Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp 11 uker hater bur!


Line
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi har skaffet oss en Rottweiler valp og er tidligere vant til andre raser men raser av samme type på adferd. Men det er første gang jeg har opplevd det å venne valpen til bur er så krevende!  Som kjent er Rottis kjent for å tygge/spise alt de kommer over og kan fort ødelegge med sin sterke kjeve, prøver å få han til å venne seg til bur da vi ønsker å kunne ha han i bur både på dagtid når vi ikke er hjemme også på natt. Ønsker også at han kan se på buret sitt som sitt eget fristed der han kan roe ned og sove ellers også når han trenger søvn. De gangene jeg legger kong til han i buret eller har trent med godbiter for å prøve at bur skal være positiv opplevelse går han inn men bakbena er i døråpningen å han strekker seg etter belønningene som ligger der inne. Har prøvd å lukke døra noen ganger men da er det full panikk. Synes dette er så vondt og jeg har aldri opplevd lignende, med de andre hundene vi har hatt har de sovet i bur med en gang og går selv og legger seg når de vil slappe av. 
 

Noen som har noen gode råd å komme med? 
 

Mvh 

Line 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å heller bruke kompostgrinder for å skjerme der han ikke br komme til?

Jeg regner med dere har det største buret det er mulig å få tak i til en såppas stor hund? Jeg ville latt burdøra være åpen alltid, gi måltider, godbiter eller kong der inne, og la ham styre det selv. Og bruke bur minst mulig.

Jeg ville også gjort en vurdering om dere trenger buret i det hele tatt. Vi brukte bur til ridgebacken en unghundperiode da han var litt destruktiv, ellers har vi ikke brukt bur i huset her på en 10 års tid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur på dagtid pluss natt… dvs 2/3 av dagen…. Hadde du digget å blitt begrenset i å bevege deg i så mange timer? Skjønner godt at hunden ikke vil ligge i bur jeg, min hund flytter seg mye i løpet av natten, hun varierer sovested etter temperaturen og bytter mellom gulvet på soverommet, gangen, og sofaen i stuen. Å frata henne den valgfriheten i komfort hadde aldri falt meg inn. Om du ønsker dyr i bur kan du jo heller kjøpe deg et hamster eller lignende.

Anbefaler deg å se på Sveriges lover rundt hundehold i bur, det er en grunn til at de er satt. (Det er ikke lov å ha hund i bur!)

For å være litt hjelpsom: jeg hadde min i gangen da hun hadde potensiale til å tygge på ting hun ikke skulle (sko og ledninger feks). Å sette av et rom (som evt kan avstenges med grind dersom du mangler dør) tror jeg du vil lykkes bedre med.

Her kan du lese litt om norske retningslinjer når det kommer til plass

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund

Endret av HeleneFS
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt mange av dere synes bur er en fatal ting men som sagt så er vi nødt til å bruke bur på en rottweiler rase så vi ikke kommer hjem til et hus som er ødelagt.  Han spiser på alt som er, er vant til å ha hunder i bur når jeg er borte og på natt og de tidligere hundene har lett gått inn i buret frivillig. Har prøvd alt fra godbiter, kong, måltider… døra står vanligvis oppe på dagtid uansett så han kan gå inn men han har aldri gjort det. Som i innlegget så står det også at han strekker seg kun inn etter det gode hvis jeg prøver det. Nå spurte jeg om råd ang panikk for bur om noen har opplevd det. Ikke folk sine meninger rundt bur ☺️

Endret av Line
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også eget rom til han der vi har satt opp grind for å prøve det men han får likevel panikk av den også. Enda da er det vanlig barne grind så han kan gå fritt på rommet sitt. 
 

OG Helene, hvem har sagt sååå mange timer?? 
Jeg er borte kanskje 1-2t hvis hunden er alene hjemme så vet du det å ?

Endret av Line
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/30/2021 at 8:31 AM, Line skrev:

 prøver å få han til å venne seg til bur da vi ønsker å kunne ha han i bur både på dagtid når vi ikke er hjemme også på natt.

De fleste vil nok lese dette som mellom 8 og 18 timer i bur, noe jeg synes er helt greit å reagere på da dette er både ulovlig og urettferdig mot hunden. Om du er mer hjemme og/eller sover mindre enn folk flest så er det kanskje mer fornuftig å oppgi antall timer.

Ellers anbefaler jeg å sjekke ut mattilsynets grenser for størrelse på bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sterk kritisk til den holdningen som fremkommer her. Hvorfor i all verden skaffer dere en rottweiler om dere ikke har kapasitet til å oppdra den? Å sperre selv de daffeste selskapsrasene inne i et bur 2/3 av døgnet er dyremishandling, men med en bruksrase som krever masse mental stimulering og fysisk aktivitet er dette absolutt, totalt og fullstendig ***** uhørt! ..og dere visste vel at rottweiler er en krevende bruksrase før dere adopterte denne stakkars valpen?!
 

De ~7 timene i døgnet hunden ikke skal ligge innelåst på cella, hva gjør dere sammen med den da? Forhåpentligvis noe som gjør at dere utvikler litt empati og sympati med det hjelpeløse vesenet som per øyeblikket fremstår som mindre verdt for dere enn møblene. 

..og den krasse tonen? Sorry, not sorry. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er valpen? For meg høres det ut som han i det hele tatt er redd for å bli skilt fra dere og å være alene, og ville brukt med tid sammen med valpen og få ham generelt trygg både på seg selv og omgivelsene før dere starter på alenetreningen. Om du/dere må dra noe sted, ta ham med.

Hunder er forskjellige. Noen finner seg i eller er tryggere på mer enn andre. Noen blir ikke trygge alene, eller i bur. Når hunden får panikk i eget bur eller rom så er det ikke greit å utsette de for det. Da må dere begynne i en annen ende, og få hunden trygg først.

Det er en krevende rase dere har skaffet dere, og selv om du har mye erfaring fra før så er alle hunder forskjellige, og denne krever kanskje mer enn andre du har hatt.

Hele natten synes jeg også er for lang tid i strekk for en hund, som har behov for å røre på seg, bytte liggeplass osv. Jeg kan unntaksvis kjøre i 7 timer fra Oslo til vestlandet i ett strekk med våre gamle, bilvante hunder, men som oftest får de selv da en kort luftetur eller to i løpet av turen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Line skrev:

Har også eget rom til han der vi har satt opp grind for å prøve det men han får likevel panikk av den også. Enda da er det vanlig barne grind så han kan gå fritt på rommet sitt. 
 

OG Helene, hvem har sagt sååå mange timer?? 
Jeg er borte kanskje 1-2t hvis hunden er alene hjemme så vet du det å ?

Jeg tolket det som en  natts søvn pluss en arbeidsdag så da beklager jeg at jeg bare antok at det var det du mente. 

11 uker er fortsatt veldig ungt så jeg ville kanskje latt valpen få lov til å trenge mer tid til å bli selvstendig. Men der strides det i hundemiljøet, noen tror på å trene på å være selvstendig og alene helt fra dag 1, jeg tror på at hunder modnes forskjellig og det må være lov å la hunden trenge deg. Jeg kunne ikke trene på å være alene med min hund før hun var 4-5mnd fordi hun var utrygg og trengte meg. Vi begynte med at jeg fikk gå på do alene liksom ?. Men i dag er hun en veldig avslappet og rolig hund også alene, så jeg synes det var riktig for meg å bare senke kravene og ta det i hennes tempo. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...