Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om premier

Anne

Recommended Posts

Såg at det var sånn bod der en kunne kjøpe rosetter for den plaseringen en hadde fått. Trodde man fikk dette i ringen???

Når man stiller i valp gi dommeren alltid BIR? VEt at det er andre som stiller alene som ikke får det når det stiller i klassene oppover...

:) - hilsen fra ny i ringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg at det var sånn bod der en kunne kjøpe rosetter for den plaseringen en hadde fått. Trodde man fikk dette i ringen???

Når man stiller i valp gi dommeren alltid BIR? VEt at det er andre som stiller alene som ikke får det når det stiller i klassene oppover...

Bir og bim sløyfe, samt cert sløyfer, skal utdeles i ringen. Andre sløyfer kan du få kjøpt i sekreteriatet, eks. hp, ck og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare BIR og BIM-sløyfer i ringen tror jeg, og CACIB, og Championat. Vet ikke om man får CERT-sløyfa.

Men i alle fall HP, CK og slikt, det kjøper man om man vil. Det er også premier for disse plasseringene, som man henter :D

Dommeren kan holde tilbake BIR, både i valp og voksen, hvis h*n mener hunden ikke er bra nok. Det er sjelden på valper, men det skjer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR og BIM rosettene deles alltid ut i ringen. Det samme for oppnådd championat. Ellers er det forskjellig fra arrangørene om de også gir ut cert-rosetter. De fleste velger jo å selge disse, på lik linje med HP, CK, CACIB/resCACIB-rosettene.

og, nei, ikke alle valper blir BIR fordi om de er alene. Har de feil, skal de ikke gå videre.

Overvar en dommerdiskusjon der en dommer mente at valper måtte bli BIR, hvis det bare var en. Dagen etter fikk denne dommeren valper i ringen som ikke ble BIR, og da sa h*n til meg etterpå at h*n hadde skjønt nå, hva den andre dommeren snakket om kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

De hadde og glass og div i denne boden, hvem pleier å få sånn?

Et spørsmål til: Hva er forskjellen på CK og cert?

Jo mer jeg lærer om dette utstillingsgreiene til mer lurer jeg på :P Satt å tenkte på det på Ølen at det er ikke så lenge siden jeg stod utenfor ringen å lurte på hva alle fargene var, og hvorfor noen var inne i ringen flere ganger. Til mer jeg lærer og husker jo gøyere blir det på utstilling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK er Certkvalitet. Altså dommeren kan gi en hund til som han mener er god nok for Cert en CK isteden. :P

De glassene og andre premiene får man når man kjøper HP, CK og CERT!

Jeg har også fått det på BIM Valp. :)

Jeg stilte eneste hannhund, valp en gang. Da ble det ingenting på oss. Oscar var midt i tannfellingen og to tenner sto feilstilt!

Mange steder får man forøvrig også kjøpt 1 premie sløyfe, og noen steder 2 premie sløyfe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

De hadde og glass og div i denne boden, hvem pleier å få sånn?

Et spørsmål til: Hva er forskjellen på CK og cert?

Jo mer jeg lærer om dette utstillingsgreiene til mer lurer jeg på :P Satt å tenkte på det på Ølen at det er ikke så lenge siden jeg stod utenfor ringen å lurte på hva alle fargene var, og hvorfor noen var inne i ringen flere ganger. Til mer jeg lærer og husker jo gøyere blir det på utstilling :D

vell vi fikk no et snapsglass(som vi kaller det) til Ck Atsrixen fikk du får en premie også må du betale for en så glasset fikk vi og måtte betale for rosettene til CK og HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...