Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger

dorab01

Recommended Posts

Ja, det er definitivt riktig å utelukke de du nevner. Særlig når man har dårlig erfaring med å selge hund til den kategorien mennesker.

Når det gjelder prisen på en hund som en utlending kjøper, så kan jeg gjerne fortelle deg at når det gjelder innvandrere f.eks. så har de som regel en langt bedre økonomi enn veldig mange nordmenn, så økonomien er nok ikke noen case her.

Åja! Kan du forklare meg kordan du vet eller tror utlendinger har bedre økonomi enn nordmenn flest?

Edit: Var ikke mye svar der nei. Den må vist tenkes godt ut før man "sier for mye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Foreslår dere så smått vender tilbake til topic som er "Oppdretter og dennes innstilling til salg av valper til utlendinger" og ikke fortsetter å daske hverandre i hodet med "du er rasist...", det når ingen veier fram.

Vil dere diskutere andre ting er det fullt mulig å lage en tråd om dette i "Alt Mulig" under OffTopic i hovedforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Kan du forklare meg hvordan du vet eller tror utlendinger har bedre økonomi enn nordmenn flest?

Jeg har jobbet på et asylmottak, og jeg vet også at innvandrere/de som har fått opphold på humanitært grunnlag, slippper å betale moms de tre første årene de er selvstendig næringsdrivende. Derfor klarer de å gjøre det meget bra når de f.eks. driver en dagligvarebutikk, så går dennne butikken eller et annet firma i "arv" til en annen i familien, og slik fortsetter det nesten i det uendelige. De har jo som regel en meget stor familie. Du kan jo selv regne ut hva de sparer ved å slippe å betale moms, noe alle nordmenn må betale når de er selvstendig næringsdrivende. Ta en omsetning på 3 mill. og regn ut hvor mye de kan putte i egen lomme, så skjønner du nok at penger ike er det store problemet der.

Dessuten skrev jeg ikke *nordmenn flest*, jeg skrev *mange nordmenn*. Det er forskjell på disse to begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk så dumme at de kjøper en liten Yorkshire terrier som vakthund, så vær så god.

Tror nok du skjønner at jeg mener litt andre hunder enn en liten selskapshund, eller er det for å vri og vende på mitt synspungt?? :icon_redface:

Hehe jeg bare tulla. Dårlig spøk jeg vet var vel lit sent om kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du så mange fremmed kulturelle gå på tur med hunden sin? -det er nok fordi det ikke er så mange som har hund og fordi dem som har det har det for å være tøffe i trynet, disse går ikke søndagsturer.

Ser du mange fremmed kulturelle i andre miljøer, som feks hestemiljøet??

Det er en grunn, det ligger ikke til dems kultur å ha dyr, derfor vil også vi være forsiktige med å selge til dem fordi dem da som regel vil ha en hund som skal hodes som vakt hund.

Som Helix også sier som var veldig bra, man har liten mulighet til å følge opp i disse miljøene også.

En kamerat av meg sa så fint at i dems kultur hadde dem dyr som nyttedyr ikke som hus/kjæledyr, det ble rart å komme hit til Norge å se vi ha dem i hus som vi har.

han mente også at dyrene skulle jobbe for maten sin og at dyr som ikke jobbet for maten og som ikke kunne slaktes å bli mat for oss var "overskudd"

Trenger jeg si at jeg ble :unsure: over disse meningene?? Dette er en som er veldig norsk av seg, men synet på dyrene er der allikevel.

Syntes ikke det skulle være nødvendig å måtte begrunne så i dypet for HVOFOR vi ikke vil selge til dem (fremmed kulturelle), sånn ER det bare. :icon_redface:

Nei men renate da!! den var lit drøy synes nå jeg du som har holdt på med gallop! Nå kan jeg bare si (og dette vet du godt) At halvparten av øvrevoll er i fra utlandet NÅ på banen har vi to fra india mange fra sør amerika, Polen, Ungarn, irland, norge, danmark og tyskland. DEt var de som falt meg inn nå med en gang men det finnes mange fler. Er ikke de fra andre kulturer kanskje??? Så den der holder ikke MÅL! :)

