Gå til innhold
Hundesonen.no

EPI og fóring


Schæfer
 Share

Recommended Posts

Min schäferhund har nylig fått påvist EPI. Jeg googler og prøver å lese meg opp men finner lite. Er det andre her med erfaring? Hva fórer dere med? 
Jeg ser det skal være lite fettinnhold men hunden min er så tynn. Jeg famler litt i blinde og ser at det haster å få henne i form igjen. Hun får enzymtabletter men har til tider fortsatt diaré og går ikke opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn gi medfølelse. Prøvde Google litt, men det er jo ingen informasjon annet enn «fettfattig for og enzymtilskudd» der ute. Noen nevnte at veterinæren hadde foreslått en antibiotikakur (sikkert med en påfølgende bakteriekur) for å prøve rette opp i tarmfloraen om ikke hundens tilstand bedret seg innen en uke etter oppstart av behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, håper du har funne ut av fôring av hunden din! Eg har ein eurasier som fekk diagnostisert EPI for 3 år sidan. Ho får Royal Canon Gastrointestinal low fat-for (både våt-og tørrfor) Tynner 1/2 boks med litt varmt vatn og blander i tørrfôr. Gir henne 2 kapsler Creon 25000 i ein liten "bolle" av våtføret ca 10 min før ho får skåla. Ho får tre måltid pr. dag. Til frokost måltidet får ho ein halv Prednisolon (betennelsesdempende). Og ho kan få kokt kyllingfilet og torskefilet. All mat har følge av creon! 

Eg har no begynt med rawfood med under 14% fett (det bør ikkje vere meir feitt enn det, men dei treng litt) pga mange anbefaler det. Og då har ho god effekt! Det fins ei FB-gruppe der du kan lære mykje om fôring: EPI-sidan. Sjå også Epi4dogs.com

Lykke til - dette vil gå bra! ♥️

Endret av Sigga
Feil i teksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håper du har funne utav fôring av hunden din! Eg har ein eurasier som fekk diagnose EPI for 3 år sidan. Ho får Royal Canon Gastrointestinal low fat-for (både våt-og tørrfor) Tynner 1/2 boks med litt varmt vatn og blander i tørrfôr. Gir henne 2 kapsler Creon 25000 i ein liten "bolle" av våtføret ca 10 min før ho får skåla. Ho får tre måltid pr. dag. Til frokost måltidet får ho ein halv Prednisolon (betennelsesdempende). Og ho kan få kokt kyllingfilet og torskefilet. All mat har følge av creon! 

Eg har no begynt med rawfood med under 14% fett (det bør ikkje vere meir feitt enn det, men dei treng litt) pga mange anbefaler det. Og då har ho god effekt! Det fins ei FB-gruppe der du kan lære mykje om fôring: EPI-sidan. Sjå også Epi4dogs.com

Lykke til - dette vil gå bra! ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei!

Håper du har fått hjelp angående hunden din. Uansett så er vi ganske nye på dette her også, så fint å dele litt erfaringe angående EPI.

Vi har ei schæfertispe på snart 1 år som ble diagnostisert for EPI ved 6 mnd alderen. Fikk beskjed om å tilsette  rå bukspyttkjertel fra Provit i maten. Hun begynte også på b12 tabletter. Prøvd masse forskjellige tørrfôr, og har nå endt opp med Vom og hundemat sitt råfor. Dette fungerer veldig fint! Ingen diaré, og hun har fått en god del godbiter i tillegg til maten sin. 

Det er veldig lite informasjon om EPI på norske sider, føler også at veterinærer vet lite om dette. Vi har prøvd oss frem på det meste! 
 

Liv
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...