Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering av andre hunder


Dinarinaen
 Share

Recommended Posts

Har en valp på straks 6 måneder av rasen staffordshire bullterrier som elsker alle hunder han går forbi og vil hilse på. Jeg forsøker å lede han forbi med godbiter, men han stresser seg opp og det gjør vondt når han jeg gir de fra hånden min. Er det mulig og kaste de på bakken istedenfor? Eller vil ikke dette gi samme effekt? Hvordan skal jeg eventuelt få dette til? Er det bedre å få han til og stå i ro og gi godbiter og la de passere oss? Føler liksom jeg ikke får dette helt til. Det som jeg også opplever på tur er at i det vi går forbi andre hunder, så blir han helt stresset opp, biter i bånd, trekker i båndet og peser en stund etter. Uavhengig om han får hilse eller ikke. Dette er noe som nylig er oppstått! Vi har bevist brukt turløyper med mye mennesker og hunder, fra vi overtok han 8 uker, og dette har gått kjempe fint frem til nå! Er det puberteten som tar oss nå? Han har nylig begynt å løfte på foten når han urinerer, og markerer mye enkelte steder, føler ofte det er markering under stress. Utrolig frustrende å gå fra kjempe fine turer til drakamp i bånd og helt i hundre på å hilse på andre. Han er ikke aggressiv på noe måte, bare blir så glad å vil være med alle han ser. Hjeeeelp ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mange tråder med råd om passeringsproblemer på forumet her, bruk dem!

Å kaste godbitene på bakken kan gjøre samme nytten, det kommer litt an på hva du vil oppnå, men i forhold til å få oppmerksomheten bort fra de andre hundene så er det helt fint. Det enkleste da er å kaste ut en neve godbiter som et godbitsøk, gjerne i en grøftekant eller noe på god avstand, og la de andre passere.

Å ha hunden i sitt og belønne med godbiter mens de andre passerer er også en fin metode, da får du bedre direkte kontakt med deg.

Et råd du vil se går igjen fra meg i passeringstrådene er å lære inn en supergod kontaktkommando. Begynn med de beste godbitene han kan få og bruk de bare til kontakt og innkallingstrening. Start inne på stua å lære inn med å si kontaktordet (jeg bruker "se her", navnet kan fort bli litt utvasket) og gi godbit. Gjør noen repetisjoner av dette på stuegulvet hver dag, før du gradvis tar det ut i hagen, rolige steder ute uten forstyrrelser og etterhvert vanskeligere situasjoner. Hvis du bruker det på tur i passering er det viktig at du sier det mens dere enda har god nok avstand til de andre, slik at han greier det. Når de er kommet "for nær" så blir det for vanskelig, og du får ikke belønnet.

Dette er helt typisk valpe- og unghundoppførsel, og kan være ganske mye jobb, men verdt det når de kommer ut av tenåringståka og det faktisk sitter.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...