Og ja jeg har sett MANGE fra andre kulturer gå søndags tur både med og uten hund! Og tenk de som bor i andre land utenfor norge liker faktisk å gå tur og TENK DET DA! Huff det må være rart å tenke på det gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men renate da!! den var lit drøy synes nå jeg du som har holdt på med gallop! Nå kan jeg bare si (og dette vet du godt) At halvparten av øvrevoll er i fra utlandet NÅ på banen har vi to fra india mange fra sør amerika, Polen, Ungarn, irland, norge, danmark og tyskland. DEt var de som falt meg inn nå med en gang men det finnes mange fler. Er ikke de fra andre kulturer kanskje??? Så den der holder ikke MÅL! :icon_redface:

Og ja jeg har sett MANGE fra andre kulturer gå søndags tur både med og uten hund! Og tenk de som bor i andre land utenfor norge liker faktisk å gå tur og TENK DET DA! Huff det må være rart å tenke på det gitt!!

de kan gå tur alt de makter for hva jeg bryr meg, jeg hadde ikke solgt til fremmedkulturelle uansett

EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen til mange her vil bli at om man skal selge hund da har man ikke "lov" til å utelukke noen grupper på forhånd. Man MÅ ta seg tid til å snakke med alle som er interessert, for man kan faktisk gå glipp av en god valpekjøper..

Hvorfor ikke sette seg opp kriterier på forhånd? Da blir det lettere å sile når det kommer til stykket. Det er da ikke mer diskriminerende å ha et kriterie som går ut på å ikke selge valp til noen som har en kultur der dyr er ureine, enn å ha et annet kriterie som at man selger ikke til folk som har hybel! Er det diskriminering av de som har hybel?

Det er mange grupper jeg skulle ha luka ut om jeg skulle ha solgt valper, det å selge til folk med en annen kultur er bare et som havner i rekka.. Men DET er ikke galt.. At man luker ut hele grupper nordmenn av en eller annen (for mange usaklig?) grunn..

Blir oppgitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir for dumt altså...

folk må få mene og gjøre som de vil

Skulle tro noen forsøker å nekte deg i å diskriminere.. ?

For min del er det meg komplett likegyldig hva du tenker og mener ang dette, fordi jeg vet hva som er rett i min verden. :icon_redface: Men å klage på at det diskuteres, når du faktisk befinner deg på diskusjonsdelen av forumet, det ser jeg ikke logikken i. Hva med å komme med motargumenter, evt forlate diskusjonen, istedenfor å klage over at folk er uenige? :) Plager det deg av vi som er uenige ytrer vår mening?

Lurer forøvrig på hvorfor noen av verdens eldste, og i mine øyne flotteste, hunderaser stammer fra land med såkalte "fremmedkulturelle" hvis det kun er norden som har tradisjoner med hundehold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men renate da!! den var lit drøy synes nå jeg du som har holdt på med gallop! Nå kan jeg bare si (og dette vet du godt) At halvparten av øvrevoll er i fra utlandet NÅ på banen har vi to fra india mange fra sør amerika, Polen, Ungarn, irland, norge, danmark og tyskland. DEt var de som falt meg inn nå med en gang men det finnes mange fler. Er ikke de fra andre kulturer kanskje??? Så den der holder ikke MÅL! :D

Du som jeg VET at galoppen er et unntak, se på dressur og sprang og spesiellt på hobby nivå, jeg vedder på at du ikke ser mange fra fremmed kulturelle land som er kun tur ryttere.

I Chile (feks) er hestesporten en helt annen enn i Norge, der er det JOBB og ikke hobby, rytterene (når de er små) lærer å ri for et formål og det er for å bli jockeyer, og der er hesten et mer "nyttedyr" enn det det er i Norge.

Her i Norge er Galoppen en vits i forhold til andre land, det vet du vel??

Har du sett MANGE fra andre kulturer gå tur med hunden sin så vil jeg gjerne vite hvor du har sett det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som jeg VET at galoppen er et unntak, se på dressur og sprang og spesiellt på hobby nivå, jeg vedder på at du ikke ser mange fra fremmed kulturelle land som er kun tur ryttere.

I Chile (feks) er hestesporten en helt annen enn i Norge, der er det JOBB og ikke hobby, rytterene (når de er små) lærer å ri for et formål og det er for å bli jockeyer, og der er hesten et mer "nyttedyr" enn det det er i Norge.

Her i Norge er Galoppen en vits i forhold til andre land, det vet du vel??

