Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man er lei av å bli tvunget til å hilse...


Nemi1
 Share

Recommended Posts

Hundehilsing er det mange som mener noe om. Og jeg må si at jeg er forundret over folk som ikke greier å se at hunder er like forskjellige som mennesker. Det som noen liker, liker ikke andre.

Jeg har en hund som overhodet ikke vil hilse på noen (bortsett fra sine hundevenner) Han går opp i stress og bjeffer masse (men er ikke agressiv). Mens min søster sin hund liker å hilse på de fleste (ihvertfall tispene) Målet hans på turene er å hilse på flest mulige.

Min søster greier ikke skjønne hvorfor jeg ikke lar/tvinger min hund til å hilse på andre hunder. For gjør jeg det, så får jeg en like grei hund som hennes hund er... Tror hun ?

Så hun har den lille pelsdotten i flexi-line og slipper den bort til alle hunder de treffer på sin vei, sånn at de andre hundene skal bli like snille som hennes hund. Hun mener selv hun gjør samfunnet og andre hundeeiere en kjempetjeneste :no:

  • Like 1
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt noen får frem denne siden av det å ha med hund på tur også! Pga. egen angstproblematikk (og bosted), er det sjelden at vi går tur i befolkede områder. 

Nå holder vi riktignok på med prosjekt for å gå mer tur generelt, også ute i offentlighet, og jeg må si jeg er positivt overrasket over utviklingen til folk vi har møtt. Ikke en eneste har ønsket å hilse, selv om minstejenta har hatt ball å leke med eller gått 'løs i flexien' uti kanten (altså ikke i tydelig trening). Syntes også å ha inntrykk til at folk har blitt flinkere til å la hunder i tydelig trening være i fred, og gi dem rom. 

Mulig jeg har vært heldig, men hittils absolitt positivt overrasket! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2023 at 11:37 AM, maysofie said:

Nå holder vi riktignok på med prosjekt for å gå mer tur generelt, også ute i offentlighet, og jeg må si jeg er positivt overrasket over utviklingen til folk vi har møtt. Ikke en eneste har ønsket å hilse, selv om minstejenta har hatt ball å leke med eller gått 'løs i flexien' uti kanten (altså ikke i tydelig trening). Syntes også å ha inntrykk til at folk har blitt flinkere til å la hunder i tydelig trening være i fred, og gi dem rom. 

Mulig jeg har vært heldig, men hittils absolitt positivt overrasket! 

Helt enig! De få som ønsker å hilse bruker alltid å spørre, og tar det med et smil og en støttende kommentar når jeg sier at ene tispa er gretten. Det er utrolig mye flotte og sympatiske folk der ute som har stor forståelse for at man har forskjellige utfordringer med hundene.

Du har selvfølgelig unntak som Rufs beskriver. Folk som tror at hund er hund, og at alt er avhengig av miljø, ikke arv. Det til tross for at hunden er det beste eksempelet vi har på å avle frem dyr ut i fra egenskaper. Også har man noen som mener at hunder bør tåle alt, og vil de ikke, så skal de "fordi sjefen sier det."

Men gjevnt over så synes jeg det virker som at hundeeiere har blitt flinkere, og jeg blir så glad når jeg hører nye hundeeiere snakke om valpegrind i stedet for bur, sele fremfor halsbånd, snuseturer, kurs og treningsgodbiter. Allmennkunnskapen om hundehold har utviklet seg positiv retning.

❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...