Rapporter
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Eddie har lagt inn sĂžknad om Ă„ fĂ„ de nusselige spanielĂžrene erstattet med pĂžnkrĂ„kk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente nĂ„r han tisser - og nĂ„r han markerer, som han gjorde for fĂžrste gang i dag. Det er stille fĂžr pubertetsstormen, men smĂ„ vindkast kommer de mĂžrke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant. I dag skulle jeg ha filma. Ikke fĂžrste gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er Ă„ ikke ha filma fĂžrste gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vĂŠrt millionĂŠr, men har Ă„penbart ikke nĂŠringsvett. Glemte Ă„ filme i dag ogsĂ„. Ord er fattige, men kamera og power-PC til Ă„ redigere videoer pĂ„ koster, sĂ„ ord fĂ„r klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og fĂžlelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er sĂ„ sterkt at han har store vansker med Ă„ fĂ„ gjennomfĂžrt sin egen vilje. PĂ„ den ene siden vil han gjerne ha meg til Ă„ kaste lekene hans, fordi Ă„ jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til Ă„ gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nĂždvendig Ă„ hande meg gjenstander for Ă„ fĂ„ dem kastet, og han ELSKER Ă„ fĂ„ dem kastet. Leker er ikke morsomme nĂ„r de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gĂžy Ă„ bruke penger enn Ă„ bare ha dem, men det fĂžles godt Ă„ ha dem, og en er redd for Ă„ miste dem ved Ă„ bruke dem. PĂ„ samme mĂ„te som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, sĂ„ vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om Ă„ fĂ„ dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede nĂ„r han ser at jeg er i ferd med Ă„ kaste. INGEN tvil om hva som er hĂžydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert Ăžkonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er sĂ„ sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til Ă„ gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det. Dette har ihvertfall pĂ„gĂ„tt en stund nĂ„. Den indre kampen mellom fĂžlelser og fornuft. SĂ„, i dag.. Vi har fĂ„tt nytt utstyr i posten. Grime og kortere bĂ„nd for Ă„ ferdes i folksomme miljĂžer. Grime fordi jeg liker vĂŠre pĂ„ den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i bĂ„ndet for Ă„ hilse pĂ„ storebror er ikke noe jeg Ăžnsker reprise pĂ„. Han kan tydeligvis vĂŠre virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil hĂžre pĂ„ meg, sĂ„ grime er en potensielt nĂždvendig sikkerhet. Det, og sĂ„ har vi kjĂžpt kjettingbĂ„nd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner ogsĂ„ at bĂ„ndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fĂ„tt noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden pĂ„ kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi ogsĂ„ fĂ„tt oss et strikkbĂ„nd med sĂ„kalt trafikkhĂ„ndtak, som jeg tenkte det kunne vĂŠre greit Ă„ koke frosken sakte med for Ă„ unngĂ„ at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for pĂ„fallende. Det holder liksom Ă„ kle seg i lakk og lĂŠr i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show ogsĂ„, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut pĂ„ tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbĂ„ndet der uten noen tilvenning, sĂ„ her mĂ„ trenes, det var planen for dagen. For Ă„ senke potensielt stress fĂžr vi gikk avgĂ„rde i nabolaget, sĂ„ skulle vi leke litt. FĂ„ pĂ„ litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. NĂ„r matmor er utstyrt med vom og tĂžrrfisk pĂ„ lomma er det nĂždvendig Ă„ leke fĂžr vi gĂ„r avgĂ„rde, for Ă„ fĂ„ ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stĂž nok pĂ„ detaljene til Ă„ gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belĂžnning, sĂ„ utlĂžser det raskt en masse adrenalin og kortisol nĂ„r forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belĂžnning fĂ„r ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjĂžr. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Ă leke pĂ„ tur fungerer fint pĂ„ vanlig turbĂ„nd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det gĂ„r an Ă„ leke pĂ„ sĂ„ kort bĂ„nd. Ulike bĂ„ndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor mĂ„ vi leke fĂžr vi legger ut pĂ„ en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for Ă„ fĂ„ den. KRAV et noe Eddie har problemer med Ă„ forholde seg til. Han kunne vĂŠrt kryssordlĂžsningen pĂ„ nĂžkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det Ă„ bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken mĂ„ kokes sakte, ellers gĂ„r den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet pĂ„ den harde mĂ„ten i dag ved Ă„ stille et urimelig krav for Ă„ starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling. Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The PĂžnk RĂ„kk Assertiveness. Til Ă„ begynne med ble jeg irritert. Han var sĂ„ TEIT. Noe sĂ„ ufattelig simpelt som Ă„ bare sette seg i utgangstilling for Ă„ fĂ„ det han sĂ„ inderlig intenst ville ha. Han hadde SĂ lyst pĂ„ bĂ„de leken og maten, men istedenfor Ă„ kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, sĂ„ valgte han Ă„ kjefte meg huden full for Ă„ ha the audacity til Ă„ ikke bare gi ham hva han ville ha. Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. FlĂžy avgĂ„rde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til Ă„ belĂžnne ham for levering, fordi middagen var en time pĂ„ overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til Ă„ utstĂ„ bĂ„de kloklipp og frisering i ansiktet sĂ„ lenge det stĂ„r Vom pĂ„ hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt nĂ„r det lukter Vom i premie. Vanligvis. Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og sĂ„ var ******* lĂžs igjen. Ikke snakk om. Sikker pĂ„ det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for Ă„ dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for Ă„ fĂ„ maten jeg hadde i hĂ„nden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om Ă„ ydmyke meg! Ser jeg ut som undersĂ„tten din? Den leken er MIN og den maten er ogsĂ„ MIN! Vil du ha leken i hĂ„nden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med Ă„ plukke den opp selv. Han ble stille noen Ăžyeblikk. InnsĂ„ at han hadde tapt. Jeg hadde nĂ„ bĂ„de leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder fĂžr nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker pĂ„ HVA som er problemet hans, for han gĂ„r SĂ fint i utgangstilling for kjipe tĂžrrforkuler, bare de er i hĂ„nden som lure. Han HAR gĂ„tt FINT i utgangstilling med Vom pĂ„ hylla og i vinduskarmen ogsĂ„. Hvorfor ikke nĂ„? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga sĂ„ TEÎ΀Πliksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter Ă„ ha gitt ham flere invitasjoner til Ă„ plassere seg riktig valgte jeg Ă„ gripe halsbĂ„ndet for Ă„ veilede ham ordentlig pĂ„ plass - for Ă„ kunne rose og belĂžnne. Verste overgrepet jeg kunne begĂ„tt mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, sĂ„ det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRĂ TT. Hikstet og hulket i bunnlĂžs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJĂR noe sĂ„nt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt pĂ„ et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og nĂ„r det innfris, sĂ„ blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humĂžr og belĂžnning. Ă la en nĂŠr pubertal riesenschnauzer fĂ„ lov til Ă„ kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbĂ„ndet var 100% uaktuelt, samme hvor sĂ„ret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg ogsĂ„ levert i hĂ„nden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornĂžyd med Ă„ mĂ„tte jobbe for mat og lek. Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. HĂ„per jeg ser samme humoren i det nĂ„r han begynner skape seg pga endret bĂ„ndlengde. Fra 2-1 meter i fĂžrste omgang, med bare korte partier pĂ„ "trafikkhĂ„ndtak". Grime har vi prĂžvd pĂ„. Den sitter det litt lenger inne Ă„ gĂ„ hjemmefra med ennĂ„.Â
-
Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer gÄr det jo fint Ä ta med i kjÞlebag, det gjÞr ikke noe om det tiner sÄ lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prÞvd forsiktig med et annet tÞrrfÎr som er beregnet for valp.
-
Av praktiske Ă„rsaker, skal ha med hunden pĂ„ flere reiser uten fryser. Tenker Ă„ gi blanding av vom og tĂžrrfor pĂ„ sikt.  I tillegg liker jeg Ă„ bruke deler av mĂ„ltidene til trening pĂ„ tur, noe som er vanskelig med rĂ„for... Â
-
Av Ravensburger · Skrevet
Tispen min er 10 mĂ„neder nĂ„. Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt đ€Ł. LettlĂŠrt. Nydelig vakker. Perfekt stĂžrrelse. Vi driver med blodspor og lydighet. Grua meg mest til pelsstell nĂ„r jeg vurderte rasen, ja snĂž i pelsen er irriterende, men jeg mĂ„ lĂŠre meg Ă„ huske Ă„ bruke riktig tĂžy đ Koser meg overraskende med Ă„ klippe og stelle pelsen. Jeg har dessverre vĂŠrt ekstremt uheldig med sykdom pĂ„ henne, men slik jeg har forstĂ„tt det er dette en sunn rase med fĂ„ plager. Â
-
-
Nylig opprettede emner