Har du sett MANGE fra andre kulturer gå tur med hunden sin så vil jeg gjerne vite hvor du har sett det

Jepp og jeg vet også at gallophetser blir behandlet mye og da mener jeg mye bedre i andre land en det de blir her i norge. Og ja du hørte riktig, (selv om du da mener de er nytte dyr). Og jeg har sett mange utenlandske hobby ryttere. Og en ting til se på olympiaden og dressur og sprang, det er ikke bare skandinaviske ryttere der!! Og jeg kan nevne et flott eksempel har en venninde som bor rett ved siden av meg i bærum. Det er søskenflokk på seksstykker og de kommer fra india. DE har en flott rotweiler som de går flotte tuerer med og går på kurs og det er flott snill og supert sosialisert hund. Og jeg har flere exempler. Jeg jobbet som hetsepasser før jeg begynnte med gallop og der var det mange hestepassere som var veldig flinke og som faktisk ikke var norske inklusive meg.

Og det med søndagsturer famielien til mannen min går regelmessig lange søndagsturer med deres sarplaninac vakthunder, ja selv om de passer på gården deres og er såkalte "nyttedyr" har de det helt supert. Og foreldrene hans er ikke unge! Så dere burde passe lit på hva dere sier. Og min familie gikk masse tur med hundene da jeg var liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp og jeg vet også at gallophetser blir behandlet mye og da mener jeg mye bedre i andre land en det de blir her i norge. Og ja du hørte riktig, (selv om du da mener de er nytte dyr). Og jeg har sett mange utenlandske hobby ryttere. Og en ting til se på olympiaden og dressur og sprang, det er ikke bare skandinaviske ryttere der!! Og jeg kan nevne et flott eksempel har en venninde som bor rett ved siden av meg i bærum. Det er søskenflokk på seksstykker og de kommer fra india. DE har en flott rotweiler som de går flotte tuerer med og går på kurs og det er flott snill og supert sosialisert hund. Og jeg har flere exempler. Jeg jobbet som hetsepasser før jeg begynnte med gallop og der var det mange hestepassere som var veldig flinke og som faktisk ikke var norske inklusive meg.

Og det med søndagsturer famielien til mannen min går regelmessig lange søndagsturer med deres sarplaninac vakthunder, ja selv om de passer på gården deres og er såkalte "nyttedyr" har de det helt supert. Og foreldrene hans er ikke unge! Så dere burde passe lit på hva dere sier. Og min familie gikk masse tur med hundene da jeg var liten!

Tror vi skal være enige om å være uenige. :D

Bor også i Bærum (Bekkestua) og har møtt kun en fremmedkulturell på tur med hunden sin.

Men det er ikke det vi egentlig skal diskutere (vi er jo way off topic nå), det vi diskutere er om vi ville solgt hund til en utlending og jeg vil ikke selge til en fremmedkulturell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går søndagstur med vår hund. Vi går faktisk tur i skogen hver dag! Skjønner ikke hvorfor dere tror at utlendinger ikke går tur.

Skjønner ikke de som uttaler seg om hundehold i utlandet (les: der det bor folk med annen hudfarge). Noen her som har vært i feks Iran og vet hvordan hunder blir behandlet der?

Ikke alle utlendinger som kommer Norge er muslimer selv om de kommer fra et land som har islam som religion. Hva med nordmenn som tilhører sekter som unnviker fra den tradisjonnelle norske kulturen. Er ikke de fremmedkulturelle?

Vet ikke om noen her husker den videoen av norske soldater som skøyt hunder for å få litt action i hverdagen. Husker så godt en hund i bånd utenfor et hundehus med vann og matskål. Dette var en familiehund som logret da soldatene kom. Men de skøyt den og lo og gikk videre.

Synes man må se an valpekjøperen uansett bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går søndagstur med vår hund. Vi går faktisk tur i skogen hver dag! Skjønner ikke hvorfor dere tror at utlendinger ikke går tur.

Skjønner ikke de som uttaler seg om hundehold i utlandet (les: der det bor folk med annen hudfarge). Noen her som har vært i feks Iran og vet hvordan hunder blir behandlet der?

Ikke alle utlendinger som kommer Norge er muslimer selv om de kommer fra et land som har islam som religion. Hva med nordmenn som tilhører sekter som unnviker fra den tradisjonnelle norske kulturen. Er ikke de fremmedkulturelle?

