Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved foten


charlotte

Recommended Posts

Når dere går fri ved foten, har dere leken/godbiten i lomma? I så fall høyre eller venstre lomme? Har dere det i hånda, hvilken hånd? Jeg lurer på om Lisa går skjevt fordi jeg har holdt leken i høyre lomme, og hun dermed går litt rart fordi hun ser etter den. Dere som bruker goddbiter, gir dere godbiten i venstre munnvik, eller høyre? Hvis venstre - hvorfor? Har sett flere som fører godbiten rundt hodet på hunden og gir den på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiel grunn for høyre lomme?

Lettere å nå (jeg er høyrehendt og bruker mest høyrehånd til å dra med når jeg belønner (om jeg ikke må bruke begge for å holde igjen, hehe), jeg unngår å dulte borti bikkjen for å komme oppi lommen og dermed at h*n mister fokus etc. Nå sier jeg alltid "fri" før jeg finner den fram (samme som klikk) for timingen sin del og hunden blir løst ut fra øvelsen (hunden har lært at fri = fille, betinget forsterker), altså får hunden aldri belønning "på plass" og jeg får ikke problemet med at den sitter skjeivt for å prøve å komme oppi lommen osv, da hadde det såklart vært bedre å ha den i venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiten/leken i venstre lomme, da slipper hunden å strekke seg/snu seg mot den høyre siden, og det er letter å belønne mens hunden ennå sitter på riktig plass. Er ikke sikkert dette skjer på alle, men mine hunder har en tendens til å trekke lengere fram og "rundt" meg for å få godbiten hvis den ligger i høyre lomme. Jeg belønner også med venstrehånden, så slipper jeg å snu meg, samtidig som hundene ikke får en forventning om at det kommer godbit fra høyre hånden, og dermed slipper jeg at de trekker framover.

Jeg belønner rett ned (hunden får godbiten rett forran nesa) eller til venstre alt etter som. Sitter hunden bra får den belønningen rett ned. Huskyen som hadde en vane med å svinge rumpa ut mot venstre, fikk belønningen ut mot venstre. Dermed svingte hun rumpa inn mot meg igjen og holdt den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå belønner jeg ikke så mye med lek, fordi aussien foreløpig blir trent ved vegg, og huskyen kan ikke belønnes med lek.. Men hvis jeg kaster godbit så gjør jeg det til den siden/veien som jeg vil at hunden skal komme inn på plass fra. Så får jeg trent på det også:thumbs:

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også venstre lomme ettersom jeg har båndet i høyre hånd og venstre hånd fri og hunden er på venstre side. Men dette er det vel ikke noe fasit svar på. eller er det det? :rolleyes:

Selvsagt er det ikke noe fasitsvar på dette, alle hunder responderer forskjellig på belønning. Noen blir aldri interessert i leker, noen vil kun ha kong, og noen må belønne på en spesiell måte for å unngå et eller annet som man kan få trekk for i LP. Ville derfor høre om det er en spesiell grunn til at noen f.eks gir godbiten på hundens venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skeiv fri ved fot fordi du har belønnet skeiv fri ved fot, enkelt og greit. Bakpartskontroll burde også trenes på, slik at de vet at de må jobbe med den. Men de fleste som har hunder som går skeivt har godtatt skeivt for mange ganger. Hvorfor ikke kun godta rett fra begynnelsen av og heller ta færre skritt :rolleyes:

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har belønnet det, fordi jeg trodde at det var lurt å først belønne at hun i det hele tatt går ved siden av meg, så belønne at hun går ved siden og ser opp osv osv. Sette krav gradvis hvis du skjønner.

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godbiter i venstre lomme, og leken i høyre. Skal egentlig ikke ha noe å si hvor man har den. Hunden skal gå korrekt uansett. Det har noe med hva man liker, og at man er konsekvent at den ikke får gå skjevt selv om det ligge en leke/godis i motsatt lomme.

Ang belønninga fra høyre/venstre side av hunden, så se en video på Fannys hjemmeside. Den ligger i dagboka for januar mener jeg å huske.

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre, syns jeg, at man legger mulighetene til rette for hunden. At hunden følger deg og ser på deg kan du trene ved å gå baklengs. Når hun følger deg godt med god kontakt kan du snu deg, slik at hunden kommer i riktig posisjon. Belønn med en gang om kontakten fremdeles er der. Øk gradvis og ikke belønn en dårlig fri ved fot, de lærer fort disse hundene.

