Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontrakt, syk hund og få tilbake penger


Taz

Recommended Posts

Da jeg leste Lill sin tråd kom jeg på noe jeg selv har lurt på.

Diego er jo som sagt syk og har jo noen utstillingsfeil.

Men spørsmålet mitt er, kan jeg kreve å få tilbake penger?

Han har jo utstillingsfeil som Dårlig pigmentering i munn, snute og øyelokksrand.

Han har ett lite overbitt helt bak i kjeven, noen små feil til også, men tror ikke det regnes som direkte feil.

Han har mest sannsynlig Fôrallergi (arvelig) og entropion (Arvelig, men vanlig)

Skal røntge han snart også, og vet'n sa at hvis han hadde HD eller AA kunne jeg kreve penger tilbake.

(Vet'n skal skrive en helseattest til meg)

Men nå kan jeg ikke så mye om sånt, så jeg vet ikke. Derfor jeg spør her. :)

Nå vil jeg ikke kreve penger tilbake igjen for å være grådig, men pga jeg trenger de til behandling til Diego.

For han må jo tross alt gå på Antibiotika, Kortison, ny blodprøve, drypp, ny helsesjekk og nytt Allergifôr.

Han må også røntges nå pga han har problemer med frambeina.

Pga jeg har en utrolig dårlig forsikringsavtale med Gjensidige kommer dette til å bli veldig dyrt.

Så det jeg lurte på var jo, kan jeg kreve penger tilbake? Han kan ikke brukes til utstilling eller avl.

Oppdretter sa når jeg kjøpte han at han kom til å bli en fin utstillingshund og at han hadde sort snute, pluss at han var krem. Men endte opp med en hund som ikke kan brukes til utstilling, rosa snute og en rød hund.

Jeg har informert oppdretter om alle problemene han har men fikk en kort mail tilbake igjen hvor hun skrev, det var dumt osv.

Og hvis jeg kan kreve noe tilbake igjen, hvordan går jeg da frem? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt ann på hva som står i fjøpekontrakten din og. Var han solgt som utstillingshund? Og det med tannstilling er ikke noe en oppdretter kan se når valpen blir solgt. Det ser man ikke før melketennene er felt.

HD og AA kan gi grunnlag for å få noe igjen, men tror det må være mer enn svak grad for noe sånt skjer. Skal vel og stå i kontrakten din. (hos min rase er det i værtfall sånn, fordi det er lov å avle på svak grad, og ingen restriksjoner)

Men om dette står i kontrakten din, så du skrive hva som er feil på ham og henvise til kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk PIP.. :)

Men hvordan går jeg frem med å spørre om tilbakebetaling da? :D

Ricco: Kontrakten til Diego er en helt vanlig NKK kontrakt.

Hos min rase er det lov å avle på hunder med AA:C,D,E

Men HD tror jeg er strengt forbudt, kanskje C, men skulle ikke tro det.

(Skal sjekke det opp)

Angående at han ble solgt som utstillingshund, det står ikke noe i kontrakten, men hun sa at han kom til å bli en fin utstillingshund.

Men det blir vel ord mot ord når det ikke står i kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricco: Kontrakten til Diego er en helt vanlig NKK kontrakt.

Hos min rase er det lov å avle på hunder med AA:C,D,E

Men HD tror jeg er strengt forbudt, kanskje C, men skulle ikke tro det.

(Skal sjekke det opp)

Angående at han ble solgt som utstillingshund, det står ikke noe i kontrakten, men hun sa at han kom til å bli en fin utstillingshund.

Men det blir vel ord mot ord når det ikke står i kontrakten?

Ok. Så lenge det ikke er skriftelig, kan oppdretter si at det h*n uttalte seg om ang. utstillingshund var sånn som valpen var da den ble solgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så mye klokere av svarene jeg fikk fra NKK og Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet rådet meg til å snakke med en Kennelklubb, og NKK rådet meg til å snakke med oppdretter..