Vet ikke om noen her husker den videoen av norske soldater som skøyt hunder for å få litt action i hverdagen. Husker så godt en hund i bånd utenfor et hundehus med vann og matskål. Dette var en familiehund som logret da soldatene kom. Men de skøyt den og lo og gikk videre.

Helt enig!!

Hvet du jeg fortalte mannen min om denne diskusjonen og han bare rista på hode og lo! Spesielt av den delen at utenlandske folk ikke går tur :D Det er jo bare helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jeg også! Men disse norske soldatene skøyt bikkjer ved patruljering rundt basen deres, hvor soldatene er veldig utsatt for angrep av rebeller som følge av krig. For at bikkjene ikke skulle avsløre soldatene så ble de skutt. Det er en del av jobben til KFOR soldater.

Men så til poenget: Jeg fikk med meg at de som var på TV tydeligvis syntes det var moro. Det betyr jo ikke at alle nordmenn synes det er gøy å skyte bikkjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka menes det forresten med "søndagsturer"? Går tur hver eneste dag og etter det eg så på canis så går eg ut mer enn en gjennomsnitlig norsk hundeeir. Langtur tar eg på sparket om været er bra om det er søndag eller mandag. :D

Det ned ryttere i chile ser på det som jobb og ikke hobby skjønner eg bare ikke. Har du vært i landet og studert kordan folk ser og behandler dyrene sine? Har selv en kusine som driver med hester der borte og det er ren hobby for henne som det er for norske hestefolk.

Det finnes store forskjeller på de maaange utlandske kulturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka menes det forresten med "søndagsturer"? Går tur hver eneste dag og etter det eg så på canis så går eg ut mer enn en gjennomsnitlig norsk hundeeir. Langtur tar eg på sparket om været er bra om det er søndag eller mandag. :D

Det ned ryttere i chile ser på det som jobb og ikke hobby skjønner eg bare ikke. Har du vært i landet og studert kordan folk ser og behandler dyrene sine? Har selv en kusine som driver med hester der borte og det er ren hobby for henne som det er for norske hestefolk.

Det finnes store forskjeller på de maaange utlandske kulturene.

Jeg kjenner flere ryttere/jockeyer fra Chile, de er ikke slemme mot hestene for all del, men det er mer som yrke for dem en hobby, det var det jeg skulle frem til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere ryttere/jockeyer fra Chile, de er ikke slemme mot hestene for all del, men det er mer som yrke for dem en hobby, det var det jeg skulle frem til. :D

Ja men renate da. Nå begynner jeg å bli litt opgitt!! Selvfølgelig ser de på det som jobb da det FAKTISK ER JOBBEN dems!!! Vi lever faktisk av gallopsporten vi og, og ja jeg ser også på det som jobb! Jeg elsker å gjøre det men jeg gjør det for pengene og det samme gjør mannen min og selvfølgelig ellers hadde vi jo ikke hat noe å leve av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var disse "hobby" folk eller faktisk pro ryttere? Vil tro at det er en jobb for de fleste pro ryttere ja.

Anyways. Nå skal utlendingen ut på mandagstur med vofsen. :D

Hehe jepp jeg har nettop vert jeg og har til og med vert i stallen i dag (jepp selv utlendinger jobber i stall) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG må si jeg er sjokkert over hysteriet rundt etniske kulturer jeg.

Trodde virkelig nordmenn hadde kommet lenger i denne prosessen enn dette.

Da Ola Nordmann hadde fordommer mot såkalte "negere" for mange år tilbake, var det eneste han kunne gjøre seg opp en mening om, et bilde av en straffedømt kriminell fra det store USA, trykket i lokalavisa. En med mørk hud. Vi nordmenn likte ikke engang svensker, nei for de var ikke en del av vårt trygge, lille lokalsamfunn. For oss var det da lett å dra alle med mørk hud over en kam, og si at alle mørke er kriminelle.

Men i dag er ikke virkeligheten slik lenger.. Hvorfor ikke tenke litt lenger enn som så at alle med annen kultur enn en selv er dårligere hundeeiere??

Sier ikke at jeg har noe rett svar på dette, men jeg mener helt seriøst at jeg er sjokkert over meningene til enkelte her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...