Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved foten


charlotte

Recommended Posts

Når dere går fri ved foten, har dere leken/godbiten i lomma? I så fall høyre eller venstre lomme? Har dere det i hånda, hvilken hånd? Jeg lurer på om Lisa går skjevt fordi jeg har holdt leken i høyre lomme, og hun dermed går litt rart fordi hun ser etter den. Dere som bruker goddbiter, gir dere godbiten i venstre munnvik, eller høyre? Hvis venstre - hvorfor? Har sett flere som fører godbiten rundt hodet på hunden og gir den på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiel grunn for høyre lomme?

Lettere å nå (jeg er høyrehendt og bruker mest høyrehånd til å dra med når jeg belønner (om jeg ikke må bruke begge for å holde igjen, hehe), jeg unngår å dulte borti bikkjen for å komme oppi lommen og dermed at h*n mister fokus etc. Nå sier jeg alltid "fri" før jeg finner den fram (samme som klikk) for timingen sin del og hunden blir løst ut fra øvelsen (hunden har lært at fri = fille, betinget forsterker), altså får hunden aldri belønning "på plass" og jeg får ikke problemet med at den sitter skjeivt for å prøve å komme oppi lommen osv, da hadde det såklart vært bedre å ha den i venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiten/leken i venstre lomme, da slipper hunden å strekke seg/snu seg mot den høyre siden, og det er letter å belønne mens hunden ennå sitter på riktig plass. Er ikke sikkert dette skjer på alle, men mine hunder har en tendens til å trekke lengere fram og "rundt" meg for å få godbiten hvis den ligger i høyre lomme. Jeg belønner også med venstrehånden, så slipper jeg å snu meg, samtidig som hundene ikke får en forventning om at det kommer godbit fra høyre hånden, og dermed slipper jeg at de trekker framover.

Jeg belønner rett ned (hunden får godbiten rett forran nesa) eller til venstre alt etter som. Sitter hunden bra får den belønningen rett ned. Huskyen som hadde en vane med å svinge rumpa ut mot venstre, fikk belønningen ut mot venstre. Dermed svingte hun rumpa inn mot meg igjen og holdt den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Selvsagt er det ikke noe fasitsvar på dette, alle hunder responderer forskjellig på belønning. Noen blir aldri interessert i leker, noen vil kun ha kong, og noen må belønne på en spesiell måte for å unngå et eller annet som man kan få trekk for i LP. Ville derfor høre om det er en spesiell grunn til at noen f.eks gir godbiten på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Takk for ditt synspunkt! Tror det er best jeg starter fra scratch, og gjør som du sier, kun belønner når hun går helt riktig. Har i det siste begynt å trene bakpartskontroll, kommer til å fortsette med det mye fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Det är nog den här överpedagogiska filmen som ni menar: http://www.klickerklok.se/movies/beloningsplac1.wmv

När jag tränar fritt följ är jag nämnligen väldigt noggrann med belöningsplaceringen. De flesta börjar inse att det är smartare att belöna med vänsterhanden än med högern, i alla fall om man inte vill ha en hund som ständigt söker sig framför benen på en. Det är en bra poäng, men belöningen från vänsterhanden kan serveras på många olika sätt. Eftersom vi måste belöna hunden någonstans, så väljer jag att lägga stor vikt vid att jag gör det på det mest ändamålsenliga sättet. Som klickertränare tror vi ibland att det bara spelar någon roll när vi klickar, och att belöningen kan komma varifrån som helst. Det går säkert, men det är skönt att slippa jobba i motvind för att hunden hela tiden förväntar sig belöning någon annan stans än var jag vill ha den. Frågan är också om inte timingen på den primära förstärkaren (godis, boll etc.) har minst lika stor betydelse som den sekundära förstärkaren (klicker eller "bra" tex.). Varför ska vi förstärka fel beteende när vi inte behöver? Jag har i alla fall sett, både på egna och andras hundar, att belöningsplaceringen har enormt stor påverkan när det gäller att få ett stabilt och snyggt fritt följ. Anledningen att många sliter med positionen tror jag är att man hela tiden förstärker fel beteende genom att belöna någon annan stans än där man vill ha hunden.

Mina prioriteringar när jag serverar godis efter klicket är därför dels att hunden är rak, dels att hunden är tillräckligt långt bak. Testa gärna själv med lite olika placeringar. Många får tipset att belöna intill sitt vänstra ben. Titta på en hund som får en godbit precis intill det vänstra benet. Är den rak i kroppen när den äter godiset? Jag har fortfarande inte sett en hund som är det, de svänger ofelbart ut med bakkroppen - och så har vi lagt grunden till snea sättanden i halterna, och förmodligen en skev gång under marsch också. Titta gärna också på din egen och andras hundar - vad sker efter klicket? Hur reagerar hunden? Jag ser ofta hundar som direkt efter klicket svänger ut med bakdelen, studsar ut från sidan eller slänger sig framför förarens ben. För mig är det att jobba i motvind. Det sätt som fungerar bäst för mig är att belöna hunden på utsidan, tänk dig i yttre mungipan. Med hundar som redan har en skev position överdriver jag gärna lite, trycker hunden bak och runt. Det gäller att inte ha bråttom när man belönar, man kan gott hålla sig i rörelse efter klicket, och fortsätta röra sig med godbiten vid hundens mun tills den är precis där man vill ha den innan man släpper godbiten. Det här är enormt svårt att förklara i text, därför har vi gjort en film som du kan titta på nedan. Mitt bästa tips är - se på hunden! Vad gör den när den äter godbiten? Be gärna någon filma dig också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Lisa går nå skjevt med bakparten til siden, det ene frambenet foran meg og hodet foran låret mitt, hehe. Så jeg tror jammen jeg må begynne fra scratch, og kun belønne det som er riktig NÅR det er riktig. Har akkurat begynt med klikkertrening, så hun er litt forvirret stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...