Stooor hjelp gitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så mye klokere av svarene jeg fikk fra NKK og Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet rådet meg til å snakke med en Kennelklubb, og NKK rådet meg til å snakke med oppdretter..

Stooor hjelp gitt. :D

Hvorfor sender du ikke en mail til raseklubben din da og spør de hva du skal gjere, og hvordan du skal gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at folk som har kjøpt syke hunder gjerne vil ha igjen litt penger. Det er dyrt med dyrlege og medisiner. For å ikke snakke om at det er svært belastende for den som har den daglige omsorgen.

Men jeg ser jo den andre siden også. Jeg er jo på begge sider (både oppdretter og kjøper). Mange sykdommer kan ikke oppdretter vite noe om. Man kunne ikke vite ved åtteukersalder at Tinka ville utvikle epilepsi når hun var 9 mndr, som eksempel.

Selvfølgelig blir det noe annet om oppdretter har avlet på syke dyr eller dyr som de vet er bærere av en sykdom. Eller visste om sykdommen når valpen ble solgt.

Ang utst.feil. Jeg synes ikke man kan kjøpe en åtte ukers gammel valp og forvente at denne blir en champion. Da kjøper man en voksen hund mener jeg. I noen tilfeller har de som vi har ment har vært best ved åtteukers alder vært langt fra de beste når de ble voksne (utstilling). Alle vet jo at en hund er ett levende vesen som vokser og forandrer seg. Og av og til utvikler den seg ikke sånn som man hadde håpet. Er hunden kjøpt som familehund vil den jo fungere flott som det til tross for noen eksteriørmessige skavanker her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sender du ikke en mail til raseklubben din da og spør de hva du skal gjere, og hvordan du skal gå frem?

Har gjort det også, men lederen i raseklubben kjenner min oppdretter, så hun er veldig kjap til å si at jeg tar feil i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at folk som har kjøpt syke hunder gjerne vil ha igjen litt penger. Det er dyrt med dyrlege og medisiner. For å ikke snakke om at det er svært belastende for den som har den daglige omsorgen.

Men jeg ser jo den andre siden også. Jeg er jo på begge sider (både oppdretter og kjøper). Mange sykdommer kan ikke oppdretter vite noe om. Man kunne ikke vite ved åtteukersalder at Tinka ville utvikle epilepsi når hun var 9 mndr, som eksempel.

Selvfølgelig blir det noe annet om oppdretter har avlet på syke dyr eller dyr som de vet er bærere av en sykdom. Eller visste om sykdommen når valpen ble solgt.

Ang utst.feil. Jeg synes ikke man kan kjøpe en åtte ukers gammel valp og forvente at denne blir en champion. Da kjøper man en voksen hund mener jeg. I noen tilfeller har de som vi har ment har vært best ved åtteukers alder vært langt fra de beste når de ble voksne (utstilling). Alle vet jo at en hund er ett levende vesen som vokser og forandrer seg. Og av og til utvikler den seg ikke sånn som man hadde håpet. Er hunden kjøpt som familehund vil den jo fungere flott som det til tross for noen eksteriørmessige skavanker her og der.

Signerer den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at folk som har kjøpt syke hunder gjerne vil ha igjen litt penger. Det er dyrt med dyrlege og medisiner. For å ikke snakke om at det er svært belastende for den som har den daglige omsorgen.

Men jeg ser jo den andre siden også. Jeg er jo på begge sider (både oppdretter og kjøper). Mange sykdommer kan ikke oppdretter vite noe om. Man kunne ikke vite ved åtteukersalder at Tinka ville utvikle epilepsi når hun var 9 mndr, som eksempel.

Selvfølgelig blir det noe annet om oppdretter har avlet på syke dyr eller dyr som de vet er bærere av en sykdom. Eller visste om sykdommen når valpen ble solgt.

