Gå til innhold
Hundesonen.no

kun 2 hunder pr. husstand


ElinT

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva som får folk til å skaffe seg så mange hunder...?

Hun hadde 26 i fjor, nå har hun "bare" 15...

Jeg er ikke helt i mot innføring av maks antall hunder pr. husstand, men hvis det blir kun 2 så blir det nok bråk... Tror det blir vanskelig å gjennomføre...

Hva er deres meninger ?

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../102150103/1004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde nå velge selv hvor mangen hunder en kan ha pr hustand..der er jo vi som forer å steller dem hver dag ikke andre...!! andre har da ikke med hvor mangen hunder folk har i private husstander da...

Ikke helt enig jeg da...Andres hundehold kan fort bli et problem for andre, for eksempel i forhold til støy. Hvis min nærmeste nabo hadde hatt 15 hunder tror jeg fort at det også ufrivillig hadde blitt mitt problem! Men nå bor jeg i et tettbygd strøk da...hadde vært annerledes hvis jeg hadde bodd alene på vidden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er uinterssant hvor mange hunder en person velger å ha så lenge hundene får det de trenger og ingen plages av dem. Men, her er det snakk om en dame som har hatt naboer på nakken i årevis... Hun har allerede flyttet en gang, pga klager fra alle naboene... Og nå er det klager på det nye stedet hun bor.

Det dreier seg liksom ikke bare om en nabo som ikke liker hunder...

Jeg har selv vært hjemme hos denne damen en gang der hun bodde før, og gått forbi der flere ganger og jeg skjønner at naboene var plaget av bråket der...

Men det er nå 7 (!) år siden jeg var der og ble litt overrasket da jeg leste i avisa i morges at naboene plages av bråk fra hennes hunder enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oppdrettere da?

Kun 2 hunder?

Det stod ikke noe i avisa akkurat om oppdrettere, men de ville ihvertfall gjøre unntak for folk som driver med hundekjøring og de som driver kennel.

Men da kan vel hvem som helst bli "oppdretter" og så er de like langt?

Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er det DUMMESTE jeg har hørt ever. Politikeren i meg hyler!!

Det er faktisk noen ting folk skal få lov til å bestemme over selv, det må kunne eksistere en privat sfære. Nå bor ikke jeg i Arendal, men begynner en kommune med dette kan du banne på at flere kommuner vil plukke opp tråden.

At en politiker kan få seg til å uttale at "to hunder bør være nok for en vanlig familie" - det er sprøtt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke kommunen hjemmel til dette. Kommunen kan i forskrift sette vilkår for hundehold, men kan ikke sette forbud mot et visst antall hunder. Det er det den nye hundeloven som setter bestemmelser for. Men slik jeg har forstått det så kan de fatte vedtak mot enkeltpersoner, men ikke mot en hel kommune/by . Sa de som henne som har fått klager gang på gang på gang, og har tidligere blitt bøtelagt for støy tror jeg kommunen har hjemmel for å fatte vedtak mot, uten å si noe for sikkert. Det var jo en lignende sak i Jølster kommune, men der kunne de ikke fatte de vedtakene fordi det strider mot den nye hundeloven.

Jeg syns at enkelte burde ha restriksjoner for hvor mange hunder de har, de som ikke klarer å ta skikkelig vare på de, og som har hundehold som er til stor sjenanse for andre. Det er jo enkelte som har flere hunder enn hva fornuften skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke bare fatte enkletvedtak for de som er problemet, i stedet for å la det gå ut over alle andre?

Der er jeg helt enig!

Syns det er sprøtt at når ei dame har et "problematisk" hunde hold, at det skal gå ut over alle andre hunde eiere i hele kommunen...

Men de har jo ikke klart å gjøre noe med hunde holdet hennes enda, og det er 8år siden første gang jeg leste noe i avisen om denne personen. (hvis jeg har klart å regne helt riktig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt enig!

Syns det er sprøtt at når ei dame har et "problematisk" hunde hold, at det skal gå ut over alle andre hunde eiere i hele kommunen...

