Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund


Taz

Recommended Posts

Nei, nei.. Alt annet en Leerburg..

Se hva han skriver da:

QUESTION:

Can a dual purpose police service dog stay in the house at night, live as a house dog, play with the family and then go to work and function efficiently?

ANSWER:

The answer to this question is pure and simple: "NO!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da liker du ikke noe av det han skriver, mener du? Les og lær, noe er bra - andre ting kanskje litt vel provoserende skrevet. Men man kan godt være uenig i noe og likevel ha nytte av mye av det andre han skriver - ikke minst fordi han understreker nå en gang for alle et reale brukshunder ikke er for hvermansen, og at skarptrente hunder er et særskilt ansvar, og at hund er hund, den treningen man gir den på noen områder bringer de også inn på andre.

Den ideelle tjenestehunden er avbalansert og trygg, men den er bare en hund.

Leerburg svarer folk som ikke har peiling på sine sider, og prøver å "skremme" dem fra endel tullete oppfatninger og glansbilder og Disney-bilder de har av hunder som jobber. Og det er kanskje noe sånt noe du har lest. Han har nok et gammeldags syn på det, men det som du bør se på, er resultater... hva han har fått til. For å si det slik... det er ikke mange klikkertrente patruljehunder der ute.

Det er gitt ut en bok av en norsk politihundfører som de har på Petshopgirls, forøvrig, som du kanskje kan skaffe deg. Og siden du har nettet, vil du jo kunne lete deg frem til en rekke tjenestehundsider og politihundlagsider, der folk som har disse hundene skriver sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker (hater ble ett litt for sterkt ord) alt som har med denne mannen å gjøre.

Jeg har lest masse av det han skriver og jeg kan lett si at han er den mest idiotiske mannen som går på denne jord.

Nå sier jeg ikke at polithunder skal trenes med klikker, men ikke Leerburg sine metoder heller, og jeg gir egentligt en blanke F*** i hvilke resultater han har med sine hunder..

Han sine metoder kan lett frembringe en aggressiv hund da ikke alle hunder finner seg i å bli straffet til enhver tid.

Boken om en Norsk politihundfører har jeg lest, boken motsier ganske så mye av det Leerburg sier.

Unnskyld at jeg ble litt. ehm.. hissig.. ;)

Men jeg har ganske så mye imot den mannen.

Og folk borti USA lurer på hvorfor det er så mangen aggressive Chows der borte når de har en mann som Leerburg til å gi dem råd. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slik jeg oppfattet det, så gir han vel ikke råd til chow chow-folket - men det råd han gir folk med aggressive chow chower er vel ikke noe chow"elskere" vil like; han kan jo fordra rasen like lite som du fordrar han, og gir tydelig uttrykk for det - også med bakgrunn i endel bitestatistikker fra Center for Disease Control (vår Folkehelse), der chowmikser eller chower vel ifølge ham står for endel trøbbel. Han liker ikke ulv/hund-mikser heller.

Men nå liker han også heller ikke amatører som tror at reale brukshunder er noe "alle" kan ha, bare de er snille med dem. Og sier det også...

Det er vel nå gjerne smørsiden som kommer frem i bøkene. Det er mye bak. Og det er en "annen verden" enn vanlige hunder. Kjenner noen tjenestehundoppdrettere som prøver å ikke selger hannhunder til folk som ikke skal ha dem til tjeneste - fordi man ikke engang i konkurranser/søk trenger "alt" det som de har med seg, disse gutta. Tispene duger mer enn nok, men blir et kaliber mindre. Og jeg husker da en politihund forsvant i skauen og den ble etterlyst som "snill og grei".... da forsvant også et innlegg på politiets egen hjemmeside om hvordan denne hunden ikke var grei dersom det stod noen i veien for den når den skulle på jobb; da beit den. Inklusive makkeren til fører dersom ikke vedkommende flyttet seg.

Om det "må" være sånn... tja. At det KAN være sånn? Tydeligvis. Men hunden var en støver i tjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da liker du ikke noe av det han skriver, mener du? Les og lær, noe er bra - andre ting kanskje litt vel provoserende skrevet. Men man kan godt være uenig i noe og likevel ha nytte av mye av det andre han skriver - ikke minst fordi han understreker nå en gang for alle et reale brukshunder ikke er for hvermansen, og at skarptrente hunder er et særskilt ansvar, og at hund er hund, den treningen man gir den på noen områder bringer de også inn på andre.

