Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress..

Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har alltid fått vite at riin,det var dominans,litt avhengig av situasjon selvfølgelig,men i 98% av tilfellene gjalt det dominans. Men nå er det visst stress det kommer av?

Og en hund som tygger på f.eks et bord den er understimulert,overstimulert?

Hvis bikkja rir nå så skal man ignorere den?

Hvis den "leke" biter skal man ignorere den?

Hvis den hopper mye er det fordi den er stressa.

Hvis den bjeffer mye er det fordi den er stresset.

Hvis den slikker mye er den stressa.

Hvis den ikke spiser maten sin er den stressa.

Hvis den faktisk spiser maten sin men i et høyt tempo er den også stressa.

Hvis den ikke står stille da den blir stelt f.eks er den stressa.

Sloss den mye med andre hunder er den stressa.

Altså: så godt som ALLE problemer en hund kan ha(det er langt fler en jeg har skrivi over her) skyldes stress?

Det kan ikke tenkes engang at en hund som hopper opp på et fremmed menneske og rir faktisk prøver og hevde seg? Det er bare nødt til og være stress??

Nå er jeg veldig veldig intressert i og høre teoriene her. For jeg har veldig vondt for og tro på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stress" er jo et veldig omfattende begrep, da, som kan forårsakes av mange ting, og derfor gi seg utslag i mange rare atferder - også hos folk. Synes ikke det er noe rart at det ofte dukker opp i diskusjoner om s.k. problematferd. Man er jo ikke kommet så mye lenger i analysen uansett - man må jo finne årsaken til at hunden stresser for å få gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress regnes vel mer som et symptom enn en årsak til problemadferd?

Vedr ignorering - NEI IKKE ALL UHELDIG ADFERD SKAL IGNORERES - unnskyld skrikingen men det der med ignorering blir ofte svært misforstått! Står bikkja di' og spiser opp middagen din eller forsøker å drepe naboens barn eller biter i deg - så skal ikke det ignoreres i betydning man bare står der og lar bikkjeskinnet drive på! Eller dette med utidig bjeffing feks - man skal ikke ignorere bjeffing, for det er et selvforsterkende adferd, dvs bikkja har glede av bjeffingen og ved å bare la den holde på, så belønner den jo seg selv for ting vi ikke vil ha at den skal gjøre! Så uheldige ting som utgjør en fare eller som bikkja synes er helt topp, må man absolutt ikke bare passivt stå og se på (høre på..). Med ignorering i slike sammenheng menes at man ikke gir bikkja noen respons - hverken positiv eller negativ - man er nøtral. Derimot så sørger man jo for at den bryter den adferden. Hvordan man gjør det avhenger av situasjon, hunden som biter i deg feks - du går din vei eller viser den bort (uten å kjefte eller noe sånt, men lokker ikke eller koseprater heller - man skal være nøytral). Hunden som står og gafler i seg middagen oppå et bord - der og da løfter du/fører den ned selvfølgelig (forutsatt den ikke har bytteforsvar, med bytteforsvar blir det mer komplisert) - men du sier ikke et ord, tar ikke hardt i den etc.

Når det gjelder stress, så er det egentlig et ganske avgrenset sett av ting som man vil kalle stress. At det virker som alt kan tilordnes stress, kan det jo være flere grunner til. Feks at stress kanskje er et svært vanlig symptom hos mange hunder, eller at man egentlig ikke vet hva problemet er og bare kaller det for stress i mangel på noe bedre.. tja kommer ikke på fler i skrivende stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress dukker ofte opp som årsak eller symptom. Men stress er pr en definisjon alltid involvert i alle atferder. Andre definerer stress til å være noe som oppstår under dårlig velferd, når dyret har vært under konisk stress over lang tid.

Jeg skrev en oppgave om stress i 1998, da jeg studerte på HiNT. Den omhanlder ikke hund, men storfe og svin. Men selve stressbiologien er den samme. Se artikkelen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress regnes vel mer som et symptom enn en årsak til problemadferd?

