Gå til innhold
Hundesonen.no

Stømhalsbånd

_aussie_

Recommended Posts

Skrevet

Satt å så litt rundt på finn.no å kom over denne annonsen:

Beskrivelse

Kjempesnedig strømband for eiere som plages med bjeffing. Fungerer slik at når hunden bjeffer så kommer det pipesignal (advarsel ) bjeffer hunden innen 90 sek så får han et støt. I mitt tilfelle så slutten han å bjeffe etter 4 støt. Han roer seg når pipingen (advarselen ) kommer. Strøm styrken kan justeres på 3 områder. 1 ingen strøm 2.middels 3 kraftig. Bandet er 3 måneder gammelt.

Hva synes dere? Er det riktig å bruke strømhalsbånd for å venne av hunden med bjeffinga?

Skrevet

Nei , strømhalsbånd må brukes sammen med kyndige mennesker/instuktører i forbindelse med saueavvenning feks. Ikke noe man skal holde på med hjemme og styre og eksperimentere med. Det er lett å ødelegge en hund på det, hvis man ikke vet noe om det.

Skrevet

En dyrebutikk med meg selger også slike. Jeg er imot det. Kan du hundetrening, får du hunden til å slutte. Orker ikke tanken på hvis strömbandet "henger seg opp". Det kan godt gi ström hvis hunden hoster også :unsure:

Skrevet

Jeg synes det er galt å bruke strøm på hunder og andre dyr for den slags skyld.

For det første, så er det veldig ubehagelig og skremmende for hunden.. for det andre synes jeg det er en veldig lettvint måte å løse problem på når det er slike problemer som dette, som faktisk kan løses på andre måter! Om man kan bruke det på saueavvenning etc, vil jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har noe peiling overhodet rundt det. Vet bare at om man KAN unngå å bruke det, så BØR man unngå å bruke det!

Mange hunder har som instinkt å bjeffe/varsle når det går folk utenfor huset, eller det kommer noen i døren. Har man en slik hund, og ikke gidder lære det av hunden på en annen måte enn å ty til strømhalsbånd, får man lære seg å leve med bjeffingen. min mening!

Skrevet

Jeg synes det er galt å bruke strøm på hunder og andre dyr for den slags skyld.

For det første, så er det veldig ubehagelig og skremmende for hunden.. for det andre synes jeg det er en veldig lettvint måte å løse problem på når det er slike problemer som dette, som faktisk kan løses på andre måter! Om man kan bruke det på saueavvenning etc, vil jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har noe peiling overhodet rundt det. Vet bare at om man KAN unngå å bruke det, så BØR man unngå å bruke det!

Mange hunder har som instinkt å bjeffe/varsle når det går folk utenfor huset, eller det kommer noen i døren. Har man en slik hund, og ikke gidder lære det av hunden på en annen måte enn å ty til strømhalsbånd, får man lære seg å leve med bjeffingen. min mening!

Må si meg enig her :) Jeg ville aldri brukt strømhalsbånd på min hund..

Skrevet

Ei jeg kjenner hadde en BC for endel år siden. Den sto døgnet rundt ute i en hundegård og stressa og bjeffa. :)

Han fikk trimmen sin før, han ble brukt i LP og var en kjempehærlig hund. Men så fikk hun en kinesisk nakenhund og ville heller bruke tiden på den. Så de få gangene BCèn fikk "trim" var når hun slapp han ut så han fikk gjete på hestene... :D

Han sto jo da å bjeffa masse. Ikke så rart syns jeg da... Og da dro hun å skulle kjøpe strømhalsbånd!

Heldigvis så ville ikke dyrebutikken selge det til henne.. Takk og lov for det!

Skrevet

Strømhalsbånd er nei nei!! Det er så mye feil som kan skje og det er ikke behagelig for hunden.(det er poenget men uansett).

Bruk nå heller sitronhalsbånd som ikke er farlig engang, ei vennine testet det selv før hun satt det på hundene :)

Skrevet

Bare så det er sagt så er strømhalsbånd ulovlig til alt annet enn å gjøre hunder sauerene. Og ut fra hva jeg vet så må man være godkjent "instruktør" for å få lov til å bruke strømhalsbånd i trening på gjeting og jaging.

Skulle noen komme over tilfeller hvor strømhalsbånd blir brukt til andre formål, så vil jeg oppfordre dere til å gå til en anmeldelse. Det er mange og delte meninger rundt dette temaet, men loven er klar og derfor er induviduelle meninger helt uvesentlig.

MVH PIP

Det visste jeg ikke.. Men så bra! Selv om mange (?) fortsatt bruker det på hundene sine..

Er jo mange skrekkhistorier rundt "uproffesjonell" bruk av strøm på dyr, og så er det alltid noen som sier det har fungert utmerket.. Skulle likt å spurt hunden hva den synes.. :rolleyes: Dessuten er ikke slikt sånn man kan ta sjangsen på..

Noen som nevnte sitronhalsbånd også.. Er selvfølgelig ikke like mye imot det som bruk av strøm, men ville fortsatt aldri brukt det på noen av mine hunder, da jeg er sterk "tilhenger" av positiv trening, positiv trening og positiv trening :( (ikke meningen å tråkke noen på tærne altså..)

Skrevet

Jeg vet veldig lite om strømhalsbånd, men jeg er i hvert fall mot at andre enn profesjonelle instruktører skal bruke det. Om det er OK at de bruker det vil jeg ikke lage meg noen mening om, ettersom jeg ikke kan noe om det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...