Ang utst.feil. Jeg synes ikke man kan kjøpe en åtte ukers gammel valp og forvente at denne blir en champion. Da kjøper man en voksen hund mener jeg. I noen tilfeller har de som vi har ment har vært best ved åtteukers alder vært langt fra de beste når de ble voksne (utstilling). Alle vet jo at en hund er ett levende vesen som vokser og forandrer seg. Og av og til utvikler den seg ikke sånn som man hadde håpet. Er hunden kjøpt som familehund vil den jo fungere flott som det til tross for noen eksteriørmessige skavanker her og der.

Nå solgte jo oppdretter meg en kremfarget hund med en såkalt sort snute og til tross for at hun fikk ett råd fra en annen oppdretter om at hunden slettes ikke var Krem eller hadde sort snute, så sa hun ikke noe om dette til meg. Så jeg endte opp med en rød hund med rosa snute.

Jeg fortalte oppdretter om alle problemer jeg har hatt med Diego siden jeg fikk han og alikevel parret hun mor og far til Diego igjen.

Nå forventet jeg ikke akkurat at Diego skulle bli en Champion heller da, men ikke at jeg fikk en hund som viket fra rasestandarden og syk.. Er ikke det oppdretters jobb da? Forbedre rasen? Avle frem hunder som følger rasestandarden?

Er ikke det det første du skal tenke på før du blir oppdretter: Hva positivt kan jeg tilføre rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå solgte jo oppdretter meg en kremfarget hund med en såkalt sort snute og til tross for at hun fikk ett råd fra en annen oppdretter om at hunden slettes ikke var Krem eller hadde sort snute, så sa hun ikke noe om dette til meg. Så jeg endte opp med en rød hund med rosa snute.

Jeg fortalte oppdretter om alle problemer jeg har hatt med Diego siden jeg fikk han og alikevel parret hun mor og far til Diego igjen.

Nå forventet jeg ikke akkurat at Diego skulle bli en Champion heller da, men ikke at jeg fikk en hund som viket fra rasestandarden og syk.. Er ikke det oppdretters jobb da? Forbedre rasen? Avle frem hunder som følger rasestandarden?

Er ikke det det første du skal tenke på før du blir oppdretter: Hva positivt kan jeg tilføre rasen?

Jo, men jeg mener allt kan gjøre feil. Jeg mener det var galt av henne å parre dem igjen, men man kan jo ikke vite sikkert før man har prøvd. Mange prøver jo sikkert i beste hensikt, og har tatt alle forhåndsregler, men allikevel kan det forekomme dårlige individer. Er det da oppdretteres økonomiske ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå solgte jo oppdretter meg en kremfarget hund med en såkalt sort snute og til tross for at hun fikk ett råd fra en annen oppdretter om at hunden slettes ikke var Krem eller hadde sort snute, så sa hun ikke noe om dette til meg. Så jeg endte opp med en rød hund med rosa snute.

Jeg fortalte oppdretter om alle problemer jeg har hatt med Diego siden jeg fikk han og alikevel parret hun mor og far til Diego igjen.

Nå forventet jeg ikke akkurat at Diego skulle bli en Champion heller da, men ikke at jeg fikk en hund som viket fra rasestandarden og syk.. Er ikke det oppdretters jobb da? Forbedre rasen? Avle frem hunder som følger rasestandarden?

Er ikke det det første du skal tenke på før du blir oppdretter: Hva positivt kan jeg tilføre rasen?

Jeg mener at uansett hva oppdretter sa og ikke sa, så kjøper man ikke en valp om man vil ha en man HELT sikkert kan gjøre det bra på utstilling med. Vanskelig å sette garantier på noe som utvikler og forandrer seg fra måned til måned.

Jo oppdretters mål bør være å ftilføre noe positivt til rasen, men enkelte ganger slår det feil. Sånn er det bare når man har med levende vesner å gjøre. Kan jo ikke si at min Tinka er noe positivt tilskudd til rasen akkurat. Epileptisk, sær og utrolig langt fra rasestandarden. Men i samme kombinasjon er det også 5 valper som er blitt svært bra både helsemesiig og eksteriørmessig.

