Gå til innhold
Hundesonen.no

Koteletter

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Jeg kjøpte noen svinekoteleter som var på salg på ica maxi. Og lurte på om det var ok å gi hunden de beina som er i svine koteletter??

Skrevet

Ja.

La det gjerne være igjen litt kjøtt på dem, slik at fordelingen blir ca 50/50 kjøtt og bein.

Beina skal selvsagt være rå. :)

Skrevet

Hei

Jeg har alltid gitt hunden svinekjøtt. Og det har aldri skjedd noe så jeg hvet ikke. Men dette er helt fersk kjøtt. Ikke noe "hundekjøtt" det er 100% menneske vare. Men jeg hvet ikke.

Det hadde vert fint om noen andre kunne si noe til det

Skrevet

Jeg gir hunden min det, ikke noe problem :)

Men om ikke hunden din har fått det før så vær tilstede og se at hunden din tygger det i biter og ikke sluker!!!! Da kan det lett bli forstoppelse. (dette gjelder også store kjøttbiter)

Jeg er alltid tilstede når hunden min spiser noe som har med ben å gjøre, litt for å være på den sikkre siden.

Skrevet

Ææh, inneholder ikke svinekjøtt noen enzymer som hundene ikke skal ha da?

Enzymer? Hva slags enzymer skulle det være?

Kanskje du tenker på trikiner?

Det er uansett ikke et problem i Norge. Alle slakt av svin blir sjekker for trikiner.

• 2 weeks later...
Skrevet

ser dere skrive det er greit å gi rå bein å kjøtt å sånn men hva hvis det er rest igjen av middagen som er stekt?

Det er heller ikke farlig,men ikke gi stekte bein av noe slag!!!

Rå fiske,fugle og storfe bein er nemo problemo :icon_redface:

Skrevet

Varmebehandlede ben og knokler blir mer porøse og splintrer seg lettere, derfor er det ikke gunstig å gå til hunden.

I tilleg så pleier jo vi mennesker å krydre maten vår, og det er også noe vi må tenke over når vi gir menneskemat til hundene.

Skrevet

Varmebehandlede ben og knokler blir mer porøse og splintrer seg lettere, derfor er det ikke gunstig å gå til hunden.

Varmebehandlede bein er harde, ikke porøse. Molekylstrukuren forandrer seg når bein varmes opp, og beinet blir hardere, har lettere for å splintre, og er vanskelig å fordøye.

Altså, du kan fint gi litt middagsrester så lenge hunden tåler det, men pill ut de varmebehandlede beina.

Evt kan du skjære dem av før du lager maten til deg selv, og gi de så til bikkja. :)

Skrevet

Ser du på klokkeslettet jeg postet det innlegget ser du at jeg absolutt ikke burde ha vært våken og på internett :)

Selvfølgelig blir beina hardere og ikke mer porøse, takk for at Mari holder meg i nakken :)

Skrevet

Ser du på klokkeslettet jeg postet det innlegget ser du at jeg absolutt ikke burde ha vært våken og på internett :)

Det er utbredt det symptomet der tror jeg. :)

Skrevet

Nei, dette var nytt for meg. Gir dem bare tyggebein, oksepenis (hi hi :) ) og slikt, vi.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt hverken fiske eller fuglebein til hunden.

Jenny skriver på lines bruker:

Hvorfor ikke?

Så lenge de ikke er stekt eller kokt er det helt ok,dette er bevist,bikkja mi har spist råe fiske,fugle og storfe bein i ett år nå,hadde det vært farlig hadde han nok vært dau nå. :)

Skrevet

Enig i Jenny.

Fiske og fuglebein er ikke farlig så lenge det er rått! :)

Stemmer. Glem den haugamle F regelen...den er ikke sann. Så lenge ben ikke er varmebehandlet på noen måte er det helt ok å gi til hundene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...