Gå til innhold
Hundesonen.no

Heder og ære


Rufs
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg går på utstillig og har en hund som er sjelden, dvs den konkurrerer bare mot seg selv (ingen andre av samme rase på utstillingen).

Og så får den CK, vil den da også sanke alt av titler over CK?

Som cert, cacib, BIR osv?

Det slår meg at det må være mer imponerende i så fall å få BIR/Cert e.l på en f.eks golden retriever, enn den sjeldne hunden som kanskje dommeren knapt har sett før...?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rufs said:

Hvis jeg går på utstillig og har en hund som er sjelden, dvs den konkurrerer bare mot seg selv (ingen andre av samme rase på utstillingen).

Og så får den CK, vil den da også sanke alt av titler over CK?

Som cert, cacib, BIR osv?

Det slår meg at det må være mer imponerende i så fall å få BIR/Cert e.l på en f.eks golden retriever, enn den sjeldne hunden som kanskje dommeren knapt har sett før...?

Eller?

Hunden konkurrere mot rasestandar først og fremst, ikke seg selv i kvalitetsbedømmingen. CK er i Norge "inngangsporten" til CERT/CACIB/BIR/BIM ja. Jeg har en forholdsvis liten rase, med få påmeldte og det er ikke noen automatikk i at hun får Excellent med CK, og dermed går videre til beste tispe/CERT/CACIB - best i rasen.  (Av 18 utstillinger i Norge har hun 7 Exc uten CK, 10 med CK og 1 Very Good. I Danmark 3 exc uten CK og det er en veldig god statistikk totalt, hun er en pen hund selv om hun ikke har verdens beste utrykk pga bredstilte ører. 6 BIR og 2 BIM, 3 CACIB) På NKK Kristiansand i fjor f.eks var de 3 tisper hvor ingen av dem fikk CK. Så det ble ingen BIR kortis fordi det heller ikke var hanner påmeldt. Dag 2 tok vi CERTet/BIR og den andre ble VG, den tredje var ikke påmeldt den dagen. Et par måneder senere var hun eneste tispe og fikk VG, dermed ingen BIM den dagen, siden det kun var hannhund som fikk CK. Dagen etter ble hun BIR og tok sitt andre CERT. Neste utstilling 4mnd senere var hun eneste kortis av 5 som fikk CK, dagen etter fikk alle 3 som var påmeldt CK. Og så videre. Største konkurransen vi har hatt var vel 9 tisper, 16 hunder totalt.  
Sjansen for at man oppnår en tittel eller vinner er jo større om man har en hund som er "god" i en liten rase vs stor rase antallsmessig, det er jo absolutt helt klart. Og det er vel også grunnen til at man nå har fullcert reglene. Nettopp for at folk ikke lenger skal kunne samle CERT langt oppi 20tallet om ikke mer før de får tittelen sin etter fylte 2 år. Slik man relativt ofte så. OG jeg regner med sikkert fremdeles ser i andre land. (Limit hadde hatt 6 totalt om vi ikke hadde hatt den regelen f.eks, vi hadde unntak fra den frem til 2022 i min rase)

En dommer, hvert fall i Norge har grundig innføring og eksamener i hver rase de har autorisasjon på slik jeg har forstått det, og ikke minst en god dommer frisker opp minnet med å lese rasestandaren etc om det er lenge siden den har bedømt rasen. Noen ganger kan man jo bomme på dommere man inviterer hit, men om man gir tilbakemeldinger til arrangør og de får nok klager så er sannsynligheten liten for at denne blir invitert tilbake i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er en selvfølge at hunden får CK (eller bedre) Men hvis man har en normalt pen, velbygget hund som får CK, og den er den eneste hunden der, så vil den da også få alt over?

Min forrige hund fikk noen ganger CK, men aldri mer enn det. Det var hard konkurranse blandt mange flotte hunder. Og CK er jo veldig bra, ingen tvil om det.

Jeg syntes hundene som ble BIR (BIM) var helt fantastisk fine, og det måtte de være for det var maaaaaange å konkurrere mot

Så når en enslig hund får BIR, så "joda fin den", men kanskje ikke så fantastisk, for hadde den møtt konkurranse så hadde den også kanskje "bare" fått CK. Eller?

Ang. dommere som dømmer sjeldne raser; En jeg kjenner ble kastet ut uten å få bedømt hunden, den hadde helt feil pelstype mente dommeren. Dommeren viste tydeligvis ikke at denne rasen har to pelstyper; både glatthåret og strihåret.

Oppdretter av hunden min fikk kommentar at pelsen til hunden (mor til min hund) var helt fæl, og burde nappes. Dette er en rase med rufsete pels som aldri skal klippes eller nappes. (Og hunden har faktisk en veldig pen, korrekt pels)

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...