GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Rapporter

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• SĂ„ fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist pĂ„ laget, og at dere har testet bĂ„de mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver hĂžres ut som en valp som ligger sĂ„ hĂžyt i grunnstress at han ikke klarer Ă„ regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel pĂ„ aktivitet, men at nervesystemet aldri fĂ„r landet. Det jeg ville prĂžvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen sĂžk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strĂždd i gresset. Og nĂ„r han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten Ă„ si noe. Ro som blir belĂžnnet, kommer oftere. At han blir «svart i Ăžynene» og umulig Ă„ avlede tyder pĂ„ at han er langt over terskel, og da lĂŠrer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinĂŠren ogsĂ„, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt Ă„ forberede seg fĂžr katten kommer, det er da du har mest pĂ„virkning pĂ„ resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to fĂžrste ukene skjer bak grind eller lukket dĂžr: la dem lukte pĂ„ hverandre gjennom dĂžra, bytt tepper mellom dem, og belĂžnn hunden hver gang den er rolig i nĂŠrheten av kattelukt og kattelyder. FĂžrst nĂ„r hunden kan se katten uten Ă„ lĂ„se seg fast, tar dere korte, rolige mĂžter med hunden i bĂ„nd. Katten trenger alltid en fluktvei: hĂžyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen lĂžser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett nĂ„r. Og fĂžlg med pĂ„ hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gĂ„tt for fort frem, ikke at det er umulig. GjĂžr det kort og gĂžy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lĂŠre Ă„ leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp pĂ„ vei! I stedet for Ă„ anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spĂžrsmĂ„lene jeg selv ville stilt fĂžr pĂ„melding, for det varierer mer mellom instruktĂžrer enn mellom skoler. SpĂžr konkret: Hvilke metoder bruker instruktĂžren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belĂžnningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktĂžr? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, hĂ„ndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det fĂžrste langt viktigere. Be gjerne om Ă„ fĂ„ se pĂ„ en kurstime fĂžr du melder deg pĂ„. En seriĂžs instruktĂžr sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, sĂ„ jeg lar andre svare pĂ„ de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette hĂžres utrolig slitsomt ut, og jeg skjĂžnner godt at dere er pĂ„ bristepunktet. To ting ville jeg gjort fĂžrst, fĂžr noe trening: en veterinĂŠrsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og sĂ„ lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. SĂ„ til bjeffingen. Akkurat nĂ„ har hundene lĂŠrt at bjeffing Ă„pner dĂžra, sĂ„ det er den vanen vi mĂ„ snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren pĂ„ dagtid: lukket dĂžr i tre sekunder, Ă„pne mens det er stille, belĂžnn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, sĂ„ stedet fĂ„r verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt lĂžsbart. Med tre hunder samtidig kan det vĂŠre verdt Ă„ fĂ„ en trener til Ă„ se pĂ„ helheten hjemme hos dere.
    • FĂ„r bare prĂžve meg frem litt, skal kjĂžpe sĂ„nn for Ă„ se. Umulig Ă„ vite fĂžr man har prĂžvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...