Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsiktig frøken med andre valper

BMC
 Share

Recommended Posts

Har ei forsiktig frøken mot andre valper, vi var på valpetreff forje uke (hun var da 10 uker gammel) det var valper i alle aldre frem til 6 måneder, noen var veldig viltre og er litt «mye» valpen min vil bare vise at hun er «snill» og legger seg fort på rygg , og bruker goood tid før hun lar seg kjenne med andre.  Hun har et veldig godt språk, og setter seg fort med ryggen til når det blir for mye. Hun lekte ikke så mye, men prøvde seg litt på slutten, men blir fort «pysete» igjen når alle de andre kommer brusende på.. 

Nå var vi der engang til, og hun legger seg når de andre kommer frampå snusende på. 
noen ganger blir hun ikke «respektert» eier griper da inn, var et tilfelle der alle 3 kom løpende på min valp så hun «hylte» etter dette løp hun til porten.

Etter en stund kom hun tilbake til meg , og satt seg og kun studerte hundene som lekte på avstand , de andre hundene «godtok» at hun ikke ville være med på leken. Og satt heller å koste med menneskene rundt 

nå er jeg usikker på om jeg skal fortsette dette valpetreffet? Hun har to hunder hjemme, hun leker veldig godt med (de bytter på, løper etter hverandre) og hun er en helt ANNEN hund hjemme altså «tøff» men ikke ute blant andre på valpetreffet. Vi går på valpekurs også, der er det ingen frislipp men kun ro trening på avstand av andre hunder.

Er redd for at hun kan fort føle at valpetreff er litt ubehagelig og ikke vil bli noe positivt? Det er med en hundetrener som griper inn når leken blir for «mye» på treffet. Men valpen min tør ikke å leke med de andre , tror hun tenker de er litt voldsomme.. Kan hunden bli like bra «sosialisert» gjennom

bare å se på hunder? Eller må de «leke» med andre?  Hva har dere gjort? Føler det er så stort press på « å la valpene leke» hva hvis valpen ikke vil leke fordi valpen syns de er voldsomme ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke trives på valpetreff ville jeg droppet det. Hvor mange er det? Mange valper med såppas stort spenn i alder kan være voldsomt for mange, og det er slett ikke sikkert at det er like bra for alle de som "er med" på leken heller.

Det høres ut som hun får god sosialisering med andre hunder hjemme og at du egentlig bare trenger en bekreftelse på dine tanker og vurderinger. Herved gitt. ;)

Sosialisering er like mye å lære å være i nærheten av andre hunder og fungere normalt. Språk og adferd er viktig, men mindre med andre hunder når hun lærer av de to hjemme.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetreffet gir henne ingenting, mens valpekurset gir henne trening i å være trygg og rolig nær andre hunder, samtidig som hun gjør oppgaver og får belønning. Det skaper mestringsfølelse og selvtillit.

Jeg tenker det er en fordel med sånne hunder som din. Hadde en sånn frøken selv, og det var deilig å gå bånd med en hund som ikke ønsket å hilse på alle hundene hun møtte. Fremmede hunder var ikke spennende for henne, rett og slett.

Stol på deg selv! Høres ut som du er flink til å se din egen hund og vurdere hva som er best for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...