GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Rapporter

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da er han jo ung, pĂ„ godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gĂžy og lĂŠrerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 fĂžrste jeg hadde slapp pels 2 ganger i Ă„ret, hvor mesteparten av pelsen kom ut pĂ„ veldig kort tid. Endel bĂžrsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nĂ„ gjĂžr ikke det, men har de vanlige rĂžytepriodene vĂ„r og hĂžst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom rĂžyteperiodene, pleier Ă„ bĂžrste ham nĂ„r den blir badet. Anbefaler en hundeblĂ„ser for Ă„ lette pelsstellet og greit Ă„ fĂ„ tĂžrket dem nĂ„r de har blitt dusjet.   AktivitetsnivĂ„: De er med pĂ„ det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornĂžyd bare de fĂ„r en god tur hver dag. Mine har ogsĂ„ drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. LydnivĂ„: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for Ă„ ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet nĂ„r det kommer noen, noen ganger men ikke sĂ„ ofte nĂ„r noen har gĂ„tt forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt sĂ„ hvor mye lyd det ville vĂŠrt uten ham vet jeg ikke. FĂžrste min bjeffet bare nĂ„r noen ringte pĂ„. Min er stort sett rolig pĂ„ hotell, nĂ„r det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd pĂ„ motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de stĂ„r Ă„ bjeffer hele dĂžgnet. Vet det er flere i JS miljĂžet som har med sine pĂ„ bĂ„t uten problemer.  
    • Han er snart tre Ă„r, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gĂ„ pĂ„ et kurs sammen ja. Som du nevner sĂ„ er det noe med Ă„ bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt bĂžrsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt stĂžvsuging ogsĂ„.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt mĂ„ lĂŠres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lĂŠre at det kan/skal gjĂžres under ulike forhold og pĂ„ ulike steder. Jeg vil anbefale Ă„ finne et grunnkurs dere kan gĂ„ for Ă„ bli enda bedre kjent, og lĂŠre om hundetrening sammen. Start med Ă„ repetere kommandoene inne, hjemme, og belĂžnn med godbit eller lek nĂ„r han gjĂžr det riktig. PrĂžv igjen utenfor huset, i hagen, innkjĂžrselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? NĂ„r dere er pĂ„ tur i kjente omrĂ„der kan du gjerne stoppe pĂ„ et rolig, uforstyrret sted og gĂ„ gjennom kommandoene igjen, alltid med belĂžnning. Slik kan han gradvis lĂŠre at "kommandoene gjelder og lĂžnner seg her ogsĂ„".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene pĂ„ ulike steder, med Ăžkt vanskelighetsgrad. Men husk ogsĂ„ Ă„ gĂ„ tilbake Ă„ repetere pĂ„ steder hvor det er enkelt for ham Ă„ fĂžlge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham Ă„ fokusere pĂ„ deg og fĂžlge med. Dette mĂ„ lĂŠres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfĂžlgelig ogsĂ„ superviktig at han ikke gĂ„r lĂžs nĂ„r du ikke er helt sikker pĂ„ at han kommer pĂ„ innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt lĂžpe lĂžs pĂ„ inngjerdede omrĂ„der. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale Ă„ bruke enda bedre belĂžnning, gjerne en "eksklusiv" belĂžnning som han fĂ„r kun pĂ„ innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina pĂ„ og hĂžre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i nĂ„r du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...