Gå til innhold
Hundesonen.no

Protein intoleranse


nostalgi
 Share

Recommended Posts

Hei!

I 2021 overtok jeg en hund en avmagret hund, som kun veide 5.5 kg. I dag er han 7 kg, og betegnes som normalvektig.

Aldri har jeg hatt en så syk hund, det startet med hosting. Tracheal kollaps ble utelukket på NMBU. Konklusjonen var proteininntoleranse. 

Videre ble vi satt på H/A hypoallergenic, for deretter å bruke elimineringsdietten. Jeg fant fort ut at han reagerer på lam, men han tåler både kanin og and. Jeg tror også han reagerer på storfe og kylling.

For ble igjen byttet, men han raste ned i vekt grunnet lite fett og lite proteiner i det nye foret. Han må gå på dette grunnet tidligere betent bukspyttkjertel.

Det nye foret han ble satt på fungerte lenge, før han begynte å klø, fikk gjentatte betennelser på høyre øye og oppkast om natten. Hosten er fortsatt borte, foruten av og til. Han har også slitt med gasskolikk.

Mitt spørsmål er, er det noen som har vært i en liknende situasjon?  Hva slags for endte dere opp med? Er det påvist allergi bakover i slekten? Så vidt jeg vet, er det ikke det her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir ikke så syk som din om han får i seg noe han ikke tåler, men jeg kan dele mine erfaringer uansett?:)
jeg forer min med Acana wild coast, og han får hovedparten av næring fra tørrfor der proteinet er fisk. KUN fisk. Jeg har selv funnet ut at han er allergisk mot kylling og lam, så dette styrer vi unna. Min kan heller ikke få for med for mye proteininnhold, da får han diare, spyr og får utslett. 

Jeg var hos dyrlegen en gang (ikke min faste dyrlege), og da ble han satt på ett allergifor. Jeg VET jeg sa til dyrlegen at han er allergisk mot kylling og han ikke måtte få det, men hun sa at det kom til å gå fint siden det var ett hyperallergent for med spaltede proteiner(??). for å si det sånn: Alvin tålte det IKKE, spydde og dreit inne. bytta tilbake til det gamle foret (acana), og spyinga og dritinga forsvant med en gang. Leste på pakninga på allergiforet og det var basert KUN på kylling. 

Jeg holder meg nå til Acana wild coast og fish4dogs Salmon, og det funker han veldig bra på :) 

Vet noen av søsknene til Alvin er allergiske også, men det er Alvin som har sterkest. Han også er atopisk allergi (pollen).

Hvis du finner en fortype hunden din tåler, men blir tynn av kan du supplere med matolje og fiskeolje for å få i han litt mer kalorier. Har du prøvd det?:)

Endret av Mentha
La til ei setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...