Men de har jo ikke klart å gjøre noe med hunde holdet hennes enda, og det er 8år siden første gang jeg leste noe i avisen om denne personen. (hvis jeg har klart å regne helt riktig...)

Ja, og det står jo direkte i avisen at den damen er den "direkte foranledningen" for dette forbudet. Vilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå blir det jo ikke å gå ut over de andre i kommunen siden kommunen ikke har hjemmel til å gjennomføre slike tiltak mot en hel kommune (jf hundeloven, og eksempelet med jølster kommune)

Men er enig i at å i det hele tatt vurdere tiltak mot en hel kommune pga et eller to problematiske hundehold er bak mål. De har hjemmel til å fatte vedtak mot damen som var "foranledningen" til at de vurderer saken, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør noe med henne, siden det er hun som tydeligvis er problemet. Tror det bystyret bør studere hundeloven litt før de planlegger tiltak :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke så veldig lenge siden dette ble tatt opp i en annen kommune og der fikk de avslag for forslaget med max to hunder i husstanden da!

Jepp. I jølster kommune :P . Kommunen kan sitte å planlegge slike tiltak til de blir grønne men de kommer ingen vei da de tiltakene de planlegger her strider imot hundeloven.

Her er linker til noe av det som ble skrevet om Jølster saken :(

http://www.firdaposten.no/lokale_nyheiter/...icle1769972.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1128329.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. I jølster kommune :P . Kommunen kan sitte å planlegge slike tiltak til de blir grønne men de kommer ingen vei da de tiltakene de planlegger her strider imot hundeloven.

Her er linker til noe av det som ble skrevet om Jølster saken :(

http://www.firdaposten.no/lokale_nyheiter/...icle1769972.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1128329.ece

Det var godt å høre :P

Men det er jo i tilfelle rart at ikke sånt sjekkes før man går ut med det da...

De burde jo først finne ut om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre det før de tirrer på seg halve kommunen med å sette det i avisa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hunder pr. hustand syns jeg er lit lite.. men jeg kunne aldri tenke meg mer enn 7 hunder om jeg ikke holdt på med kennel eller hundekjøring.. jeg mener har du for mange hunder greier du ikke å ha et forhold til alle, og da skjønner jeg ikke hvorfor du har hund.. Men jeg syns folk skal få ha så mange hunder de vil så lenge det ikke plager andre mennesker i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis denne regelen hadde blitt godkjent og at det f.ex var et unntak med oppdrettere så tror jeg at det hadde blitt mange som hadde 3-4 hunder som hadde registrert seg som oppdrettere. Rett og slett for å få slippe å gi fra seg hundene sine. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre :P

Men det er jo i tilfelle rart at ikke sånt sjekkes før man går ut med det da...

De burde jo først finne ut om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre det før de tirrer på seg halve kommunen med å sette det i avisa :P

Ja jeg skjønner ikke hva de holder på med. De burde nå ha kikket litt på lovverket før de har begynt å gå ut med slikt. Hadde det forresten vært den forrige hundeloven så har kommunen hatt lov til dette, men det strider mot den nye heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag står det i agderposten at kommunen ikke har lov til å lage et sånt forbud banana

De viser også til den saken i jølster. Men det står ikke noe i nett avisen... hmm...

Kanskje de snart begynner å sjekke ut ting før de skriver i avisen om det.... Spesiellt når det nettopp har vært en lignende sak... :wallbash:

Ja,ja, de fikk vel solgt endel ekstra aviser til hunde folk i går ihvertfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært veldig greit om man måtte få en godkjenning/tillatelse til å ha f.eks over fire hunder. Så kunne "noen" med peiling på hund inspisert eiendom, rase, eier osv. Da hadde vi kanskje også sluppet sånne tilfeller som Dokka- saken, og vi hadde kanskje fått flere mer seriøse oppdrettere. Jeg mener å ha hørt at de har et sånt forslag oppe i Asker kommune, men er ikke helt sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...