Det er bedre med 5 meter perfekt fri ved fot, enn 10 meter elendig fri ved fot. Lettere å lære inn riktig fra starten, enn å lære på nytt.

Lykke til.

Takk for ditt synspunkt! Tror det er best jeg starter fra scratch, og gjør som du sier, kun belønner når hun går helt riktig. Har i det siste begynt å trene bakpartskontroll, kommer til å fortsette med det mye fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nesten alle videoene hennes, det er der jeg observerte godbiten på hundens venstre side!

Det är nog den här överpedagogiska filmen som ni menar: http://www.klickerklok.se/movies/beloningsplac1.wmv

När jag tränar fritt följ är jag nämnligen väldigt noggrann med belöningsplaceringen. De flesta börjar inse att det är smartare att belöna med vänsterhanden än med högern, i alla fall om man inte vill ha en hund som ständigt söker sig framför benen på en. Det är en bra poäng, men belöningen från vänsterhanden kan serveras på många olika sätt. Eftersom vi måste belöna hunden någonstans, så väljer jag att lägga stor vikt vid att jag gör det på det mest ändamålsenliga sättet. Som klickertränare tror vi ibland att det bara spelar någon roll när vi klickar, och att belöningen kan komma varifrån som helst. Det går säkert, men det är skönt att slippa jobba i motvind för att hunden hela tiden förväntar sig belöning någon annan stans än var jag vill ha den. Frågan är också om inte timingen på den primära förstärkaren (godis, boll etc.) har minst lika stor betydelse som den sekundära förstärkaren (klicker eller "bra" tex.). Varför ska vi förstärka fel beteende när vi inte behöver? Jag har i alla fall sett, både på egna och andras hundar, att belöningsplaceringen har enormt stor påverkan när det gäller att få ett stabilt och snyggt fritt följ. Anledningen att många sliter med positionen tror jag är att man hela tiden förstärker fel beteende genom att belöna någon annan stans än där man vill ha hunden.

Mina prioriteringar när jag serverar godis efter klicket är därför dels att hunden är rak, dels att hunden är tillräckligt långt bak. Testa gärna själv med lite olika placeringar. Många får tipset att belöna intill sitt vänstra ben. Titta på en hund som får en godbit precis intill det vänstra benet. Är den rak i kroppen när den äter godiset? Jag har fortfarande inte sett en hund som är det, de svänger ofelbart ut med bakkroppen - och så har vi lagt grunden till snea sättanden i halterna, och förmodligen en skev gång under marsch också. Titta gärna också på din egen och andras hundar - vad sker efter klicket? Hur reagerar hunden? Jag ser ofta hundar som direkt efter klicket svänger ut med bakdelen, studsar ut från sidan eller slänger sig framför förarens ben. För mig är det att jobba i motvind. Det sätt som fungerar bäst för mig är att belöna hunden på utsidan, tänk dig i yttre mungipan. Med hundar som redan har en skev position överdriver jag gärna lite, trycker hunden bak och runt. Det gäller att inte ha bråttom när man belönar, man kan gott hålla sig i rörelse efter klicket, och fortsätta röra sig med godbiten vid hundens mun tills den är precis där man vill ha den innan man släpper godbiten. Det här är enormt svårt att förklara i text, därför har vi gjort en film som du kan titta på nedan. Mitt bästa tips är - se på hunden! Vad gör den när den äter godbiten? Be gärna någon filma dig också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Lisa går nå skjevt med bakparten til siden, det ene frambenet foran meg og hodet foran låret mitt, hehe. Så jeg tror jammen jeg må begynne fra scratch, og kun belønne det som er riktig NÅR det er riktig. Har akkurat begynt med klikkertrening, så hun er litt forvirret stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
    • 4 år gammel engelsk setter vil tidvis ikke gå på tur... Selv i svært sakte gå-tempo kan han finne på å sette seg ned midt i turløypa og setter frembeina i bakken demonstrativt. Hvis jeg kobler han løs og begynner å gå - dilter han til slutt etter på god avstand. Når han setter seg ned og jeg ber han komme, kommer han tuslende saaakte med bøyd hode. Så kan vi kanskje gå 100m i svært sakte tempo før det samme skjer igjen... Det pussige er at andre dager kan han ligge i selen og dra 2t på tur uten problemer. Akkurat som hodet er skrudd på den ene dagen, og ikke den andre. Han er undersøkt av veterinær og det er ikke noe galt fysiologisk. Så problemet sitter nok i toppetasjen... Noen som har vært borti noe liknende?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...