Den ideelle tjenestehunden er avbalansert og trygg, men den er bare en hund.

Leerburg svarer folk som ikke har peiling på sine sider, og prøver å "skremme" dem fra endel tullete oppfatninger og glansbilder og Disney-bilder de har av hunder som jobber. Og det er kanskje noe sånt noe du har lest. Han har nok et gammeldags syn på det, men det som du bør se på, er resultater... hva han har fått til. For å si det slik... det er ikke mange klikkertrente patruljehunder der ute.

Det er gitt ut en bok av en norsk politihundfører som de har på Petshopgirls, forøvrig, som du kanskje kan skaffe deg. Og siden du har nettet, vil du jo kunne lete deg frem til en rekke tjenestehundsider og politihundlagsider, der folk som har disse hundene skriver sjøl.

Nå gir han ikke råd til folk med aggressive Chows, men alle med Chows..

Her er noe av det han skriver:

Chow's are independent and their training should include the use of a prong collar and probably an electric collar.

A halti may work with PHOO PHOO the soft poodle but its not going to work on a CHOW that wants to eat that poodle and its owner for lunch.

This eye contact concept may work but only if you get eye contact by helicoptering this dog in a 380 degree circle about 3 feet off the ground - he will be looking directly into your eyes and know for sure that you are pissed off at what he is doing.

When you have dogs that are this aggressive the concept of control is very simple. The level of aggression from the handler needs to be at a higher level than the level aggression that is coming from the dog, if the handler cannot do this the dog wins

I will tell you that with many dogs this level of correction may mean jerking the dog off his feet with a prong collar. It may mean that the owner has to put his dog into total avoidance to get his attention.

One last thing here, owners also need to do a better job controlling their dogs environment. This means the use of a dog crate when visitors are over. It means keeping the dog in a fenced yard and even within a dog kennel inside of a fenced yard. It means YOU DO NOT TAKE CHOWS to dog parks. It means you do not ever let your dog be totally off leash unless you are in a secure environment (even if he is trained) It means you do not ever let your Chow meet other dogs and it means you do not let strangers pet your dog.

There is no reason for my dog to MEET any other dog and there certainly is NO REASON for me to let anyone pet my dog.

People who allow strangers or guests or friends to pet their dog are asking for problems. Especially if their dog is a CHOW or other aggressive breed. Dogs are pack animals. The only people who need to pet them are their pack members.

Så nå spør jeg, hvor er fornuften i dette?

Hvordan i all verden kan du få en snill Chow hvis du følger hans råd?

Sosialisering med både hund og mennesker er utrolig viktig, for alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir han ikke råd til folk med aggressive Chows, men alle med Chows..

Her er noe av det han skriver:

Chow's are independent and their training should include the use of a prong collar and probably an electric collar.

A halti may work with PHOO PHOO the soft poodle but its not going to work on a CHOW that wants to eat that poodle and its owner for lunch.

This eye contact concept may work but only if you get eye contact by helicoptering this dog in a 380 degree circle about 3 feet off the ground - he will be looking directly into your eyes and know for sure that you are pissed off at what he is doing.

When you have dogs that are this aggressive the concept of control is very simple. The level of aggression from the handler needs to be at a higher level than the level aggression that is coming from the dog, if the handler cannot do this the dog wins

I will tell you that with many dogs this level of correction may mean jerking the dog off his feet with a prong collar. It may mean that the owner has to put his dog into total avoidance to get his attention.

One last thing here, owners also need to do a better job controlling their dogs environment. This means the use of a dog crate when visitors are over. It means keeping the dog in a fenced yard and even within a dog kennel inside of a fenced yard. It means YOU DO NOT TAKE CHOWS to dog parks. It means you do not ever let your dog be totally off leash unless you are in a secure environment (even if he is trained) It means you do not ever let your Chow meet other dogs and it means you do not let strangers pet your dog.

There is no reason for my dog to MEET any other dog and there certainly is NO REASON for me to let anyone pet my dog.

People who allow strangers or guests or friends to pet their dog are asking for problems. Especially if their dog is a CHOW or other aggressive breed. Dogs are pack animals. The only people who need to pet them are their pack members.

Så nå spør jeg, hvor er fornuften i dette?

Hvordan i all verden kan du få en snill Chow hvis du følger hans råd?

Sosialisering med både hund og mennesker er utrolig viktig, for alle raser.

