Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid i seks uker


Recommended Posts

Hei!
Jeg fikk en dachs på tre år for seks uker siden, og det fulgte med mange problemer. Siden da har hun hatt løpetid i hele seks uker. Det står at etter 10-14 dager skal det begynne å komme gult utflod og gradvis bli borte, men her har det vært rødt hele veien. Tisset hennes har også en rødlig farge noen ganger.

Jeg begynner å lese meg inn på nettet og ser at hun kan ha livmorsbetennelse, og mange punkter stemmer. Hun slikker seg i skrittet mye, tisser mye, og matlysten var dårlig i starten men hun spiser mer nå. For en stund siden så kastet hun opp to ganger, men jeg tenkte det var fordi hun spiste mer enn før. Hun tisser også inne fordi hun er vandt til å bo på hundegård.. men nå begynner jeg å lure på om hun ikke tisser med vilje. Hun markerer masse på tur, også kan hun tisse inne etter to timer igjen.

Jeg merket også akkurat en kul på innsiden av bakbeinet, lysken? Den er bevegelig, ikke spesielt hard eller stor. Men symbolene på kreft sier jo at man kan blø fra kjønnsorganer, og så videre... ?

Ellers virker hun glad og leken. Hun sover også en del, men det er når jeg er opptatt så det er kanskje ikke så rart.

Jeg er så ufattelig lei meg over det her og fordi jeg ikke har pengene til å gå til dyrlege nå for å sjekke det. Jeg er student. Jeg tenker bare det verste, og jeg vet også hun har masse tannstein som må behandles. Uansett har hun et ordentlig hjem med masse kjærlighet, endelig, så det er jeg sjeleglad for å kunne gi hun.

Jeg håper noen har hørt om lignende tilfeller og kan gi meg noe svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må nok sjekkes av en veterinær. Det er ingen som kan gjette seg til hva som er galt med hunden din før det blir tatt prøver av den. Og at den blir kjent på.

Hvis du ikke har råd til veterinær, så bør du ta kontakt med tidligere eier. Enten levere hunden tilbake slik at de kan ta denne utgiften. Eller spørre om de kan betale denne sjekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt for en hund å ha løpetid i seks uker. Det kan være livmorbetennelse og føre til alvorlig sykom, og om du ikke har råd til å ta hunden til dyrlegen ved sykdom så synes jeg du burde vurdere om du kan ha hunden. Jeg håper også virkelig at du har forsikring som vil dekke større utgifter ved mer alvorlig sykdom.

Godt forslag fra @Rufsover her, det er såppas kort tid siden overtagelse at forrige eier burde kunne være med å hjelpe til med de utgiftene. Strengt tatt tenker jeg at en grundig dyrlegesjekk burde vært gjort før overtagelse av hunden.

Tannstein må også taes tak i, det MÅ du få gjort noe med. Hvis ikke risikerer du større tannproblemer, infeksjoner, problemer med å spise, osv.

Et trygt hjem med masse kjærlighet er viktig og vel og bra det, men hvis hunden blir lidende på grunn av manglende helsehjelp så er det ikke så bra.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, løpetid i seks uker er ikke normalt. Hvis hunden har livmorbetennelse, så haster det med å få hunden til dyrlege. En ubehandlet livmorbetennelse ender opp på en måte og det er død. 

Tannsteinen må også fjernes men det viktigste her er å få undersøkt hvorvidt hunden har livmorbetennelse.

Det er prisverdig at du har tatt over en hund som muligens ikke har hatt det så bra, så absolutt men det kan fort bli dyrt å ha hund og man må faktisk ha råd til i det minste undersøkelser og eventuell behandling.

Hvis du ikke har råd til enkle undersøkelser, hva skal du gjøre hvis hunden får en alvorlig skade? Håpe den leger av seg selv eller la hunden dø av seg selv? Ingen av delene er humant. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, QUEST skrev:

Som de andre sier, løpetid i seks uker er ikke normalt. Hvis hunden har livmorbetennelse, så haster det med å få hunden til dyrlege. En ubehandlet livmorbetennelse ender opp på en måte og det er død. 

Tannsteinen må også fjernes men det viktigste her er å få undersøkt hvorvidt hunden har livmorbetennelse.

Det er prisverdig at du har tatt over en hund som muligens ikke har hatt det så bra, så absolutt men det kan fort bli dyrt å ha hund og man må faktisk ha råd til i det minste undersøkelser og eventuell behandling.

Hvis du ikke har råd til enkle undersøkelser, hva skal du gjøre hvis hunden får en alvorlig skade? Håpe den leger av seg selv eller la hunden dø av seg selv? Ingen av delene er humant. 

