Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som ikke får nok mosjon

Guest lolly2003
 Share

Recommended Posts

Guest lolly2003

Hei!

Kjæresten min har skaffet seg en hunderase som hun ikke gir nok trim og trening. Snakker om en alaska husky. Arbeidsdagene er 8-5. Virker som det som er mest aktuelt etter lange dager er å ligge i sofaen frem til natten kommer. Setter da hunden ut i bånd, før jobb og etter jobb. 

Jeg går ofte tur med hunden fordi det er en rase som trenger å bli stimulert og få bevegd på seg, utenom i hagen. Og fordi jeg synes synd på ho. Det er som oftest jeg som gir hunden mat, vet ikke om han glemmer det? Eller ikke tenker på det? Skal sies at før jeg kom inn i bildet var hunden langt mer bortskjemt/urolig/stressa og hadde ikke grenser på hva den fikk lov til/ikke lov til. Han er kanskje på en tur med hunden 1-2 ganger i uka. Men ikke noe daglig mosjon.

Hunden er rolig med meg, fordi med meg har den grenser og vet hva som er lov og ikke lov, men når "eieren" kommer så er alt borte. Han er rett og slett ikke streng nok med hunden. Jeg har sagt hvordan hunden er med meg, og det synes han er rart.  
Virker som at dette er ett sårt tema å ta opp, at han ikke gir hunden nok mosjon/trening osv. Hvis jeg spør om han har vært på tur med hunden sin, svarer han bare ett uinteressert nei. Jeg begynner å bli lei av å mosjonere og trene en hund som jeg ikke har valgt å skaffe meg og ta hånd om. Samtidig som at jeg synes det er synd å se/høre at hunden kjeder seg og ikke blir brukt på riktig måte. Det eneste han gjør med hun er kun koseting. Hva skal man gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ingidano said:

Dersom hunden ikke får det stellet den trenger varsler man Mattilsynet.  

Så lenge hunden vår vann, mat og tak over hodet, og ikke er åpenbart mishandlet, så kan de ikke gjøre noe.

Det eneste du kan gjøre her er isåfall å slutte å ta deg av hunden og håpe at han går lei og omplasserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, simira said:

Så lenge hunden vår vann, mat og tak over hodet, og ikke er åpenbart mishandlet, så kan de ikke gjøre noe.

Det eneste du kan gjøre her er isåfall å slutte å ta deg av hunden og håpe at han går lei og omplasserer.

At de gjerne ikke prioriterer sånne saker er en ting, men de kan gå inn og gjøre noe: 

Dyreholder skal aktivt forebygge og beskytte dyret mot farer for unødvendige påkjenninger og belastninger. Dette vil si at dyreholder må vurdere hvilke farer som kan oppstå og ta grep i forkant, for å avverge mulige ulykker/skader. Påkjenninger og belastninger påvirker dyret negativt og kan føre til at det blir redd, stresset, medtatt, skadet, syk, svekket eller utmattet.

Eksempler på dette for hund kan være:

 manglende oppfølging av sykdom og skade
 manglende vaksinasjon
 manglende beskyttelse mot vær og vind  manglende eller dårlig tann- og pelsstell
 dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort  manglende fôring eller feilernæring
 å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale
 for lite oppfølging i forhold til sosialisering og aktivisering
 oppstalling på for lite område

Saker der misligholdet ikke leder til dyretragedier er ikke nødvendigvis av mindre alvorlig karakter enn saker med fatal utgang. Totalbelastning avhenger av både lidelsens intensitet og varighet. Noen dyr kan leve lenge med stekt nedsatt velferd som følge av underernæring, ubehandlet sykdom, frykt o.l.

Kilde: https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du på en ålreit måte får forklare hundeeier hva et slikt dyr har av naturlige behov, og at det er tilnærmet dyreplageri å ikke oppfylle disse i større grad. Utfordre ham gjerne på hva han ville synes om tilsvarende tilværelse ? Han har strengt tatt to alternativ; oppfylle flere av hundens behov eller omplassere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Vestlandsjenta said:

Synes du på en ålreit måte får forklare hundeeier hva et slikt dyr har av naturlige behov, og at det er tilnærmet dyreplageri å ikke oppfylle disse i større grad. Utfordre ham gjerne på hva han ville synes om tilsvarende tilværelse ? Han har strengt tatt to alternativ; oppfylle flere av hundens behov eller omplassere.  

Eller la det surre og gå slik det tydeligvis har gjort en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Vestlandsjenta said:

Jeg synes ikke dét, hunden fortjener bedre. 

Det var en kommentar til innlegget over, at det var to alternativer. Men hvis du ikke vil la det fortsette sånn så har du igrunn ikke noe gode alternativer hvis du ikke vil ta ansvaret for hunden, eller mase på ham til han gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...