Gå til innhold
Hundesonen.no

Alenetrening - separasjonsangst?


Gjest O
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi har en liten valp på snart 6 mnd i hus. Samboeren har til nå vært hjemme og vi var nok litt seint i gang med å trene på å være hjemme alene, noe vi får igjen for nå. Samboer skal også snart ut i ny jobb, og vi synes dette er veldig vanskelig. 

Vi startet ganske tidlig med å la han være inne alene mens vi hentet post, søppel, var i garasjen en tur osv. Dette gikk helt fint. Å la han være alene mens vi gikk på do, dusjet osv var heller ikke et problem. 
 

Etterhvert som vi prøvde å øke tiden fikk jeg tak i et kamera for å følge mer med på hunden når han var alene. Vi startet så med å dra på butikken mens han var hjemme alene (15-20 min), og han så fort at han ikke roet seg. Det har vært mye bjeffing, uling og syting. Går frem og tilbake mellom versndadøren og gangdøra. Han går fritt på stua, som ikke er så stor, og som er det rommet han er mest vant med. Han får som regel en fryst kong før vi drar ut for å ha noe å trøye seg med, men så fort han er ferdig med den så er det i gang igjen med bjeffing. 
 

Har noen noe tips til oss kanskje? Bor i et sameie så bjeffingen er jo ikke heldig, og vi ønsker jo at hunden skal føle seg trygg selv når vi ikke er her. Og det kommer jo en dag at begge to er på tidligvakt. Vi ser jo selvfølgelig alt "feil" vi gjorde da han var mindre nå, men man kan jo dessverre ikke gå tilbake :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også en del problemer med dette.

Hadde lest et sted at mange hunder har stress-triggere rundt ytterdøren, sånn som at vi tar på oss sko, jakke, henter nøkler, tar i ytterdøren. Vi fant ut at vår hund begynte å reagere når vi tok i ytterdøren, og at det var derfor best å trene på å være alene hjemme uten at han ble eksponert for disse stress-triggerne. Derfor begynte jeg å gå ut ytterdøren som er i kjelleren, i tillegg til at jeg innførte et ord før jeg gikk ned. Ble tipset om at dette burde være et ord man ikke kan si stresset, f.eks "ha en fin dag", eller "smil til verden" eller noe lignende.

Viste seg at jeg har, uten å selv vite det, trent på at det er helt ok å være alene i gangen når jeg går ned i kjelleren, for det er der jeg har vaskerommet. Og har i starten når vi fikk han stått synlig i vaskeromsdøra slik at han akkurat så meg, men jeg så ikke han, og til slutt tenkte jeg at han vet jo at jeg er på vaskerommet, er ikke så nøye om han syter litt over det.

Etter vi begynte med å gå ut døra fra kjelleren så viste det seg at han allerede klarte fint å være alene opptil 1 time, og deretter var det bare å utvide det i jevnt tempo. Hadde kamera på hele tiden slik at jeg kunne høre om han bjeffa fordi han kjeda seg eller fordi han var redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 2/3/2023 at 12:56 PM, Krøllebølle skrev:

Vi hadde også en del problemer med dette.

Hadde lest et sted at mange hunder har stress-triggere rundt ytterdøren, sånn som at vi tar på oss sko, jakke, henter nøkler, tar i ytterdøren. Vi fant ut at vår hund begynte å reagere når vi tok i ytterdøren, og at det var derfor best å trene på å være alene hjemme uten at han ble eksponert for disse stress-triggerne. Derfor begynte jeg å gå ut ytterdøren som er i kjelleren, i tillegg til at jeg innførte et ord før jeg gikk ned. Ble tipset om at dette burde være et ord man ikke kan si stresset, f.eks "ha en fin dag", eller "smil til verden" eller noe lignende.

Viste seg at jeg har, uten å selv vite det, trent på at det er helt ok å være alene i gangen når jeg går ned i kjelleren, for det er der jeg har vaskerommet. Og har i starten når vi fikk han stått synlig i vaskeromsdøra slik at han akkurat så meg, men jeg så ikke han, og til slutt tenkte jeg at han vet jo at jeg er på vaskerommet, er ikke så nøye om han syter litt over det.

Etter vi begynte med å gå ut døra fra kjelleren så viste det seg at han allerede klarte fint å være alene opptil 1 time, og deretter var det bare å utvide det i jevnt tempo. Hadde kamera på hele tiden slik at jeg kunne høre om han bjeffa fordi han kjeda seg eller fordi han var redd. 

Hørtes veldig lurt ut. Vi har nå prøvd ut litt forskjellig, men bor dessverre slik til at vi ikke kommer oss ut bort til bilen uten at han hører eller ser oss, og jeg tror han reagerer ekstra på det ja. Tidligere har han kost seg med en fryst kong den første tiden, men forrige gang slapp han den og gikk bort til døren og begynte å bjeffe med en gang vi dro. Rørte ikke kong’en før vi kom tilbake. Prøvde også å ha han på soverommet med lukket dør, gikk fint en gang, neste gangen var det bare bjeffing. 
 

Vi er nå tilbake til start. I går gikk jeg litt inn og ut av verandadøren for å teste litt. Så fort jeg var ute av synet begynte han å bjeffe. Passet på og ikke vise meg igjen før han var stille såklart. Så sto jeg litt ute på en plass hvor han kunne se meg, da er han stille men står i vinduet og følger med. Vi må nok prøve å få dekket til vinduene på et vis ser vi. Men vi begynner å bli rimelig stresset for dette her da samboer skal ut i ny jobb snart :( Jeg greier ikke å identifisere om han bjeffer fordi han kjeder seg og vil bli med, eller om det er usikkerhet. Men bjeffingen er voldsom, og vedvarer til vi kommer tilbake. Han har ingen problemer med å være alene i bil over lengre tid, og heller ikke om vi er i andre rom, feks i dusjen.

Lurer på at vi kjører på med litt intensiv trening på å gå korte turer inn og ut flere ganger i løpet av dagen, uten å gjøre så mye ut av at vi kommer inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...