Gå til innhold
Hundesonen.no

strikk til hunden - noen som har bilder?


henrikke

Recommended Posts

Jeg har strikka skjerf med navnet hennes på, ikke akkurat noe avanserte greier, for å si det sånn! ;)

IMG_2734.jpg

skjerf.jpg

Det bør kanskje nevnes at siden hun på veien hjem til hotellet på lørdagen på NKK Hamar la seg ned og rullet seg i en jordhaug har hun bare brukt det en gang - nettopp på lørdagen på NKK Hamar. Etter det har det bare ligget sammen med alt det andre hundeutstyret.

Utover det skulle jeg gjerne ha strikket mer jeg, men jeg veit liksom ikke helt hva jeg skal strikke til en labrador som aldri fryser, og som på vinteren uansett legger seg ned og ruller og gnir seg rundt fire-fem ganger på hver tur. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da. Jeg snart 18 år og har nettopp lært meg og strikke. Men kan ikke strikke spesielle ting som genser og sokker og slikt, men vil lære meg. Holder på å strikke skjerf til Kira - selv om hun ikke trenger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det skulle jeg gjerne ha strikket mer jeg, men jeg veit liksom ikke helt hva jeg skal strikke til en labrador som aldri fryser, og som på vinteren uansett legger seg ned og ruller og gnir seg rundt fire-fem ganger på hver tur. Tips?

Sånne svettebånd til å ha rundt armene, i dette tilfellet labbene! Hehehe. Kanskje ørevarmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, strikking er ikke bare for de over 30! Jeg er femten, og syns strikking er kjempemoro, har strikka en del diverse ting også - skjerf, luer, grytekluter, eggvarmere osv, men har foreløpig ikke turt å begynne på noe større, selv om det kunne vært moro å strikke en genser eller no til Tinka selv om hun overhodet ikke trenger det, men hun er heller ikke hunden til å bære en genser med verdighet og respekt (for genseren).

Edit - Charlotte: Åssen strikker man ørevarmere til labbisører da? Strikker et skjerf og knytter det rundt hodet? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den ene jakka til LiLi, som mormor har strikka :P

Lili2lite.jpg

Den har knapper under, mye enklere å ta på enn en genser :D Hun har en lik genser også, i beige.

Anbefaler å ikke strikke ermer :P Det blir bare ekkelt. LiLi sine er nesten for små nå, så hun burde ha en ny. Har bestilt sånn strikkebok med oppskrifter for hund, hoho :) Så får se om mormor gidder å ta til pinnene :P Jeg kan ikke strikke, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den boken med oppskriftene Lili?

Dogs in knits :D De har den på Petshopgirls også, men det ble billigere å bestille både den boka og en annen hundebok pluss porto fra amerika enn å bare kjøpe boka på Petshopgirls uten porto :P Se på amazon.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett gensere på cavalierer og papillons før. Trodde de hadde en del pels - trenger de det for kulden, eller er det mest til pynt?

Tror ikke Cavalier trenger det, men Papillon har ikke underull, så de fryser lett, særlig når de er unge. De fleste har også veldig lite kroppsfett (i alle fall min), og det hjelper ikke akkurat. Pluss at små hunder som er nærme bakken blir nedkjølt mye raskere. Min er en skikkelig frossenpinn, og fryser veldig lett, men vet om mange som tåler en del kulde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett gensere på cavalierer og papillons før. Trodde de hadde en del pels - trenger de det for kulden, eller er det mest til pynt?

Har ikke papillon eller cavalier, men får ofte det spørsmålet om havanaisene mine. Det er stor forskjell på pelstyper, og en lang pels er ikke nødvendigvis en varm pels. Mange raser har ikke vannavstøtende pels, og delvis eller helt manglende underull. Pelsen på min rase er f.eks "konstruert" for å stenge den karibiske varmen ute. De løper rundt og leker i 30 varmegrader, men må ha dekken når det regner/snør. Får hele tiden høre at "det må være godt med all den pelsen i kulda" eller "uff, så slitsomt med all den pelsen i varmen" - Men i vårt tilfelle blir det heller motsatt. Har gitt opp å prøve å forklare det til alle som kommenterer :D

----------------------------------------------------------------------

Dekkenet vårt: http://www.hundedekken.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strikkegensere holder vel ikke blåsten unna? Har selv korthåret hund, og har varmt, regntett dekken til henne, men har liksom aldri sett vitsen med genser.

Genser hjelper i alle fall på min :D Bruker det mest når det er flere kuldegrader, og da regner det ikke :P Ull er jo varmt, bruker det selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strikkegensere holder vel ikke blåsten unna? Har selv korthåret hund, og har varmt, regntett dekken til henne, men har liksom aldri sett vitsen med genser.

Er heller ingen stor tilhenger av genser. De varmer så lenge det er tørt, men våt genser kan være værre enn ingen genser. Ull kan sikkert varme når det er vått også, men våt ull er tung og ubehagelig (og en regelrett flokemaskin for lang pels!). Jeg foretrekker også dekken av vanntett materiale. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ingen stor tilhenger av genser. De varmer så lenge det er tørt, men våt genser kan være værre enn ingen genser. Ull kan sikkert varme når det er vått også, men våt ull er tung og ubehagelig (og en regelrett flokemaskin for lang pels!). Jeg foretrekker også dekken av vanntett materiale. :D

Bruker ikke genser når det er så varmt at det er vått jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for det første så er jo Robin bare en liten valp så han har jo ikke pels på magen nesten og det er jo kaldt til han nå.

Og for det andre så fryser Cavalieren veldig lett. Iallefall de jeg har vært borti. Selv om de har litt pels så er ikke pelsen så veldig tykk akkurat.

Oscar er forøvrig heller ikke ferdig vokst, han har ikke fått all pelsen sin han heller. Masse som mangler enda.

Og for å si det sånn, jeg har sett flere Cavalierer MED genser enn Uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...