Vedr ignorering - NEI IKKE ALL UHELDIG ADFERD SKAL IGNORERES - unnskyld skrikingen men det der med ignorering blir ofte svært misforstått! Står bikkja di' og spiser opp middagen din eller forsøker å drepe naboens barn eller biter i deg - så skal ikke det ignoreres i betydning man bare står der og lar bikkjeskinnet drive på! Eller dette med utidig bjeffing feks - man skal ikke ignorere bjeffing, for det er et selvforsterkende adferd, dvs bikkja har glede av bjeffingen og ved å bare la den holde på, så belønner den jo seg selv for ting vi ikke vil ha at den skal gjøre! Så uheldige ting som utgjør en fare eller som bikkja synes er helt topp, må man absolutt ikke bare passivt stå og se på (høre på..).

Veldig enig med deg her Tonje!

Ignorering funker bare hvis vi har noe hunden vil ha.

Det er også noe mange tror at vi som driver klikkertrening gjør - ignorere alt mulig.

Som du beskriver ang bikkja på bordet - jeg som klikkertrener står ikke å ser på/ignorerer hvis hunden min står på bordet - og så klikker når den går ned... Nei, her er mye misforståelser ute og går ja.

mvh Edith Piaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorering funker bare hvis vi har noe hunden vil ha.

Det er også noe mange tror at vi som driver klikkertrening gjør - ignorere alt mulig.

Som du beskriver ang bikkja på bordet - jeg som klikkertrener står ikke å ser på/ignorerer hvis hunden min står på bordet - og så klikker når den går ned... Nei, her er mye misforståelser ute og går ja.

mvh Edith Piaf

Ja ikke sant Edith? Himmel så mange ganger man må forklare forskjellen.. og selv da skjønner ikke folk helt - man er fortsatt snillist og dott og lar bikkja sitte i førersetet.. Godt at man er en tålmodig sjel med elefanthud.. (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress dukker ofte opp som årsak eller symptom. Men stress er pr en definisjon alltid involvert i alle atferder. Andre definerer stress til å være noe som oppstår under dårlig velferd, når dyret har vært under konisk stress over lang tid.

Jeg skrev en oppgave om stress i 1998, da jeg studerte på HiNT. Den omhanlder ikke hund, men storfe og svin. Men selve stressbiologien er den samme. Se artikkelen her

Som mangeårig rotte eier så må jeg innrømme at jeg ble dypt stresset før jeg kom halveis i artikkelen din...

Synd, for svin er et av favorittdyrene mine og jeg hadde en gang et svin som led av stress og overdreven vokting.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men jeg rpøver nå virkelig og forstå. Jeg synes jo det høres kjeme flott ut dette med ignorering og kun positivt. Det må jo være fantatisk herlig og ha et slikt frhold til hunden sin!

Jeg har klikkert trening for din hund boka her,men den omfatter ikke ALLE aspekter føler jeg. Derfor vil jeg gjerne vite hva som egentlig skjer. Og selv om jeg ja,føler det høres veldig ekstremt ut og la bikkja ri på deg,så ser jeg ingen grunn til at slike ting ikke fungerer på langsikt. Jeg forsøker bare og lære så mye som mulig. Jeg dømmer ikke før jeg KAN en sak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men jeg rpøver nå virkelig og forstå. Jeg synes jo det høres kjeme flott ut dette med ignorering og kun positivt. Det må jo være fantatisk herlig og ha et slikt frhold til hunden sin!

Jeg har klikkert trening for din hund boka her,men den omfatter ikke ALLE aspekter føler jeg. Derfor vil jeg gjerne vite hva som egentlig skjer. Og selv om jeg ja,føler det høres veldig ekstremt ut og la bikkja ri på deg,så ser jeg ingen grunn til at slike ting ikke fungerer på langsikt. Jeg forsøker bare og lære så mye som mulig. Jeg dømmer ikke før jeg KAN en sak:)

Skjønner veldig godt hva du mener Ulvinne - og det med klikker kan forvirre en - man skjønner jo oppsettet men så gjør bikkja noe gærnt og så har man ikke kommet langt nok i klikkertreningen til at den kan stoppes vha en kommando! Og hva gjør man da? Faller tilbake på gamle vaner og ødelegger treningen?

