Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Anbefaler også her som i tidligere tråd om å ta å se på raseklubben's hjemmeside, eller komme med konkrete spørsmål som er enklere å svare på. Man kan jo skrive side opp og side ned om en rase Søkefunksjonen kan sikkert også finne en del tråder om dalmatiner her inne. Jeg for min del håper jeg kan klare å trosse røytingen (eller gjør jeg? 😂) en dag og anskaffe meg en. Da basert på at den ville passet inn hos oss, ikke bare fordi den er fin og "har lyst på" selv om utseende er helt klart tiltrekkende for meg i tillegg til egenskapene Jeg er nemlig med langhårscollie, tro det eller ei, ikke vandt med røyting 365 dager i året, med små irriterende hår som setter seg overalt 🙈
    • Takk!  Jeg har kontaktet klubben for australsk gjeterhunder og skal få være med ei med kelpie på trening forhåpentligvis før nyåret.  Helt enig i det du sier om å oppsøke typen jeg ønsker innenfor rasen. Skal forsøke å møte flest mulig og se hvor stor forskjell det er på individene:)  
    • Det er en border collie valp.. !  Rotrening for sånne er sitt og dekk, og kosestund. De skal ikke forsøkes passiviseres i den alderen i det hele tatt, mener nå jeg. Det er en arbeidshund. Rasen troner helt øverst på pallen som den mest heftige bruksrasen, og de skal bli klin koko av å ikke ha noe å gjøre. Utnytt tiden til å lære valpen hva den aktivt skal velge å gjøre i stedet for <uønsket adferd>, type «do this instead», og ikke prøv å passivisere den ennå. Å være rolig (sitt/dekk) er en mentalt krevende oppgave for rasen, ikke en passiv handling, og det må trenes inn i små porsjoner over lang tid.  Generelt: Valperaptus før leggetid er helt normalt, og de vokser det av seg helt av seg selv. Skal ikke, og trenger ikke trenes bort. Er valpen trøtt («overstimulert», eller tilstrekkelig stimulert), så bare la den rase fra seg før du lar den tisse og sove umiddelbart etterpå. Edit: Rolig sofakos med en heftig bruksrase er oppnådd om hunden holder kroppskontakt mens den har «raptus» på sofaen. Ikke forvent den skal klare slappe av når den er våken. Heftige hunder liker ikke og klarer ikke å slappe av unntatt når de sover. De er i konstant bevegelse, fordi nervesystemene deres er sånn at de «må» bevege seg. Derfor er «bli»-øvelser en aktiv mental oppgave for dem.    Edit 2: Om du ikke er forberedt på å måtte (ville!) ha den hunden ved din side og gi den oppgaver hele tiden, hele livet dens, så ville jeg vurdert omplassering NÅ. Om du er villig til å gi den oppmerksomheten den krever, og ønsker deg en ekte personlig assistent, så er det bare å starte treningen og nyte reisen  
    • Åh Moro❤️ Fremdeles en kjekk mann😍
    • Jeg forventer ikke at fagfolk skal kjenne til alle hunderaser, men jeg ville vel stusset litt på kompetansen til en instruktør som ikke har hørt om pinscher. Så veldig uvanlig er vel ikke rasen?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...