 

Så klart, og som svar til alle dere andre som skrev: så selvfølgelig gjør jeg alt for at hun skal ha det bra. Jeg mener ikke at hunden min skal leve med problemene og ha det vondt. Aldri i livet. Uansett hva det innebærer så kommer jeg til å få hun til behandling. Men som ung student uten jobb så må jeg få lov til å fortelle at det blir vanskelig også. Jeg har alltid hatt hunder, men jeg har aldri hatt en hund med masse problemer på en gang. 

Jeg hadde ingen anelse om hvor alvorlig dette var før jeg skrev i forumet. Jeg ville vite om problemet hørtes kjent og farlig ut av andre hundeeiere før jeg bestilte en time (som kanskje ville vært en unødvendig time om ingenting var farlig). Så jeg setter pris på svarene jeg fikk. Jeg merker en enda større bekymring nå og vil bare hjelpe hun med en gang. Tannsteinen også selvfølgelig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tirilkl skrev:

Så klart, og som svar til alle dere andre som skrev: så selvfølgelig gjør jeg alt for at hun skal ha det bra. Jeg mener ikke at hunden min skal leve med problemene og ha det vondt. Aldri i livet. Uansett hva det innebærer så kommer jeg til å få hun til behandling. Men som ung student uten jobb så må jeg få lov til å fortelle at det blir vanskelig også. Jeg har alltid hatt hunder, men jeg har aldri hatt en hund med masse problemer på en gang. 

Jeg hadde ingen anelse om hvor alvorlig dette var før jeg skrev i forumet. Jeg ville vite om problemet hørtes kjent og farlig ut av andre hundeeiere før jeg bestilte en time (som kanskje ville vært en unødvendig time om ingenting var farlig). Så jeg setter pris på svarene jeg fikk. Jeg merker en enda større bekymring nå og vil bare hjelpe hun med en gang. Tannsteinen også selvfølgelig. 

Så bra at du vil få  hunden undersøkt ? Av ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du ikke hadde råd til å gå til dyrlegen. Kulen du nevner kan være mange ting  men neppe noe som krever øyeblikkelig behandling.
 

Tannsteinen bør du også få tatt om ikke så altfor lenge men det som haster her, er å få undersøkt for eventuell livmorbetennelse. Har du mulighet, få hunden undersøkt i dag. Jeg mener ikke å skremme deg men er det livmorbetennelse, så er det alvorlig og det haster med å få hunden behandlet. Jo lengre tid før behandling, jo større risiko for død eller alvorlige senskader, selv med behandling. 

Jeg forstår at du vil prøve å unngå unødvendige veterinærutgifter pga av økonomien og hadde det ‘bare’ vært de andre tingene du nevner, så kunne du ventet litt om nødvendig. Lykke til og la oss få høre hvordan det går ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/23/2021 at 12:57 PM, QUEST skrev:

Så bra at du vil få  hunden undersøkt ? Av ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du ikke hadde råd til å gå til dyrlegen. Kulen du nevner kan være mange ting  men neppe noe som krever øyeblikkelig behandling.
 

Tannsteinen bør du også få tatt om ikke så altfor lenge men det som haster her, er å få undersøkt for eventuell livmorbetennelse. Har du mulighet, få hunden undersøkt i dag. Jeg mener ikke å skremme deg men er det livmorbetennelse, så er det alvorlig og det haster med å få hunden behandlet. Jo lengre tid før behandling, jo større risiko for død eller alvorlige senskader, selv med behandling. 

Jeg forstår at du vil prøve å unngå unødvendige veterinærutgifter pga av økonomien og hadde det ‘bare’ vært de andre tingene du nevner, så kunne du ventet litt om nødvendig. Lykke til og la oss få høre hvordan det går ?

Hei igjen ? Etter sjekk hos veterinær viser det seg at det ikke er noen problemer med underlivet slik hun så det på utsiden. Det vil prioriteres å behandle en ekstrem tannstein, men de tar også røntgen og urintest samtidig for å finne svar på om det er noe galt på innsiden. Hun får smertestillende til da ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/28/2021 at 2:21 PM, Tirilkl skrev:

Hei igjen ? Etter sjekk hos veterinær viser det seg at det ikke er noen problemer med underlivet slik hun så det på utsiden. Det vil prioriteres å behandle en ekstrem tannstein, men de tar også røntgen og urintest samtidig for å finne svar på om det er noe galt på innsiden. Hun får smertestillende til da ?

Godt at det ikke var noe livstruende som feilte henne :) Tannsteinproblemet må du antagelig følge opp med jevne mellomrom. Min erfaring er at hunder som danner mye tannstein fortsetter med det, uansett hva slags for man gir hunden.  Hvis hunden finner seg i pussing av tennene, ( obs man skal ikke bruke tannkrem beregnet på mennesker) kan man tildels avhjelpe problemet. Dog er ikke mange hunder begeistret for tannbørsting av de innerste tennene og her ‘gror’ tannsteinen ofte ekstra godt.  
 

Lykke til med hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...