For å begynne med kommandoen "nei" feks - svært viktig å kunne stoppe bikkja ikke sant? Har du lært hvordan man innlærer en positiv nei? Jeg vet ikke om noen bruker klikekr til denne kommandoen, men det er altså ikke nødvendig. Det er litt ulike fremgangsmåter, feks kast en godbit gulvet rett ved foten din. Når hunden prøver å ta den dekker du den kjapt til og sier "nei" (på vennlig og bestemt måte, ikke noe mykt og kosete eller noe slikt, bare et greit tydelig nei som hunden vil kunne kjenne igjen i alle situasjoner). Vent til hunden gir opp å ta godbiten, så kan du enten gi den en godbit - eller la den få godbiten under foten din (her går noen ganger diskusjonene høyt - om man skal la hunden få godbiten under foten eller ei.. jeg bruker begge varianter jeg - er et poeng at hunden ikke skal vite hvor godbiten kommer fra slik at den ikke låser seg i forventning). Etterhvert vil ikke hunden prøve å ta godbiten en gang når du sier nei - og da skal det selvfølgelig belønnes godt! Så gjør du det vanskeligere etterhvert, gjenta en del ganger og det tar ikke mer enn en dag eller 2 å lære hunden en "positiv nei".

Når det gjelder riing, så er heller ikke dette en adferd som skal ignoreres. Selvfølgelig stopper man hunden fra det - men igjen - i den "positive verden" straffer man ikke med å kjefte eller ta hardt i, man fjerner hunden uten å gi den noe som helst antydning om at man er blid eller sint - nøytral er clouet! Helst søker man mest mulig å unngå situasjonene hvor hunden gjør noe galt, feks man lar ikke middagen sin stå på bordet ubevoktet slik at hunden kan få tak i det.. ikke før man vil begynne å trene hunden på å ikke ta ubevoktet mat. Og da foregår det kontrollert slik at hunden ikke får sneket seg til maten og belønnet seg selv. Hvis hunden rir i bestemte situasjoner, så sørger man for at enten oppstår ikke de situasjonene eller at hunden er forhindret fra å ri (feks ha den i bånd).

Tar litt tid å få taket på dette, men etterhvert så oppdager man at tankegangen sklir inn og man blir forutseende og forebyggende og til slutt så går det veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Loke 14 mnd gammel.Da hadde han bodd 4 forskjellige steder og lært seg masse ugang.Vet ikke om du kjenner til rasen, men altså -en belger trenger stimuli.Og Loke trenger mye stimuli.Ingen hadde lært han "sitt" engang,de hadde heller syklet,svømt, jogget med han i et slags tappert forsøk på å få han sliten nok til å bli levelig å ha i hus.(det gikk jo selvfølgelig ikke..) Han dreiv meg nesten til vannvidd den første tiden med "valpebiting" og å henge seg fast i klærne mine som en annen forvokst trassen valp.

I tillegg hadde han den uvanen at han knurret og snappet eller kløyp hvis han ikke fikk viljen sin.(og tusen andre uvaner selvfølgelig, man er da kreativ)

Nå 6 måneder etterpå har jeg en relativt veloppdragen (relativt -han er jo unghund..) ung herremann med et passe høyt stressnivå og som er behagelig å ha i hus.Og det har jeg ikke oppnådd med bare ignorering selv om jeg klikkertrener.

Det gjelder å hele tiden være i forkant av hunden og å planlegge litt hva som kan skje.Å vite hva som er forsterkende for akkurat din hund og å kunne kontrollere hundens tilgang på det.

Eks:hver gang jeg skulle ta på Loke sele for å gå tur stresset han seg opp og beit villt rundt seg i både meg og selen.Da gikk jeg bare rolig ut av gangen og lot han bli der alene et par sekunder før jeg prøvde igjenn.Han fikk/får aldri gå igjennom en dør før han sitter pent i ro.

Når han plutselig begynnte å gneldre meg i ansiktet når han ikke fikk komme opp i sofaen så måtte han på gangen en kort stund.

Når han beit seg fast i klærne mine på tur dro jeg han bort til nærmeste tre e.l og bandt han fast der og "gikk i fra han" et par sekunder.

Knurring og glefsing ignorerte jeg totalt,dvs jeg fortsatte ufortrødent med å nekte han tilgang til fòrsekken eller å børste han.

Han prøvde en gang å ri på meg når han lå i sengen min -det var sannsynligvis stress,han var nemlig akkurat omplassert for andre gang på like mange uker,men uansett ikke lov- da reiste jeg meg opp og geleidet han ned fra sengen.Ingen kjefting eller straff, men heller ingen aksept.

Det er nemlig fullt mulig å være vennlig OG bestemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...