???? :P Prater han om samme rasen som vi hadde hjemme når jeg var liten?Bamse liksom ;)

Og halvbrødrene mine hadde en som het Bonnie (en rød en..) som selvfølgelig også var en del av oppveksten min, det eneste gale Bonnie gjorde noensinne var å prompe litt høyt hver gang det var gjester på besøk..

Grunnen til at man hadde Chow i min familie var fordi de var så snille og tålmodige med barn liksom.. ;)

Kan det være så stor forskjell på den amerikanske og den europeiske?Eller har de forandret seg så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke påtagelig interessert i chow chower eller hvordan de - hvis mulig - oppdras. Men ok, han liker ikke "din" rase og skriver ting som heller ikke jeg er særlig fan av når det gjelder hunder generelt.

Men i forhold til dette med hvor utrolig viktig sosialisering er: Det er VIKTIGST på dyr med dårlige foreldre... Forsøk med katter viste at kattunger etter en far som man visste - fra tidligere kull - jevnt gav snille, sosiale kattunger, var like sosiale og fine med folk enten de ble holdt unna folk i sosialiseringsperioden eller de ble sosialisert. Altså: Det gikk bra uansett.

Kattunger etter en far som gav kull med dårligere gemytt, ble like fine - dersom de ble sosialisert. Ble de ikke sosialisert tilstrekkelig, ble de dårlige.

En god hund trenger ikke oversosialiseres og treffe utallige hunder. Harehundene til en jeg kjenner treffer knapt en hund annet enn hverandre mesteparten av oppvekst og liv, men likevel er de trivelige, åpne, hyggelige, vennlige hunder både mot folk og andre fremmede hunder. Andre hunder er det viktigere med, fordi de har ikke samme gode bagasje.

Og Nordenstam er jo her hjemme blant dem som sier at man ikke på død og liv MÅ la hunden sin hilse på alle andre hunder, og jeg ser hans poeng ganske sterkt - fordi at mye av det man ser hundene oppleve i parker, heller er "trening" i å lære å yppe og mase på hverandre, jevnfør andre debatter her inne.

Men ditt OPPRINNELIGE spørsmål var om politihunder. Og der kan du jo se om du har noe å hente av dem du også er uenige med - siden du antagelig vil være uenig med det meste av det politiet gjør; de er liksom ikke så opptatt av Rugaas eller klikker der i gården. Men de har hunder som jobber - og jobber mye, uansett forhold. Det viser bare at ulike metoder kan virke... selv om det er "lov" å foretrekke noe fremfor andre. Ting skjer i de kretser også, og ofte kan folk virke tøffere på trykk enn de er med hund i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ditt OPPRINNELIGE spørsmål var om politihunder. Og der kan du jo se om du har noe å hente av dem du også er uenige med - siden du antagelig vil være uenig med det meste av det politiet gjør; de er liksom ikke så opptatt av Rugaas eller klikker der i gården. Men de har hunder som jobber - og jobber mye, uansett forhold. Det viser bare at ulike metoder kan virke... selv om det er "lov" å foretrekke noe fremfor andre. Ting skjer i de kretser også, og ofte kan folk virke tøffere på trykk enn de er med hund i trening.

Nå må jeg si, som jeg har sagt mangen ganger før, jeg har ingenting i mot Nordenstam, Jærverud osv.

Og jeg spurte jo spørsmålet for å lære mer om det, og jeg var fullt klar over at å løpe rundt med en klikker og bøkene til Rugaas ikke har noe med trening av en politihund å gjøre. (Som regel)

Men jeg trenger da ikke like Leerburg eller hvordan han trener for det, hele mannen er helt korka, og han klarer ikke å gi skikkelige svar på normale spørsmål..

Men nok om det, noen andre som har noen fornuftige svar angående det opprinnelige spørsmålet? :)

Jeg lagde ikke denne tråden for å krangle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli hundetrener og trene politihunder må man være i politiet

Ja, det vet jeg. Men ville bare vite hva det gikk ut på.

Har alltid lurt på det, men alltid glemt å spørre om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må gjenta: Søk på nettet, der ligger det mye ute, bare du gidder å søke.

Men hvem vet hvordan en politihund trenes, annet enn politihundeførere? Det ER endel ting som er annerledes enn å trene sportshund. Og hvilken trang politiet føler for å dele det med hobbyhundeeiere, det vet jeg ikke - og jeg ville også lurt litt på HVORFOR og HVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må gjenta: Søk på nettet, der ligger det mye ute, bare du gidder å søke.

