndet og bestemt føre ham ned (ikke for fort, men ikke nølende). Deretter gjør du det jeg beskrev over her, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å bær han ned og sett han på det nederste eller nest nederste trinnet og la han gå ned det sist selv. IKKE hjelp han, bare vent til han selv viser initiativ. Og vent. Slik bygger du opp selvtilliten :D Blir han stående kan du bare gå, så kommer han nok til slutt. Da er det selvsagt masse ros :P Så neste gang setter du han på tredje trinnet fra bunnen osv, og bygger det opp til han takler å gå hele trappa. Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed feks om at vår myniatyr IKKE skulle gå trapper i det hele tatt når han var liten.. Men så er jo ikke dette en myniatyr da:p hehe..

Serchaj turde heller ikke å gå trapper når han var ca under 10 måneder.. Hadde STORE problemer når vi besøkte folk osv... Jeg tenkte aldri over faktisk at jeg måtte bære han(Han var sinnsykt tung) Jeg fikk beskjed om å heller ikke at han skulle gå trapper (Veldig smart.. Haha) Vi slet veldig mye med "tilliten" mellom oss, men etterhvert som den ble sterkere gjorde han jo det jeg ba han om, så endag vi var hos guro tenkte jeg ikke over det så han gikk bare opp etter meg.. Både opp og ned... Det jeg var overasket over var at han gikk opp og ned trappen hos Julie(Her) men det gjorde han uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville

forutsatt at hunden er frisk og ikke verker i ledd og muskler og av den grunn ikke vil gå ned

a) satt matskålen hans med maten nede når han er oppe (om det er å gå ned som er problemet), går man ikke ned får man heller ikke mat

B ) tatt på kobbel, stått på toppen av trappen, om hunden kan på plass kommanderer du det og går ned trappen, om den ikke kan det så sier du "kom så går vi" i et selvfølgelig tonefall og så går dere i et jevnt tempo og med jevnt press ned trappen, opp igjen, ned igjen et par ganger til hunden går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokeliten er pysete på nye trapper ,spesiellt de hvor han kan se igjennom..Han får fullstendig anfall både når vi skal gå opp og ned.Jeg tar på han halsbånd han ikke får rygget ut av (strup) og drar han med meg opp og ned noen ganger som om det er den mest naturlige ting i verden...Sist han fikk et sånt anfall var i exporamahallen faktisk.Bred, fin murtrapp :rolleyes:

Men den taktikken er ikke rett for alle hunder.(å begynne å lokke Loke hadde bare gjort han verre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banana

Jeg kjenner jeg begynner og like ignorering!:P

Jeg gikk ned og satt meg jeg,mens gutten stod i andre etasje,tok ca 30 minutter med piping men så gikk han jaggu ned trappa selv!

heheh..

Flottings :P

På den måten får de bestemme selv, og bygge selvtillit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banana

Jeg kjenner jeg begynner og like ignorering!:)

Jeg gikk ned og satt meg jeg,mens gutten stod i andre etasje,tok ca 30 minutter med piping men så gikk han jaggu ned trappa selv!

heheh..

Så fint!

Og det er så moro å se dem få selvtillit etter å ha funnet ut av ting på egen hånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å bær han ned og sett han på det nederste eller nest nederste trinnet og la han gå ned det sist selv. IKKE hjelp han, bare vent til han selv viser initiativ. Og vent. Slik bygger du opp selvtilliten ;) Blir han stående kan du bare gå, så kommer han nok til slutt. Da er det selvsagt masse ros :P Så neste gang setter du han på tredje trinnet fra bunnen osv, og bygger det opp til han takler å gå hele trappa. Lykke til ;)

Hei

Jeg gjorde akkurat det samme. Hunden min var så nysgjerrig at hun fulgte etter med en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...