Jeg regner med hunden din har en arvelig sykdom? Hvordan syk er den? Ikke noe gøy med kronisk syke hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mener allt kan gjøre feil. Jeg mener det var galt av henne å parre dem igjen, men man kan jo ikke vite sikkert før man har prøvd. Mange prøver jo sikkert i beste hensikt, og har tatt alle forhåndsregler, men allikevel kan det forekomme dårlige individer. Er det da oppdretteres økonomiske ansvar?

Vite sikkert før en har prøvd?

Når en valpekjøper sender mail angående en syk hund, kullbroren sliter med eksem osv så prøver du ikke samme kombinasjon igjen bare for så se om det kan bli bedre.

Til det siste spørsmålet ditt, både ja og nei. I mitt tilfelle ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vite sikkert før en har prøvd?

Når en valpekjøper sender mail angående en syk hund, kullbroren sliter med eksem osv så prøver du ikke samme kombinasjon igjen bare for så se om det kan bli bedre.

Til det siste spørsmålet ditt, både ja og nei. I mitt tilfelle ja.

Nei, men nå tenkte jeg sånn generelt da. Oppdrettere kan jo aldri vite helt sikkert om avkommene kommer til å bli friske og fine?

Enig, som sagt, med at man ikke prøver samme igjen hvis det har slått feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mener allt kan gjøre feil. Jeg mener det var galt av henne å parre dem igjen, men man kan jo ikke vite sikkert før man har prøvd. Mange prøver jo sikkert i beste hensikt, og har tatt alle forhåndsregler, men allikevel kan det forekomme dårlige individer. Er det da oppdretteres økonomiske ansvar?

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett her... Hva mener du med man kan jo ikke vite sikkert før man har prøvd? Oppdretter har vel allerede prøvd ved første parring? Så hvorfor prøve igjen og risikere det samme på en ny valp?

ser dette en del på min egen rase, at oppdretter rett og slett ikke bryr seg med å vente på f.eks resultater på HD status i et kull før h*n gjer samme parringen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett her... Hva mener du med man kan jo ikke vite sikkert før man har prøvd? Oppdretter har vel allerede prøvd ved første parring? Så hvorfor prøve igjen og risikere det samme på en ny valp?

ser dette en del på min egen rase, at oppdretter rett og slett ikke bryr seg med å vente på f.eks resultater på HD status i et kull før h*n gjer samme parringen igjen..

Nei, da forsto du meg ikke rett. Hehe.. Formulerte meg sikkert litt dumt. Jeg mener altså første forsøket. Mener at man IKKE skal parre de IGJEN hvis det allerede har gått galt en gang, men første gangen kan man jo aldri vite sikkert? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da forsto du meg ikke rett. Hehe.. Formulerte meg sikkert litt dumt. Jeg mener altså første forsøket. Mener at man IKKE skal parre de IGJEN hvis det allerede har gått galt en gang, men første gangen kan man jo aldri vite sikkert? :D

Nei, men jeg kan også si at oppdretter ikke gjorde en bakgrunnssjekk om hva som lå bak i slekta til hundene sine. (Hun eier både tispe og hannhund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du overså innlegget jeg skrev sist, eller om du overså med vilje? Så jeg spør igjen (nysgjerrig). Hvordan syk er hunden din? Jeg antar dette er en arvelig sykdom foreldrene påviselig hadde ettersom de er ansvarlig for at den er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du overså innlegget jeg skrev sist, eller om du overså med vilje? Så jeg spør igjen (nysgjerrig). Hvordan syk er hunden din? Jeg antar dette er en arvelig sykdom foreldrene påviselig hadde ettersom de er ansvarlig for at den er syk.

Oi, glemte helt ut spørsmålet.

Beklager.

Han har allergi. Kan si mer når jeg får helseattesten fra vet'n.

Og jeg har brukt flere tusen kr på Diego i Veterinær ugifter hans første leveår.

Men han er "feilfarget" også da, ikke at det har noe med sykdom da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...