Men hvem vet hvordan en politihund trenes, annet enn politihundeførere? Det ER endel ting som er annerledes enn å trene sportshund. Og hvilken trang politiet føler for å dele det med hobbyhundeeiere, det vet jeg ikke - og jeg ville også lurt litt på HVORFOR og HVA.

IPO-trening er vel noe de trener på,Kontakt militæret de trener sikkert noe likt og er lettere og komme i tale med en politiet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du blitt moderator nå, Kiefher :-)

Forskjellen på IPO - som er sportshunder - og politi/militære tjenestehunder har endel forskjeller, ja. IPO og politihundarbeid er ikke direkte sammenlignbart, annet enn i starten. De må nok legge på endel mer, og ha litt mer belastbare hunder, de sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare kopierer inn en "artikkel" jeg skrev for en tid tilbake i samarbeid med Norsk Politihundelag.

Politihund i tjeneste!

Det er en utbredt misforståelse om at hunder i tjeneste eller politihunder har det vondt. Dette fordi patruljehunder blir trent i pågripelse av person og forsvar, noe Ola Nordmann mener gir en dårlig kontrollert hund. Jeg har også vært borti mennesker som tror at hunder i politiet blir mishandlet helt til de angriper og så man forsterket dette og senere satt kommando på denne atferden. Men sannheten er noe helt annet…

alexpatrulje.jpg

Den mest vanlige hunden er patruljehund som er godkjent for spor, rundering inne og ute, feltsøk (søk etter gjenstander), pågripelse av person og selvfølgelig lydighetsøvelser.

Etter patruljehunder kommer narkotikahunder som de fleste vet hva er. Dette er hunder som er trenet til å finne alle typer narkotika, og for å avkrefte en myte: Narkotikahunder ruses ikke på narkotika. De læres til å kjenne igjen lukten av de forskjellige narkotiske stoffene og forteller hundeføreren hvor de lukter stoffet. Narkotikahunder kan også gå spor etter tyver og finne ting slik som en vanlig politihund.

I tillegg til disse to vanligste godkjenningene har vi også bombehund, våpenhund, brannhund, lavine, ruin og likhund. Disse grenene er færre ekvipasjer og meget begrenset.

kaisanarkotika.jpg

Dersom vi ser på brannhunden er det kun to i landet og de er direkte knyttet til KRIPOS. Dette er et prosjekt som så langt har løst en del saker. De har kunne påvise at en brann har vært påtent p.g.a. at de er trent på å finne brennbar veske. Så til alle dem som har tenkt å tenne på noe så tenk dere om en gang til for nå har politiet et våpen for dette også.

De mest vanlige rasene som blir brukt i politiet er: schæfer, malinois, rottweiler, labrador av forskjellige typer, flatcoated retriver og spaniel typer.

Politiet har egne godkjente instruktører som står for opplæring og godkjenning av hundene i Norge. Når en ekvipasje (hund og hundefører) skal godkjennes må de reise til Sæter Gård hvor de godkjennes av PHS. Ekvipasjen godkjennes for to år av gangen.

Hundeførere i politiet er hundeførere på heltid og når de godkjenner sin hund skriver de kontrakt med arbeidsgiver hvor de forplikter seg å stille sin egen hund til disposisjon for politiet i en tidsbegrenset periode.Politiets hunder blir pensjonister når de er 10 år. Det er ikke alle forunt å være i tjeneste så lenge, gjenomsnittet blir pensjonister når de er 8 år.

Politihundene har et utmerket liv. De blir trent og får brukt alle de drifter de er født med. De er med føreren over alt og blir godt tatt vare på. De får plenty med kos og gode dager inn i mellom all jobbingen. Plitiet leter etter helt spesielle hunder som ligger høyt i drift og mot. De går igjennom en rekke tester før de blir anbefalt for trening til deres bruk. De trener også mye med skjult beskyttelsesutstyr for at hunden skal ha fokus på mennesket og ikke den store "kongen" som mennesket har utenpå seg (litt billedlig beskrevet) slik som IPO hunder gjør.

Håper dette gav mer forståelse for hva en politihund er og gjør, og at folk innser hvor godt de har det…

Kilde jeg har brukt er Norsk Politihundelag

http://norsk-politihundelag.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...